Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 10:47

Is hier het tussenlager vervangen of niet, dat is dus de vraag.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 10:48

Cazzo Super Veloce schreef:Nou bijvoorbeeld dat ze motoren moeten bouwen die gewoon heel blijven?



Dat bedoelde ik dus idd :thumleft:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 10:50

Hallo mensen,

Slecht nieuws, balen!

Heb van deze motor het draaiend gedeelte aangepakt, de afbouw en inbouw is door de eigenaar zelf gedaan.

vanochtend een kort gesprek gehad met Robert Visser en die heeft mij verteld dat hij de auto heeft beluisterd en het oliefilter heeft gedemonteerd, hierin zaten slierten kit en slijpsel.

Het IMS lager is niet bekeken, hiervoor moet de versnellingsbak eraf etc.. dit is niet gedaan.

Vermoedelijk heeft degene die de motor heeft afgebouwd gebruik gemaakt van teveel en verkeerde kit waardoor de motor te weinig smering heeft gehad.
Wij gebruiken kit waarvan restanten oplossen en zo geen verstoppingen veroorzaakt.

Voor mij is het geen leuk nieuws te horen dat een motor waaraan ik heb gewerkt stuk gaat dus vandaar dat ik toch even reageer.

Ik sta de huidige eigenaar graag bij naar het zoeken van een oplossing.

Hopelijk is nu een beetje duidelijk wat er aan de hand is.

Groeten,

Michel

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 11:09

Cazzo Super Veloce schreef:Nou bijvoorbeeld dat ze motoren moeten bouwen die gewoon heel blijven?

Nu nog mensen zoeken die er mee om kunnen gaan.
Maar goed zo vervallen we in een oude discussie waar al genoeg over geschreven is en de meeste kennen mijn stelling wel over de motoren. Laten we die discussie hier niet opniew voeren.
De topic starter zit met een fiks probleem en laten we hopen dat hij snel weer rijdt.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 11:26

Mooi dat Resto snel reageert.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 11:30

maurice schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:Nou bijvoorbeeld dat ze motoren moeten bouwen die gewoon heel blijven?

Nu nog mensen zoeken die er mee om kunnen gaan.

Belang in Porsche Maurice :?:
Flauwe kul om problemen van die blokken direct te koppelen aan de bestuurders :bang:


Zeker mooie reactie van Resto, lijkt heel transparant.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 11:36

Zeker geen belang in Porsche Paul. Maar het blijft opvallend dat veel blokken probleemloos draaien en andere juist niet. Porsche heeft zelf twee jaar geleden aangegeven dat men de 'nieuwe markt' onderschat heeft. Porsche heeft een motor ontwikkeld waar de nieuwe gebruikersgroep anders mee omgaat dan vroeger. Ik wil zeker niet beweren dat de motoren van 1998 - 2008 probleemloos zijn maar je kent mijn standpunt hierin denk ik wel. :wink:
Mijn opmerking was overigens niet gericht tegen de topicstarter want in mijn ogen kan die er weinig aan doen als er ondeskundig werk is verricht door de vorige eigenaar.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 12:07

Opvallend dat niet ALLE blokken ALLE bekende problemen hebben :?: ZO slecht zijn ze nu ook weer niet :bang:

Geweldig creatieve geesten op de marketing afdeling gezien eerst het super idee van verzekering tegen kwalen in hun eigen motoren - waar vele klanten blij mee blijken. Nu dat men de 'nieuwe markt' heeft onderschat. Leg het probleem maar bij de klanten :oops:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 13:03

Met dit statement van Resto zou je vlgs mij goed verhaal moeten kunnen halen bij degene die je blok weer heeft gemonteerd - ik ga ervan uit dat dit de garage is waar je de auto hebt gekocht. En hopelijk lost deze t gewoon netjes voor je op, zonder dat t op een conflict uitloopt.

Weet alleen niet of Resto nog blokken mag reviseren voor dit bedrijf :wink:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 14:11

resto schreef:Hallo mensen,

Slecht nieuws, balen!

Heb van deze motor het draaiend gedeelte aangepakt, de afbouw en inbouw is door de eigenaar zelf gedaan


Snap niet dat je daarvoor kiest, verkeerde zuinigheid :scratch:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 14:29

Ach, als je toch van plan bent om m te verkopen... :|

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

22 okt 2014 22:58

Wow, wat een verhaal. Lijkt me niet dat 3 weken uit de garantie betekent dat niet gedekt bent. Je hoort er van uit te kunnen gaan dat men goed is in het werk dat men doet. Dat blijkt dus nu niet het geval, garantie of niet, ze hebben je een brakke auto verkocht die vroeger of later de geest zou geven.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

27 okt 2014 10:19

Ik denk dat bij de verkopende partij zeker wat halen is. Jij hebt als consument recht op een deugdelijk product, mits de verkoopprijs of andere informatie doet vermoeden dat je had mogen verwachten dat er bij de aankoop iets mis zou zijn.

