Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 2:00



Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
10w50 voor 986,996,997 iemand? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ik denk er aan om voor mijn volgende oliewissel voor de 996 over te gaan naar een 10w50 olie. Zijn er mensen hier op het forum die al eens een wat dikkere olie gebruikt hebben in hun 986,996 of 997? De redenen hiervoor staan hieronder uitgebreider beschreven. Maar het komt neer op de extra bescherming bij hoge temperaturen die een 10w50 biedt.

In het afgelopen 1,5jaar ben ik van de Mobil 1 0w40 olie via Motul 8100 Xcess 5w40 naar Motul 300V 5w40 overgestapt. Ik weet dat er hier een aantal zijn die de 300v van Motul gebruiken. De 300V is een ester gebaseerde volsynthetische olie. De reden hierachter is de wat betere additieven samenstelling van deze olie tov Mobil 1. De algemene tendens die ik zo her en der lees is dat de Mobil 1 niet (meer) de beste olie is. De ester gebaseerde olie hebben verder als voordeel dat ze een veel hogere filmsterkte hebben als ze warm zijn. Over de ester gebaseerde olie van Motul is hier op het forum door Erwin vroeger al heel wat geschreven, zie bv. dit draadje: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=43305

Omdat de materie mij verder wel interesseert heb ik op het internet wat olie en Porsche gerelateerde draadjes gelezen en ben te weten gekomen dat Hartech, een revisiepionier wat betreft de MY96 motoren, zelf aanraadt om een 10w50 olie te gebruiken voor deze motoren. Zie hier of daar of hierzo

Hartech is zo een beetje een referentie als het aankomt op de aanpak van de specifieke waterkoker problemen, en ik vermoed zelfs dat een aantal revisiespecialisten hun kennis op hun aanpak heeft gebaseerd. Zie bv. deze uitgebreide technische paper.

De denkwijze die Hartech hierbij maakt is dat de MY96 motoren -zoals we allemaal wel weten niet?- gevoeliger zijn door specifieke koelingsproblemen van het blok en dat daardoor een wat dikker olie meer bescherming biedt. Zij hebben ook in samenwerking met Millers Oils een 10w50 olie ontwikkeld, Millers CFS 10w50 NT, ook een volledig ester gebaseerde.

Ik citeer uit een antwoord van Hartech uit een forumdraadje:
It is difficult for anyone to evaluate different oils effectively - but these engines have the potential to suddenly give rise to temperature hot spots (due to various reaction system times, faults and failures). Under normal operating temperatures - if temperatures were equal with a small temperature rise throughout the engine then most high quality oils of the right viscosity range would work well - but it is if and when a sudden hot spot occurs that problems can follow. One benefit of Nanodrive oil is that it releases the effectiveness of special additives to help lubrication at more elevated temperatures - so if there was a hot spot somewhere in the engine (for any reason) the oil in that location would hold up better than a more standard oil that would just reduce its viscosity and potentially lead to a failure.

Ja, ik hoor jullie kritische geesten al knarsen en denken over dat het eentje is in het rijtje van 'wij van wc-eend adviseren ...' Maar niettemin doet het niks af aan de denkwijze om een wat dikkere olie zoals een 10w50 olie te gebruiken. Ook bv Motul heeft een wat dikkere ester olie (300v 15w50, nee geen 10w50).

Over de hogere viscositeit bij koude start van één de hierboven genoemde xxw50 olie maak ik me verder minder zorgen. Bij koude start is het belangrijk dat de klepstoters snel en voldoende gesmeerd worden en slijtage van de nokkenassen te voorkomen. Nu blijkt dat voor de Millers 10w50 en de Motul 15w50 de koude viscositeitswaarden ondanks de 10w en 15w aanduiding erg dicht in de buurt liggen van de door Porsche goedgekeurde 0w40 en 5w40 olies. En het is nu ook niet zo dat we hier in NL we erg koude winters hebben.


28 okt 2016 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ik denk dat als mensen die er verstand van hebben dit aanbevelen, en een onderbouwd
verhaal hebben, je dit met een gerust hart kunt gebruiken. 10W i.p.v. 5W lijkt me al
helemaal geen probleem, extreem koud is het inderdaad zelden in Nederland.

