Pagina 1 van 1

Airco "aftappen" (R12) DIY ???

Geplaatst: 03 okt 2005 9:39
door MyFirst964
Hebben er forum'ers ervaring met het zelf aftappen van de airco (R12)???

Wat zijn de gevaren?
Hoe moet het?

Geplaatst: 03 okt 2005 11:00
door lindemans
Het gevaar zit m in schadelijkheid voor de ozonlaag.

Mag niet maar is erg makkelijk (vulventiel opzoeken en open zetten (net als ventiel van een autoband).
Ik zou het even netjes laten doen voor die paar tientjes.

Ik wil het netjes doen maar...

Geplaatst: 03 okt 2005 11:09
door MyFirst964
Niemand wil het doen (regio Purmerend)...

Geplaatst: 03 okt 2005 16:10
door KARL 964C4
Als je het ventieltje opent, dan tap je niets af, maar vliegt de R12 in de lucht, opweg naar de OZON laag.

Misschien hebben ze bij jou in de buurt schrik omdat je over R12 spreekt! Dat is namelijk reeds geruime tijd verboden. Er bestaan echter vervangkoelmiddelen en het lijkt mij voor U aangewezen om naar zulk een koelmiddel over te gaan. Je zal immers steeds meer problemen gaan krijgen met de beschikbaarheid van (illegale) R12.

Dus nu even kiezen voor de korte pijn.
Ik ken spijtig genoeg geen adressen bij jou in de buurt, maar tegenwoordig heeft bijna elke merken garage (dus ook Porsche) wel apparatuur om je airco te vullen. Anders eens informeren bij een koeltechnisch installateur in je buurt. Kijk anders eens hier voor de ledenlijst van de NVKL.

Geplaatst: 03 okt 2005 16:17
door Denniz C2
hmm, heb ook wel eens geïnformeerd om mijn airo om te laten bouwen voor het nieuwe koelmiddel (R134?). Was geloof ik behoorlijk duur en voor mij op dat moment een rede om het niet te doen....dan maar raampjes open :!: :roll:

Iemand wel ervaring hiermee? en gaf dat nog verdere problemen? Ik kan mij voorstellen dat leidingen ed. ook niet altijd even goed meer bestand zijn tegen het (vluchtigere?) koelmiddel.

Geplaatst: 03 okt 2005 16:43
door KARL 964C4
Er bestaan ook hetgeen men noemt drop-in koelmiddellen. Deze hebben nagenoeg dezelfde werkingseigenschappen als de R12, maar vereisen niet de aanpassingen die nodig zijn om over te gaan naar R134a.

Enkel de R12 moet dan vervangen worden door de drop-in zoals bvb R413A.

Geplaatst: 04 okt 2005 0:33
door lindemans
Bel eens met Auto Temp in Amsterdam, stek erkend airco specialist.

Werkt de airco nog wel ?
Als er langere tijd geen onderhoud is gepleegd heb je kans dat er ook niet veel koelmiddel meer in zit....

Geplaatst: 04 okt 2005 10:32
door EriC4C
Denniz C2 schreef:hmm, heb ook wel eens geïnformeerd om mijn airo om te laten bouwen voor het nieuwe koelmiddel (R134?). Was geloof ik behoorlijk duur en voor mij op dat moment een rede om het niet te doen....dan maar raampjes open :!: :roll:

Iemand wel ervaring hiermee? en gaf dat nog verdere problemen? Ik kan mij voorstellen dat leidingen ed. ook niet altijd even goed meer bestand zijn tegen het (vluchtigere?) koelmiddel.

:shock: Inderdaad ..... zelfde vraag(steller) met antwoorden. :salut:

Geplaatst: 05 okt 2005 13:15
door thijzer
Freon R12 verdampt ook zo wel uit pakkingen en afsluiters. Komt uiteindelijk hoe dan ook in de lucht terecht.

Toch zit er een probleem aan het leeglaten van je systeem: er komt lucht in en dus ook vocht. Als je airco of koeling wordt hervuld met 134 of welke dan ook, dan wordt het systeem gevacumeerd, gevuld volgens de kenplaatgegevens en een uur met rust gelaten. Met een verschildrukmeter wordt dan nog gekeken of het systeem drukvast is.

Dus, naar de aircoboer ermee. No go om zelf te doen tenzij je die spullen hebt. Koppelingen zijn allemaal hetzelfde, je moet alleen de vulgraad en het koelmiddel weten.

Geplaatst: 05 okt 2005 23:59
door paulb
Ik heb afgelopen voorjaar m'n airco (911 turbo '91) opnieuw laten vullen, hij deed het niet meer :cry: . Er zat volgens mij ook van die (tegenwoordig) verboden R12 in. Nu zit er een alternatief in (r134 ofzo ?) en hij gaat weer als een koelkast!!
Niks laten ombouwen, oude spul eruit, ander spul erin, uurtje op druk laten staan voor een lekkagetest en alles ok. Niks omgebouwd ofzo, iets van 100 euro verder en cool is kees :)