Gezien de informatie die je nu hebt lijkt het mij duidelijk dat de oorzaak al aanwezig was bij de aankoop, het gevolg zich helaas later openbaarde.

Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik met hun eens contact opnemen, maar hopelijk kom je er uit met verkoper.

Succes gewenst!

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

28 okt 2014 21:46

P. is afgelopen zaterdag opgehaald, gelukkig is er vanuit alle partijen op de mail in ieder geval bereidheid om het te achterhalen en op te lossen.

Modificatie is inderdaad gedaan door Auto Resto ze zijn op de hoogte en ben benieuwd.

Een aantal kenners zijn op locatie geweest, let op blok zit nog in de auto maar hebben aan de hand van het geluid (en hun praktijk ervaring) tot nu toe de conclusie dat de oorzaak de los geschoten tussen lager moet zijn (blok -> aandrijving). Schade in het blok moet nog blijken.

Stap 1 is nu het blok er onderuit en tussen lager controle, je ziet het snel genoeg en vervangen, daarna veel spoelen met olie op temperatuur en steeds kijken in het oliefilter of er veel slijpsel en of kit resten in naar voren komen. Kosten baten analyse zou ik nu zeggen om het weer te gaan proberen en het goed in de gaten houden. Lastige keuzes..

Feit blijft dat vanaf modificatie is er totaal 13000 km mee is gereden, door aanschaf op 5 juli heb ik er als eigenaar tot nu toe 3000KM mee gereden. Tis voor mij nog steeds een teken dat er binnen deze kilometerstand geen KIT resten in het oliefilter mogen zitten. Dat blijft voor mij een raadsel en wordt het lastig aan te geven wie de kitspuit heeft ingezet en vooral hoe, kan me voorstellen bij overtollige kit dat deze aan de binnenkant zit wat niet waarneembeer is bij koop en of als de P. op de brug staat.

Na verloop van tijd komt dit dus los en zal zijn weg proberen te vinden door de diverse oliesmeer leidingen binnen het blok.
Wanneer er dan één verstopt raakt, die nou net het tussen lager smeert klinkt het als 1 + 1=2 toch? :scratch: :scratch:

Mijn hoop is dat er geen schade is opgetreden, en de kosten binnen mijn grenzen vallen zeker omdat ik hier weinig aan kan doen en verwacht van de diverse partijen zoals verkoper en degene die de modificatie heeft gedaan, als ik 3000KM heb gereden met een motor en zelf niet de vloeistoffen zou bijhouden en of controleren en met een koude motor als een gek rondjes rij dan snap ik het volledig.

Maar goed we wachten nog (on)rustig af wat het word, hou jullie op de hoogte..

Het gevoel dat de P. niet voor mijn deur staat is.. :pale:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

28 okt 2014 22:31

Nogmaals klote..

Hoop dat het meevalt

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 8:53

Ik vind dit toch een beetje een vreemde verklaring. Het tussenlager wordt niet direct gesmeerd, origineel is het zelfs afgesloten kogellager. Bij een aantal aftermarket kogellagers wordt een keerring weggelaten om zo spat-smering door de motorolie mogelijk te maken. Ik snap dus niet hoe er een gebrek aan smering van het tussenlager door wat kitresten kan ontstaan. Kitresten wil je natuurlijk niet in je motor hebben maar dan zou ik mee eerder zorgen maken over verstopte kanalen naar hoofdlagers, sproeiers voor de zuigerbodemkoeling of de aansturing van de variocam.

Ik zou de primaire oorzaak toch elders zoeken.

Waardeloze situatie trouwens, sterkte er mee.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 11:11

Toch nog even over het plan om het lager te vervangen en de motor te spoelen, dat was in eerste instantie ook mijn plan toen vorig jaar het tussenaslager in mijn c4s de geest gaf. De motor liep nog gewoon en een nieuw tussenaslager leek een snelle oplossing te zijn. Ik ben achteraf heel blij dat ik toch de hele motor maar uit elkaar gehaald heb want er zat meer gevolgschade in dan ik op het eerste gezicht had verwacht.

