Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wat vinden jullie van dit artikel?

Nuttig
43
58%
Goed
23
31%
Matig
6
8%
Slecht
2
3%
 
Totaal aantal stemmen : 74

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

25 maart 2015 22:28

Justin schreef:@1000bochten: goed te begrijpen stuk tekst. Zou ook de bronvermeldingen nog toevoegen en de melding van het probleem met de cilinderwanden en gebrek aan evenredige koeling met bijbehorende link. Betreffende porsches hebben in ieder geval 2 constructies die achilleshiel zijn.


Thnx. Bronvermeldingen staan in de reactie. Ik zal me nog een keer gaan verdiepen in dat mogelijke koelingsprobleem van de ene cilinderrij. Dat ligt overigens niet aan cilinderwanden. Kijk daarvoor maar naar de berichten van Resto in de eerder genoemde link. Die heeft een perfecte oplossing ontwikkeld voor dat probleem. Het mooiste is dat beide problemen dus prima zijn op te lossen. :D

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

26 maart 2015 21:22

Wat ik apart blijf vinden is dat er nog altijd mensen zijn die zeggen dat de 3 problemen (IMS, koeling en kantelende zuigers) liggen aan slecht onderhoud, onregelmatig olieverversen, of hoog in de toeren jagen. Het is toch intussen wel duidelijk dat het alledrie ontwerpfouten betreft die zelfs bij een perfect onderhouden auto tot problemen kunnen leiden? Porsche hoeft hier niet in verdedigd te worden.

Auto's die zoals door de fabriek gespecificeerd onderhouden worden zouden tenminste 250.000km moeten kunnen halen voor er zich serieuze problemen voordoen die misschien een revisie rechtvaardigen. Mijn vermoeden is dat de uitval van de geplaagde Porsche modellen tot 250.000km richting de 30% gaat, en nee, daar heb ik geen bron van, dat is een inschatting.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 1:40

de reden dat ik voor een 987 gen2 ben gegaan en heb doorgespaard.
Goed dat dit gepost wordt om mensen te informeren.
Er zitten meerdere ontwerpenfouten in de oudere blokken. m96 m97

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 7:30

sandernl schreef:IMS Guardian leek me wel een betaalbare preventieve maatregel...helaas voor mij....volgens de US en UK leverancier "This kit is only suitable for 986 & 996 models."


als deze sensor in de bodem van de oliepan gemonteerd wordt, dan helpt dit systeem volgens mij juist NIET om falen van het IMS lager te detecteren/melden.
de IMS heeft een sealed bearing, dus wanneer deze stuk gaat komt er geen schraapsel in je motorolie terecht. met een direct oil feed systeem zou dit wel het geval zijn maar dan is het IMS probleem onbestaande.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 8:53

Als die 8% inderdaad klopt, dan kan men zeggen wat men wil dat dit wel meevalt want 92% heeft geen problemen, klinkt soort van ok, maar uiteindelijk heeft 1 op 12 deze probelemen wel, en dat is MEGA en hebben dus 1000-en Porsches dit euvel.... daarmee wil ik wel in de staatsloterij spelen, en is de kans aanzienlijk dat je bij bezichtigingen voor aankoop tenminste 1 exemplaar aantreft die dit probleem gaat ontwikkelen. Dit soort statistische percentages zijn giga in betrouwbaarheidsberekeningen.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 21:54

frankv schreef:Wat ik apart blijf vinden is dat er nog altijd mensen zijn die zeggen dat de 3 problemen (IMS, koeling en kantelende zuigers) liggen aan slecht onderhoud, onregelmatig olieverversen, of hoog in de toeren jagen. Het is toch intussen wel duidelijk dat het alledrie ontwerpfouten betreft die zelfs bij een perfect onderhouden auto tot problemen kunnen leiden? Porsche hoeft hier niet in verdedigd te worden.

Auto's die zoals door de fabriek gespecificeerd onderhouden worden zouden tenminste 250.000km moeten kunnen halen voor er zich serieuze problemen voordoen die misschien een revisie rechtvaardigen. Mijn vermoeden is dat de uitval van de geplaagde Porsche modellen tot 250.000km richting de 30% gaat, en nee, daar heb ik geen bron van, dat is een inschatting.


