Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 11:22



Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Schakelflippers 996/986 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Schakelflippers 996/986
In de vijfenhalf jaar dat ik nu met deze auto rij is het terugschakelen met de standaard tiptronicknoppen op het stuur altijd een irritatie geweest.
Opschakelen prima, terugschakelen ergonomisch slecht. Als je je handen op 'kwart voor 3' wil houden dan zit je duim gewoon te hoog om comfortabel bij de min-knop te kunnen.

Er zijn verschillende oplossingen te vinden op internet, van 'carbon' opplakstukjes (lilluk :sick: ) tot alternatieve sturen die maar net je smaak moeten zijn en m.i. teveel afwijken van het driespaaksstuur in een 996.
Het beste alternatief vond ik hier, waarbij de flippers van AMG worden toegepast.
Zelfkennis heeft me er van weerhouden om met de dremel in m'n stuur te gaan wroeten, misschien had ik het gedaan als ik een extra stuur had kunnen bemachtigen maar dat was niet te vinden in de juiste kleur (space grey).
Dus gekozen om onlangs m'n stuur op te sturen naar Edition9 in Engeland.

Er zijn diverse mogelijkheden om deze aanpassing te laten doen.
- originele tiptronicstuur (let op, alleen driespaaks), waarbij je de keuze hebt de standaardknoppen werkend te laten of los te koppelen.
- stuur uit een handbak (ook hier alleen driespaaks)

Procedure ging als volgt:
Heb via de mail contact gezocht met wat vragen waarop ik dezelfde dag nog netjes antwoord kreeg.
Heb gemeld dat ik mijn stuur ging opsturen, de wensen er bij vermeld en na ontvangst van het stuur bij Edition9 kreeg ik een mailtje ter bevestiging.
Vervolgens ontving ik na een aantal dagen enkele foto's van de vorderingen en heb ik de betaling voldaan, waarvan ik ook weer de bevestiging kreeg van ontvangst.
Paar dagen later het stuur weer ontvangen. Alles kunnen volgen via track-and-trace. Communicatie via de mail verloopt prima.
Stuur weer laten monteren, kwestie van plug and play en that's it.

Eerste ervaring was goed, ziet er professioneel uit. Geen gespoten plastic maar uitgevoerd in degelijk aluminium.
Had geen eerdere ervaring met stuurflippers maar het indrukken voelt solide. Positie van de flippers is prima t.o.v. de hendels van knipperlicht en ruitenwisser, je kunt overal gewoon bij zoals bedoeld.
Ik had ze wellicht iets verder naar buiten verwacht maar in de praktijk is dit niet nodig en waarschijnlijk fysiek niet mogelijk door de vorm van de behuizing waarop ze gemonteerd zijn.
Nu een aantal weken verder wil ik ze niet meer missen en rij ik alleen nog maar handmatig.
De snelheid van schakelen is uiteraard hetzelfde gebleven, het is immers gewoon een andere schakelaar maar het voelt sneller.
Zeker terugschakelen omdat je hand niet verzet hoeft te worden om bij die min-knop te kunnen.

Kosten voor de modificatie bedragen 399 Pond, met verzendkosten en de toen geldende wisselkoers was ik iets meer dan €500,- kwijt.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


19 dec 2016 11:37
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
gaaf stukje werk en dito communicatie wat toch ook belangrijk is, voor mij het overwegen waard. mocht ik besluiten het te doen zal het een stuur uit een handbak zijn puur vanwege de uitstraling en eventueel terugbouwen naar origineel. :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
Picasa album


19 dec 2016 11:49
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Leuk verslag :thumleft:

Lijkt me een mooie upgrade!
Werken de knopjes van de oude tip nog op je stuur?
Of kun je daar nu de radio harder en zachter mee zetten. :mrgreen:

Als ik het goed begrijp heb je je stuur in een dikke week weer terug. Netjes. :thumleft:
_________________________________________
footers zuigen! :D


19 dec 2016 11:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Dank voor het delen... Ik ben al langer aan het kijken voor deze upgrade.
Prijstechnisch lijkt het me wel ok. Zeker gezien de prijzen voor alternatieven; die beginnen bij 800 Euro, maar dan wel een heel nieuw stuur.