Voor wat het waard is : ik gebruik Mobil 1 5W50 en ik heb geen verstand van de motor
in een 996.
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


28 okt 2016 21:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Oke interesant verhaal. Rijd zelf met Eurol super-lite 5w40. Tsja beetje dikker geeft wel meer oliedruk.

Draadje van Erwin is ook erg interesante informatie.
_________________________________________
6 platte groeten, René


29 okt 2016 10:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Jens01 schreef:
Tsja beetje dikker geeft wel meer oliedruk.


Hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. De eigenschappen van de vol ester w50 zijn blijkbaar vergelijkbaar met die lager visceuze oliën. Voordeel is ook dat ze niet die gemodificeerde ketens op de moleculen hebben. Het verhaal van de dropveters. Dus dat ze doorheen de tijd beter hun eigenschappen behouden.

Citaat: 'In my GT2 built engine I use Motul 300V 15/50, it seems a very sophisticated oil, pours like a 0-40 but has high resistance to dilution and can take high power.'


29 okt 2016 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Die millers lijkt mij wel wat. Misschien ook wel goed voor de wat oudere motoren. Wel aardig aan de prijs hier in nederland

http://www.millersoils.nl/webwinkel/nan ... -10w50-nt/


Is in de uk aardig goedkoper. Zelfs met verzendkosten

http://www.ebay.co.uk/itm/Millers-NANOD ... 1137638690
_________________________________________
6 platte groeten, René


29 okt 2016 19:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
JA de listprijs via de officiele kanalen is ogeveer 19-20eur per liter, geldt ook voor de Motul 300V.

Ik heb proberen te bestellen bij opieoils maar daar gaat het retour bij het koerierbedrijf. Geen idee waarom.
Edit: De reden is "Unfortunately we would be unable to ship it though our ebay store as it is being stopped by their global shipping program." Rechtstreeks via hun website bestellen dus.

Heb contact gehad met millers benelux. Daar gaven ze me een prijs van 98eur per 5liter. Toen ik verwees naar het feit dat het over het water ongeveer de helft kost pruttelde hij even. Ik word maandag teruggebeld met een nieuw voorstel.

Ik ga mijn oor ook eens te luister leggen bij de nederlandse oliewebshops, of dat zij ook kunnnen leveren en aan welke prijs.


29 okt 2016 20:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Cayman S
Uithoorn
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ik rij de Cayman op aanraden van Kraan Porsche met Mobil 5W50 peaklife.
Olieverbruik is drastisch gedaald, bij starten nog sporadisch een blauwe walm.

Ik heb het via Duitsland ingekocht, bij Vialube.de
Wel via een bedrijfsaccount en ik kwam op iets van 100 euro voor 10 liter.

GJ


31 okt 2016 16:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Knoop doorgehakt, ik ga eens een paar oliewissels deze Millers 10w50 rijden. Kijken hoe dat bevalt.
Heb net een order geplaatst rechtstreeks bij opieoils want via ebay lukt bestellen niet.
Voor 4x5L en 1x1L kom ik incl. verzendkoster uit op 12,5Eur/L

@gjvo: De Mobil 5w50 lijkt me ook een prima optie. Ik verbruik nu zo 1L op 3000-4000km niet echt weinig maar ook niet echt verontrustend veel. Benieuwd of de wat dikkere w50 viscositeit hier verandering in brengt. Deze winter overnacht de Porsche overdekt dus normaliter is wat kouder winterweer niet echt een issue bij de start.


31 okt 2016 17:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ben heel benieuwd wat je bevindingen zijn. 1 liter verbruik op de 3-4000 vind ik acceptabel. Houd met mijn rijden maximaal een liter per jaar in. Te veel hobby's en te weinig tijd.

Ben ook wel benieuwd of je het gaat merken in bv, stillere motor, zuiniger en dat soort dingen.

Is die mobil ook op die Ester basis dan?
_________________________________________
6 platte groeten, René


31 okt 2016 19:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Nee dat denk ik niet. Volgens olie-experts is de samenstelling van de Mobil 1 0w40 door de jaren heen wel verandert, ivm met verscherpte emissie eisen. De mening is dat dit niet steeds ten goede van de motoren is. Vooral het additieven pakket is gewijzigd. Dit zou voor de andere Mobil 1 zoals de 5w50 Peak Life niet, of in veel mindere mate het geval zijn.