Helemaal mee eens dat de blokken zonder problemen 250.000 zouden moeten draaien en dat dit dus echt een ontwerpfout is. Het blijkt echter wel dat de manier van onderhoud en gebruik ervoor zorgen dat deze ontwerpfout eerder aan het licht komt. Bovendien is inmiddels voor alle ontwerpfouten een oplossing; voordeel dat de problemen inmiddels al wat langer bekend zijn.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 21:56

skeijmel schreef:de reden dat ik voor een 987 gen2 ben gegaan en heb doorgespaard.
Goed dat dit gepost wordt om mensen te informeren.
Er zitten meerdere ontwerpenfouten in de oudere blokken. m96 m97


Prima oplossing om door te sparen. Je kan echter ook gewoon een minder recent exemplaar kopen en het bespaarde geld gebruiken om de ontwerpfouten op te lossen.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 21:58

dpRide schreef:
sandernl schreef:IMS Guardian leek me wel een betaalbare preventieve maatregel...helaas voor mij....volgens de US en UK leverancier "This kit is only suitable for 986 & 996 models."


als deze sensor in de bodem van de oliepan gemonteerd wordt, dan helpt dit systeem volgens mij juist NIET om falen van het IMS lager te detecteren/melden.
de IMS heeft een sealed bearing, dus wanneer deze stuk gaat komt er geen schraapsel in je motorolie terecht. met een direct oil feed systeem zou dit wel het geval zijn maar dan is het IMS probleem onbestaande.


Het schijnt juist dat de seal op den duur stuk gaat, waardoor het schraapsel weldegelijk in de (niet op druk staande) olie terecht komt.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

27 maart 2015 22:02

Marcel schreef:Als die 8% inderdaad klopt, dan kan men zeggen wat men wil dat dit wel meevalt want 92% heeft geen problemen, klinkt soort van ok, maar uiteindelijk heeft 1 op 12 deze probelemen wel, en dat is MEGA en hebben dus 1000-en Porsches dit euvel.... daarmee wil ik wel in de staatsloterij spelen, en is de kans aanzienlijk dat je bij bezichtigingen voor aankoop tenminste 1 exemplaar aantreft die dit probleem gaat ontwikkelen. Dit soort statistische percentages zijn giga in betrouwbaarheidsberekeningen.


Helaas hebben alle auto's zwakkere punten, maar is dit een vervelende (omdat kostbaar) als het je overkomt. 8% is ook nog steeds een hoge kans, maar er zijn nog steeds mensen die denken dat ze bijna allemaal stuk gaan en dat is dus onwaar. Overigens kun je het probleem oplossen, waardoor je Porsche die 8% kans niet meer heeft.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 15:46

@1000bochten Ik ben het helemaal met je eens dat de problemen (preventief) op te lossen zijn. Dat zou ik dus ook iedereen die zich zorgen maakt adviseren te doen. Er zijn echter nog steeds mensen die zeggen dat auto's met deze problemen niet goed onderhouden zijn, wat impliceert dat als je een fabrieksonderhouden auto koopt, je deze problemen niet zou hebben. En dat is niet zo. Dus inderdaad, koop lekker een mooie 996 of 997 en trek een paar duizend uit voor een gerust hart. Dat zou ik doen als ik een 996 of 997 zou willen kopen. De jouwe is erg mooi. Maar ik blijf bij mijn ouderwetse 964 :-)

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 16:46

Net mijn 996 bij vd Gugten gebracht voo het IMS lager. Ik krijg als eerste de nieuwste variant, een retrofit. Johan liet me zien hoe een kapot lager er uit ziet..... Restanten wil je idd niet los hebben slingeren in je motorblok......

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 18:54

smartbart schreef:
Gizmo schreef:wat ik nog mis is de onderbouwing % voor mijn gevoel is het eerder 8% niet en 92% wel plof.


Precies, dat was het "bang maak" verhaal. Maar intussen heb je voor 4.000 euro weer een nieuw origineel blok van Porsche......


Die van mij is donderdag klaar met een nieuw blok !

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 19:36

Roberto-R schreef:Ik krijg als eerste de nieuwste variant, een retrofit.


Lekker hoor, proefkonijn zijn...

Mag hopen dat je voor die gunst in ieder geval een gratis installatie krijgt...

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 19:53

@ Roberto-R

Als eigenaar van een 996 is dit allemaal interessante materie
Kun je me misschien vertellen waarom je hebt gekozen voor een retrofit en geen ander lager zoals die van LN engenering?
Wat zijn de kosten ongeveer van het vervangen van het lager?

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 20:42

912 schreef:
Roberto-R schreef:Ik krijg als eerste de nieuwste variant, een retrofit.


Lekker hoor, proefkonijn zijn...

Mag hopen dat je voor die gunst in ieder geval een gratis installatie krijgt...


Dit is een lager van LN engineering...... Ik vertrouw Johan volledig, hij doet wekeijks deze mods......

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 23:13

Goed om te vernemen dat er ook al Nederlandse Porsche specialisten zijn die de ombouw aanbieden. Dat wist ik nog niet.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

28 maart 2015 23:57

@ 1000bochten, net als bi jouw verkoopadvertentie denken sommige mensen dat ze het beter weten. johan vd gugten acht ik een ras specialist, vooral wat betreft deze upgrade.......ik heb live gezien hoe deze lagers er uit zien als het niet goed is gegaan.....

