Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:08



Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Gebroken kopbout 3.2; en nu??? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Haha, zo gaat het wel vaak :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


18 jan 2017 13:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
nielske schreef:
Ik snap dat nooit, als hij technisch verder in orde is ga je toch geen complete revisie doen.

Erwin doet hierboven in ieder geval een poging om die overweging uit te leggen... :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 jan 2017 13:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
nielske schreef:
Dus eigenlijk moet je de complete auto restaureren als er een kopbout is gebroken.



... eigenlijk moet je dat al doen, als de ruitenwisserbladen versleten zijn :P


18 jan 2017 13:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Den Bosch
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Olaf schreef:
Kopbout van de onderste rij, of bovenste rij :?:

Om die ene bout te vervangen, zal die hele rij koppen er vanaf moeten - dus dan zou ik (als ik in jouw schoenen stond) die hele rij (waar de gebroken bout zit) vervangen ...

De rest laten voor wat het is.


Dit lijkt mij ook voor de hand liggend. :salut:
_________________________________________
My other ride is a Volvo


18 jan 2017 14:06
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Olaf schreef:
nielske schreef:
Dus eigenlijk moet je de complete auto restaureren als er een kopbout is gebroken.



... eigenlijk moet je dat al doen, als de ruitenwisserbladen versleten zijn :P



ohhh dat valt mee, ik dacht dat je dat al moest doen als het ruitenvloeistof reservoir leeg is :mrgreen:


18 jan 2017 17:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Nou, nou, het is maar een auto...
We laten zelf ons hart toch ook niet transplanteren als we hoge bloeddruk hebben :mrgreen:

Ik had vorige week kiespijn; moest gelijk aan een kunstgebit denken :mrgreen:
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


Laatst bijgewerkt door Brulaap op 18 jan 2017 20:03, in totaal 1 keer bewerkt.



18 jan 2017 17:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
nielske schreef:
Ik snap dat nooit, als hij technisch verder in orde is ga je toch geen complete revisie doen


Een motor die technisch in orde is en dan gaan reviseren is grote onzin. Ik heb zelf ook nog nooit gezien dat iemand dat gedaan heeft.

Maar een motor die goed loopt is technisch gezien niet altijd in orde. Hoe hoger de kilometerstand, hoe groter de kans is dat er technisch gezien meer aan mankeert dan de eigenaar in de gaten heeft. Meestal geen probleem zolang je hem niet loshaalt en lekker blijft doorrijden en op tijd olie ververst met een goede olie. En dat kan wel tot ver over de 300.000 km zijn.
Maar haal je een luchtgekoelde 911 motor los met een kilometerstand van meer dan 180.000 km dan kan het heel handig zijn meteen bijvoorbeeld de distributiekettingen te vernieuwen. Kosten weinig en vaak zitten ze tegen de slijtgrens. En dat van die slijtgrens geldt voor meer onderdelen.

Dus zit je niet te wachten op een deelrevisie, vooral verder niks bekijken en zeker niks gaan meten. :D
_________________________________________
Rebel engineering


18 jan 2017 18:27
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
"niet meten is niet weten" zei de wijze chinees....

Afbeelding
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 jan 2017 18:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 coupe '87
Flevoland
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Nielske, je hebt helemaal gelijk en toch staat ons forum er vol mee. Van natte vloermat tot gehele interieur update, van remblokje tot gehele ophanging. Het gaat dus verder dan het rationele plaatje alleen. Ergens komt dat mi omdat het hobby (auto en techniek) is van velen hier en ook omdat de andere onderdelen toch vaak ook de beste tijd hebben gehad.


19 jan 2017 7:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
ik mag niks zeggen hoor, aangezien mijn auto helemaal uit elkaar ligt.

[img]http://i50.photobucket.com/albums/f315/nielsvdhout/IMG_3478_zpsbamopsii.jpg[/img]

krijg foto niet goed helaas.


19 jan 2017 9:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 T Targa 1970
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Afbeelding

Op de foto gaan staan, rechter muisknop en dan "Copy Image Location" en deze tussen img][/img plakken

:salut:


19 jan 2017 11:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; Taycan 4S CT
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ah, je had zeker een kapotte zekering? Lekker grondig aangepakt! Ja, als je toch bezig bent... :cheers:


19 jan 2017 14:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Zie ik dat nu goed, is die volledige voorzijde verdwenen? :shock:


19 jan 2017 14:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche diversen
Overijssel
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
De voorzijde is smaller zodra de schermen eraf zijn...
_________________________________________
Have more than you show, speak less than you know... RSM-Projects


19 jan 2017 15:46
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic, nu Alpine A110 Legende Iriswit
Regio 077
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
:mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Less is more !


