Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 15:25



Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Na aanleiding van nivelleren topic: Waar moet je dan wel zijn?! Moeten we naar Duitsland, Noorwegen, Canada, etc?

Daarom graag ervaringen van expats of mensen die zijn ge-emigreert. Maar niet alleen belastingaspect maar totaal plaatje; inkomensniveau, kosten dagelijks onderhoud, huizen, gezondheidszorg, aansluiting als NL-er in de cultuur.

Ik ben ook wel benieuwd waarom mensen weg zijn gegaan. Komt het zo uit met werk of bewuste keuze?




Nou zelf een kleine kick-off:

Ik echter alleen beperkte ervaringen van studie/stage: namelijk Texas en België.

Usa heeft lage belasting, maar je moet wel alles zelf regelen qua healthcare etc. Voordeel is dat engineering-salarissen erg hoog liggen (om de gebruikelijke 100k plus studieschuld te kunnen aflossen). Dat levert aardige voorsprong op als je dus NL-er bent en helemaal geen/kleine schuld hebt. Greencard krijgen is echter lastig. Alles is er goedkoop. Op het oog kan je makkelijk wonen als NL-er, maar na enige tijd vallen verschillen wel op en dan moet het je maar net aarden. Ik was er met andere NL-ers, maar ik ging regelmatig sporten/uit met collega's, dus je kan er wel 'tussen' komen als buitenstaander.

België vond ik niet zo erg anders dan NL. Ik zat er voor studie dus geen inkomensbelasting moeten betalen, maar ik had niet idee dat het zoveel voordeliger was dan NL? Kunnen de Nederbelgen vertellen wat er zo handig is aan in Belgïe wonen?
Verder vond ik de voorzieningen vrij matig. De welbekende Belgische wegen denk ik... Het viel me ook op dat internet bankieren 10 jaar achter loopt op NL, qua interface ( ik heb alleen ervaring bij ING BE). Maar dat was niks vergelijken met VS waar iedereen gewoon nog met het cheque-boekje bezig is....


Laatst bijgewerkt door jeff_911 op 21 sep 2013 15:33, in totaal 1 keer bewerkt.



21 sep 2013 14:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
jeff_911 schreef:
Noorwegen


Inkomens liggen ongeveer 20 a 25% hoger - maar de levens-standaard is bijna 2 keer zo duur - in vergelijking met NL. Ook hier dus hoofdzakelijk 2-verdieners.

Pensioen was eerst voor leven - maar nu nog maar voor 10 jaar.
Als je zelf (dus) niks regelt ... kan je maar 77 jaar oud worden.

Het is een goed land om te wonen qua ruimte, sociale voorzieningen en medische zorg - maar voor ons auto (lees: Porsche) liefhebbers is het eigenlijk niks. Maximale toegstane snelheid is 90 km/uur, maar op de meeste wegen minder. 20 Km er overheen en het kost je zo'n 800 euro + 4 maanden je rijbewijs in leveren (of langer). De huizenprijzen zijn hier ook nog niet gestagneerd - en er wordt bij een verkoop doodgewoon tegen elkaar opgeboden.
Men leent hier makkelijke geld - en heeft nog een consumptief crediet op de hypotheek. Daarnaast is alle rente die men betaald op hypoteheken en leningen volledig en voor de duur van de lening aftrekbaar.


Canada is volgens mij gelijk aan de US. Alles zelf regelen - ook je pensioen. Ondanks dat je in de US en Canada goed kunt verdienen: het zijn MI wel "hire & fire" staatjes .. Ik ken niemand die daar echt als god in Frankrijk leeft.

Texas vind ik persoonlijk niks - ookal heb ik aardig wat EU collega's die het daar goed naar hun zin hebben.


Zelf denk ik dat je het beste naar de Antillen - of Oostenrijk - kan gaan .. maar wel met een Euro-salaris (of inkomen) - en daar ligt dan wss weer een probleem :wink:

Een andere optie zou wellicht Dubai kunnen zijn - op een Ex-pat contract .. maar de vraag is natuurlijk wil (en kan) je NL wel verlaten - en hoe ver wil je er vandaan gaan.
Belgie is wat dat betreft makkelijk, net als Duitsland - dan piep je zo even de grens over voor familie bezoek ..


Ik blijf (voorlopig nog) lekker in Nederland wonen :wink:


21 sep 2013 15:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Bedoel je Oostenrijk of eigenlijk Zwitserland, wegens je euro opmerking erachter?