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

29 maart 2015 0:00

Roberto-R schreef:
912 schreef:
Roberto-R schreef:Ik krijg als eerste de nieuwste variant, een retrofit.


Lekker hoor, proefkonijn zijn...

Mag hopen dat je voor die gunst in ieder geval een gratis installatie krijgt...


Dit is een lager van LN engineering...... Ik vertrouw Johan volledig, hij doet wekeijks deze mods......



Een verbeterde versie van de al bewezen upgrade van LN Engineering.........

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

29 maart 2015 11:37

Roberto-R schreef:Een verbeterde versie van de al bewezen upgrade van LN Engineering.........


1. De lagers van LN zijn nog niet zo heel lang toegepast, dus de uitval moet nog komen.
2. Er zijn al LN lagers gerapporteerd met defecten.

Het zijn ook gewoon lagers, die gaan ook kapot...

Maar ja, marketing hè... ;)

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

29 maart 2015 18:28

Erg nuttig deze post!!

Ik had een Boxster 2.5 en heb daar iid destijds de IMS laten vervangen.
Je weet tenslotte dat deze met een leeftijd van 17 jaar vervangen moet worden.
Ik heb dat niet als een probleem gezien en vindt dit ook niet vreemd. Hoort er nu eenmaal bij.

Het IMS lager is iid niet het grootste probleem. Het plof probleem is heel wat groter en prijziger!

Sinds een half jaar heb ik een 996 3.6 MK2 in mijn bezit en ondanks al de problemen die de ronde gaan hebben deze mij er niet van weerhouden deze prachtige wagen te kopen. Wel had ik de eis dat er een onlangs volledig gereviseerde motor in moest liggen. Dus wilde wel de risico's beperken omdat je niet weet of er al beginnende schade in de motor zit tijdens de aankoop. Er zitten nu ook extra harde bussen in en ook de IMS heeft de upgrade gehad.
Een paar weken terug het koelsysteem modificatie uit laten voeren zodat ook het hitte probleem bij cilinder 6 niet meer bestaat.
De risico's van de zoveel besproken problemen zijn nu terug gebracht naar een normaal niveau en ben ik daar niet bang meer voor. Rij nu met een gerust hart rond zonder geknepen billen. En man wat een fantastische wagen is het toch!!

Natuurlijk zijn er problemen daar kun je niet omheen. Maar deze zijn goed op te lossen zoals je in dit topic kunt lezen. Met deze ingrepen breng je de risico's terug en weet ik zeker dat je heel veel plezier kunt hebben aan dit type 911. Heb ook eens een artikel gelezen dat er ook veel problemen waren met de luchtgekoelde motoren en daar praat nu niemand meer over. Die staan na de aanpassingen nu te boek als betrouwbaar. Wie weet gebeurd hetzelfde nu ook met de 996/997 motoren.
:cheers: :salut:
Laatst bijgewerkt door Ber op 29 maart 2015 21:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

29 maart 2015 20:56

Ber schreef:Heb ook eens een artikel gelezen dat er ook veel problemen waren met de luchtgekoelde motoren en daar praat nu niemand meer over. Die staan na de aanpassingen nu te boek als betrouwbaar. Wie weet gebeurd hetzelfde nu ook met de 996/997 motoren.


Een juiste visie, Berrie! :thumleft:

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

31 maart 2015 12:09

Ach,problemen kan je met elke auto krijgen.Mijn 996 staat nu ook bij Resto,Hoorde een tikje in de motor en ga (uiteraard ) voor zekerheid,
behalve een totaal revisie komen er nieuwe stalen cylinder bussen in en wordt het ims lager gedaan,Kortom een flinke kostenpost maar het rijden in een 996 cabrio is het mij waard,auto van 15 jaar oud met 150 000 km straks weer alsl nieuw na alle eerdere updates en modificaties,Ik kan niet wachten. :drive:

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

09 mei 2015 21:33

Heeft iemand een idee wat het Y-verbindingsstuk in het koelsysteem van een 987 is? en waar het zit? (evt een fotootje)
volgens mijn porsche dealer lekt deze y-verbinding (reparatie 899 Euro) maar het koelvloeistofniveau is constant dus ik twijfel

iemand een advies?

:ass:

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

09 mei 2015 22:19

Je kunt dit beter aan de dealer vragen dan hier op het forum. Ze kunnen dat toch gewoon laten zien. Koelvloeistof laat altijd duidelijke sporen na.

Waarom nu direct :ass: :?:

Re: Vloeistofgekoeld en de IMS - 997, 996, 987, 986

09 mei 2015 22:39

ik wil het onderdeel zelf ergens vandaan halen (e en zelf vervangen)
Plaats een reactie