Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:00



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Uitlaat 3.2 loshalen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Uitlaat 3.2 loshalen
Ik wil het hele uitlaatsysteem loshalen om op te knappen, en heb vandaag eea eens bekeken op de brug.
Makkelijkste lijkt mij om het hele systeem eronder vandaan te halen in één stuk, maar ik ben ook een beetje bang voor afbrekende bouten bij de cilinders.
Bij wat duwen en trekken leek het alsof de 2 warmtewisselaars los zitten tov de aansluitingen op de cilinders (cilinder --> aansluiting op cilinder --> buisje --> warmtewisselaar). Zie ook foto 1. Kan dit kloppen? Dat zou de demontage een stuk vereenvoudigen en mij wat meer zekerheid geven :thumleft:

Heeft verder iemand een idee wat voor een systeem dit is? Gewoon standaard Porsche?

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


01 mei 2014 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Ben geen expert, maar volgens mij zitten de warmtewisselaars los van de aansluitingen.
Deze "aansluitingen" zijn, volgens mij, eigenlijk gewoon je uitlaten...en lopen helemaal door de warmtewisselaar heen naar de dempers.
Losmaken zou ik idd zo voorzichtig mogelijk doen....boutjes zien er behoorlijk verroest uit.
Wd40 doet wonderen!!!
Sccs iig!!
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


01 mei 2014 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Een nacht laten inwerken met kruipolie en er dan een klap op geven.
Systeem lijkt mij RVS.
_________________________________________
De wijzen komen uit het oosten.....:wink:
Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae
Si vis pacem, para bellum


01 mei 2014 21:49
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Hi Sid86,

De warmtewisselaars lijken inderdaad van rvs, even een magneet aanhouden en dan weet je het. De tapeinden kun je een paar keer inspuiten met roestoplossers en eventueel ook nog warmstoken maar het blijven lastige krengen. Ik heb net een SSI set onder mijn 3,2 geplaatst en daarbij braken ondanks alle voorzorgsmaatregelen 4 tapeinden af. (Leuk man zo'n hobby :wink: !) Dus als ze er niet af hoeven; lekker laten zitten. Probleem is volgens mij wel dat als je de tussenpijp wilt vervangen de warmtewisselaars los moeten. Succes met je beslissing!

Gr
Luc


01 mei 2014 22:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Dank voor de antwoorden :)
Maar, is er geen kans dat de warmtewisselaars eraf kunnen zonder de bouten van de cilinders los te halen?
Op onderstaande foto zit er beweging in het omcirkelde gedeelte.

Afbeelding


01 mei 2014 22:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
zoals Neppert schreef "Deze aansluitingen zijn, ... , eigenlijk gewoon je uitlaten...en lopen helemaal door de warmtewisselaar heen naar de dempers." - geen neppert dus :lol:

als je alles wilt verwijderen - als, zonder dat er echte problemen zijn ... - dan moeten de roestige tapeinden inderdaad los.
alles ziet er uit als originele montage.

naast inspuiten met kruipolie, en na een dag opnieuw, en opnieuw, en nog eens ...
bij poging om los te draaien: een erg beperkte slag, zeg 90 graden max. en dan weer vast!!!
dan weer los, zeg max. 180 gr. en weer terug.
en nog klein stukje verder, afhankelijk van de weerstand.
je krijgt ze wel in een keer los maar dan breekt er zeker iets, hoeft geen ramp te zijn overigens.

geduld is ... ? :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


01 mei 2014 23:02
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
bedrijfslijder
Ermelo
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
ik had de zelfde uitlaten onder mijn 3.2 komen bij van kessel vandaan in deurne rvs, als bouten afbreken uit boren met kobalt boor , en dan met een linkse tap los draaien, speciaal voor afgebroken boten, kan je bestelllen bij kramp ,


01 mei 2014 23:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Ok :thumleft:
Ik ga proberen eerst alles los te halen en de warmtewisselaars te laten zitten. Mocht dat niet lukken dan ga ik proberen ook de warmtewisselaars voorzichtig los te halen.


01 mei 2014 23:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
je bedoelt alleen de grote dempers, achter de warmtewisselaars in de richting van de uitlaatgasstroom?
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


01 mei 2014 23:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Neppert
Neppert
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Ik ben bang dat je de wisselaars niet kan laten zitten.
Als je deze los wil halen zal je denk ik de slijptol erop moeten zetten.
Of denk je dat je de zijkanten kunt "openvouwen", of zijn deze aan elkaar
gelast??
_________________________________________
In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!


