Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 19:14

Toch maar goed dat je bij een betrouwbare specialist gekocht hebt. Dat is wel een paar duizend extra waard... :? Daarbij kan ik mij nauwelijks voorstellen dat er echt een roestvrije IB waar nooit aan gelast is te vinden is. Ik heb er destijds iets van 20 bekeken en eigenlijk allemaal mankeerden ze wel iets aan de b-stijl. Degene die ik uiteindelijk kocht zag er daar wel goed uit, maar 100% zeker was ik ook daar niet van...


Maar goed, leergeld zullen we maar zeggen. Hebben we hier waarschijnlijk allemaal wel betaald. Ik iig wel :idea:
Ben nu wel erg benieuwd naar je auto! Plaatjes? En inderdaad, heb je nu wel wat je wil?
Enjoy :drive: :drive: :drive:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 19:18

Pw250 schreef:Niet alles komt naar voren met een akk he..... Akk zijn hier bijna zaligmakend / heilig. :|


inderdaad niet alles,
maar dit is toch een aardig lijstje met gebreken :( ,waarvan vast wel iets zou zijn geconstateerd

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 19:29

MickRS schreef:Toch maar goed dat je bij een betrouwbare specialist gekocht hebt. Dat is wel een paar duizend extra waard... :? Daarbij kan ik mij nauwelijks voorstellen dat er echt een roestvrije IB waar nooit aan gelast is te vinden is. Ik heb er destijds iets van 20 bekeken en eigenlijk allemaal mankeerden ze wel iets aan de b-stijl. Degene die ik uiteindelijk kocht zag er daar wel goed uit, maar 100% zeker was ik ook daar niet van...
Maar goed, leergeld zullen we maar zeggen. Hebben we hier waarschijnlijk allemaal wel betaald. Ik iig wel :idea:
Ben nu wel erg benieuwd naar je auto! Plaatjes? En inderdaad, heb je nu wel wat je wil?
Enjoy :drive: :drive: :drive:


Wat betreft roestpreventie is binnen stallen in plaats van buiten stallen natuurlijk heel belangrijk. En als een auto dan wèl binnen wordt gestald, in wat voor ruimte staat 'tie dan. De meeste (vrijwel alle?) garages hebben halfsteens muurtjes en het binnenklimaat is dan haast net zo vochtig als het buitenklimaat. Hang maar eens een hygroscoop op. En geventileerd? Ga eens na hoeveel vocht je naar binnen rijdt met een natte auto. Dus moet je èn binnen stallen èn een luchtontvochtiger plaatsen.
Hiermee kom ik op de clou van mijn verhaal: ik verwacht inderdaad dat door buiten of vochtig binnen stallen bijna alle oudere luchtkoelers wel roest zullen hebben, maar dat de echt droog gestalde 911'jes roestvrij blijven (lees: in ieder geval mijn exemplaar dat naast een Cree luchtontvochtiger staat die 24/7 draait :D ).

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 19:42

Jammer Harrald dat het zo gelopen is.

Ikzelf ben ook tegen grafbakken hier aangelopen, gelukkig heeft de akk bij Frank Schmidt mij behoed voor een drama. Een paar 3.2tjes verder was het wel raak...ook na de akk bij vd berg in Apeldoorn.....

Na 28 jaar kan het ook zo uitzien;

66512

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 20:35

heel vervelend verhaal. maar als je zoveel geld uit gaat geven in een markt die gek geworden is, je zelf al sterk twijfelt (lees je hele topic nog eens door) en je alsnog besluit een oudje te kopen, zou ik die 250 euro met een grote smile uit mijn zak getoverd hebben om de nieuwe 3.2 helemaal binnenstebuiten te laten keren door iemand die er echt verstand van heeft. Dan had je jezelf deze ellende bespaard.

Enfin, bygones. Vergeten, spaarvarken lijmen en genieten. :drive:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 20:42

Dial_888 schreef:Jammer Harrald dat het zo gelopen is.

Ikzelf ben ook tegen grafbakken hier aangelopen, gelukkig heeft de akk bij Frank Schmidt mij behoed voor een drama. Een paar 3.2tjes verder was het wel raak...ook na de akk bij vd berg in Apeldoorn.....