Noorwegen klinkt al minder aanlokkelijk, maar dat wordt toch vaak als een Olie&gas/offshore Walhalla gezien. (De branche waar ik nu in werk)

Canada heeft wel staats healthcare voor zover ik het snel heb gelezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_Canada
Canada was afgelopen week ineens een optie voor mijn partner, dus dat was niet toevallig genoemd.

Ik ben overigens redelijk mobiel. Wel een relatie, maar nog geen kinderen en beiden ervaring met buitenland wonen/werken. Dus we staan er wel helemaal open voor. Europa, maakt familie/vriendenbezoek wel makkelijker, en betaalbaarder uiteraard.

Maar waar werk je dan?


21 sep 2013 15:46
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
jeff_911 schreef:
Bedoel je Oostenrijk of eigenlijk Zwitserland, wegens je euro opmerking erachter?



:oops: .. had Oostenrijk er later tussen (of bij) gezet. Euro-salaris opmerking is dus niet helemaal juist.

Hier een stukje leesvoer over werken in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk

Citaat:
Noorwegen klinkt al minder aanlokkelijk, maar dat wordt toch vaak als een Olie&gas/offshore Walhalla gezien. (De branche waar ik nu in werk)



Walhalla - waarschijnlijk vanwege de goede secundaire voorwaarden en arbeidstijden regeling. De vakbonden hebben daar erg veel bereikt.
Er worden in Noorwegen veel minder dagen/uren gewerkt (in die branche), maar dat reflecteert zich natuurlijk ook op het inkomen :idea:

Als je gaat commuten naar Noorwegen - vergeet dan niet in de onderhandeling mee te nemen dat je vluchten van en naar AMS doodleuk bij je inkomen worden opgeteld (woonwerk verkeer).

Heb je een goede functie in die industrie en gaat het je puur om veel geld verdienen - dan zal je MI toch de Expat route moeten kiezen. De business is booming over de gehele wereld, dus een baantje tegen 10% belasting in donker Afrika is er vast wel te vinden :mrgreen:


21 sep 2013 16:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Dacht meer aan overwinteren in Spanje :cheers:
Daar zitten toch wel meer vutters :?:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


21 sep 2013 16:02
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Als ex-Zuid Afrikaan, kan ik jullie vertellen dat ik NL het beste land te wereld vindt. Ik heb al op heel veel plekken gewerkt en gewoond, en het is hier geweldig. Veel Nederlanders wordt gek van de regeltjes maar ik vindt ze geweldig, en het gebrek aan corruptie is ook best leuk. Het is hier altijd schoon en netjes, alles word goed bijgehouden en de wegen zijn van top niveau. De huizen zijn wat klein en duur maar Porsches zijn best goed te betalen.

Ik kan aan geen beter land denken om te wonen en ga dus nergens heen. Misschien zal ik ooit weer werken in een ander land, maar NL is mijn thuis.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


21 sep 2013 17:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Helemaal mee eens, Johann :thumleft:

jeff_911 schreef:
Maar waar werk je dan?


Die vraag had ik over het hoofd gezien :oops:

Ik heb al bijna 8 jaar een contract bij een Noorse werkgever - en alle plannen om hier een huis te kopen zo'n 3 jaar geleden definitief in de vuilnisbak gegooid ;)


21 sep 2013 17:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Olaf schreef:
- en alle plannen om hier een huis te kopen zo'n 3 jaar geleden definitief in de vuilnisbak gegooid ;)


Ben het met Johan eens :thumleft:
Ons huis en ook ons vorig huis was de beste investering :idea:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


21 sep 2013 17:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Johannvb schreef:
Als ex-Zuid Afrikaan, kan ik jullie vertellen dat ik NL het beste land te wereld vindt. Ik heb al op heel veel plekken gewerkt en gewoond, en het is hier geweldig. Veel Nederlanders wordt gek van de regeltjes maar ik vindt ze geweldig, en het gebrek aan corruptie is ook best leuk. Het is hier altijd schoon en netjes, alles word goed bijgehouden en de wegen zijn van top niveau. De huizen zijn wat klein en duur maar Porsches zijn best goed te betalen.

Ik kan aan geen beter land denken om te wonen en ga dus nergens heen. Misschien zal ik ooit weer werken in een ander land, maar NL is mijn thuis.



Bedankt, bedankt en nog eens bedankt. Soms vergeet ik dat het in Nederland helemaal zo slecht nog niet is.
Ik zit nu voor een maandje in Barcelona en dan lijken heel veel dingen beter dan in Nederland en dan bedoel ik niet alleen het weer en het levenstempo, Mañana Mañana. :wink:


Maar ik weet niet of ik hier permanent zou kunnen leven. Misschien als ik de staatsloterij win. Maar ik zou hier niet de kost kunnen verdienen denk ik.


