Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:54



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Goedenavond, van mijn Boxster heb ik de orginele uitlaat spruitstukken vervangen door rvs "spaghetti" spruitstukken. Tevens heb ik voor een betere lucht toevoer de snorkel verwijderd bij de inlaat van het luchtfilter en het standaard luchtfilter vervangen voor een K&N filter. De eindemper was al door carnewal aangepast. Op zich loopt de motor wel aardig. Zeker stationair heel mooi rustig 800 r/pm, maar hij lijkt bij lage toeren 1000 - 3000 r/pm minder goed op te pakken. Zeker als je meteen volgas geeft lijkt de motor er toch wat moeite mee te hebben. Dit terwijl de luchttoevoer verbeterd is en ook de uitlaatgassen makkelijker weg kunnen. Moet of kan de motor nog beter afgesteld worden? ? kan chiptuning nog iets verbeteren? ? Waar kan ik hiervoor naar toe ? ?


31 okt 2016 22:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Ik neem aan dat je deze aanpassing net gedaan hebt. Je MAF sensor krijgt nu meer lucht dan gewent. Het motormanagment moet zich daar nog op aanpassen. Dit gebeurt vanzelf, maar duurt wel een kilometer of 50
_________________________________________
6 platte groeten, René


31 okt 2016 23:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Denk dat je je ecu moet laten remappen. Zelfde ervaring hier. Hele uitlaat een update gegeven, sport headers, x-pipe en daarbij een cargraphic einddemper. Aan de ingang zijde IPD plenum.

Als ik bij lage toeren een stevige tik gas bij geef lijkt het alsof de auto even aarzelt. Vooral in zijn 2 en 3. Ik heb het enkel onder de 2000 toeren daarna pakt hij zeer strak op. Eigenlijk rijdt de auto voor de rest fantastisch. En wat een lekker geluid.

Nog geen tijd voor de ecu remap te laten doen. Ga eerst nog wat zaken terugbouwen om precies de oorzaak te achterhalen. En welke invloed welke mod heeft op geluid. De x-pipe dreunt iets tss 2000-3000 toeren. Ik verdenk eigenlijk de sport headers van deze extra sound die versterkt wordt in de brede x pipe.

Wel goed dat je dit post. Bevestigd mijn vermoeden dat de oorzaak wel ns het uitlaatspruitstuk zou knn zijn.

De carnewal gemodificeerde uitlaat heb ik afgedankt die resoneerde en versterkte de dreun als een malle icm de cross pipe. En nu ik de andere dempers er op heb weet ik pas hoe een echte uitlaat klinkt. Dus Carnewal geen aanrader meer voor mij.

Ik zou wel opletten met die sportfilters. Die doen meer kwaad dan goed.

Met het verwijderen van de snorkel win je niks. Je zuigt alleen maar veel warmere lucht uit de motorruimte naar binnen. Verre van ideaal. Hoe kouder de binnenkomende lucht is des te beter. Het bestaande luchtfilterhuis is al redelijk goed. De enige winst zou zitten in het plaatsen van de 997 x51 carbin fiber boxmet dubbele inlaat. Die schijnt te passen met wat tweeks en het maken van een tweede inlaat in de motorkap.

Die feoliede filters zijn tricky. Veel win je er niet mee ze knn verder je MAF vervuilen.

Heb je je oude uitlaatspruitstuk al ns terug geplaatst? Wie weet is het design van je nieuwe spruitstuk helemaal niet zo optimaal en zit daar de oorzaak.


31 okt 2016 23:31
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Goedenavond Kheldar, dank voor je reactie. Luchtfilter heeft nog de orginele behuizing, dus zuigt koude lucht van buiten aan. Alleen die snorkel die knijpt verwijderd. Jij hebt behoorlijk wat versleutelt aan je auto! Heb je een idee op hoeveel pk je nu zit? Kan me voorstellen dat zo'n IPD plenum ook aardig wat doet. Weet je zo wat de prijs is hiervoor?
Zo'n X-pipe uitlaat systeem, wat is daar het effect eigenlijk van?


01 nov 2016 0:01
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Jens01,

Jij ook bedankt voor je reactie. Zal binnenkort nog even stukje rijden. Loopt trouwens al beter dan toen ik de motor na vervanging starte.


01 nov 2016 0:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
De cross pipe heeft 200cell katalysator, meer flow dus. De opening bij de kruising zou naar het schijnt ook een soort aanzuigeffect creëren wat ook weer flow ten goed komt.

Ook het geluid is anders. Iets hogere pitch. Meer racy.

Geen idee hoeveel pk, zal niet ceel zijn. Je voelt dat de auto iets meer koppel heeft onderin. Wat beter oppakt. Ik denk dat de mods de koppelcurve een beetje naar rechts verschuiven.

Maar voor het beste resultaat is toch een ECU remap nodig. Om de onregelmatigheden er uit te halen en een zo smooth mogelijke vermogensontwikkeling te krijgen.