Na 28 jaar kan het ook zo uitzien;

66512


Zo zag mijne er ook uit. Beter dan dit zul je waarschijnlijk niet tegen komen. Randje is er, geen kleine blaasjes, maar heel eerlijk: ik zou er mijn hand niet voor in het vuur te durven steken. maar zo zou ik m ook aanschaffen...

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 20:55

Die kranten op de grond tegen het olielekken is dan wel weer jammer... :wink:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 21:12

Oh, ik dacht dat dat nog wat resten waren van afplakkrant met wat blauwe spray... :^:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 23:36

horn schreef:heel vervelend verhaal. maar als je zoveel geld uit gaat geven in een markt die gek geworden is, je zelf al sterk twijfelt (lees je hele topic nog eens door) en je alsnog besluit een oudje te kopen, zou ik die 250 euro met een grote smile uit mijn zak getoverd hebben om de nieuwe 3.2 helemaal binnenstebuiten te laten keren door iemand die er echt verstand van heeft. Dan had je jezelf deze ellende bespaard.

Enfin, bygones. Vergeten, spaarvarken lijmen en genieten. :drive:


Je hebt gelijk. De vorige (996 4S) heb ik met een AKK gekocht. Ik had toen een bijna perfecte auto.

Bij mij in het noorden heb je alleen Porsche zelf en MH in Peize. Ik heb deze 3.2 bij MH vandaan. Ik heb hem verteld dat ik in goed vertrouwen bij hem een auto moet kunnen kopen aangezien hij hem ook moet onderhouden. Ik had écht gehoopt eens één keer een eerlijke garagehouder te treffen. Ze zullen er wel zijn, maar deze kan ik inmiddels afstrepen.

Totaal ga ik na richting de 35.000 Euro. Dat is teveel voor deze auto gezien de 240k op de teller en de dingen die nog moeten gebeuren.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 23:47

f*ck. en Erwin zit toch niet echt ver van je vandaan. Daar reed ik met mijn potentiele 964 cabrio vanuit Broek in Waterland even heen en weer naar toe voor een AKK.

Heb ooit de prive 911 van een Porsche specialist gekocht en vond een akk een motie van wantrouwen. Een maand later bleek er 8K achterstallig onderhoud aan te zijn, plus een op maat gemaakte SC deur die als nieuwe 964 deur aan de verzekering in rekening was gebracht....

"Geloof in God, vertrouw op Allah, maar zet uw kameel goed vast..." Voor mij nooit meer een Porsche zonder akk. Door schade en schande...

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

25 nov 2015 23:54

+1

Heb echt niet de illusie dat mij dit niet kan overkomen, ook niet met AKK maar topic net te hebben gelezen komt dit, hoe sneu dan ook voor TS, wel over als een op z'n minst "onhandige" aankoop. Ook geen reclame voor MH trouwens.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 0:09

Herkenbaar verhaal en deel mening Horn, nooit meer zonder AKK, heb nu nl inmiddels een leuk projecten topic met totaal revisie motor. Was duur leer geld :bang:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 0:10

HaraldL schreef:Vervolg..........

Uiteindelijk toch de 4s ingeruild op de 911 3.2 voor omgerekend 32.000 Euro

Heb flink toebetaald maar volgens de verkoper zou het dan ook een "perfecte auto" zijn waar nog nooit aan gelast is.

Al snel bleek dat:
- in beide doprpels gaten zaten (mooi verstopt onder de lak)
- twee kopbouten waren afgebroken (uit goodwill door hem vervangen maar wel 1300 Euro aan onderdelen gefactureerd)
- de bussen in de ophanging voor en achter versleten zijn
- er een gat zit in de (zogenaamd nieuwe) warmtewisselaar
- de auto veel achterstallig onderhoud heeft


Ik vind wel dat de verkoper verwijtbaar is, als je iets als de "perfecte auto" verkoopt, kunnen er echt wel minor details ontstaan, maar wat hier geleverd is, is wel degelijk anders dat dat er verkocht is. Zeker als ik ook nog hoor dat er rekeningen verstuurd zijn voor zaken, die gewoon in orde hadden moeten zijn. Natuurlijk als je een ca 30 jaar oude klassieke auto koopt, kan hij niet meer nieuw zijn, maar er zijn grenzen aan wat binnen het redelijke hoort. Zeker als het een Porsche specialist is, mag je meer kennis van zaken verwachten. Als het een algemene garage betreft, die naast 20 fordjes en opels toevallig een keer een Porsche heeft, die ze beneden de marktwaarde verkopen, dan kan je er minder makkelijk wat van zeggen. Sterkte ermee!

