Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 16:08



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Legale LED verlichting 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 986 2.5
Bericht Legale LED verlichting
Als berijder van een meer dan 20 jaar oude 986 zou ik graag een upgrade van de verlichting willen doen. Doel is vooral de verlichting aan de voorkant. Het verschil met een moderne auto is wel heel groot. Nu dacht ik even een set H7 led lampjes in te steken. Eenvoudig zelf te doen en als je voor een respectabele fabrikant kiest werkt alles ook meteen goed. Probleem zit hem in het feit dat dit volgens de Nederlandse en Europese wetgeving niet legaal is. Na lang zoeken kom ik bij een advertentie van een grote Nederlandse lampen fabrikant die claimt een led lamp te hebben die E/ECE goedgekeurd is en daarmee legaal is op de openbare weg in heel Europa.

Iemand ervaring met deze “lumiled” lampen?


14 sep 2021 11:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
nu 993C2 en ex 964C4
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
Bericht Re: Legale LED verlichting
Ze geven zelf op de website deze waarschuwing: Deze LED-retrofitlamp is speciaal ontworpen en alleen bedoeld voor offroad gebruik, zoals rally's en races.

of bedoel je deze niet?


14 sep 2021 11:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 986 2.5
Bericht Re: Legale LED verlichting
Fabrikant klopt. Op deze pagina https://www.tradevision.nl/led-dimlicht ... keurd.html staat dat ze het keurmerk hebben.
En deze dat ze zijn toegestaan https://lumileds.com/first-ever-led-hea ... ic-market/ …… in Korea :?


Laatst bijgewerkt door Bartwileenporsche op 14 sep 2021 11:56, in totaal 2 keer bewerkt.



14 sep 2021 11:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
996 GT2 - 991 Cabrio Project
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
Bericht Re: Legale LED verlichting
Maar ook deze:


It is your own responsibility to ensure that the use of the LED retrofit lights complies with applicable local legal requirements


14 sep 2021 11:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Legale LED verlichting
Bouw er een setje xenon projectors in (o.a. van Retrofitlab) :thumleft:

72528


14 sep 2021 11:59
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 986 2.5
Bericht Re: Legale LED verlichting
Wow, dat ziet er prachtig uit. Ik had daar al wel eens op de site gekeken maar voor de halogeen ombouw ziet dat er toch anders uit als bij jou op de foto. Verder vind ik het wel een enge operatie om de lamp open te maken. Ik neem aan dat het openmaken bij die van jou ook nodig was?


14 sep 2021 12:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Legale LED verlichting
Die van mij was ook halogeen. Mini h1 projectors met Iris shrouds.

De koplamp moet open en dat is even spannend, deze moet eigenlijk in de (grote!) oven..
Ik heb destijds mijn oven groter gemaakt met een kartonnen doos en aluminiumfolie.

Zet projectors in de huidige lampen of koop een setje litronics.
LED in standaard reflectors proppen is een no-go. Je maakt al het licht feller, dus ook strooilicht en je schiet er maar weinig mee op.


14 sep 2021 12:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Legale LED verlichting
Heb xenon van Retrofitlab in mijn S6 zitten. Erg tevreden over. Plug and pray... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


15 sep 2021 15:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Legale LED verlichting
Er zijn ook h7 lampen met een betere licht opbrengst…. Scheelt een hoop gedoe

Koplampen goed (hoger) afstellen helpt ook.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


15 sep 2021 20:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Legale LED verlichting
Ik rij al een tijdje met h7 led-lampen zonder e-keur. Ze hebben geen strooilicht, er heeft nog niet iemand geseind vanwege irritant licht en ze zijn prima door de apk gekomen. En t belangrijkste: ze geven een boel meer licht!

Dus wellicht een optie?


15 sep 2021 20:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Legale LED verlichting
De Osram Night Breaker H7 LED is een after market LED-lamp die inmiddels een TÜV goedkeuring heeft en in Duitsland, Oostenrijk en Kroatië op de openbare weg mag, maar deze heeft nog geen E-keur. Grote kans dat die wel een E-keur krijgt, maar wanneer?

Maar zoals al eerder gezegd: als je een goed setje koopt die geen afwijkend lichtbeeld geeft, komt die waarschijnlijk gewoon door de APK. En zorg daarnaast dat je een setje gewone halogeenlampjes in je auto hebt liggen, mocht je dan vanwege je verlichting aangehouden worden (kleine kans) kun je ze relatief snel vervangen.

Edit: dat Lumiled is toch gewoon van Philips Lighting (wat nu niet meer zo heet)? Maar volgens mij hebben die ook geen E-keur.

Edit 2: Retrofitlab heeft voor de 986.1 kant-en-klare oplossingen. Zie: https://retrofitlab.com/pages/headlight-database en je kunt daarnaast hun oplossing in laten bouwen bij hun dealer in Helmond.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


16 sep 2021 14:43
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Legale LED verlichting
Zolang je een lens in je koplamp heb zoals deze:
Afbeelding

Kan je prima de LED lampen van Philips/Osram/PIAA etc. monteren. In dit soort lampen is de lens veel belangijker dan de lichtbron m.b.t. verblinding van aankomende verkeer. Waar LED en oude lampen niet goed samen werken is als er geen lens is maar een reflector zoals deze:

Afbeelding

Maak niet uit hoe goed een LED lamp is en hoeveel ze de lichtbronnen van een halogeen lamp probeer na te bootsen, de reflectoren kunnen er gewoon niet goed mee omgaan. Dan krijg je gegarandeerd een te felle lichtbeeld die niet de focussen is en flitsende aankomende verkeer.

Ik heb inmiddels 2,5 Jaar de Philips Ultinon LED's in mijn Macan zitten en nog nooit iemand gehad die flitste als ik langs reed en ik kom iedere jaar keuring door de APK :salut:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


16 sep 2021 15:32
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht Re: Legale LED verlichting
Ik heb ze wel in een auto met reflectoren ipv lenzen en het gaat toch prima hoor. Volgens mij was het veel gevaarlijker met die slechte xenon lampen een aantal jaren geleden. Die kon je echt niet in een koplamp met reflector steken zonder iemand flink te verblinden…


16 sep 2021 20:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Legale LED verlichting
Ik heb ook een ombouw set van retrofitlab erin en kan het aanbevelen. Het lijkt heel aardig op de litronic lampen en lijkt daardoor redelijk origineel. Een 20 jaar oude auto met led lampen erin past wat mij betreft gewoon niet goed bij zo’n oude auto los van het keurmerk.


18 sep 2021 10:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MetalGreen911SC


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.