Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024 7:09



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
Hallo Forummers,

Na heel lang niet actief te zijn geweest op het Porscheforum een bericht waar ik misschien iemand mee kan helpen (ooit).

Het gaat om het goedkoop oplossen van het jankende geluid dat de ventilator kan maken die in een 911 3.2 in het dashboard zit en die is bedoeld om via een rubberslang lucht aan te zuigen voor de temperatuursensor voor de automatische verwarming.
Na een tijd stilstaan maakt die ventilator in mijn 911'je eerst het geluid van een straaljager, en dan van heel dichtbij. Na een paar minuten gaat dat over maar blijft de ventilator een hoop herrie maken, meer dan ik wil. En de radio aan helpt niet veel.

Het gaat om een 911 3.2 uit 1987, modeljaar 1988 (met G50-bak, geen airco). Het dashboard ziet er als volgt uit en de rubberslang waar de ventilator op is aangesloten komt uit achter het roostertje met de twee sleuven links naast het bedieningspaneel voor verwarming en ventilatie, zie foto:
78673

Het ventilatorhuis(-je) met de temperatuursensor is opgehangen direct achter de asbak, als je de asbak uit het dashboard haalt (stalen veer inklikken en de asbak uit het dashboard schuiven) zie je dat het bakje waar de asbak in hangt met twee schroeven vastzit, zie foto:
78674

Die twee schroeven losdraaien, bakje verwijderen en daarachter nog eens twee schroeven losdraaien waarmee de steun van het ventilatorhuis aan het dashboard vastzit (het ventilatorhuis los schroeven van de steun zou in mijn 911 niet helpen want te weinig speelruimte). Het ventilatorhuis met steun kun je dan omlaag laten zakken, zie foto, hier zie je links nog de rubberslang vastzitten (van ventilatorhuis losmaken om meer bewegingsruimte te hebben), en je ziet waar een stroomdraad voor de sensor in het plastic aansluitpijpje verdwijnt:
78675

Even een foto met goed leesbare bestelnummers voor als jullie de ventilator willen vervangen, dat is de dure oplossing, zie foto:
78676

Ik heb de "reparatie" in de auto uitgevoerd met de bekabeling aangesloten, want ik durfde het niet aan om de stekkerverbinding los te maken, was bang dat clipjes zouden afbreken. Ik moet zeggen dat de ventilator en alles er omheen er wel degelijk uitzag, de ventilatormotor was ook mooi in het ventilatorhuis opgehangen in (schuim-)rubber om trilgeluiden tegen te gaan. Het (schuim-)rubber was niet verteerd, al het kunststof niet brittle geworden of zo.

Ik heb probleem met het jankende geluid opgelost door eerst het ventilatorhuis open te maken, daarvoor het veerplaatje verwijderen dat de twee stroomdraadjes naar de sensor op zijn plaats houdt en één voor één de vier plastic clipjes voorzichtig open buigen en openen, foto van geopend ventilatorhuis:
78677

Ik heb vervolgens de boel heel goed gestofzuigd en de ventilatoras heb ik gesmeerd met kogellagervet op lithiumbasis. Het motortje met schoepenrad heb ik daarvoor uit het ventilatorhuis gehaald en met behulp van een tandenstoker het glijlager met lithiumvet gesmeerd. Met de tandenstoker heb ik geprobeerd het vet in het glijlager te werken terwijl het motortje draaide (contact aanzetten).

Het motortje stopte pas met herrie maken nadat ik ook het asje aan de achterkant van de motor had gesmeerd, zie foto:
78678

Het is een dag geleden en de ventilator maakt nog steeds alleen een zacht zoemend geluid (en draait rond...). Op bovenstaand advies geef ik geen enkele garantie, misschien is lithiumvet wel killing, maar met de herrie was het in ieder geval geen doen. Een nieuwe ventilator kopen kan altijd nog, eerst dit proberen dacht ik zelf. Of het effect blijvend is, weet ik pas over een jaar. :D
Als je er zelf mee aan de slag gaat, vergeet bij het weer in elkaar zetten van het ventilatorhuis niet het veerklemmetje voor de twee stroomdraden naar de temperatuursensor terug te plaatsen. Bij het terugplaatsen moest ik alsnog het steuntje van het ventilatorhuis afschroeven. Er is niks afgebroken of stuk gegaan (best een risico als ik een keer zelf wat probeer).

Succes voor wie aan het bovenstaande wat heeft en er mee aan de slag gaat! :salut:
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


05 apr 2021 16:25
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
Leuk opgeschreven :thumleft:

Ik heb dit klusje ooit op mijn 964 gedaan, dat gepiep was gedurende mijn bezit nooit terug gekomen. lithiumvet is een prima smeermiddel, ik heb een lichte voorkeur voor PTFE, maar ze werken allebei prima.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


05 apr 2021 19:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
Herkenbaar geluid, bij mij verdwijnt dat (nog) wel altijd maar superhandig dat je dit hebt gedeeld met foto’s erbij. Top! Leuk klusje met effect ook.


05 apr 2021 22:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Re: Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
Mooie beschrijving Nicoló en herkenbaar. Ik heb het zelf enkele jaren geleden opgelost met WD40 en sindsdien hoor ik hem nog niet. zodra dat het wel het geval is ga ik jouw diy uitvoeren. dank alvast
_________________________________________
“ If you always do what you did; you will always get what you got – and even less” - Albert Einstein


07 apr 2021 21:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
In dat sinterbrons zit af fabriek dikke olie, bv 85W90.
Ik vraag me af of het niet beter is om die te gebruiken.

In ieder geval mooi knutselverslag van Nicolò :thumleft:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


08 apr 2021 12:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: Jankende ventilator temperatuursensor dashboard 911 3.2
Bedankt voor de tip en de complimenten!
Dat van die 85W90 wist ik niet en zal ik zeker gebruiken als dat kogellagervet maar een tijdelijke oplossing blijkt.
Nou wil ik er wel bij zeggen dat kogellagervet ook erg dik is, maar inderdaad geen olie.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


08 apr 2021 12:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.