Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 5:57

OscarTango schreef:Nochtans zou ie na de mod eerder warm moeten zijn, maar er is maar 1 manier om het te weten, en dat is meten...



Hoe kom je erbij dat ie eerder warm zou moeten zijn.
We wilden juist betere koeling dus het duurt langer alvorens een stabiele temperatuur bereikt is.
Ook bij mij duidelijk langer de tijd nodig om alles goed op temperatuur te krijgen. Doordat de thermostaat nu de uitgaande temp meet krijg je een veel betrouwbare waarde waarna je los kunt gaan. En 25-30km is best even wachten weet ik uit ervaring :drive:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 7:50

Stationair heb ik met warme motor ongeveer 2 bar. Dan weet ik dat de olie op temperatuur is. Maar hou gewoon die 25km aan dan zit je altijd goed.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 13:19

Ivo 3.6 schreef:
OscarTango schreef:Nochtans zou ie na de mod eerder warm moeten zijn, maar er is maar 1 manier om het te weten, en dat is meten...



Hoe kom je erbij dat ie eerder warm zou moeten zijn.

viewtopic.php?f=1&t=44024&p=1149760#p1149760

Foto 2 : de motor komt eerder op bedrijfstemperatuur.... (?)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 14:04

Zal ik het ook maar doen?

Mijn 997 C4S 61000km heeft nooit problemen gehad (afkloppen), vorige week was ik bij Resto geweest uit nieuwsgierigheid. Goed onderbouwd verhaal moet ik zeggen, al is het voor je eigen geruststelling.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 14:58

Goed gedaan Duncan! Ik zeg al de hele tijd dat als je wilt weten hoe het nou precies zit je even bij Resto langs moet gaan. Dan wordt er een hoop duidelijk.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 21:31

OscarTango schreef:Nochtans zou ie na de mod eerder warm moeten zijn, maar er is maar 1 manier om het te weten, en dat is meten...

en hoe moet ik dat aan de oliedruk zien ? Die is bij mij altijd 5 bar, zakt misschien iets naar 4,5 eens op snelheid...maar lager eigenlijk nooit. ( tenzij stationair als ie echt warm is...dan naar 2,5 ). Normale waardes ?


Dat lijkt mij stug...... 2,5 bar stationair? Wellicht als ie koud (en de olie nog dik) is..... Of je garage mikt er verkeerde motorolie in.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 21:39

Olie koud en stationair bij mij 4 a 5 bar..op t metertje. .warm...dik 2 .

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 22:18

2 bar met de motor op temperatuur bij mijn 996 3.6 MK2 is goed.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 22:22

Weet ik.. mn 4sje is ook helemaal goed.. :-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

11 maart 2015 23:40

M a r c schreef:
OscarTango schreef:Nochtans zou ie na de mod eerder warm moeten zijn, maar er is maar 1 manier om het te weten, en dat is meten...

en hoe moet ik dat aan de oliedruk zien ? Die is bij mij altijd 5 bar, zakt misschien iets naar 4,5 eens op snelheid...maar lager eigenlijk nooit. ( tenzij stationair als ie echt warm is...dan naar 2,5 ). Normale waardes ?


Dat lijkt mij stug...... 2,5 bar stationair? Wellicht als ie koud (en de olie nog dik) is..... Of je garage mikt er verkeerde motorolie in.


Resto heeft het onderhoud gedaan. Bij start gelijk 5 bar, als ie warm is en rijdend 4,5 en bij warm stationair 2,5. Als jij maar 2,5 hebt als ie koud is zou ik 'm eens laten nakijken :-/

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

12 maart 2015 14:04

Volgende week donderdag is mijn auto ingepland ;-)
September doe ik mee aan de NPC Spanje rit en ik wil geen verrassingen met een oververhitte motor.
Volgende week kom ik op terug.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 apr 2015 10:37

Voor volgende week staat mijn 996 Targa ingepland bij Resto. Koelmodificatie, reguliere onderhoudsbeurt en nog wat zaken.
Ben zelf dan toch op vakantie dus kan Michel mooi zijn gang gaan.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 apr 2015 12:04

Goede keuzes mannen! olie is gewisseld. Er zat 5w50 in een nu weer de 0w40 erin zitten. Is wat dunner maar smeert iets beter je kunt het gelijk zien aan de oliedruk. Deze is iets lagen, nu ongeveer 1.75 bar.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 apr 2015 16:44

bij stationair draaien hoop ik Ber?? :shock:

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

20 apr 2015 18:11

Tuurlijk Hansie. Anders hadden jullie het wel geweten. Was ik compleet in paniek geraakt. Dan was ik helemaal de weg kwijt geraakt hahaha :-):-)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

02 mei 2015 19:42

Vandaag mijn 996 opgehaald bij Auto Resto. Michel had de eer mijn Targa te voorzien van een grote onderhoudsbeurt, nieuwe koppelingsplaten en uiteraard de koelmodificatie uit te voeren.
Ik was afgelopen week op vakantie en tijdens die periode werd ik door de monteurs (op eigen initiatief) van Resto op de hoogte gehouden v.w.b. de werkzaamheden.
Zie hier een foto van één van de ernstig vervuilde radiateurs na het verwijderen van de bumper en airco radiator:
64590

En na de 'grote schoonmaak' links en rechts
64592
64591

Volgens Michel was het zeer ernstig en daar door het risico heel groot dat deze situatie over niet al te lange tijd veel schade zou hebben kunnen veroorzaken.
Na een uitgebreide rit vandaag valt op dat de koelwatertemperatuur veel langzamer op gang komt (begrijpelijk) en dat de fans voorin veel sneller aanslaan. Qua oliedruk heb ik nog geen gek verschil gezien. Staat bij stationair + warme motor op +/- 2 bar.