Wat ik in mijn eigen ruim 22 jarige Porsche ervaring heb geleerd is: Elke 911 heeft grote of zeer grote gebreken!

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 0:38

Had er net nog met een vriend over die een nette 5 serie zoekt van een jaar of 15 oud.

In de Lotuswereld, of Cobra wereld weten de kopers vaak verdomd veel van auto's en techniek. In de Porschewereld zie ik toch erg veel mannen die hun jongensdroom waarmaken, zonder ook maar enige notie te hebben van waar ze aan beginnen. Mannen die veel geld over hebben voor (fake) boekjes. Mannen die veel geld over hebben voor een (irreele) km-stand. Mannen die veel geld over hebben voor de 'zekerheid' van een 'gerenommeerde' specialist. En daar wordt handig gebruik van gemaakt door die 'specialist'. Uitzonderingen daargelaten!! Denk overigens dat je voor specialist ook gewoon dealer kunt invullen. Er gaat gewoon teveel geld in om... :idea:

Doe mij maar een auto van een particulier, desnoods zonder boekjes en een hoge km-stand, maar wel met facturen van de laatste jaren. Een particulier is iha wat makkelijker te doorgronden. Loop zijn huis binnen en je weet zo of het een liefhebber is. Praat vijf minuten met hem en je weet zo of het een liefhebber is. Kijk daarna naar de auto en je weet zo of die van een liefhebber is....

Mijn ervaring van de laatste 30 jaar. Doe er je voordeel mee. :wink:
Laatst bijgewerkt door MickRS op 26 nov 2015 1:00, in totaal 3 keer bewerkt.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 0:51

@mickrs : + 1

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 1:09

HaraldL schreef:Ik hou er helemaal niet van om mensen aan de (digitale) schandpaal te nagelen. Dat doen jullie maar (of niet natuurlijk) Iedereen mag hiervan denken wat hij/zij wil.


Ik wel hoor. Tenminste als het bewijs glashelder is. Ik ben in 2007 gaan kijken naar een 3.2 bij deze jongens. Ik kan mij nog een rode 964 die in de showroom stond herinneren die op zijn minst twijfelachtig was. De lichtblauwe 3.2 uit '84 was gewoon een afgetrapt hok... Maar volgens MH was het een perfect exemplaar met toen bijbehorende prijs. :?

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 9:18

Waarom heb je de koop niet gewoon teruggedraaid? Geld betalen voor reparatie van zaken die de verkoper echt wel wist :scratch:

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 10:45

ver boven de 200 schreef:Wat ik in mijn eigen ruim 22 jarige Porsche ervaring heb geleerd is: Elke 911 heeft grote of zeer grote gebreken!


Wat een onzin zeg. :bang:

Er zijn goede, en er zijn slechte. Als je de kennis mist omdat zelf te kunnen zien/onderzoeken, dan zou ik 't altijd inkopen, ergo AKK.
Zeker in het licht van de bedragen tegenwoordig snap ik echt niet dan men die paar honderd euro wil uitsparen met dit soort gevolgen van dien.
Een vriend van me koopt een huis van tonnen en is te gierig om 500,- stuk te slaan om een goede bouwkundige keuring, ik snap dat dan echt niet..

Ik hoop uiteraard dat TS de auto goed hersteld krijgt, en vanaf volgend jaar voorjaar gewoon lekker kan :drive: zonder verdere problemen.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 11:48

Maarten schreef:Waarom heb je de koop niet gewoon teruggedraaid? Geld betalen voor reparatie van zaken die de verkoper echt wel wist :scratch:

+1, als consument sta je best sterk.
Zeker als je een rechtsbijstandsverzekering hebt; advocaat inschakelen.
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 26 nov 2015 13:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 12:52

Discussie gaat weer all over the place hier. Er is veel troep, er zijn schitterende mooie en goede 3.2 tjes en alles wat er tussen zit.
Kopen van zo'n ding is maar één ding , goed onderhouden / herstellen is iets anders. Er zijn er veel waarvan de eigenaar net het geld had om m te kopen, en m vervolgens niet kan onderhouden / goed krijgen. Die gaan vaak weer redelijk snel van de hand (veel vorige eigenaren, kort op naam). En er zijn die handelaren waarbij je aan de voorraad kunt zien dat ze doorgaans auto hebben waar nog wel flink werk aan zit. Dan is in zijn ogen een 3.2 die nog te redden valt met veel werk en kosten ineens een uitstekende auto. Een bedrijf dat slechte Porsches demonteert voor onderdelen zal af en toe wel een auto hebben die nog net effe te goed is om te slopen, maar het goed krijgen van een slechte blijft een dure hobby.