02 mei 2014 7:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Wat wil je er precies aan opknappen?
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


02 mei 2014 8:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Er lekt een aansluiting en dat zorgt voor nogal wat herrie. Is al een keer gerepareerd met GunGum door de vorige eigenaar, maar dat houdt niet meer.
Omdat het aangegeven deel flexibel is (schuift) had ik gehoopt dat de aansluitingen op de cilinderkoppen konden blijven zitten. Maar denk dat ik nu eerst al het andere loshaal en de warmtewisselaars in hun volledigheid laat zitten.


02 mei 2014 9:36
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Heb je al eens gekeken naar een SSI set? Ik weet niet hoe lang je de auto wilt houden maar dan ben je wel in 1 keer van alles af. Hou er wel rekening mee dat je dan ook de olieleiding moet aanpassen en een oplossing voor de verwarming moet fabriceren. (Maar vergeleken met het probleem van de tapeinden valt dat allemaal wel mee).
Gr. Luc


02 mei 2014 9:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
SSI ken ik, maar dan moet alles er nog steeds helemaal onderuit :wink:


02 mei 2014 11:42
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Ik hoop voor je dat je warmtewisselaars kunt laten zitten maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Mijn uitlaat zag er hetzelfde uit, ik had ook alleen een nieuwe tussenpijp gekocht met het idee om de rest te laten zitten. Alles zat echter aan elkaar geroest en de tussenpijp kreeg ik er niet los uit, uiteindelijk dus alles er maar af gegooid.


02 mei 2014 12:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Ga niet zitten kl&%ten met kruipolie, de moeren moet je roodheet stoken met een acetyleen brander en vervolgens los draaien, echt de enige manier. Als er een tapeind afbreekt ben je echt zuur. Uitboren is namelijk geen pretje en gaat erg lastig.


02 mei 2014 12:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Sid86 schreef:
Er lekt een aansluiting en dat zorgt voor nogal wat herrie. Is al een keer gerepareerd met GunGum door de vorige eigenaar, maar dat houdt niet meer.
Omdat het aangegeven deel flexibel is (schuift) had ik gehoopt dat de aansluitingen op de cilinderkoppen konden blijven zitten. Maar denk dat ik nu eerst al het andere loshaal en de warmtewisselaars in hun volledigheid laat zitten.


Je bedoeld dat hij lekt op een uitlaatflens op de cilinder?
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


02 mei 2014 13:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Nee hij lekt vlak voor de tussenpijp. Daar zat al een klodder GunGum, maar na een paar schroevendraaier acties maakt hij meer herrie dan ooit tevoren :roll:


02 mei 2014 15:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Welke flens is slecht dan? Die van de wisselaar of van de tussendemper? Of beide?
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


02 mei 2014 16:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
De meest linker aansluiting op de laatste foto in de eerste post.


02 mei 2014 16:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Dat snap ik, maar daar komen twee flenzen samen.... is de tussendemperflens slecht, kun je de wisselaars laten zitten.... zijn ze beide slecht is het beter alles te demonteren.... zou de boel dan alvast nu inspuiten met kruipolie, en er pas over een week aan beginnen...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


02 mei 2014 16:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Schuurtjeswerk....pak het goed aan; Brander erop en wat knapt dan knapt het.....helaas.

Eventueel een ssi erop of origineel, succes ermee!
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


02 mei 2014 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.2 turbo S 993 4S
Boekelo
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Aanrader: boormal!

http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/192188-does-anyone-sell-fixture-drilling-broken-exhaust-studs.html?perpage=20


02 mei 2014 21:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
mooi werk van die knutselaars :idea: :D
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


03 mei 2014 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Den Haag
Bericht Re: Uitlaat 3.2 loshalen
Heb onder de noemer 'voorbereiding' zo'n boormal besteld bij PelicanParts. Als er eentje afbreekt wil ik door kunnen.
Daarna zien hoeveel er nog te gebruiken is van de huidige uitlaat. Vind zo'n SSI systeem heel mooi, maar ook aan de prijzige kant.


07 mei 2014 22:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.