Pagina 1 van 1
Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Normaal.
Geplaatst: 05 dec 2022 12:41
door Yep
Vraagje:
Weet iemand of er een verschil is in schakeltijden in de PDK bij de standen 'sport' en 'normaal'?
Dank alvast!
Re: Schakeltijden 992
Geplaatst: 05 dec 2022 12:53
door GT33
Bij mijn 991 zeker!
Tevens (gekoppeld aan deze standen) gaat het toerental waarmee je rijdt duidelijk omhoog.
Afhankelijk van de input (belasting/stand gaspedaal en koppel) zal de koppeling heel snel aangrijpen om zichzelf heel te houden. Bij "normaal'' rijden is dat wat minder kritisch (al zal ook hier bij vollast etc flink sneller gekoppeld worden om de koppeling heel te houden). Het is meer dat de sportstand bij lagere belastingen al "erin klapt" e het toerental vooral wat hoger houdt.
Ik neem aan dat dat bij de 992 niet veel anders zal zijn (mogelijk meer instellingen dan alleen "normaal"' en "sport"?
Re: Schakeltijden 992
Geplaatst: 05 dec 2022 12:55
door MarkS
Ja, en niet alleen de schakeltijden. Staat er in je manual niet zo’n tabelletje wat er precies verandert bij normaal, sport en sport plus? Was een aardig lijstje bij de 991.2 GTS.
Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 05 dec 2022 18:16
door Yep
Dank jullie.
Bedoel je deze?
Ik zie niet direct iets met schakeltijden.

Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 05 dec 2022 19:06
door MarkS
Zoiets idd, maar weet ook niet wat de bron is van dit plaatje. Lijkt me in ieder geval niet volledig.
Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 10:18
door Polydeukes
"Optimized engine sound in the passenger compartment"
Ik dacht dat alleen de 718 met vierpitter zo'n neppe 'sound aktor' achter de bestuurdersstoel had, maar blijkbaar de 992 ook, of is dit wat anders?

Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 21:46
door Yep
Dank allen.
Ik heb niet direct de idee dat er een sound generator in zit maar ik kan me vergissen.
Geluid van buiten met raampje/dak open correspondeert wel met het geluid binnen.
Misschien bedoelen ze sound optimering middels tweaken van de (sport)uitlaat en andere parts.
Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 21:47
door Yep
MarkS schreef:Zoiets idd, maar weet ook niet wat de bron is van dit plaatje. Lijkt me in ieder geval niet volledig.
Bron: Porsche manual.
Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 22:12
door MarkS
Goed om te weten maar volledig is het zeker niet.

Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 22:14
door MarkS
Polydeukes schreef:"Optimized engine sound in the passenger compartment"
Ik dacht dat alleen de 718 met vierpitter zo'n neppe 'sound aktor' achter de bestuurdersstoel had, maar blijkbaar de 992 ook, of is dit wat anders?

Dat hebben ze al een tijdje (lees meerdere generaties). Ook op de 911 dus.
Kleine correctie, het is wat anders dan jij beschrijft, het is geen nep geluid. Het is geluid dat vanuit het motor compartiment naar de cabine wordt doorgesluisd. Ik neem tenminste aan dat dit bij de 992 nog steeds zo is. BMW is van de de nep geluid afdeling, over de speakers.
Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 22:20
door Polydeukes
De sound aktor in de 718 komt rechtstreeks uit de Audi's die het al een tijdje hebben. Gewoon een speaker achter de bestuurdersstoel waar nep-6-cilindergeroffel uit komt. Kon me al niet voorstellen dat de 911 dit ook heeft. Zal wel een versterking van geluid zijn uit het motorcompartiment

Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 06 dec 2022 22:30
door MarkS
Klopt. Wist niet dat ze bij de 718 die route op zijn gegaan. Maar ja, die 4cil he. Hadden ze ook niet moeten doen.

Re: Schakeltijden 992 PDK - het verschil tussen Sport & Norm
Geplaatst: 07 dec 2022 10:51
door Yep
Had nog nooit de 4-pitter gehoord.
Start laatst een Cayman.
Ik zeg tegen de vrouw: 'Daarvan is minstens 1 cilinder niet meer goed'.
10 seconden later het besef dat dit dan wel de 4-pitter zal zijn.
Vreselijk, zelfs een Subaru klinkt beter.