Zeker als je voor aankoop hier tips vraagt, dan vind ik t redelijk flauw om na het kopen van een slechte te gaan klagen. Heel veel is zo makkelijk de vinden / checken al dan niet met AKK. Dat je niet álles vindt met een AKK is geen reden om géén AKK te doen, zorg dat je in ieder geval vindt wat je er wél mee kunt vinden. Versleten onderstel, roest, koppeling, remmen, afgebroken kopbouten zij allemaal eenvoudig te vinden als je er een uurtje aan besteed.

Ik heb mijn 3.2 uit 1989 bij Hans Bos gekocht in 1999 met 170.000 km, in goede gebruikte staat. Daarvoor enkele andere 3.2s laten staan nav AKK. Nu na bijna 17 jaar in bezit en 245.000 km staat hij er heel veel beter bij dan toen ik hem kocht. Veel zelf aan gedaan, waar nodig uitbesteed. Heb gezien dat de meeste roest vaak echt uit het zicht zit (bv waar de voorschermen op de binnenschermen vast zitten, vooral aan de kant waar de olieleidingen lopen; hoeken voorruit). Als je ergens beginnende roest hebt, ga er maar van uit dat het werkelijke probleem 5x tot 10x groter is, dat zie je pas als je gaat saneren.

Maar als je dat goed doet en je houdt m netjes bij zijn het heerlijke auto's. Hoe goed en hoe slecht de vele voorbeelden ook zijn, het gaat altijd om die ene auto die jij op het oog hebt en precies auto zal jij dus goed moeten laten beoordelen. Het aantal andere goede of slechte auto's die bestaan verandert daar niets aan.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 23:20

lindemans schreef:........

Zeker als je voor aankoop hier tips vraagt, dan vind ik t redelijk flauw om na het kopen van een slechte te gaan klagen. Heel veel is zo makkelijk de vinden / checken al dan niet met AKK. Dat je niet álles vindt met een AKK is geen reden om géén AKK te doen, zorg dat je in ieder geval vindt wat je er wél mee kunt vinden. Versleten onderstel, roest, koppeling, remmen, afgebroken kopbouten zij allemaal eenvoudig te vinden als je er een uurtje aan besteed........


Dus wat je eigenlijk zegt is, dat als je niet eerst terdege onderzoek doet naar een garagehouder hij een vrijbrief heeft om een wanprestatie te leveren..........

Ik vind dit een curieuze mening, maar goed, het is jouw mening en dat is je goed recht.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 23:32

@HaraldL:
Er is ook nog zoiets als een onderzoeksplicht voor een koper. Als je werkelijk zelf niets kritisch onderneemt, heb je minder recht van spreken.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 23:35

Minder recht maar MH staat/stond toch bekend als een Porsche specialist. Als die aangeeft dat de auto prima is..... dan kan ik me voorstellen dat dit zo gaat als het gegaan is. Maar ik had de koop laten ontbinden, dat is zeker.

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

26 nov 2015 23:58

Dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Ten eerste heeft hij dit allemaal mondeling meegedeeld. Dus als het er op aankomt kan hij het ontkennen. En wat is dan de schade? Mijn 4s moet dan achteraf worden getaxeerd om het totaalbedrag te kunnen vaststellen. Dat lijkt me sowieso al onmogelijk. En.... ik heb ooit geprocedeerd om een huis en dat heeft me heel veel tijd, geld en frustratie gekost. Dus als het even kan...........

Re: 911 3.2 COUPE 1984 advies gevraagd

27 nov 2015 0:01

Heb je ook een punt inderdaad.... maar ik had wellicht toch een poging gewaagd. Hoe het ook zij: het is erg vervelend voor je en we hebben er hier (uiteraard) allemaal een mening over. Achteraf weten we het allemaal beter... Ik hoop dat je er een beetje uitkomt zonder enorme financiële schade en toch nog plezier hebt/krijgt van je 3.2!
Gesloten onderwerp