Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 13:21



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 c4 tip mk1
etten leur
Bericht bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
sinds een week heb ik de telefoonmodule van de PCM op mijn 996 laten vervangen door een andere met bluetoothfunctie. Het werkt geweldig. Bij het instappen koppelt je telefoon automatisch met de originele PCM . De grote simkaart is niet meer in gebruik. In plaats van de naam van de provider krijg je nu de naam van je telefoon te zien op de PCM. Als je naar het vertrouwde telefoonmenu gaat zie je (tot200) contactpersonen uit je telefoon. Deze kan je kiezen vanaf je telefoon maar ook vanaf de PCM. ook de 7 nummers die je versnelt kan kiezen werken evenals de laatste 5 gesprekken. De telefoon werkt op de originele microfoon en speaker. Het enige wat onzichtbaar in je middenconsole wordt toegevoegd is een bluetooth antenne.
Je kunt dus je originele telefoon/handfreekit gebruiken. Ook is het zonder problemen mogelijk muziek van je telefoon te streamen, spotify, tunedin en muziek op je telefoon wordt feilloos afgespeeld. Alle andere functies blijven ook gewoon werken ook de wisselaar wordt niet uitgesloten.
Ben er erg blij mee want optisch veranderd er niets en je behoud de origine look. Ik vind het een mooie upgrade voor mijn auto :D :D


20 nov 2015 21:56
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 997 S 3.8 MK1 Land Rover Defender Td5
Amsterdam
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Klinkt goed!
Waar koop je dit en kan je dit zelf installeren?
_________________________________________
If in doubt, flat out..


20 nov 2015 22:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Wil hier ook wel meer over weten.
Kun je iets meer details geven?
Merk, inbouwer, zelf te doen en prijs?
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


21 nov 2015 0:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Ik neem aan dat het om deze module gaat:

http://www.elektronik-idee.com/index.ph ... &Itemid=35

Er staat ook een installatie filmpje op youtube (plug and play).
https://www.youtube.com/watch?v=zuSbHqZhvxU

Ziet er zeker interessant uit

Echter op sit staat :
This product is deprecated and discontinued. A successor will be available soon.

Is die opvolger er al? Maar ik ben vooral benieuwd naar de prijs.


21 nov 2015 12:25
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 tip mk1
etten leur
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Heb deze gekocht via marktplaats. Het ziet er inderdaad hetzelfde uit als het filmpje van smartbart. Hij heeft hem voor mij geïnstalleerd en we hebben hem samen getest. Zoals ik het gezien heb is het zelf te doen maar vond het wel makkelijk zo.Ik heb er 300 euro voor betaald inclusief installatie. Het mooie vind ik zelf dat alles origineel blijft en je er niets van ziet. Duosim is ook niets en een apart telefoonnummer is ook lastig.
De doorslag voor mij was dat je ook kan streamen via je telefoon. Het werkt gewoon goed :D


21 nov 2015 19:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
De module van Rdyksman is inderdaad gemaakt door Elektronik-idee, ing. Tobias Weber en ik lever deze in Nederland. Met Tobias werk ik al jaren samen toen we nog BMW reden (http://www.cp600bmw.nl) en hij is op een gegeven moment steeds meer met Porsche gaan doen (radio/navigatie/etc reparaties) en vanuit het wisselaarvervanger idee kwam het vervangen van de oude 900Mhz grote SIM telefoon in de PCM naar voren.

De module is goed zelf te monteren, ik heb er wel een nederlandse handleiding voor gemaakt maar die behoeft nog wat aanpassingen. De huidige generatie modules is wat gebruiksvriendelijker gemaakt voor montage.
Als je de PCM kunt (de)monteren en een kleine torx schroevendraaier hebt (plus wat gevoel voor het in de juiste mate toepassen van geweld op de stekkers) dan moet het lukken.

De eerste modellen heb ik samen met de kopers gemonteerd en getest, het helpt dat de Autobahn hier om de hoek is :wink: maar heel ver is het niet naar Gennep, stukje onder Nijmegen.

Enige algemene informatie staat op de website http://www.rentier.nlen daar komt t.z.t. nog wat bij aan demonstratie filmpjes en foto's. Zelf heb ik nog geen Porsche dus even rustig foto's en filmpjes maken is er nog niet van gekomen. Dat was bij de CP600BMW wel handiger maar goed. Wat niet is kan nog komen.

Mail gerust met vragen, of post ze hier: dan leren we allemaal van.

Paar dingen die geleerd zijn inmiddels:

- oude nokia met windows erop werken matig, niet alle functies werken (zoals adresboek overzetten), oude iphones (3 bijvoorbeeld) werken al wel goed.

