Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 21:36



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Rechter deel voorruit beslaat bij Panamera 2013 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht Rechter deel voorruit beslaat bij Panamera 2013
Goededag,
Ik heb een Panamera GTS, waarbij na gebruik van de airco en vervolgens de auto een tijdje parkeren de vooruit beslaat. Het aparte is dat dit eigenlijk alleen de rechter van de vooruit is.

Bij weer gaan rijden en airco aan is het in no time weer verdwenen.
Gezien het feit dat het alleen rechts is dacht ik een probleem met de kleppen van de luchtstroom.
Alles geprobeerd en nagemeten (flow en temperatuur) goed, alle kleppen lijken te werken.

Airco was eerste defect door kapotte condensor, na vervanging en erg nat weer viel het op. Kleppen waren het dus blijkbaar niet. Verder gezocht, aircocompressor lekte olie. Probleem gevonden dacht ik. Zonder gebruik van airco geen last. Pomp vervangen, Airco doet het weer goed. Maar als snel viel weer condens binnenzijde ruit rechts op.

Ik denk nu aan een verstopte afvoer van de airco. Volgens mij zit de verdamper ook ergens rechts wat kan verklaren waarom de ruit alleen rechts condens laat zien.

Nu weet ik dat je officieel een airco beter de laatste km voor een stop uit kan zetten zodat het vocht van verdamper en kan verdwijnen. Maar ik heb dit eigenlijk nooit structureel bij porsches gedaan en nooit last gehad. Beetje lastig ook bij meerdere kortere stop.

Andere forum leden met dit probleem of ideen.


03 aug 2022 19:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: Rechter deel voorruit beslaat bij Panamera 2013
968mint schreef:
Nu weet ik dat je officieel een airco beter de laatste km voor een stop uit kan zetten zodat het vocht van verdamper en kan verdwijnen. Maar ik heb dit eigenlijk nooit structureel bij porsches gedaan en nooit last gehad.

Zolang ik auto's heb met airco heb ik dit werkelijk nog nooit gedaan en ook nooit problemen gehad met airco's. Gewoon bij de jaarlijkse beurt de airco laten checken en evt. bijvullen of onderhouden. Juist de airco uitzetten (zeker voor langere tijd) levert meer problemen op door afdichtingen die uitdrogen.

In jouw geval heb je al grondig gezocht naar de oorzaak. Het eerste wat in mij opkwam is ergens vochtophoping in de buurt van de condensatie op je raam. Is het tapijt aan die kant ook klam/vochtig? Is er aan de buitenkant onder de motorkap iets te zijn wat wijst op een lek? Heb je de raamrubbers gecheckt? Dat soort dingen.
_________________________________________
"Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.


04 aug 2022 10:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Rechter deel voorruit beslaat bij Panamera 2013
Er moet iets lekken waardoor ergens vloeistof ligt die neerslaat op je voorruit.
Kan het niet zijn dat de radiator van je verwarming lekt?
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


04 aug 2022 13:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Panamera 970 GTS, 996 GT3 CS, ex 968 cabrio, ex Porsche Standard 218 (1959), ex 944, ex 944 Turbo S, ex Boxster 986
Friesland
Bericht Re: Rechter deel voorruit beslaat bij Panamera 2013
Het gebeurt alleen wanneer de airco gebruikt is. En lijkt vooral op te vallen wanneer het buiten ineens kouder wordt (bv na zonsondergang).
Lijkt niet met verwarming te maken te hebben. Deze werkt goed, lijkt geen lekkage, en geen geur van koelvloeistof.
Laatste 3 x condens niet meer waargenomen. Vandaag bij verversen pdk olie. Kleppen, servomotoren kachel uitgelezen. Klep re voorruiten leek de weg kwijt te zijn.(0 stand kwijt, ging niet helemaal dicht) mogelijk kan hierdoor bij het uitzetten van de auto / airco warme vochtige lucht via de deels open klep tegen vooruit condenseren. We gaan het zien.


06 aug 2022 0:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.