Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 0:37



Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Porsche V power 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Porsche V power
mbembe schreef:
Forummers, wat moet er in een 924 van 1977? De vorige eigenaar tankte 95 met daarbij een dopje loodvervanger in de tank erbij. Is dat nodig? En moet er 95 getankt worden of gewoon 98?


Misschien helpt het: http://924board.org/viewtopic.php?t=362 ... c22b03b344 :salut:
Misschien ook niet (kwam Amerikaanse site tegen die aangaf dat de manual sprak van 91 octaan...... http://rennlist.com/forums/924-931-944- ... ctane.html .......) :scratch:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


27 okt 2016 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 997.2 4S Cabriolet PDK Sport Chrono PSE
Gemert
Bericht Re: Porsche V power
Elferhenkie2 schreef:
turbocruiser schreef:
Ziet er goed uit, octaangetal kan niet hoog genoeg zijn!


Je denkt verkeerd om :wink:

Hoe lager het octaangetal des te gemakkelijker benzine(luchtmengsel) ontbrand.
Hoe hoger het octaangetal des te moeilijker het ontbrand
Hoe hoger de compressie van een motor, des te moeilijker moet het benzine(luchtmengsel) ontbranden om zelfontbranding (kloppen) te voorkomen. Het kloppen is het geluid wat je hoort wanneer het mengsel uit zichzelf ontbrand voordat de zuiger in het bovenste dode punt staat en voordat de bougie vonkt. De knocksensor voorkomt dit in moderne auto's (en zelfs de wat oudere auto's)

Waarom zou je een brandstof nemen die slechter ontbrand dan voorgeschreven is?? :scratch:

Er zijn echt wel auto's die beter lopen op bijvoorbeeld 102, maar die moeten daar dan wel voor ontwikkeld zijn en zullen een hogere compressie hebben.


Correct me if I'm wrong. Bovenstaande klopt volledig, echter bij moderne auto's zal het moment van ontsteking vervroegen bij hoger octaangehalte, wat meestal de verbranding en vermogen ten goede komt.
Dit is natuurlijk alleen waar bij wagens met variabele ontsteking. Indien de ontsteking op een vaste timing staat, dan werkt een hoger octaan gehalte averechts


27 okt 2016 19:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2008 987 Cayman S
Veluwe
Bericht Re: Porsche V power
Dat testen met "eens een tank wat anders proberen" hebben ze mij altijd verteld dat dit geen zin heeft. De motor heeft over het algemeen meer dan 1 tank beurt nodig om zich echt aan te passen. Maar goed als iets ondoorzichtig is en veel onwaarheden bevat dan zijn het verhalen over brandstof...
_________________________________________
Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER


27 okt 2016 20:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Porsche V power
Nee juist niet
Hoe later hoe effiecienter als het vroeger is komt de zuiger nog omhoog wat je niet wilt is dat er dan al ontbranding is
Het hogere octaan getal zorgtver dus voor dat er geen spontane ontbranding komt op een te vroeg punt
_________________________________________
remmen is angst


27 okt 2016 20:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht Re: Porsche V power
Bertjan schreef:
Dat testen met "eens een tank wat anders proberen" hebben ze mij altijd verteld dat dit geen zin heeft. De motor heeft over het algemeen meer dan 1 tank beurt nodig om zich echt aan te passen. Maar goed als iets ondoorzichtig is en veel onwaarheden bevat dan zijn het verhalen over brandstof...


Idd ook in dit topic worden dingen door elkaar gehaald
Bv v-power is gemaakt van GTL ( dat is niet juist)
_________________________________________
remmen is angst


27 okt 2016 20:17
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Porsche V power
Ik gooi er vaak rooie diesel in .....pfffff :mrgreen:


27 okt 2016 20:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Porsche V power
Porcay schreef:
mbembe schreef:
Forummers, wat moet er in een 924 van 1977? De vorige eigenaar tankte 95 met daarbij een dopje loodvervanger in de tank erbij. Is dat nodig? En moet er 95 getankt worden of gewoon 98?


