997.1 4S Advies? handgeschakeld bak en/of koppelingsprobleem
Geplaatst: 14 aug 2022 16:12
Hoi forumleden, zijn jullie evt bekend met het volgende probleem:
Het betreft een 997.1 4S, de eerste versnelling liet zich altijd al moeilijk inleggen (mn bij koude motor), maar is schijnbaar niet abnormaal. Vanmorgen echter wilde ik overschakelen van 2 naar 3 en de koppeling kwam heel raar op, soort van hortend/stotend alsof die deels bleef hangen. Ik kreeg de auto niet meer van 2 naar 3 geschakeld, terwijl ik nog rolde probeerde ik de 4 of 5 in te leggen, maar lukte ook niet. Leek wel of alle versnellingen weigerden. Auto stil gezet, koppelingspedaal goed ingetrapt, voelde nog steeds beetje raar (lees niet vloeiend maar beetje hortend/stotend) aan, en proberen te schakelen, lukte niet. Auto vervolgens paar meter laten duwen en in combinatie met veel tussengas (4000 toeren+) lukte het met veel moeite de 2e versnelling in te leggen. Op die manier naar huis gereden, tussendoor geprobeerd naar de 3 te schakelen, wat ook lukte, zij het moeizaam.
Ik parkeer hem in garage met koppeling helemaal ingedrukt, en het leek wel of auto nog langzaam naar voor kroop, heel vreemd. Trouwens, koppeling slipte tot op heden niet.
Iemand een idee? ik dacht zelf wellicht aan een hydraulisch probleem? Drukgroep of iets dergelijks, maar ik ben geen techneut. Hopelijk kan mijn specialist Martinussen Motorsport (vh Manuel Pelzer) het probleem oplossen, zeker omdat we binnenkort ook nog paar dagen weg wilden met de 911.
Thanks, Norman
Het betreft een 997.1 4S, de eerste versnelling liet zich altijd al moeilijk inleggen (mn bij koude motor), maar is schijnbaar niet abnormaal. Vanmorgen echter wilde ik overschakelen van 2 naar 3 en de koppeling kwam heel raar op, soort van hortend/stotend alsof die deels bleef hangen. Ik kreeg de auto niet meer van 2 naar 3 geschakeld, terwijl ik nog rolde probeerde ik de 4 of 5 in te leggen, maar lukte ook niet. Leek wel of alle versnellingen weigerden. Auto stil gezet, koppelingspedaal goed ingetrapt, voelde nog steeds beetje raar (lees niet vloeiend maar beetje hortend/stotend) aan, en proberen te schakelen, lukte niet. Auto vervolgens paar meter laten duwen en in combinatie met veel tussengas (4000 toeren+) lukte het met veel moeite de 2e versnelling in te leggen. Op die manier naar huis gereden, tussendoor geprobeerd naar de 3 te schakelen, wat ook lukte, zij het moeizaam.
Ik parkeer hem in garage met koppeling helemaal ingedrukt, en het leek wel of auto nog langzaam naar voor kroop, heel vreemd. Trouwens, koppeling slipte tot op heden niet.
Iemand een idee? ik dacht zelf wellicht aan een hydraulisch probleem? Drukgroep of iets dergelijks, maar ik ben geen techneut. Hopelijk kan mijn specialist Martinussen Motorsport (vh Manuel Pelzer) het probleem oplossen, zeker omdat we binnenkort ook nog paar dagen weg wilden met de 911.
Thanks, Norman