02 apr 2015 0:08
02 apr 2015 7:09
02 apr 2015 9:33
Targa Floriaan schreef:
@ DS: Dat je het onredelijk vindt dat de overheid flitsen gebruikt om de kas te spekken, terwijl het overduidelijk is dat de verkeersveiligheid niet in het geding is als iemand 's nachts 5 km te hard rijdt, kan ik nog volgen. Maar dan krijg je ook geen boete die gevolgen heeft voor je baan.
Waar jouw redenering m.i. mank gaat, is dat iemand die z'n rijbewijs kwijtraakt omdat hij 50 (of 81) km te hard rijdt, daarmee wel degelijk de verkeersveiligheid in gevaar brengt (voor zichzelf en anderen), terwijl hij weet dat hij z'n rijbewijs op t spel zet. Een beroep op spekken van de staatskas gaat dan helemaal niet op.
Als je daar dan aan probeert te ontkomen door met bewuste misleiding dan kan ik daar echt geen begrip voor opbrengen.
En ook niet voor een advocaat die daar willens en wetens aan zou meewerken. Ik weet t, jij moet in het belang van je klant handelen, maar mag je daarbij ook meewerken aan het bewust plegen van een andere overtreding? Niet in de rechtzaal, maar daarvoor.
02 apr 2015 9:36
geertsabine schreef:Zal ik eens een boom opzetten over hoe advocaten hun eigen kas ongeoorloofd spekken? Ik kan me voorstellen dat de praktijk lekker loopt als je dit soort zaken onterecht en op een dubieuze wijze aanvecht.... Als de uurtjes maar lopen natuurlijk. Wordt nog liever geflitst dan genaa*d door een advocaat....
02 apr 2015 9:38
erwin964c4 schreef:Ik bedank voor beide diensten
Maar met een advocaat kun je nog overleggen over de kosten....
Bij een bekeuring naaien ze je als je niet op tijd betaald of kunt betalen meteen met een boete van 100% enzenz
En mensen die het niet kunnen betalen raken hierdoor verder in de shit en komen dan vroeg of later bij de advocaat
02 apr 2015 9:40
Nicolò schreef:If you can't do the time, don't do the crime.
02 apr 2015 9:57
Devils son schreef:Targa Floriaan schreef:En ook niet voor een advocaat die daar willens en wetens aan zou meewerken. Ik weet t, jij moet in het belang van je klant handelen, maar mag je daarbij ook meewerken aan het bewust plegen van een andere overtreding? Niet in de rechtzaal, maar daarvoor.
Even voor de goede orde: waarom maak je het persoonlijk? Waarom suggereer je zelfs dat ik er aan mee zou werken? Dat vind ik persoonlijk niet echt netjes.
Ik heb alleen maar aangegeven dat ik met de oplossing die iemand hier op het forum ooit heeft gebruikt (vriend die in het buitenland woont neemt de schuld op zich, zodat er alleen een bedrag hoeft te worden afgetikt) geen moeite heb.
Dat is echt wezenlijk anders dan dat ik iemand daarbij zou helpen, laat staan dat ik het zo ook zou doen. Overigens, ten aanzien van het laatste: ik breng mijzelf eerst en vooral niet (meer) in die situatie, maar zou ik in die situatie zitten en ik zou zo makkelijk mijn rijbewijs kunnen houden denk ik inderdaad dat ik van die gelegenheid gebruik zou maken. En ik denk dat het merendeel dat uiteindelijk zou doen, maar soms moet je nu eenmaal in een situatie zitten voordat je echt weet hoe je zal handelen.
02 apr 2015 9:59
Devils son schreef:
Ten aanzien van het innemen van rijbewijzen vind ik dat zoiets niet via vaste normen moet, maar gewoon op basis van de situatie. Iemand die door een woonwijk tussen de spelende kinderen 50 rijdt, ook al is daar 50 toegestaan kan prima roekeloos rijden. En dan is het innemen van een rijbewijs m.i. een terechte maatregel. Iemand die op een lege autosnelweg even kort 250 km/u aantikt, die zou m.i. zijn rijbewijs daar niet kwijt moeten raken, terwijl we het niet zelden al bij 151 km/u doen.
02 apr 2015 10:07
02 apr 2015 10:40
02 apr 2015 12:12
Targa Floriaan schreef:
Op dit punt moet ik je gelijk geven en neem ik mijn woorden terug. Eerder in dit topic geef je idd aan dat je dit zelf niet zou aanraden, alleen dat je er niet zo mee zou zitten. Daarin verschillen we dan van mening. Strafpleiters zijn natuurlijk naar hun aard veel minder gewetensvol dan bankjuristen![]()
02 apr 2015 12:15
Cazzo Super Veloce schreef:
Is natuurlijk volkomen onwerkbaar, want willekeur, maar gaat wel weer een hoop advocaten van de straat houden
02 apr 2015 12:16
geertsabine schreef:Pfff, word ik uitgemaakt voor tokkie, gelukkig is dat niet persoonlijk. Voel me ook niet geroepen me er tegen te verdedigen. Voor mij wordt het beeld van de gemiddelde advocaat in ieder geval bevestigd
02 apr 2015 12:30
lindemans schreef:Ik vind iemand die een ander terecht aanspreekt op zn gedrag niet zielig of hypocriet.