Ik citeer Erwin nog een keer ... uit het draadje vermeld in mijn openingspost

"Porsche gebruikt zelf Mobil 1 0W40. Dat is een erg goede klasse 4 olie, dus volledig gebaseerd op PAO. Bij het ouder worden van de motor kan een wat dikkere olie een betere keus zijn. Mobil zelf heeft een olie die in mijn ogen een betere keus is voor een oudere watergekoelde Porsche: Mobil 1 5W50 Peak Life."

Bijvoorbeeld op de site van LN Engineering vond ik het volgende: For cars under warranty, we use primarily Motul 8100 X-Cess 5w40, which is still a mid-SAPS oil with higher Zn and P levels than the low or no-SAPS oils favored by manufacturers for emissions system protection. Both used oil analysis and physical engine teardowns have proven this lubricant to be a superior choice to Mobil 1."


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 26 jul 2017 0:17, in totaal 1 keer bewerkt.



31 okt 2016 20:39
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Vraag mij af of al die zeer speciale op estergebaseerde olie's ook na 5.000- 10.000 km nog steeds hun beloofde eigenschappen bezitten. In de racerij wordt er natuurlijk een veel kortere verversingstermijn aangehouden. Hebben ook geen A40 certificering nodig


07 nov 2016 21:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Geen probleem ... Ik wissel om de 7000-8000km soms iets sneller. Komt neer op 2-3 keer per jaar. Dat schijnt meer dan voldoende te zijn. Afgaande op de ervaringen met olieanalyses die ik tegenkwam. Ook Hartech geeft hier 10.000km. Ook motul zelf zegt dat de 300v prima geschikt is voor het meer normalere autogebruik. Wat gebaseerd is op de veel langere intervallen van 20.000km

Met tracken zal elke olie snel aan vervanging toe zijn. Ook deze esther gebaseerde types. Ik zie geen reden waarom bij normaal gebruik ze het niet minstens even lang of toch 10.000km ok blijven net zoals een andere olie.

Ik ga het in ieder geval eens laten testen door bij 5000km en 7500km een sample te laten analyseren.

Voordeel is verder dat de viscositeitseigenschappen zelfs veel beter behouden blijven tov van de meer traditionele volsyntheten. Plus het verbeterde additieven pakket dat deze olie heeft.


07 nov 2016 22:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
http://performanceracingoils.com/PDF/lo ... _study.pdf

Voor wat het waard is. Geen idee hoe onafhankelijk het onderzoek is.


08 nov 2016 0:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 marineblauw
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
ik gebruik in mijn 964 al jaren een Ester based 10W60, de motor heeft 280K gelopen en het olie verbruik is miniem,
ik wissel ieder jaar en rij ongeveer 5000 km per jaar.
_________________________________________
I am from the government and here to help you

Ronald Reagan


29 nov 2016 22:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Heb je inmiddels die olie er al in? En merk je "verbeteringen"?
_________________________________________
6 platte groeten, René


02 dec 2016 13:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Nee, nog niet. Ik heb de olie al wel binnen. Uiteindelijk rechtstreeks besteld bij opieoils ipv hun ebay-shop, ging erg vlot verder. De Millers verdeler ook nog aan de lijn gehad maar die kon niet voor deze prijs leveren.

Waarschijnlijk voor de kerst nog wisselen. Dan gaat de auto binnen voor een beurt en nog wat aanpassingen. Vind het een beetje lastig om oliewissel zelf zomaar op de straat te doen :)


02 dec 2016 16:58
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ik denk dat ik deze ga gebruiken in het voorjaar . http://www.ardeca-lubricants.nl/ is verkrijgbaar in 5w40 of 10w50 is via de Volvo club nog met 10% korting te koop normale prijs is 49 euro per 5 liter. Het is een dubbel ester olie.


03 dec 2016 12:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Geloof dat Erwin die in zijn olie-topic ook aanhaalde.