Nu wil dat niet zeggen dat dit ook bij jou perse zo moet zijn, maar het zou toch nog vervelender worden als je straks weer stil staat.

In eerste instantie de meest voor de hand liggende schade
Afbeelding

Gevolgschade bij demontage:

ingelopen glijlager van de tussenas aan de achterzijde
Afbeelding

beschadiging lagervlak in de oliepomp waar de tussenas in draagt
Afbeelding

een gebroken kooi van de linker olie aanzuigpomp
Afbeelding

een beschadigde tand op de variocam
Afbeelding

een gebroken arm waarmee de ketting tussen krukas en tussenas wordt gespannen
Afbeelding

en misschien wel de echte oorzaak, een ingelopen kettingspanner die niet meer kon inveren
Afbeelding
Afbeelding

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 13:34

het is lastig te beoordelen, zolang het blok er nog niet af is en niet open is.

@michel bedankt voor je reactie, zal de ontwikkelingen bijhouden in deze topic.

Ik zal eerste de verkopende partij juridisch in de gelegenheid moeten stellen om met een plan van aanpak te komen.
Volgens mij weet jij wie de verkopende partij is.

@peterfrans, je hebt absoluut een punt, bedankt voor de foto's geeft mij ook een beetje een beeld hoe dat zit.

zolang ik nog geen concrete terugkoppeling heb of een analyse van het blok blijft kan ik geen concrete stappen nemen
om naar de oplossing te werken. Zal wel de verkopende partij die ook het blok eraf haalt deze wel meegeven om ook gelijk
naar de ketting spanners en dergelijke te kijken, als blok toch los is :idea:

zal ze vandaag is bellen... ben benieuwd of ik ze niet door de telefoon trek.... :lol:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 15:05

resto schreef:Vermoedelijk heeft degene die de motor heeft afgebouwd gebruik gemaakt van teveel en verkeerde kit waardoor de motor te weinig smering heeft gehad.
Wij gebruiken kit waarvan restanten oplossen en zo geen verstoppingen veroorzaakt.


Hallo Michel, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de soort kit die Resto gebruikt...
Laatst bijgewerkt door Cloaca op 29 okt 2014 15:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 15:12

Loctite 574?

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 20:02

Peter Frans is dat al het vernieuwde grotere ims lager met de 22mm moer?

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 21:11

Cloaca schreef:
resto schreef:Vermoedelijk heeft degene die de motor heeft afgebouwd gebruik gemaakt van teveel en verkeerde kit waardoor de motor te weinig smering heeft gehad.
Wij gebruiken kit waarvan restanten oplossen en zo geen verstoppingen veroorzaakt.


Hallo Michel, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de soort kit die Resto gebruikt...


Loctite 518. Niets anders en al vanaf dag 1.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

29 okt 2014 21:23

Boxster2010 schreef:Peter Frans is dat al het vernieuwde grotere ims lager met de 22mm moer?


Is nog het origele kleine lager. De motor is wel laatste bouwjaar van de 996 dus ik kom al wat 997 nummers tegen (waterpomp, oliepompen) maar het ims lager is nog klein.

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

30 okt 2014 12:32

vandaag meerdere betrokken partijen gesproken over de telefoon en gelukkig is iedereen het er over eens dit professioneel op te lossen.

Het blok zit er nog onder dus nog geen concrete wijzigingen, wel is er sprake van om de theorie van het IMS tussenlager los te laten en
meer in het blok zelf op onderzoek te gaan, of te wel, uitlezen van het systeem en te benaderen via een andere invals hoek.

Auto gaat naar een specialist van dit soort blokken om hun oordeel ook te laten doen. Zijn benieuwd naar de bevindingen.

Dit soort berichten stemmen mij positief en moet ik bekennen dat het Porsche "hart" bij de meeste op de juiste plek zit.

En :res: voor de man die ik vanochtend aan de telefoon had, je herkent het vast wel, (namen en bedrijfsnamen) vanuit mezelf moet ik nog een beetje
inlezen wat ik wel en niet kan benoemen, daarom lijkt het vaag maar de betrokkenen weten het wel.

tot zover, bij ontwikkelingen meld ik me weer. :drive:

Re: 996 C2 BJ 2000 Cabrio lagetoeren extreen pingel geluid m

30 okt 2014 18:18

ik zou vooral NIET teveel benoemen hier: eerst zorgen dat het duidelijk is wat er aan de hand is en hoe dat opgelost kan worden. Kan verder alleen maar kwaad bloed zetten / verkeerd geinterpreteerd worden etc.
Plaats een reactie