Ik vind iemand die alles uit de kast haalt om te verhullen wat hij zelf willens en weten gedaan heeft wel zielig en hypocriet. Wat dat dan ook is maakt me eigenlijk niet uit.
Mn zoon heeft 3 weken geleden letsel opgelopen en de dader heeft daar spijt van, zegtie. Ik denk dat hij vooral spijt heeft omdat hij gepakt is en er nu zelf last van heeft. Hij probeert nl ook de feiten te verdraaien om eronder uit te komen, maar helaas voor hem zijn er te veel getuigen. Wees dan gewoon een echte kerel, denk ik dan bij mezelf.
Maar de logica waarom boetes omlaag zouden moeten zie ik niet: een boete is m.i. bedoeld om ongewenst gedrag de kop in te drukken. Als dat niet lukt dan is de pakkans en/of de boete kennelijk te laag. Als je de boetes nog lager wilt, dan wil je dus eigenlijk een soort "acceptabele fee" om toch te hard te kunnen blijven rijden binnen acceptabele financiele consequenties ? Een soort belasting voor in ruil voor mogen blijven overtreden dus.
Als je EUR 340 voor parkeren op een invalideplek te hoog vind, vind je dan dat je dat voor EUR 50 zou moeten mogen ?
Maar ik ben ook niet kritiekloos hoor:
Wat DAT betreft stoort het me wel dat er op randwegen waar je 80 mag veel wordt gecontroleerd, omdat men er vaak 90 of 100 rijdt; terwijl er in de bebouwde kom op plekken 70-80 gereden wordt waar je nooit een controle ziet en het gevaar aanzienlijk groter is. Daarmee heb ik er geen moeite mee dat ze op randwegen flitsen, maar wel moeite mee dat ze op andere plekken NIET flitsen.
02 apr 2015 12:35
Devils son schreef:Cazzo Super Veloce schreef:
Is natuurlijk volkomen onwerkbaar, want willekeur, maar gaat wel weer een hoop advocaten van de straat houden
Het gelijk behandelen van ongelijke gevallen is in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Kortom: juist met de huidige normen is er sprake van willekeur.
Ik zie overigens niet waarom je per sé een advocaat nodig hebt. Rechters kunnen ook wel oordelen zonder dat een advocaat ze de oren van de kop jippie. Het zijn verkeerszaken, die zijn meestal niet zo ingewikkeld.
02 apr 2015 12:58
02 apr 2015 13:00
steef schreef:Het is zo druk op de wegen, dat je nauwelijks de kans krijgt om (veilig) langer dan een minuut boven de 200 te kruisen, zelfs in Duitsland wordt dat steeds moeilijker…..
Even de 200 aantikken blijft LEUK, en zeker de wijze waarop….(als er maar niemand voor je zit, of risico loopt)
02 apr 2015 13:03
Cazzo Super Veloce schreef:
Hoe ga je dan bepalen of bepaald gedrag gevaarlijk is en dus bestraft moet worden?
De ene rechter zal dat anders beoordelen dan de andere---> willekeur
Het enige wat werkt is een duidelijke grens aangeven, ga je erover dan loop je her risico gepakt/bekeurd te worden, lekker duidelijk/pragmatisch.
02 apr 2015 13:08
Devils son schreef:. Waarom zou daar ruwweg dezelfde sanctie op moeten staan?
02 apr 2015 13:15
Elferhenkie2 schreef:Devils son schreef:. Waarom zou daar ruwweg dezelfde sanctie op moeten staan?
Dat staat er ook niet toch? Ik meen altijd dat een snelheidsovertreding in bebouwde kom zwaarder bestraft wordt?
Net als een snelheidsovertreding wanneer je een aanhanger achter de auto hebt...
02 apr 2015 15:58
02 apr 2015 16:18
02 apr 2015 17:12
02 apr 2015 17:17
Devils son schreef:
In de praktijk wordt binnen de bebouwde kom zelden een rijbewijs ingenomen. En waar denk je dat hard rijden nu vooral invloed heeft op de verkeersveiligheid?
02 apr 2015 18:00
Devils son schreef:Ik ben geen strafpleiter as such, wel bijna in dienst getreden van een bank.
Bij een bank werken, dat is overigens ook niet meer iets waar je graag voor uit komt op een feestje...