Plenum voel je dat hij iets beter aan het gas hangt. Heb ook even rondgereden met de versie voor 82mm throttle body. Had als nadeel dat de intakebuis tss luchtfilter en gasklep niet meer verbonden is met de helmholtz resonator. Dat was erg lawaaierig in de cabine. Maar wel zeer goede gasrespons. Gasklephuis is wat groter dus de hoeveelheid lucht die in het begin bij gas bijgeven extra naar binnen moet is sneller beschikbaar

Ik heb de fout gemaakt in een keer een heleboel.te veranderen dus ga een keer terugbouwen en dan stap voor stap eens kijken wat de effecten zijn ... Vooral om de oorzaak van de aarzeling te traceren.

Ik heb uitlaatspruitstuk en cross pipe in de UK gekocht. Zeer mooi laswerk. Alleen weet ik niet of het design het meest optimale is.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 01 nov 2016 0:23, in totaal 1 keer bewerkt.



01 nov 2016 0:13
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Gerwin schreef:
Jens01,

Jij ook bedankt voor je reactie. Zal binnenkort nog even stukje rijden. Loopt trouwens al beter dan toen ik de motor na vervanging starte.


Het makkelijkst is om je ECU te resetten. En daarna 50-100km lekker gaan rijden. Met een aantal keer in elke versnelling vlot doorheen het toerenbereik te gaan.

RESETTING THE PORSCHE ECU

The Porsche ECU is constantly learning and memorizing vital engine functions that communicate through a variety of engine monitoring systems.

Performing a “hard” reset will clear the ECU of all previous “memories” (i.e. O2 memories, MAF intake, boost curves, fuel maps, etc.) and allow the ECU a fresh clean start to re-learn and make all the necessary adaptative changes in relation to the feedback from the engine monitoring system.

In order to complete the ECU “clearing” process you must start by…

1. First disconnect the negative terminal on your battery.

2. Then you will need to clear the ECU by making a wire connection that connects the negative wire (NOT the negative post on the battery) to the positive post on the battery.

3. We recommend using 2 alligator clips joined by about 18” of wire.

4. This connection needs to be in place for about 5 minutes to complete a full re-set.

5. Remove alligators clips and reconnect the negative battery wire to the battery.


01 nov 2016 0:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Kheldar schreef:
Ik denk dat de mods de koppelcurve een beetje naar rechts verschuiven.


Heb ik ook wel gelezen. Minder tegendruk (vrijere doorstroming) geeft minder koppel onderin maar meer koppel en dus meer vermogen bovenin. Omdat het maximale vermogen redelijk bovenin zit heeft de motor een groter maximaal) vermogen.


01 nov 2016 0:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Octaaf schreef:
Kheldar schreef:
Ik denk dat de mods de koppelcurve een beetje naar rechts verschuiven.


Heb ik ook wel gelezen. Minder tegendruk (vrijere doorstroming) geeft minder koppel onderin maar meer koppel en dus meer vermogen bovenin.


Ja zoiets had ik ook begrepen. Aanpassingen aan de intake zijde zouden dan de curve naar links verschuiven. En uiteindelijk what goes in has also to go out ... Dus wat betere flow achter helpt.

Met een custom tune kun je die verschuiving ook weer wat tweaken naar wens. Naar boven zit er niet zoveel rek op, 20pk max, en dan nog niet eens over een heel groot toerenbereik. Maar mij viel de gretigheid van de motor wel hard op. Ik voel ook heel goed nu wanneer de varioram plus zijn werk doet iets boven de 3000rpm komt er muziek en grinra in. Nu enkel nog die lichte dreun er uit, die zit em in de combi spruitstuk crosspipe vermoed ik.

Ben benieuwd of de reset bij topicstarter iets helpt. Anders een keer uitlaatspruitstuk terugbouwen. Kijken wat dat helpt voor de aarzeling onderin. Aan de carnewal aanpassing in de demper ligt het niet. Geloof dat daar intern enkel wat verandert is aan het resonantie gedeelte daar zou ik geen flow probleem in zoeken.

Je ziet, zoveel variabelen ... Ik moet maar eens vanaf nul beginnen. En misschien gelijk eens een baseline benchmark maken. Om daarna te kunnen vergelijken. Kent er iemand een goed adres? Was geloof ik ook de vraag van TS. Ik dacht zelf aan Easy Tech. We hadden toch een getunede 981 in de projecten rubriek staan. Die is nooit meer in detail gegaan op zijn tweaks. Moesten maar bellen met Steven! Dat doe ik denk ik niet, te vaag verhaal.

Of het economisch rendabel is, geïnvesteerde euros per pk? Ik denk het niet. Begin er niet aan tenzij er net zoals bij mij dingen aan de uitlaat aan vervanging toe zijn. Vergeleken bij tomas en zijn 996tt project blijft het natuurlijk geneuzel in de marge :P Maar de sound vanaf 3500rpm is wel fantastisch lekker ... Grin


Je ziet, zoveel variabelen ... Ik moet maar eens vanaf nul beginnen. En misschien gelijk eens een baseline benchmark maken. Om daarna te kunnen vergelijken. Kent er iemand een goed adres? Was geloof ik ook de vraag van TS. Ik dacht zelf aan Easy Tech.