21 sep 2013 17:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Ik snap Johan wel, en deels denk ik ook dat NL zeker een van de beste landen is om te leven. Veel zaken zijn hier ook goed geregeld, alleen hier en daar mag het van mij wel soberder. Minder rucksichtlos (schrijf je dat zo??) 5ton is een buurthuis met coachingsproject stoppen en dat dan zo maar naar een jaar het geld op is, dat werk. Ik denk dat daardoor ook de discussie startte in nivelleringsdraadje.

Het gaat mij niet alleen om minder belasting te betalen. Ik hou bv ook van de bergsporten, dus ik ga dat linkje van Olaf zeker even doorlezen. (edit: done, jammer dat ik geen fysio ben ;)) Ik zoek dus ook een combo van leuke (of andere) omgeving.

Proefboringen doen voor de kust van Somalië staan dus niet bovenaan mijn lijstje van optie. Mijn achtergrond qua opleiding is TU Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek met aerospace, automotive en offshore heavy lift/ installatie achtergrond. Ik ben dus flexibel qua branche aangezien ik nog niet zo lang geleden afgestudeerd ben. Echter Oostenrijk en Zwitserland sluiten niet echt aan bij mijn achtergrond... of ik moet op de bankier toer gaan.... :roll:


21 sep 2013 18:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
jeff_911 schreef:
Het gaat mij niet alleen om minder belasting te betalen. Ik hou bv ook van de bergsporten, dus ik ga dat linkje van Olaf zeker even doorlezen. (edit: done, jammer dat ik geen fysio ben ;)) Ik zoek dus ook een combo van leuke (of andere) omgeving.


Als fysio-manueel therapeut was het voor mij destijds makkelijk om in het buitenland aan werk te komen.
Wij hebben twee jaar met veel plezier in duitsland,en een kleine drie jaar in oostenrijk gewoond.

Als liefhebber van natuur, bergwandelen en skieën ben ik daar uitstekend aan mijn trekken gekomen.
Minder mensen per vierkante km, een prachtige omgeving, goedkopere huizen en auto's etc.
Het is dat mijn echtgenote liever wat meer in de buurt van haar familie wilde wonen anders waren we waarschijnlijk in oostenrijk gebleven en was ik daar een eigen praktijk begonnen.

Hier zijn de belastingen hoog, grond, huizen en auto's duur maar een hoop andere zaken wel goed geregeld.
Mijn kinderen hebben het hier echter uitstekend naar hun zin en scholen/sportclubs/gezondheidszorg/winkels etc. zijn altijd onder handbereik.
Mij valt altijd op dat nederlanders graag en veelvuldig klagen.
Als je menigeen hier moet geloven is NL zo ongeveer de beroerdste plek op aarde om te vertoeven maar deze mening deel ik na vijf jaar buitenland niet.
Elk land heeft zo zijn voor-en nadelen.

Het verhaal van Olaf over noorwegen gaat deels ook op voor buurland zweden waar de levensstandaard echter wel wat lager ligt dan in noorwegen.
Voordeel van de lagere levensstandaard is wel dat je als nederlander met wat spaargeld achter de hand relatief eenvoudig een nieuwe start kunt maken omdat met name op het platteland grond en huizen in verhouding goedkoop zijn.
Wij hebben emigratie naar zweden serieus overwogen omdat wij ook daar met ons beroep zo aan de slag zouden kunnen.
Ons huis in zweden heeft een tuin van 15000 m2, ligt op een prachtige locatie aan een meer en is afbetaald.
Een vergelijkbaar huis in NL zou ik me niet zomaar kunnen permitteren.
Ook de rust en ruimte die je daar nog hebt spreken ons erg aan.
De kinderen zien het echter niet zitten om daar permanent te gaan wonen dus zullen TOTMBO en ik voorlopig het beleid van Rutte en z'n maatje voor lief nemen. :wink:
Direkt na mijn studie ben ik ook nog even bezig geweest om in de VS te gaan werken maar het kleine aantal vakantiedagen wat je daar in loondienst kon krijgen en het gebrekkige sociale systeem stonden mij uiteindelijk toch teveel tegen. Ook had ik geen zin om 8 maanden op een green card te moeten wachten.
Wij zijn echter wel van plan om eerder te stoppen met werken en dan meer dan de helft van de tijd in zweden door te gaan brengen.