Citaat:
Heb gemeld dat ik mijn stuur ging opsturen, de wensen er bij vermeld ...

Zijn er nog mogelijke opties die ze aanbieden om het stuur aan te passen die je overwogen hebt maar niet gedaan?


Dit zijn nog de alternatieven die ik tegen ben gekomen in mijn vooronderzoek.
ATIWE heeft de mogelijkheid voor custom made 996/997 stuurwiel met schakelflippers. Keuze in afwerking etc. Ook te vinden via eBay of via FVD. Prijskaartje 800-900Euro afh. van airbag en afwerking.
Rob Goossen geeft aan dat hij een PDK stuur kan aanpassen voor gebrruik in een tiptronic.

Vergeleken hierbij is de edition9 modificatie van het stuurwiel iets wat het dichts bij OEM aanleunt. En ook het geoedkoopst. Veruit de meest aantrekkelijke optie.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 19 dec 2016 12:17, in totaal 2 keer bewerkt.



19 dec 2016 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Nou die wensen hadden meer betrekking op het wel of niet actief laten van de bestaande knoppen. In eerste instantie had ik gekozen voor 'wel' maar bij nader inzien gekozen voor 'niet'.
Maakt in prijs verder niet uit.
Al met al heeft het twee weken geduurd, maar dat heeft meer te maken met de verzending, bankoverschrijving en een tussenliggend weekend.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


19 dec 2016 12:06
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Dit ziet er erg goed uit :thumleft:

Ik zal eens contact met Engeland opnemen of ze ook de 997 MK1 tiptronic doen.


19 dec 2016 13:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987.2 Cayman S
Roosendaal
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Ik vermoed van niet, maar wellicht hebben ze inmiddels een oplossing hiervoor.
_________________________________________
"...indrukwekkend, collega...maar werkt het ook in theorie?..."


19 dec 2016 13:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Goed dat je het hier deelt. Ik heb het in het echt mogen bewonderen en het ziet er echt keurig en professioneel uit :thumleft:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


19 dec 2016 14:02
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Hier een voorbeeld hoe je het zelf kan doen, lijkt me niet echt moeilijk.
http://www.mbslk.de/modules.php?name=Ne ... t&sid=1019


19 dec 2016 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Erg coole mod. Had hem al gezien in je verhaal in het " wat heb je gekocht " topic. Maar met Ronk zijn linkje kun je het ook gewoon zelf maken dus. Setje padles op ebay rond de €100- en het aansluiten is natuurlijk een eitje.

Alleen als ik zoiets zou doen, dan zou ik wel graag een handbak stuur willen hebben. Of bestaat er iets wat je in de plaats van de bestaande knopjes kan zetten.

Vind het erg mooi staan :thumleft:
_________________________________________
6 platte groeten, René


19 dec 2016 18:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Heb ondertussen contact gehad met edition9 maar inderdaad nog niet voor de 997 beschikbaar. Goossen doet alleen een origineel PDK stuur in een tiptronic bouwen (ca. 2500 euro +)

Waar ik me wel over verbaas zijn de prijzen van de flipper sturen van Carnewal, bijvoorbeeld deze :
http://www.carnewal.com/products/340/71 ... ft-paddles

Weet iemand wat voor soort sturen Carnewal gebruikt, en waarom deze relatief zo'n stuk goedkoper zijn dan bijvoorbeeld die van een Ruf of Cargraphic of andere Duitsers ?


20 dec 2016 9:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
volgens mij gebruiken ze allemaal RAID sturen al die bedrijven ze zetten enkele hun eigen naam erin :!:


volgens mij had RAID zelf ook zulke sturen leverbaar !