We hadden toch een getunede 981 in de projecten rubriek staan. Die is nooit meer in detail gegaan op zijn tweaks. Moesten maar bellen met Steven!


01 nov 2016 0:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Kheldar schreef:

Met het verwijderen van de snorkel win je niks. Je zuigt alleen maar veel warmere lucht uit de motorruimte naar binnen. Verre van ideaal. Hoe kouder de binnenkomende lucht is des te beter. Het bestaande luchtfilterhuis is al redelijk goed.

Die feoliede filters zijn tricky. Veel win je er niet mee ze knn verder je MAF vervuilen.


Met snorkel bedoeld TS dat "womvormig aanhangsel" wat vlak bij je gasklephuis zit. Dit is een geluidsdemper om het "mhowap" geluid te dempen. Een 996 heeft dat niet, maar heeft dat al in het luchtfilterhuis ingebouwd zitten.

Nummer 9 op dit schema.

Afbeelding

Over K&N filters hoor ik verschillende berichten. Ik zou ze in ieder geval niet te veel olieën. Ik had die op de 2.7 en geen problemen mee gehad.

Maar een harde reset en maar eens een eind rijden is altijd goed.
_________________________________________
6 platte groeten, René


01 nov 2016 10:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Nee, dit is de snorkel. Die zit achter je rooster van je luchtinlaat van het exterieur.

Afbeelding Afbeelding

Meningen zijn een beetje verdeeld over het daadwerkelijke effect. Maar het kan een positief effect geven op geluid dat je hoort bij gasgeven.


01 nov 2016 10:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Ah zo. Bij mijn Boxster is die sillencer (9) er af en is de intake tube vervangen voor samco slangen. Dat verschil hoor je echt wel.
_________________________________________
6 platte groeten, René


01 nov 2016 11:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Ok. De luchtinlaat ziet er bij de 996 natuurlijk anders uit dan bij de 986. Dus ik heb daar geen ervaring mee.
Ik dacht dat de aanpassing van TS zo was dat de lucht ergens anders vandaan komt binnen in de motorruimte.

Denk dat TS eerst eens een ECU reset moet doen. En wat rijden. Als dan het aarzelen er nog is, de luchtinlaat terugbouwen incl. filter. Testrijden. Als dat niet helpt het originele uitlaatspruitstuk er weer op. Testrijden. Dan eventueel met origineel uitlaatspruitstuk het sportluchtfilter weer eens proberen. Testrijden. Gaandeweg uitproberen wat de invloed is van elke aanpassing. Evt. Met ECU resets tussendoor. Dan weet je uiteindelijk ook precies wanneer het aarzelen weg is en zich weer voordoet en wat de veroorzaker is.

Als je een durametric ergens kunt lenen dan kan je ook kijken of je luchtmassameter ook nog goed zijn werk doet. Je kan het voltage real time uitlezen. In rust moet dat ongeveer 1.01V zijn (kan ook ietsje lager). 1.02 of 1.03 is al te hoog en is een indicatie dat de LMM niet meer goed functioneert. Eventueel eens reinigen met speciale LMM reinigings spray, zou knn dat geoliede sportluchtfilter de LMM heeft vervuild.

Wat ik wel zag is dat het uitlaatspruitstuk voor de boxster geïntegreerd is met de katalysator. Het vormt één geheel. Klopt dit? Wat voor katalysator zit er in? 100 cell, 200 cell. Of is het een zogenaamde kat-bypass, zonder katalysator dus. In het geval van 100 cell en kat-bypass denk ik dat een ECU remap noodzakelijk is. Maar dat kan een goeie tuner je waarschijnlijk wel vertellen. Heb je al ns uitgelezen of je foutcodes hebt?


01 nov 2016 11:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Motor afstellen 986 Boxster 3.2 S ?
Jens01 schreef:
Met snorkel bedoeld TS dat "womvormig aanhangsel" wat vlak bij je gasklephuis zit. Dit is een geluidsdemper om het "mhowap" geluid te dempen. Een 996 heeft dat niet, maar heeft dat al in het luchtfilterhuis ingebouwd zitten.

Nummer 9 op dit schema.

Afbeelding



Klopt, dit is de Helmholtz resonator. Is een resonantie kamer met de juiste afmeting en volume om bij lage toeren het motor geluid te dempen. In de 996 zit die idd in het luchtfilterhuis verwerkt. Men beweert wel eens dat deze resonator weghalen bij de 996 er voor zorgt dat het filter meer ademruimte heeft omdat deze resonator de ruimte boven het filter wat verkleint.

Voor diegenen die meer "mhoawaaaaap" willen kunnen deze Helmholtz resonator afsluiten. Je kan de diameter van de aanmsluiting ervan op de opening op de inlaatpijp opmeten en dan in de bouwmarkt een afsluitdop/deksel voor pvc leidingen proberen te vinden die er precies op past. Ik zou het niet aanraden voor de coupe rijders, veel lawaai in de cabine, maar misschien wel wat voor de cabrio 996/997 en boxsters. Ieder zijn ding natuurlijk.


01 nov 2016 11:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.