Misschien helpt het: http://924board.org/viewtopic.php?t=362 ... c22b03b344 :salut:
Misschien ook niet (kwam Amerikaanse site tegen die aangaf dat de manual sprak van 91 octaan...... http://rennlist.com/forums/924-931-944- ... ctane.html .......) :scratch:

Thx Porcay, ik ben nog wat verder gaan snuffelen en uiteindelijk op het 924 forum toch het antwoord gevonden: 98 voor de 924. Voor de 924S blijkt 95 (of zelfs 91) het beste te zijn. Over loodvervanger is men het niet helemaal eens maar de meeste gebruiken het niet en rijden al tientallen jaren probleemloos rond :salut:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


27 okt 2016 21:38
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Porsche V power
Guy schreef:

Correct me if I'm wrong. Bovenstaande klopt volledig, echter bij moderne auto's zal het moment van ontsteking vervroegen bij hoger octaangehalte, wat meestal de verbranding en vermogen ten goede komt.
Dit is natuurlijk alleen waar bij wagens met variabele ontsteking.


rob964.c4 schreef:
Nee juist niet
Hoe later hoe effiecienter als het vroeger is komt de zuiger nog omhoog wat je niet wilt is dat er dan al ontbranding is
Het hogere octaan getal zorgtver dus voor dat er geen spontane ontbranding komt op een te vroeg punt


Precies en daarom is het gewoon het allerbest te tanken wat er is voorgeschreven (alleen bij originele motoren natuurlijk)
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


27 okt 2016 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
sinds 14-11-17 ex-Cayman GTS (981), ex-Cayman 2.7 PDK (981), ex-Cayman S (987 MKII), ex-Audi TTS, ex-een boel auto's (van 2CV4 tot Saab95)
Gem. Overbetuwe
Bericht Re: Porsche V power
Elferhenkie2 schreef:
Precies en daarom is het gewoon het allerbest te tanken wat er is voorgeschreven (alleen bij originele motoren natuurlijk)

:cheers: hèhè, kan ik eindelijk weer probleemloos BP Ultimate tanken :thumleft:

Of was daar wat mee?
:mrgreen:
_________________________________________
TwasunCayman,bleefunPorsche! Yes we Countryman now!


27 okt 2016 23:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Porsche V power
turbocruiser schreef:
Is een pure gevoelskwestie. Alleen het beste is goed genoeg voor mijn kindje. :wink:

Maar zoals mbembe ook aangeeft, verschil tussen 95 en 98 merk je weldegelijk. Bij 95 toch een wat houterig sloom rijgedrag, met 98 lekker fel en soepel. Dat zit niet tussen de oren. :idea:


Je moet er altijd voor zorgen dat je een zo laag mogelijk octaan tankt als mogelijk is voor jouw auto.
Bij originele motoren zit dit behoorlijk dicht bij de fabrieksvoorgeschreven brandstof, maar je kunt door koolafzetting e.d. een iets hogere compressie krijgen, maar vergeet niet dat er ook slijtage kan zijn waardoor de compressie zelfs lager kan zijn dan vanaf fabriek.

Waarom zou jullie auto (zelfs) voelbaar beter lopen met een trager verbrandende brandstof?? :scratch:
Waarom zou je zelfs een slechter/trager ontbrandende brandstof in je auto willen? :?


nogmaals @ Turbocruiser: (Alleen het beste is goed genoeg voor mijn kindje.) je denkt verkeerd om :wink:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


27 okt 2016 23:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Porsche V power
Doe wat je zelf verstandig acht. Want op het forum wordt je inmiddels van deze topics niet zo veel wijzer meer.
Zeker niet als bijdragen elkaar ook nog tegenspreken. Ik ga me dus ook niet mengen in de semi wetenschappelijke bijdragen.

Zo te lezen zijn er grofweg twee groepen (meningen) zo laag mogelijk octaan tanken vs zo hoog mogelijk octaan tanken.

Ik zit er zelf vrij eenvoudig in.

Voor m'n daily, een moderne 4 cilinder BMW, ontworpen voor 95 en waarmee ik alleen openbare weg rij en geen rare dingen op het circuit doe, tank ik 95 / zo laag mogelijk / voorgeschreven. Daar is ook nog nooit iets anders ingegaan muv misschien E10 onderweg naar Zuid Frankrijk of Spanje.

Voor m'n circuit auto, een wat oudere 6 cilinder BMW ontworpen om op 95 te rijden. Rij ermee openbare weg en circuit. Hiermee tank ik de voorgeschreven 95 en af en toe bij intensief circuitgebruik, uren achtereen in het hoogste toerenbereik, gaat er 98 in.