Ik denk dat we enkel maar iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de verschillende oliën als je ze ook tussentijds onderwerpt aan een olie analyse. Dan kan je beter inschatten wat de optimale wisselintervallen zijn en dat hangt dan ook nog eens af van het voor die auto specifieke gebruik en staat van de motor.


03 dec 2016 14:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Jens01 schreef:
Heb je inmiddels die olie er al in? En merk je "verbeteringen"?


Heb er nu 2000km mee gereden. En ahv eerste oliepeilingen schat ik dat het olieverbruik van ervoor (was 1 liter op 2500km) drastisch is teruggelopen, nu na 2000km tss 1-2 streepjes op de digitale meter. Verder heb ik de indruk dat de motor warm ietsje stiller loopt. Maar dat is een niet te staven vergelijking enkel een indruk.


16 jun 2017 10:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
@kheldar
Geeft de 10w50 nog een afwijkende oliedrukmeter tov de vorige olie?
Dat was toch 5w40?


27 aug 2017 13:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ietsje hoger dan voorheen. Als ik er een getal op moet plakken 0.2bar. Heb het niet meer nagemeten met durametric. Als er doorgetrapt wordt en bv nu in de zomer bij warmere buitentemperaturen file-rijden komt bij stilstand de druk ergens rond 1.4-1.5 waar voorheen ;"de meter wel ns 1.2-1.3 aangaf. Bij normaal
Rijden 1.5-1.8. Is dus een relatieve vergelijking. In hoeverre de meter op het dashboard een absolute juiste meting weergeeft. Heb ook de een update gedaan van druk veer en plunjer van de oliepomp.

Ja voorheen Motul Xcess 5w40


27 aug 2017 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Heb je de olie pomp een soort revisie gegeven?
Dat betreft toch een normale olie pomp volgens het verdringen type, met die tandwielen?


27 aug 2017 23:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Veer en zuigertje die op de oliepomp gemonteerd zit. Oil pressure relief spring. De veer in de 996 modellen wil wel eens stuk gaan en er is voor het zuigertje een update beschikbaar (997 onderdeel). Symptomen dat de veer stuk is zijn inconsistente oliedruk bij een vast toerental. De geupdate zuiger zou in sommige gevallen kunnen zorgen voor een iets hogere oliedruk bij stationair draaiende motor. Dus heb je last van een lage oliedruk (rond de 1bar of lager) bij stationair draaiende motor, dan zou dit eventueel een oplossing knn zijn. Onderdelen kosten niet veel en zijn bij een volgende oliewissel makkelijk te vervangen. Onderdeelnrs zijn 997.107.125.01 (zuiger), 996.107.127.53 (veer) en 996.107.123.50 (afdichtring) Kosten bij elkaar 15-20Eur.


28 aug 2017 0:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2, 1998
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Kheldar, top, wordt hier bij de volgende wissel ook geplaatst. Kun je geen risico voor lopen.


28 aug 2017 16:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 10w50 voor 986,996,997 iemand?
Ok nog even feedback na 8000km.

Heb een olieanalyse uit laten voeren. Olie zag redelijk donker. Betekent dat het vuil goed geabsorbeerd wordt. Is ook de eerste run met deze 10w50. Hieronder de resultaten. Alles in orde dus. Millers CFS heeft dus veel additieven en een hoge TBN waarde, dus een erg goed buffer tegen verzuren.
Afbeelding

Qua olieverbruik blijf ik toch zo rond een liter per 3000-3500km zitten. Was de eerst inschatting in mijn vorige post(s) dus iets te optimistisch. Verder niks waar ik mij druk over maak.

Heb hierover nog contact gehad met Barry Hart van Hartech waar het blok in 2013 nieuwe cilinders heeft gekregen; die zei het volgende:
”The oil consumption is minimal but you have to realise that this is a trade off between long ring life and good compression. The shape of the rings and the bore material and cross hatching of the honing are all designed to create the best compromise between long life, good compression and oil consumption. If the honing was done to reduce the oil consumption - your rings would wear out more quickly ... I think the liners we fitted then were different to the ones we now use (all part of product improvement) but I am happy that they have performed well for so long. The oil consumption is perfect.”


03 nov 2017 16:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.