Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024 8:30



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Inspectie radiatoren 997.2 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Inspectie radiatoren 997.2
Komend voorjaar staat er een reis met de 997 op het programma die ons grofweg van zuidwest Frankrijk, via Spanje, Portugal, zuid Spanje en via onder andere de Spaanse Sierra Nevada en de rest van het binnenland van Spanje weer naar onze vaste stek Zuid Frankrijk aan de Middellandse zee brengt. Een tocht van pakweg 5700 km en dan wil je wel dat de handel goed koelt. Ze zijn er nogal gevoelig voor.
In het kader van baat het niet dan schaadt het (in dit geval helemaal) zeker niet, heb ik die radiatoren achter de voorbumper schoongemaakt.
Tig boutjes los, modderkuipen in de voorschermen eruit, bumper eraf, luchtinlaten eraf. Dan kom je bij de radiatoren. Er zitten er aan beide kanten twee voor elkaar. De voorste van de airco en daarachter de radiator van het koelwater. Je kunt de voorste
eenvoudig losmaken en een stukje aan de kant drukken. Rechtsvoor viel het alleszins mee. Stof, zand, bladeren, droge insecten zaten er tussen beide radiatoren. Met lucht weggeblazen en nog even met de stofzuiger erbij. Maar links was een ander verhaal. Daar zat in de linker onder hoek van de koelradiator een dikke vette plak met insecten die ik er zo in zijn geheel af kon trekken. Het voelde vettig aan en ook de kunststof behuizing vertoonde sporen van vettigheid of opgedroogde vloeistof. Ik ben er vanuit gegaan dat die radiator lek is en heb dus nieuwe besteld en die ga ik er binnenkort inzetten. Dus het heeft wel degelijk zin gehad dat ik dat spul los heb gehaald.

Ondertussen ook nog even het interieurfilter bekeken. Ik zag in de documentatie dat dat filter bij 38000km was vervangen en daarna niet meer. Werd dan ook wel tijd.... Ook daar lag allemaal vuil en dus met een stofzuiger aan de gang. Er waren echter twee plekken aan weerszijden van de accu waar ik het vuil niet weg kreeg. Dat bleken dus rubber afwateringdoppen te zijn die helemaal vol zaten met troep. Ook weer geregeld.

Afbeelding
Afbeelding


25 feb 2024 11:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Zo lekker bezig. Vervang je ze alleen van de airco of ook van het koelwater? Wij zijn van de zomer stil gevallen op caviapass. Was ook erg warm en de olie temp liep best op maar niet te gek. Ik denk een combi
Van niet echt door kunnen rijden en misschien niet de beste brandstof. Zit er nu aan te denken om ook de radiatoren van het koelwater te vervangen. Die schijnen ook dichter te kunnen gaan zitten.
Misschien dat iemand er hier meer over weet.
Onze 997.2 zijn echt perfect onderhouden en ze vielen nagenoeg op de zelfde plek stil.
Maar dan komt het. Je kan alleen maar wachten tot de boel is afgekoelt. Ik denk een luchtbel in de brandstofleiding bij de motor. We konden niet bellen omdat we geen ontvangst hadden. Dus als het gebeurt geen paniek. Komt van zelf weer goed.
Het was bij ons wel echt heel warm en zat achter een ook wijf die 40 reed. Maar je kan niet aan de kant of stoppen. De andere dag op de stelvio kon ik het gas er lekker ophouden en was er geen vuiltje aan de lucht. De koeling van de 997.2 is echt op het randje en eigenlijk net iets te weinig. Dus heel goed dat je de boel op orde maakt.


25 feb 2024 12:07
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Ik vervang alleen de "lekke" koelwater radiator. De rest zag er prima uit. Volgorde is: eerst uit de schorsing, door naar de apk en dan laat ik gelijk de airco checken en opnieuw vullen. Weet ik gelijk of dat goed zit. Daarna wordt de radiator vervangen.


25 feb 2024 12:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Hoe weet je nu dat de koelwater radiator lek is en niet die van de airco? In de airco zit ook olie.


25 feb 2024 12:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Die is helemaal droog


25 feb 2024 12:54
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Goed bezig…… :thumleft:

Ohja, Airco (vacumeren/reinigen/vullen) vullen kost hier in het Oosten. 39,99 euro… :mrgreen:

Ohja, bestelde olie ook in het dorp verderop opgehaald.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 25 feb 2024 13:24, in totaal 1 keer bewerkt.



25 feb 2024 13:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Zou ze dan toch maar alle 2 vervangen denk ik als de boel toch leeg is


25 feb 2024 13:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Inspectie radiatoren 997.2
Dial_888 schreef:
Goed bezig…… :thumleft:

Ohja, bestelde olie ook in het dorp verderop opgehaald.


Ja die verkoper ken ik...


25 feb 2024 15:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.