21 sep 2013 22:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Noorwegen? Kijk voor de gein eens wat het kost om je auto daar in te voeren.... of om er daar eentje te kopen...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


21 sep 2013 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 4S, ex- 964, Cayenne S, Range Rover Sport 2010
Regio Arnhem
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Als voormalig Nederbelg kan ik na 7 jaar woonachtig te zijn geweest in de regio Antwerpen melden dat je uiteindelijk fiscaal gezien goedkoper uit bent door in NL te blijven. Als ondernemer word je door de Vlaamse Fiscus principieel gezien als een crimineel (in zijn algemeenheid, niet omdat je Nederlander bent). Men gaat er standaard vanuit dat je de belasting wilt ontduiken. De fiscale stimulans om te gaan ondernemen ontbreekt en ook de belastingschalen liggen hoger. Dus voor het geld hoef je het niet te doen. Je krijgt wel meer woning voor het bedrag waarvoor je in NL een woning zou kopen. Vaak omdat de grondprijzen lager liggen. Qua cultuur en integratie is het helemaal een apart verhaal. In de grensstreken heb je drie opties. Of je komt een Belg tegen die 'n Hollander haat, Of je komt een Belg tegen die geen problemen heeft met 'n Hollander . Zelden zijn de Belgen hier genuanceerd over. Met name de Belgen die vele zaken doen met Nederland of veel in Nederland komen hebben een positieve houding ten opzichte van Nederlanders, de rest niet en is meestal afgunstig. Ondanks dit betoog heb ik inmiddels een aantal goede Vlaamse vriendschappen opgebouwd (die mijn ervaringen ook onderschrijven). Zou ik met deze wetenschap opnieuw emigreren. Volmondig NEE. Je mag klagen over Nederland, met alle betuttelingen, regeltjes, belastingdruk etc. Uiteindelijk is het hier gewoon zeer goed geregeld, meestal erg transparant. Ik betaal liever iets meer belasting maar weet wel waar ik aan toe ben.

Ik werk in Europe en heb en aantal NL collega's in Duitsland werken die er soortgelijke meningen op na houden, behalve het feit dat de Duitsers in zijn algemeenheid positief tegen over Nederlanders staan in vergelijk met de Belgen.


21 sep 2013 23:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
We zijn nu 35 jaar weg uit Nederland! Ik zal denk ik wel een keer m'n mening geven,maar nu nog niet(of helemaal niet!).
_________________________________________
Een vriendelijk woord kost niets!
www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA


22 sep 2013 1:56
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Met andere woorden,...nl is zo slecht nog niet. :wink:
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


22 sep 2013 2:06
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Cloaca schreef:
Noorwegen? Kijk voor de gein eens wat het kost om je auto daar in te voeren.... of om er daar eentje te kopen...


Import loont nauwelijks de moeite .. je komt dan toch heel snel op de prijs die je er in Noorwegen voor zou betalen.


Gewoon in Zweden gaan wonen - en in Noorwegen werken en een huisje huren. Zolang je elke drie maanden even de grens passeert met je zweedse Porsche is er niks aan de hand :wink:

Je kan ook in NL blijven wonen (zoals ik) - alleen is het dan wat lastiger om de grens over te gaan - maar (gelukkig) is naar Denemarken voldoende - en dat kan met de boot (heb je meteen bewijs, wat op de ticket staat sowieso je kenteken).

Wat Ricky911 aangeeft over Belgen, geldt o.a. ook voor Noren .... en zo zal het in de meeste landen wel zijn


22 sep 2013 8:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
het is maar dat de kinderen nog op school zitten en zoonlief speciaal onderwijs nodig heeft.
anders hadden we heel de boel verkocht en naar curaçao vertrokken.
lekker aan de baai zitten


22 sep 2013 9:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Ik ben alweer 12 jaar weg uit Nederland en zal dus wel de nuances missen van de stemming onder "het volk". Dat gezegd hebbende valt het me vanuit het buitenland op dat er in Nederland hoofdzakelijk nog geklaagd wordt. Ik vind dat erg jammer om te zien. De regering (welke dan ook) wordt steevast gezien als "prutsers" en zakkenvullers (voor de P vrienden die een abonnement hebben op het FD, lees de commentaren de op site maar eens!). Natuurlijk kan het allemaal beter, maar we moeten ook niet vergeten dat we uit de zwaarste crisis komen sinds de jaren dertig en dat herstel tijd nodig zal hebben en ergens pijn zal doen. Dat laatse is ofwel snijden in de verworvenheden, ofwel verhogen van de belastingen, en waarschijnlijk allebei. Dat is niet leuk. Er zijn jaren aan vooraf gegaan waarin we boven onze stand hebben geleefd en daar krijgen we nu de rekening van.