Bij m'n Porsche, ontworpen om optimaal op 98 te rijden, gaat er minimaal de voorgeschreven 98 in. Maar aangezien we hier in de buurt zowel Aral stations (102), als Shell (100) als Firezone (102) hebben, veel van die pompen net over de grens in Duitsland staan en daarbij het motormanagement ook wat getuned is, zit hier meestal >100 in. En daar loopt hij inderdaad merkbaar beter op. Heel soms bij uitzondering een half tankje 95 (laatst bij de LTP Amsterdam) bij gebrek aan hoger, maar dan haal ik ook niet het onderste uit de kan (motor), dus normaal rijden.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


28 okt 2016 0:20
Profiel
Bericht Re: Porsche V power
:thumleft:
Lijkt mij een heel goede samenvatiing :res: :drive:


28 okt 2016 0:39
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Porsche V power
Nog een mooiere samenvatting: http://content.us.porsche-clubs.porsche ... F80034F505

Notabene via Google op het Porscheforum gevonden :lol:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


28 okt 2016 8:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Porsche V power
Allereerst bedankt voor de tips en adviezen! Echter nu heb ik als Daily een A4 met een (h)eerlijke ongeblazen V6 benzine, en er staat in de betriebsanleitung dat hij ontworpen is voor 95 en 98, maar dat hij zijn maximale hochleistung (en maximale snelheid) enkel met 98 haalt. Bij m'n 964 geldt ook dat hij ontworpen is voor 95 maar die haalt zijn maximale prestaties ook wel met 95 als ik mij niet vergis. Gaat 102 dan toch geen voordeel opleveren voor de A4?
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


28 okt 2016 17:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Porsche V power
Helemaal niks....
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


09 nov 2016 23:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Porsche V power
Jawel, voor de Firezone-boys :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 nov 2016 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Porsche V power
964 ontworpen voor 95?


11 nov 2016 22:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Porsche V power
Ja, ontworpen om op 95 te kunnen rijden idd, maar die zal wss beter presteren op 98 :idea:
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


11 nov 2016 22:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Porsche V power
Ik heb een paar jaar geleden een paar keer achter elkaar Shell V-power getankt,
dit schijnt (in Nederland) RON 97 te zijn. Gewoon, om eens te kijken of ik verschil
merk. Niet dus. Bij normaal (sportief) gebruik niet, en ook niet qua verbruik.

En de (bijna) topsnelheid, 270 op de teller, is behaald met euro 95 in de tank.
Het is best mogelijk dat er wel een verschil is, maar ik heb het niet kunnen
waarnemen. En dus tank ik gewoon euro 95.

:drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


11 nov 2016 23:54
Profiel
Bericht Re: Porsche V power
Nogmaals, 98 is de brandstof indien je sportief gaat rijden. Verbranding is stabieler waardoor minder risico op pingelen ontstaat, wat wordt gedetecteerd zoor klopsensor die vervolgens timing aanpast wat resulteert in minder vermogen.
Vraag is wat men verstaat onder sportief rijden. Dat is langdurig hoge toeren rijden 5500-6500.
De meeste 964 rijders die ik ken tikken nauwelijks de grens aan.
Wil je echt profiteren van 98 moet je de mappings in je chip aanpassen. Vele beweren dat dit geen effect heeft, vele weten wel beter.


12 nov 2016 8:41
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche V power
Kappi2907 schreef:
Vele beweren dat dit geen effect heeft, vele weten wel beter.

Die is een tegeltje waard :thumleft: :cheesy:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


12 nov 2016 9:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht Re: Porsche V power
Velen. ;) :!:
_________________________________________
"Il mattino ha l' oro in bocca"


12 nov 2016 18:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Porsche V power
Ik heb vandaag de mijne afgedankt met 18 liter V-Power (en op de pomp stond 95) ....geen verschil gemerkt met mijn rustige rijstijl toen ik naar een autohandelaar reed..... :mrgreen:

En nu staat hij in de winterstop....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


12 nov 2016 18:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Porsche V power
turbocruiser schreef:
Velen. ;) :!:

Het wordt een oud Hollands tegeltje :wink:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


12 nov 2016 19:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Porsche V power
97ron is geen "officiele" aanduiding. 95 en 98 zijn dat wel. 97 mag wel 95 genoemd worden (voldoet aan de voorwaarden daarvoor) maar geen 98.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


12 nov 2016 20:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.