| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 1984
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=59209
Pagina 1 van 1

Auteur:  Willem56 [ 03 aug 2025 13:33 ]
Berichttitel:  Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 1984

Ik zit met een curieus probleem. Porsche 911 3.2 targa 1984.. Sinds een poosje werkt de electrisch bediende ruit, bestuurderszijde niet meer. Passagierskant werkt wel, zowel vanaf bestuurderskant als van passagierskant zelf bediend. Alles los gehaald, motor uitgebouwd, motor werkte in eerste instantie niet. Motor opgemaakt en electrisch gedelelte getest. Werkt. Motor weer in elkaar gezet en gestest. Werkt. Motor en raammechanisme weer gemonteerd. Werkt. Zo’n 5 à6 keer. Dan weer ‘dood’. Kabelboom geïnsprecteerd en doorgemeten. Kan geen kabelbreuk vinden. Alles weer los gehaald en motor getest werkt weer. Alles weer gemonteerd. Werkt weer. Zo’n 6 à 7 keer. Dan weer dood. Nu heb ik gemerkt dat de motor uitvalt nadat ik de ruit helemaal naar onder beweeg. Dan stopt die ook lager dan de passagierskant. Ikheb nu het vermoeden dat de ruit te laag is afgesteld en dan op de tandheugel blokkeert ofzo. Eindpunt van de hoogste stand stel ik af met de stelschroef. Werkt dit ook voor de laagste stand.? En zou dan mij vermeoden juist kunnen zijn dat het probleem mechanisch is ipv electrisch ? Iemand eerder iets dergrlijks meegemaakt ? Ik hoor graag de reacties zodat ik het definitief kan oplossen en de deurbekleding weer kan plaatsen.

Auteur:  Enguess [ 03 aug 2025 14:33 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Toen ik de topictitel las dacht ik “schakelaar stuk” (heb mijn ‘87 targa al 22 jaar en er zijn er al een stuk of drie doorheen gegaan, heb er altijd wat op reserve). Maar nu zie ik dat je al de halve auto hebt gedemonteerd en weer opgebouwd, dus dat zal het wel niet zijn… toch!?

Auteur:  Willem56 [ 03 aug 2025 15:19 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Enguess schreef:
Toen ik de topictitel las dacht ik “schakelaar stuk” (heb mijn ‘87 targa al 22 jaar en er zijn er al een stuk of drie doorheen gegaan, heb er altijd wat op reserve). Maar nu zie ik dat je al de halve auto hebt gedemonteerd en weer opgebouwd, dus dat zal het wel niet zijn… toch!?


Was dat het maar geweest :roll:

Auteur:  NordRack2 [ 03 aug 2025 16:32 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Kan best dat het mechanisme vastloopt en een bimetaaltje de stroom onderbreekt. Dan doet hij dus niks meer.

Auteur:  Willem56 [ 03 aug 2025 16:43 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

NordRack2 schreef:
Kan best dat het mechanisme vastloopt en een bimetaaltje de stroom onderbreekt. Dan doet hij dus niks meer.


Ok, zou kunnen..... Maar als ik de motor weer demonteer en test: dan doet 'ie het weer. Ik denk dat ik dan ook bij het vast lopen een vreemd geluid zou moeten horen.....

Auteur:  Ehombie [ 03 aug 2025 17:16 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Hoe heb je de bekabeling doorgemeten?Niet met het piepje op de multimeter mag ik hopen….?

Auteur:  Willem56 [ 03 aug 2025 17:23 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Ehombie schreef:
Hoe heb je de bekabeling doorgemeten?Niet met het piepje op de multimeter mag ik hopen….?


De hele kabelboom, alle draden van het ene eind naar het andere eind, doorgemeten.

Auteur:  Ehombie [ 03 aug 2025 20:24 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

als een enkel kabel bijv uit 25 koperdraadjes bestaat, en 1 ervan is intact en je gaat met een multimeter hierop weerstand meten of dat piepje (gebruiken) om door te meten. Dan kan je conclusie zijn "de kabel is goed" maar dat is die niet. Zodra er een stroomvraag is moet die stroom door dat 1 draadje en dan kan die niet genoeg stroom naar die motor brengen en het dus niet doen.

(wil niet de wiseguy uithangen...maar is een veel gemaakte denk fout voor hobbyisten)

kabel integriteit controleer je met "een load/belasiting" of met een test lamp als je eraan twijfelt.

Auteur:  Willem56 [ 03 aug 2025 21:05 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Ehombie schreef:
als een enkel kabel bijv uit 25 koperdraadjes bestaat, en 1 ervan is intact en je gaat met een multimeter hierop weerstand meten of dat piepje (gebruiken) om door te meten. Dan kan je conclusie zijn "de kabel is goed" maar dat is die niet. Zodra er een stroomvraag is moet die stroom door dat 1 draadje en dan kan die niet genoeg stroom naar die motor brengen en het dus niet doen.

(wil niet de wiseguy uithangen...maar is een veel gemaakte denk fout voor hobbyisten)

kabel integriteit controleer je met "een load/belasiting" of met een test lamp als je eraan twijfelt.


OK, wellicht zit het dan toch in de bekabeling. Maar voor mij onverklaarbaar dat de motor blijft werken mits de ruit te laag eindigt. Want dan stopt die ermee. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik naast de eindstop 'hoog', ook de eindstop 'laag' in kan stellen. Ik kan dat nergens in de boeken of internet echt vinden.

Vind je overigens helemaal geen 'wiseguy'. Stel het juist op prijs dat er mensen meedenken :cheers:

Auteur:  NordRack2 [ 03 aug 2025 22:28 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

Hier zie je in de tekening bij de motoren "Electric Window Passenger Side" dat een temperatuurbeveiliging in iedere motor zit. Dat is ook hoe die normaal stopt als het raam op het eind komt. Door de blokkade vraagt de motor zoveel stroom dat de bimetaal afschakelt.
Dus het kan nog steeds iets mechanisch zijn denk ik.
84236

Auteur:  Ehombie [ 04 aug 2025 9:55 ]
Berichttitel:  Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

@willem56 Heb je een stroomschema zoals vorige reactie? Ik heb misschien e.a. maar dat vergt wat zoek werk en tijd... (mijn schoonbroer heeft een vergelijkbare P als jouw)
Probeer systematisch die motor aan te sturen. Je hebt nu direct op de motor, en dat werkte zeg je. ga dan een connector verder..etc o.b.v. stroomdiagrammen. Buigpunten zijn potentieel kabelbreuk plekken...of schuurplekken.

Omhoog of omlaag is gewoon de +/- omdraaien...

Mijn inziens is die rode omcirkeling een onderdeel van het [motormechanisme], ik zie even geen reden om hier aan te twijfelen omdat bij direct aansturen die het wel doet*. en passagierskant werkt die wel. Enige wat je kunt doen als je hier aan twijfelt is deze te vervangen door een testlamp te backproben.

C. tussen bestuurdersstoel en raammotor passagiers zit nog wel een stuk.... vandaar mijn gedachten gang.

* maar wel goed om in je achterhoofd te houden....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/