06 mei 2013 21:10
06 mei 2013 21:25
06 mei 2013 22:08
Cazzo Super Veloce schreef:steef schreef:Mee eens, maar feit blijft dat veel mensen hebben geinvesteerd op basis van huidige regelgeving. Die zijn hun centen kwijt. Ondanks een heel leuk export verhaal: een afrikaan gaat geen hoofdprijs betalen. Datzelfde geintje heb ik met grijs kenteken meegemaakt: gekocht, regels plots veranderd, geld weg!
Die beslissingen van de overheid kosten de burger duizenden euro's.
Krijg je ervan als je als particulier misbruik maakt van een regeling die voor bedrijven bedoeld is.
06 mei 2013 22:12
steef schreef: de auto was bedrijfsmatig, wie zegt dat IK misbruik heb gemaakt van een regel?! Ook bedrijven betalen de prijs. Die auto was na een jaar gelijk voor 80% afgeschreven. Daar wordt je niet blij van. Overigens was dit ook al de eerste klap voor de automobielbranche, want de doorstroming was ook gelijk weg.
En dat particulieren hier misbruik van hebben gemaakt, of dat grijs-kenteken alleen voor ondernemers was bedoeld, ben ik niet met je eens. Dat was gerelateerd aan de inrichting van de auto en de doelstelling. Dat is het inmiddels wel geworden.
Er had ook hier op zijn minst een overgangsregel toegepast kunnen worden. Bovendien heb ik er niets op tegen als een ouder echtpaar (is maar een voorbeeld hoor) een oud bestelletje rijden tegen grijs kenteken tarief.
Ik heb 2x een auto aangekocht op basis van geldende regels, ik heb een hypotheek genomen op geldende regels, ik draag premie af voor mijn oude dag, maar als telkens de regels veranderd worden om gaten te dichten die IK niet veroorzaakt heb, dan krijg ik daar inderdaad goed de kolere in..
07 mei 2013 9:04
07 mei 2013 14:36
07 mei 2013 15:39
+10GEBRUIK van een regeling, geen misbruik
07 mei 2013 15:40
07 mei 2013 15:58
Fred4 schreef:+10GEBRUIK van een regeling, geen misbruik
En dat is wat we allemaal doen toch, en zodra het teveel mensen zijn en het nadelig uitpakt voor de schatkist verandert de regeling weer en gaan we weer handig gebruik maken van een andere regeling -of vernieuwde regeling- tot deze ook weer nadelig uitpakt voor de schatkist en deze weer veranderd wordt enz enz. En zo houden we elkaar lekker bezig toch?![]()
07 mei 2013 16:00
07 mei 2013 16:57
07 mei 2013 17:20
Cazzo Super Veloce schreef:De lage MRB voor bedrijfswagens is in het leven geroepen voor bedrijven, niet voor particulieren.
07 mei 2013 17:29
07 mei 2013 17:36
Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat het lage bestelautotarief nooit bedoeld is geweest voor particulieren, maar voor het stimuleren van zakelijk goederenvervoer, dus goederenvervoer door ondernemers. Vanaf 1988 is aan de orde geweest dat het lage tarief oneigenlijk werd gebruikt door particulieren en door bepaalde ondernemers die de auto niet gebruikten voor goederenvervoer. Na diverse wijzigingen in de desbetreffende wetgeving, die niet ertoe hebben geleid dat dit oneigenlijke gebruik werd tegengegaan, heeft de wetgever voorgesteld om het lage tarief voor alle bestelauto’s af te schaffen. Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel is echter na een amendement een uitzondering op de afschaffing gemaakt voor ondernemers en gehandicapten (Motie Verhagen van 28 september 2004, Kamerstukken 29 800, nr. 4, en Tweede nota van wijziging, Kamerstukken 29 767, nr. 9). De uitzondering voor ondernemers werd opgenomen als een gunstige fiscale maatregel voor ondernemers. Alle ondernemers die onder het ruime ondernemersbegrip van artikel 7 van de Wet OB vallen, hebben op verzoek recht op het lage tarief als zij voor ten minste 10% zakelijk met een auto rijden die voldoet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto in de zin van de Wet MRB.
07 mei 2013 17:37
Cazzo Super Veloce schreef:Tuurlijk wel, waarom zouden ze tweezitters een lager MRB-tarief rekenen?.
07 mei 2013 18:21
07 mei 2013 18:42
07 mei 2013 19:15
Cazzo Super Veloce schreef:Wordt dus ook terecht aangepakt.
07 mei 2013 19:20
07 mei 2013 19:22
Cazzo Super Veloce schreef:Sportauto's lager belasten omdat je er maar met 2 personen in kunt rijden...
Zie ik niet gebeuren in NL.
07 mei 2013 19:30
Black Betty schreef:De knuppel dan maar in het hoenderhok: motorfietsen zouden net zoveel moeten betalen als auto's (en misschien nog wel meer)...
Waarom?
De uitstoot van veel motoren is gelijk aan die van veel auto's, en er wordt (en kan vaak zelfs) maar door 1 persoon op gereden...
07 mei 2013 19:34
Elferhenkie2 schreef:Cazzo Super Veloce schreef:Sportauto's lager belasten omdat je er maar met 2 personen in kunt rijden...
Zie ik niet gebeuren in NL.
Er reden vroeger echt wel 2 zits sportauto's rond op grijs kenteken....
Maar de standaard golfjes, fiësta's, en noem ze maar op zonder achterbank reden ook allemaal rond op grijskenteken, had ook weinig met vervoer van spullen te maken.
Toen hebben ze dat aangepakt door er een denkbeeldige koker in te laten passen en toen de particulieren hun auto hadden laten ombouwen besloten ze uiteindelijk dat dat ook niet meer voldoende was.
Ze hadden dan direct moeten eisen dat de kentekenhouder een ondernemer was, dan was er niks aan de hand geweest.
Net als met de huidige oldtimerregeling: ze hadden vantevoren toch wel in de gaten dat de regeling gebruikt ging worden door W124 D en W201 D, alsook andere comfortabele diesel/LPG bezitters, nu zijn ze net wegenbelastingvrij en het is weer voorbij met de regeling....
07 mei 2013 19:35
Black Betty schreef:De knuppel dan maar in het hoenderhok: motorfietsen zouden net zoveel moeten betalen als auto's (en misschien nog wel meer)...
Waarom?
De uitstoot van veel motoren is gelijk aan die van veel auto's, en er wordt (en kan vaak zelfs) maar door 1 persoon op gereden...
07 mei 2013 19:36
Franz schreef:Cazzo Super Veloce schreef:Wordt dus ook terecht aangepakt.
Ik ben wel heel benieuwd wat jij onder 'terecht' verstaat? Terecht omdat jij het wel moet betalen en een ander niet of terecht in de zin van dat de autobezitter al ruim 14 miljard aan MRB, Provinciale Opcenten, BPM en brandstofaccijns betaald waarvan de helft daadwerkelijk wordt besteed aan het wegennet en de overgebleven 7 miljard rechtstreeks in de schatkist verdwijnt, maar dat de staat dat nog niet genoeg vindt?
07 mei 2013 19:51