Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

15 jul 2014 10:52

Zo dan, dat was 2013 en nu is het 2014 ; tijd voor de review ...

De auto rijdt nog altijd prima en zo goed als probleemloos. De bak schakelt als een zonnetje en rijdt heerlijk rustig bij hogere snelheden op de langere reisjes door Frankrijk of Duitsland. Scheisse is wel dat we sinds eind vorig jaar de snelheidsovertredingen in Frankrijk nu dus wel ontvangen ...

Er zijn nog 2 minor problems ... de homemade uitlaatdelen bij de Turbo willen nog wel eens lek raken wat een irritante fluit geeft bij het opspoelen ; die moet ik nog eens goed ( laten ) namaken ; dat was altijd al het idee : zelf pas maken en in elkaar bakken en dan de pro's een serieuze rvs versie naar dat voorbeeld laten maken.
Probleem 2 is de inlaattemperatuur die te snel oploopt : de water to air chargecooler is dus toch gewoon te klein / onvoldoende capaciteit. Op de openbare weg merk je daar niets van maar op het circuit loopt ie al snel op tot ruim boven de 40 graden en dan regelt de electronica alles, dus ook het vermogen, terug. Dat vind ik niet goed genoeg dus heb ik afgelopen maand een mal gemaakt voor een air to air intercooler die vóór de radiateur(s) moet komen te hangen en daar de inlaatlucht alvast 'voorkoelt' voor ie de chargecooler ingaat ... een soort van 2 traps raket voor de inlaatlucht dus ... als het goed is is ie eind deze week op maat gemaakt en kan ik 'm ervoor hangen. Dat de inlaatluchttemperatuur daar beter van wordt staat buiten kijf maar of het goed genoeg is om 'm een trackday lang op vol vermogen te laten lopen is nog even afwachten ...

Wordt vervolgd ...

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

15 jul 2014 10:59

joooooooooooo man je bent weer goed bezig zie ik wel, had je al enige tijd gemist maar zie nu waarom. :mrgreen: :thumleft: :thumleft:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

15 jul 2014 14:39

Super gave wagen!! :res:

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

15 jul 2014 22:24

Gewoon a.s. zondag meerijden Frank en vergeet je zakmesje niet!! :wink:
Altijd handig zo'n handige harry op de rit erbij ook al heet hij Frank :cheers:

Jean-Pierre

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

16 aug 2015 17:23

Al even stil in dit topic. Wat voor aandrijfassen heb je eronder zitten? Nog de originele of aangepaste?

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

26 aug 2015 9:01

Klopt dat het even stil is maar een paar pagina's geleden schreef ik dat ie bijna af was dus dan wordt het automatisch wat saai en stil ... echter ... afgelopen maand de Rvs uitlaat na laten bouwen op basis van de zelfgemaakte versie 1.0. Veel, heel veel gehannes en passen en meten maar nu hangt ie er keurig en lekvrij onder en loopt ie beter / stiller / gladder dan ooit. Maandag a.s. nog een keertje op de vermogensbank om te zien of het mengsel nog wel goed is nu ie nog makkelijker z'n vermogen aflevert. Ook de inlaat is verbouwd ( de 'bak' is wat omhoog gekanteld t.o.v. de runners ) om wat verder weg van de hitte van de turbo te zitten om zo de inlaattemp niet onnodig op te laten lopen.

Ook een leuke gadget : ik krijg een dongeltje op de Vems-computer die bluetooth uitstuurt waarmee ik dan verbinding kan maken met de mobiele telefoon. De Vems app op de telefoon geeft dan real time de waardes door uit de ECU op de telefoon. In de app kan ik zelf kiezen welke waardes ik wil zien en hoe ze gepresenteerd moeten worden. In mijn geval zijn inlaattemp en koelwatertemp de focus met daarnaast nog uitlaatgastemp, lambda waarde en nog een paar. Ik gebruik de app alleen als ie het circuit op gaat ; op de openbare weg zijn er sowieso geen issues met temperaturen of anderszins. Ik vermoed dat ik ook kan loggen met de app maar dat weet ik nog niet zeker.

Maar dan is ie ook echt af en wordt het hier weer stil :D

Groet, Frank

P.S. : aandrijfassen zijn nog gewoon de standaard exemplaren.
Laatst bijgewerkt door Dimma op 26 aug 2015 9:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

26 aug 2015 9:28

Oeps, zie nu ook dat ik het verhaal van de 2-traps intercooler niet afgemaakt heb.

Dat is een groot succes geworden. Afgelopen Pinksteren op Zandvoort een dagje vrij rijden gedaan en daar bleef de inlaatluchttemp keurig op 27° onder vollast op het rechte eind. Dus top en klaar :)

Vóór de montage van de 2e trap : je kijkt nu tegen de radiateur aan die de koelvloeistof van de chargecooler koelt ; met z'n eigen fan die bij 30° aangeschakeld wordt.

Afbeelding

de 2e trap ...

Afbeelding

Groet, Frank

Re: 968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar

27 aug 2015 18:18

Netjes! Met een beetje passen en meten kan je toch wat koelers kwijt bij de 968.

Dus deze 968 cs turbo klus is zo goed als klaar! Moeilijk voor te stellen dat je dadelijk niks meer te klussen hebt.
Misschien de Peugeot racer onderhanden nemen... of een Type R gaan inzetten!

Gr Danny
Plaats een reactie