- streamen van je iphone (of android) is een keuze tussen streamen of wisselaar. Je kunt wel je wisselaar blijven gebruiken maar wisselen tussen streamen en CD's is iets meer werk dan 1 knopdruk (je moet een nummer uit je telefoonboek kiezen, dat is een code en daar reageert de module op)

- de bluetooth antenne leg je tamelijk eenvoudig onder je middenconsole maar als je de handset nog hebt hangen is het handig om die even weg te halen. Overigens: dat ding wel op de haak hangen als je gaat testen na inbouw..... :oops:

- als je de hoorn toch niet gebruikt heb je daar een perfecte plek voor een houder.


Frank


21 nov 2015 21:25
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Ok, duidelijk vehaal.

In mijn Boxster (986 uit 2004) heb ik een mObridge zitten, dat werkt prima met mijn iPhone.
Nu ben ik op zoek naar een (liefst draadloze) oplossing voor mijn Cayman (987 uit 2008).

De genoemde bluetooth interface ziet er goed uit, is dit er ook voor nieuwere PCM systemen?
_________________________________________
996 Carrera 1998, Boxster S 550 Spyder 2004 en Cayman S Sport 2008.


22 nov 2015 10:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Citaat:
Draadloze Upgrade-Module naar telefoneren en A2DP muziek streaming voor de eerste PCM (Porsche Communication Management oftewel: radiomodule) modellen, die met de kassettespeler. Werkt met alle moderne GSM telefoons die Bluetooth mogelijkheid aan boord hebben.

Zoals: Porsche Boxster (986) eind 1997 tot 2002 Porsche 911 (996) eind 1997 tot 2002


PCM met CD niet, en daarmee dus (nog) niet voor nieuwere modellen.


22 nov 2015 10:54
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
groupbuy :mrgreen:


22 nov 2015 15:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
ter info; van het duitse forum: http://www.pff.de/porsche/index.php?thread/2758477-pcm1-und-bluetooth/&pageNo=1


23 nov 2015 12:48
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een Violet Chromaflaire 996 Carrera 4 Millennium Edition. Nummer 752/911
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Master Ken schreef:
groupbuy :mrgreen:



Ik doe mee!


23 nov 2015 15:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Kleine aanvulling n.a.v. een aankoop vandaag die met PayPal betaald werd: ik ben nog met mijn site bezig en daar had ik niet zo'n haast mee aangezien men meestal via marktplaats komt. PayPal kost nogal wat meer dan past bij de prijs dus dat heb ik liever niet. Die optie had ik echter niet uitgezet :bang: .... Vandaar dat nu op mijn site de prijs hoger is dan bij marktplaats, echter als je besteld en je kiest voor overschrijving, dan krijg je de originele prijs van 299.

Verzendkosten staat op 9 euro, dat is aangetekend PostNL maar naar keuze kun je natuurlijk Kiala/DHLforyou/DPD/PostNL standaard kiezen. Scheelt zowat de helft en gaat veelal net zo langzaam.

Group buy mag natuurlijk maar tot nu toe loopt dat meestal een beetje stroef vanwege de vaak lange tijd die er overheen gaat voordat je genoeg deelnemers hebt. En de posts blijven langer bestaan dan de deal dus is dat vaak een beetje vervelend om later pas te lezen. Een korting die je krijgt als je via dit forum komt is misschien handiger? Bijvoorbeeld met een kortingscode die je krijgt als je mij een PB stuurt. Of je skipt die hele site van mij en stuurt me een mailtje, uiteindelijk komt het toch bij mij terecht :D Klein bedrag per module reserveer ik voor een forum donatie.

Verwacht geen wonderen trouwens, het is een Duits produkt he, geen Chinese dollartroep. Maar verzendkostenkorting moet wel lukken lijkt me. Tenzij jullie met tientallen tegelijk langskomen, dan kan er wel wat meer :) Niet teveel, anders komt die Porsche van mij er nooit ;)


25 nov 2015 23:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
@BMtouring:
Verbazend dat nog niemand de vraag gesteld heeft: Verwacht je een oplossing voor de nieuwere PCM (996 2003/2004) met CD in het front voor de Kaartlees CDRom en de CD wisselaar in het vooronder?

Het zal je niet verbazen: Die heb ik dus :-)

Ben benieuwd..

PS ik heb ooit ergens gelezen dat je de CD wisselaar kunt losmaken en die kabel in een andere module kunt steken waarin je dan een USB stick met muziek kan steken, hoe dat werkt weet ik verder niet. Zou ook een oplossing kunnen zijn


26 nov 2015 21:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Ik verwacht het wel, maar het kan nog wel een tijd duren. De eerste twee (voor de kassette PCM's dus) zijn zich aan het bewijzen en genereren daarmee budget en redenen om een derde variant te ontwikkelen.

Bij de CP600BMW geldt ook zoiets: die was gemaakt voor de IBUS BMW's (tot zo'n 2004 grofweg) en nu wordt er gewerkt aan een versie voor de latere jaren waarin die bus veranderd is.

De modules worden helemaal zelf ontwikkeld, de CP600 was een samenwerkingsverband en daarvan is geleerd. Nu gaat het ontwikkelen misschien wat trager op onderdelen maar over het geheel genomen sneller want minder tussenstops.