We roepen allemaal dat er bezuinigd moet worden. Maar o wee als het onszelf raakt. Leuk voorbeeld: hier in CH is een Nederlandse school die met subsidie overeind wordt gehouden. Daar gaan hoofdzakelijk expat kinderen naar toe. Een aantal maanden geleden werd duidelijk dat die subsidie onder druk staat en (dus) kwam er onmiddellijk een petitieactie om er tegen te protesteren. Ik heb die petitie NIET getekend. Ik ben ook dol op geld maar ik snap wel dat dit niet langer kan en dat er andere prioriteiten (moeten) zijn! Ik kan de bijdrage best zelf betalen en het grote merendeel van de andere ouders ook, als ik zie hoe ze wonen en wat ze rijden en waar ze op vakantie gaan. Ergens houdt het op.

En dus.

Wonen in CH is geweldig op vele fronten. Kwaliteit van leven is hoog, inkomens zijn relatief hoog, er is veel mooie natuur, de infrastructuur en de overheid zijn fantastisch geregeld. Belasting is relatief laag, maar de kosten van levensonderhoud zijn zeer hoog (tenminste in ZH en omstreken). Sociaal is CH geen eenvoudig land. Wij zijn inmiddels goed ingeburgerd, maar dat heeft tijd gekost, en we zullen altijd buitenlanders blijven. Argwanendheid tegenover buitenlanders is hier nooit echt ver weg. Ik had nog dit weekend een "verschil van mening" met iemand in het verkeer hier in de stad Zurich, en dat werd afgesloten met de opmerking dat ik als buitenlander maar best weer kan oprotten naar waar ik vandaan kom. Ja, ik heb nog steeds een accent, na 12 jaar.... Dit kwam van een normaal uitziende heer van een jaar of 50, type bankier, met een Audi S6.

Dus nu rotten we maar op naar Singapore.... Komen we weliswaar (ook) niet vandaan.... Nog anderhalve week en we zijn op weg!


22 sep 2013 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
ruud janssen schreef:
het is maar dat de kinderen nog op school zitten en zoonlief speciaal onderwijs nodig heeft.
anders hadden we heel de boel verkocht en naar curaçao vertrokken.
lekker aan de baai zitten


En dan lekker op "Grote berg" wonen tussen de Nederlanders? Mij te crimineel....
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


22 sep 2013 13:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Vraag me altijd af waarom bijvoorbeeld Nederlandse sportmensen die op verschillende plekken in de wereld hebben gewoond en financieel onafhankelijk zijn en dus overal kunnen gaan wonen toch allemaal weer terug naar Nederland komen?

Zal toch wel oke zijn hier :thumleft: ( alleen jammer van het klimaat :wink:)
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


22 sep 2013 21:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
2 woorden: box drie :wink:
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


22 sep 2013 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Oostenrijk lijkt mij heerlijk wonen. Maar erg lastig werk te krijgen in mijn voorkeursbranches. Ik ben bang dat het dan gewoon meer vakantie moet worden of eens een sabbatical...

Duitsland is wel een reële optie; genoeg automotive en aerospace. Offshore bedrijven kan ik het zuiden wel vergeten. Het is in ieder geval laagdrempelige plek om eens heen te gaan. Ik was laatst in Winterberg in het Bikepark, en ik moest natuurlijk even kijken bij lokale makelaar, maar die prijzen viel erg mee! Je zou bijna een vakantie huisje kopen :wink: .

@Maarten wil je zeggen dat box 3 in andere landen hoger is belast? Ik vind 30% van 4% rendement eigenlijk al best wel veel.


23 sep 2013 23:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Een forfaitaire belasting van 1,2% ongeacht het echte rendement is vrij uniek.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


23 sep 2013 23:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Uniek hoog of laag? Of is het meestal alleen belasting van daadwerkelijk gerealiseerd rendement ipv onze fictief rendement?


23 sep 2013 23:51
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht Re: Expat en emigratie ervaringen: Waar is het beter toeven?
Vreemd dat ik nog niemand over Australië hoor. Lijkt mij het huidige land van de onbegrensde mogelijkheden. Afgelopen jaren een paar keer geweest en viel niet tegen. Ook uit gesprekken met ex-Nederlanders daar kwam geen spijt naar voren. Misschien moet Patrick911 zijn licht hier eens over laten schijnen?


24 sep 2013 0:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.