Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:16



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Boxster crankshaft schroefdraad weg 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Boxster crankshaft schroefdraad weg
Hallo,

Ik heb een probleen dat ik de crankshaft pulley wil vastdraaien met de M16 bout, maar de draad in de crankshaftbout is niet goed meer. De moror zit in de auto.

Ik heb geprobeert met een M16-1,5 tap de schroefdraad van de crankshaft opnieuw te tappen, maar dit gaat moeilijk omdat ik niet genoeg kracht kan zetten omdat de motor in de auto zit.

Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen zonder de motor uit de auto te hoeven halen?

Dank
Joost


25 dec 2016 0:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Heb je mss een foto?


25 dec 2016 12:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Normaal gezien zet je meer kracht door een langere arm te gebruiken...

Maar.... tappen met veel kracht is wel raar. Weet je zeker dat je niet iets fout doen?


25 dec 2016 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Ik snap er niets van is de schroefdraad op een bout er af of de draad in de crankshaft , zoals ik je verhaal lees zit er schroefdraad in een bout???
Tappen doe je met een tap =schroefdraad in een gat, schroefdraad op een bout snij je met een snij ijzer.
En als de schroefdraad eruit of eraf is helpt het niet om opnieuw met een tap of snij ijzer aan de gang te gaan.
Schroefdraad in een gat kan je wel vernieuwen met een "helicoil"


25 dec 2016 14:07
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Sorry voor de onduidelijkheid. Zie mojn probleem op deze site.

http://986forum.com/forums/general-disc ... post520660

Kunnen jullie hier iets mee?


25 dec 2016 15:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Als ik zo die bout zie dan vrees ik het ergste voor het tapgat. Optappen gaat niet helpen. Enige remedie is "helicoil" zoals al hierboven aangegeven.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


25 dec 2016 15:59
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Hoeveel schroefdraad lengte zou je normaalgesproken in de krukas hebben :?:

Stukje op Pelican, wat ik even zou lezen, als ik jou was :arrow:

Don't try an insert for this particular subject, not likely to work.

Chase the threads, it may be possible the crank is threaded deeper than the length of the bolt, maybe by as much as .25-.375". Try a longer bolt, of the same grade of hardness of coarse.

I would put forth the effort to drop (partial) the engine down some in order to get an absolute straight shot at the buggered thread to start a tap (thread chasing tap, not cutting tap) straight.


25 dec 2016 17:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Ik zou eerst maar even een nieuwe bout bestellen en die je nu hebt snel weg gooien.

Voor je met een tap aan de slag gaat, check eerst of de spoed wel juist is!!! Simpele manier dit te controleren is een moer te vinden die goed vrij helemaal op de bout gedraaid kan worden. Vervolgens de tap proberen door de moer te draaien, dit moet ZONDER weerstand kunnen.

Hierna het blok een klein beetje laten zakken, waardoor je beter zicht op het gat kan krijgen. Met licht erin goed kijken of er geen resten van de bout in zitten.

Als alles schoon is met een schuifmaat de diepte meten. Maak voor jezelf anders even een tekening, waar begint het draad, waar eindigt het. Daarna op de tap aftekenen tot waar hij erin kan, hou een paar mm speling.

Vervolgens met een beetje snijolie de tap erin draaien, RECHT! Slag met de klok mee en halve slag terug. Zo de tap erin werken.

Dit werkt uiteraard alleen wanneer er genoeg vlees is om in de snijden. Met andere woorden, het schroefdraad moet er nog zijn, maar vervuild door resten van de bout.

Mist het draad, dan zal je met een timesert of helicoil aan de slag moeten. Maar besteed dat gewoon uit!!


25 dec 2016 18:12
Profiel
PorscheForum Rakker
996 cabrio 3,6 Carrera 4
Huizen
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
Nu is het duidelijk, ik denk dat de schroefdraad in de krukas nog goed is omdat die krukas gehard is.
De eerste 4 gangen van de bout zijn eraf en die moet je er uit zien te wroeten met b.v een haakje en perslucht.
Ik zou niet die machine tap gebruiken maar hand tappen die zijn ook korter en dan kan je er misschien ook makkelijker bij om te draaien.
Begin met tap 1 en waarschijnlijk komt de draad van de bout die er nog in zit los en kan je er uit blazen. succes


27 dec 2016 22:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Boxster crankshaft schroefdraad weg
DLotus schreef:
Slag met de klok mee en halve slag terug. Zo de tap erin werken.


Halve slag is aan de ruime kant maar wel OK. Terugdraaien is bedoeld om de snijspaan te breken dus altijd terugdraaien. Als je bijna de juiste diepte hebt bereikt kan het geen kwaad om de tap er even uit te draaien, schoon te maken (evenals het tapgat) en dan het laatste stukje te doen.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


27 dec 2016 22:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.