Eén van de andere aandachtspunten was dat het koppelingspedaal met behoorlijk veel kracht ingetrapt moest worden. Het vermoeden van Michel was dat de koppelingsplaten + drukgroep ver 'op' zouden zijn. Mijn 996 had 85K op de teller staan, iets wat volgens hem dan toch heel normaal is dat deze dan vervangen moeten worden. Uiteindelijk viel de slijtage mee, maar het heeft wel geholpen! Het pedaal gaat heerlijk soepel!

Morgen naar La Targa Passagio Antwerpen voor de ultieme beproeving!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

05 mei 2015 16:05

Weet iemand ook welke modificaties zijn doorgevoerd door Porsche zelf.
Ik heb namelijk een nieuw blok 3.4 in mijn 996.
Deze is geleverd door Porsche in 2004.
Ik neem aan dat ze in die tijd al meer zicht hadden op enkele bekende problemen.
Mogelijk verkoop ik binnenkort mijn 911, en dan wil ik zo goed ik kan naar waarheid vertellen welke blok er in ligt, en welke verwachtingen daar bij horen.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

05 mei 2015 16:10

Marc996 schreef:Zie hier een foto van één van de ernstig vervuilde radiateurs na het verwijderen van de bumper en airco radiator:


De dealer maakt het altijd schoon tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Soms baal ik daarvan, want het kost weer het een en ander, maar goed, nuttig is het wel!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

05 mei 2015 16:18

Beste HFH..
sorry dat ik het je moet zeggen...maar waarschijnlijk heb je net zo een slecht blok terug gekregen als dat uit je auto is gekomen.

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

05 mei 2015 20:53

Zegt een serienummer nog iets?
Merkte eerder dat dealers niet zo maar gegevens willen uitdraaien, wat door een eerdere eigenaar is laten doen etc.
1 dealer gaf mij keurige uitdraaien, en de ander vroeg om de schriftelijke toestemming van de eerdere eigenaar, en dat was lastig, want die was overleden :x

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

06 mei 2015 1:08

Pff, heel toppic doorgelezen, erg te spreken over de uitleg van Resto, en uiteraard over de modificatie!

Nu kan ik rustig op zoek naar een 997 targa 4S... en die naar Resto brengen...(eerst de baas nog overuigen dat de Boxter eruit moet :mrgreen: )

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

28 mei 2015 19:33

Vandaag mijn auto weer opgehaald bij Michel. Beurtje, apktje en nieuwe radiateurs. Dat laatste omdat ik ondanks alle aanpassingen de temp niet stabiel genoeg vond en m nog best warm vond worden als ik bv vergelijk met de temperaturen die Hartwiek meldt.

Wat een verschil! Nu blijft de temp op de snelweg zon 83. In de file even naar 86/87, ventilatoren erbij en in mum van tijd de temp weer terug naar 83/84. We hebben het hier over een 3.4 c2 handbak. Heb begrepen dat tip wat warmer wordt/mag worden.

Dusss, loopt ie na de koelaanpassing bij buitentemperaturen van zon 15 graden of lager vrolijk (ruim) de 90 graden in in stadsverkeer of file, dan raad ik je aan om toch nog maar een keer in de buidel te tasten voor nieuwe radiateurs. Geheid dat de efficiency van je koeling niet op orde is... Met alle gevolgen van dien op de langere termijn. :idea:

Dank Michel!

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

07 jun 2015 20:36

Zo, ook even ingelezen in dit topic.
Ben op zoek naar een 997, en die ik op het oog heb heeft in december 2013 de modificatie van Resto gehad.
Tevens zijn de cilinders 4-6 gereviseerd.

Geeft me een goed gevoel, maar er waren nog 2 andere probleempjes (airco en accu)
Als ze die verholpen hebben zal ik een akk laten doen. (Doen ze dat ook bij Resto?)

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 9:40

Ben naar aanleiding van dit topic mijn temperatuurmeter eens goed in de gaten gaan houden.
Rustig aan warm rijden is bij mij standaard.
Meer dan 4000 toeren draai ik alleen wanneer mijn elfje echt warm is.
Wat ik altijd opvallend heb gevonden is dat wanneer ik de teugels heb laten vieren ik de hitte van de motor ruik.
De temperatuurmeter staat dan tussen de 80 en 120 graden, iets door het midden heen richting de 120 graden. Geschat ergens op 110.
Écht doorjakkeren doe ik niet, meestal sportief rijden met toerentallen tussen de 3500 en 6000 bij goed warmgedraaide motor.
Oliedrukmeter gaf gisteren een onrustbarend lage druk aan bij een motortemperatuur van 110 graden. Oliedrukmeter stond op 1,5.
Misschien tijd voor een koelmodificatie?

Re: modificatie koelsysteem 996 en 997

15 jun 2015 9:53

Bij welk toerental?
Plaats een reactie