Bottleneck is vooral tijd en dus indirect geld: ontwikkelingstijd loopt makkelijk op terwijl die tijd nodig is om andere diensten en producten te leveren die weer budget genereren om ontwikkelingstijd te kunnen vrijmaken. Niets nieuws onder de zon in innovatieland natuurlijk maar niettemin een simpel feit.

Externe financiering is in zoverre niet gewenst vanwege de rapportage en invloed die daar mee samenhangt. Plat gezegd: investeren mag wel en je krijgt er ook wat voor terug ooit en als het meer opbrengt na break-even. Maar het is risicokapitaal zonder vastigheid in tijd of verplichtingen zoals medezeggenschap, rapportage, percentages, bedragen etc.
Oftewel: dat doet niemand tegenwoordig (dat vertrouwen op de blauwe ogen) dus gaat het lang duren.


26 nov 2015 23:33
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Citaat:
PS ik heb ooit ergens gelezen dat je de CD wisselaar kunt losmaken en die kabel in een andere module kunt steken waarin je dan een USB stick met muziek kan steken, hoe dat werkt weet ik verder niet. Zou ook een oplossing kunnen zijn


Dat is in wezen hoe de CP600 werkt: die doet een wisselaar na en reageert op de commandos die de radiomodule stuurt via die kabel. Die wisselaar en radio wonen echter achterin de kofferbak terwijl de knoppen voorin zitten. Dat gaat via de genoemde IBUS en die is af te luisteren om te leren en te 'injecteren met commando's' om iets te laten gebeuren. Dat heeft de PCM niet, die praat alleen zelf met de wisselaar.

Echter is dat luisteren en reageren nog niet zo heel simpel om te maken en de vraag er naar afnemend vanwege de telefoons die steeds meer zelf kunnen. Waaronder de mix met navigatie/bellen/muziek afspelen/muziek via internet streamen. Als je de wisselaar vervangt kan eigenlijk alleen de navigatiecomputer dat onderbreken voor aanwijzingen en niet de telefoon. En die navigatiecomputer is al heftig verouderd dus beter meteen doorstappen naar de telefoon als centrum van je contacts-navi-bellen-muziek spelen etc


26 nov 2015 23:39
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Joost996Me schreef:
Master Ken schreef:
groupbuy :mrgreen:



Ik doe mee!


Ik ook :idea:
_________________________________________
rouge et noir


28 nov 2015 20:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
ik ook :ba:


28 nov 2015 22:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Ik ben ook geïnteresseerd!


29 nov 2015 0:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Begint al aardig op een Porsche meet 'n greet bij de Autobahn te lijken.

Is dat een idee? 10 Porsches bij elkaar, ik zorg voor inbouw en koffie met vlaai. Jullie voor de gezelligheid en feel free om de Autobahn te gebruiken in plaats van de te wachten op je inbouw?

Klein beetje korting in de vorm van gratis inbouw en iets van een Limburgse vlaai mee voor thuis?

Wel op een zondag als het kan, dan kan ik een werkplaats regelen en is het niet zo weersafhankelijk.


29 nov 2015 12:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
eerst 993 cabrio 1995 nu 991 Gts cabrio 997 turbo 2006 handgeschakeld keramisch Europipe Daily Driver Cayenne S-E Hybrid
Venlo
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Goedemiddag,

Werkt dit ook op een 997 uit 2006?
_________________________________________
Frank


29 nov 2015 16:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Als je daar een PCM met kassette in hebt zitten wel...

Maar dat zou dan niet OEM zijn:

Citaat:
Zoals: Porsche Boxster (986) eind 1997 tot 2002 Porsche 911 (996) eind 1997 tot 2002


29 nov 2015 16:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
BMtouring schreef:
Klein beetje korting in de vorm van gratis inbouw en iets van een Limburgse vlaai mee voor thuis?


Vlaai is lekker ... voor mij zou dit wel een optie knn zijn


30 nov 2015 13:26
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Aangezien voor de meeste de auto binnen blijft of geschorst is komende maanden, misschien een idee om het naar het voorjaar te schuiven. Geeft je tevens de kans om meerdere 996 bezitters te overtuigen van de zeer speciale prijs ;)


30 nov 2015 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Waarom? Wordt het dit jaar winter dan? :D


30 nov 2015 14:02
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Onder Nijmegen, bij de Autobahn
Bericht Re: bluetooth op 996 mk 1 werkt geweldig! op originele pcm!
Tips vooraf:

controleer de software versie van je PCM door op AC en DARK te drukken. Dan krijg je deze informatie:

Afbeelding


Ook niet onverstandig: zoek de radiocode op want zonder die krijg je de PCM niet meer aan de praat nadat deze er uit is geweest. Theoretisch is het niet onmogelijk om de boel uit en in te bouwen zonder de voeding helemaal te onderbreken maar dat is een risicovolle en tijdrovende werkwijze.


29 dec 2015 21:55
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.