.
_________________________________________
WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:


20 dec 2016 10:22
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
987 Cayman 2.7 H6 Lancia Aurelia B20 GT Maserati 4200 Spyder
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Leuke modificate zeg!
Ik twijfel nog tussen de aanschaf van een handbak of tiptronic, deze modificatie zou ik ook zeker gaan doen wanneer het een tip wordt.


20 dec 2016 12:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Mod ziet er goed uit, lijkt OEM.
Met deze mod kun je met de linker flipper terug schakelen en met rechts opschakelen. Wat ik me afvraag: Is het niet mogelijk om van de
org. stuur-kantel-schakel-knop ( :roll: ) de linker (bovenkant) voor terugschakelen te maken en de rechter (bovenkant) voor op-? Als ik het goed begrijp is de flipper-mod best simpel te doen, zou dan toch ook voor de org. knop moeten kunnen? Het is maar een idee, weet niet of ik iets over het hoofd zie.....Maar scheelt dan lig. aanschaf van nieuwe flippers (al staat dat wel mooi, vind ik).


Laatst bijgewerkt door minics op 20 dec 2016 14:55, in totaal 1 keer bewerkt.



20 dec 2016 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
als ik op de foto`s kijk zou het simpel draden doorknippen zijn en aan de linkerkant + met - wisselen zijn.
zo heb je rechts boven de + en links boven de - schakeling
_________________________________________
Picasa album


20 dec 2016 13:40
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Dit vindt ik een slim idee, en denk dat dit wel mogelijk is.


20 dec 2016 14:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Dan nog blijven de knopjes op een onhandige locatie zitten met de handen kwart voor 3. Je duimen moeten dan nog steeds onder een vervelende hoek naar beneden. Vooral lastig wanneer je sturende bewegingen maakt en eigenlijk het stuur stevig vast wil houden.


20 dec 2016 15:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
ja dat klopt helemaal, Porsche is 1 van de beste sportauto`s maar met de ontwikkeling van de originele "tuimel" flippers hebben ze iemand van de Gresbo ingehuurd :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Picasa album


20 dec 2016 15:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Daarom idd wat minics en hans zeggen. De min functie links boven zetten. Dan ben je alleen nog maar de bovenste knoppen nodig. Kwestie van 2 draden om wisselen. Heb je rechts boven + en links boven min, of desgewenst anders om.
_________________________________________
6 platte groeten, René


20 dec 2016 15:50
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Rene, ik denk 1 draad om wisselen n.l de linker onder naar boven en 2 draden door knippen zodat de onderkant van de schakelaars niet meer werken.


20 dec 2016 20:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Dat denk ik ook. Zijn 3 draads schakelaars N.O. met 1x een common en 2 stuurdraden. Lastigste deel is het + teken in een - veranderen zonder lelijke krassen te maken: :mrgreen:

Maar die flippers staan ook wel cool
_________________________________________
6 platte groeten, René


20 dec 2016 20:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 - Carrera tiptronic
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Ik zit nu naar de RAID sportsturen te kijken met diameter 340 mm.

Dit is (een stuk ?) kleiner dan standaard. Wie kan iets uit eigen ervaring zeggen of 340 mm een goede/betere/slechtere keus is dan de 380 ?


20 dec 2016 20:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 986 4.2 V8
Lelystad
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
911-2016 schreef:
Dit ziet er erg goed uit :thumleft:

Ik zal eens contact met Engeland opnemen of ze ook de 997 MK1 tiptronic doen.


Dus gewoon zelf maken. Hier een DIY

https://www.renntech.org/forums/tutoria ... 97-cayman/
_________________________________________
6 platte groeten, René


20 dec 2016 20:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
3AE 99. Ziet er fantastisch uit en schakelt vast veel beter. Heb je een instructie voor demontage en montage van het stuur?


22 dec 2016 0:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Schakelflippers 996/986
Leer eerst eens zoeken op internet vooraleer je een stuur wil vervangen

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm


22 dec 2016 0:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.