19 jan 2017 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Heb dit probleem ook bij mijn SC gehad. De kopbouten an sich kosten niet zoveel, dus die moet je allemaal vervangen - aan de uitlaatzijde.
Als de boel weer in elkaar wordt gezet zonder revisie gaat ie geheid (veel) meer olie verbruiken. Je kunt dat deels voorkomen door alle zuigers te voorzien van nieuwe zuigerveren. Maar bij deze km stand zou ik voor een completer plaatje gaan. Minimale reparatie gaat sowieso al 5k kosten. Voor 5 meer ben je het heertje, zo ongeveer...


20 jan 2017 0:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Den Bosch
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
lagunamak schreef:
Als de boel weer in elkaar wordt gezet zonder revisie gaat ie geheid (veel) meer olie verbruiken.


Waar zit dit hem dan precies in, de schraapveren zijn na het loshalen van de kop toch niet opeens ruimer geworden?
Vind het wel een interessant verhaal als het waar zou zijn
_________________________________________
My other ride is a Volvo


20 jan 2017 10:51
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Volgens mij beschrijft Erwin dat hierboven
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


20 jan 2017 11:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Had in de vorige eeuw ook een SC en mn knip was duidelijk wat minder gevuld :oops:
Bij het kleppen stellen zagen ze dat de nokkenas en distributie kettingen versleten waren.
Natuurlijk was het beter om hem toen helemaal onder handen te nemen, maarja de kosten :evil:
Werden nieuwe kettingen met schakels ingezet en een nieuwe nokkenas en liep weer top :salut:
Toch naar verloop van tijd schoot opeens het olieverbruik omhoog en moest de motor alsnog uit elkaar :?
Heb daarna nog vele mooie km's mee gereden en aan een vriend verkocht die hem nu nog steeds bezit met dezelfde motor :drive:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


20 jan 2017 12:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
horn schreef:
Volgens mij beschrijft Erwin dat hierboven

Inderdaad :shock:

Aangezien Erwin altijd zo lang van stof is :wink: zal ik het relevante deel (bijna zijn volledige bericht :lol: ) hier nog een keer quoten :mrgreen:
Erwin schreef:
Want na demontage van de cilinders en het daarna zorgvuldig terug monteren heb je een redelijke kans op verhoogd olieverbruik. Dit kan komen omdat de cilinders van spanning af zijn gehaald en weer opnieuw gemonteerd worden. De zuigerveren zijn ingelopen op de cilinders en de kans dat ze net iets anders komen te zitten na montage is erg groot. Bij een hoge kilometerstand en het onvermijdelijk demonteren van de cilinders om de draadeinden te vernieuwen lopen de zuigerveren niet meer zo goed in. Een verhoogd olieverbruik is het gevolg. Alleen zuigerveren vernieuwen geeft niet altijd een goed resultaat omdat cilinders met een hoge kilometerstand ovaal zijn geworden waardoor de zuigerveren niet overal aanliggen op de cilinderwand.

Dit bovenstaande is dus één van de risico's waar je over kunt denken als je zonder revisie een goed lopende motor moet demonteren.
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


20 jan 2017 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Altijd ff honen als er nieuwe zuigerveren op gaan, dan zal de stijging van het olieverbruik wel meevallen.
Maar dan ga je al aardig richting een complete revisie, en honen kan alleen als de zuigerspeling het toelaat...

De vraag is ook hoe erg olieverbruik is.
Stel je auto verbruikt 1:500. Das best veel, maar voor de meesten onder ons is dat 5 liter per jaar...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 jan 2017 13:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Nou Paul zo reed ik nog naar Stuttgart met een krijt witte (toen nog) uitlaat en zo kwam de rookwolk voorbij bij het stoppen bij het stoplicht :cry:
En idd 1 liter op de 500, steeds bij het tanken en dat word je snel zat :twisted:

15292
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


20 jan 2017 13:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Erwin schreef:
De zuigerveren zijn ingelopen op de cilinders en de kans dat ze net iets anders komen te zitten na montage is erg groot.


Als de zuigerveren vast in de zuiger zouden zitten zou dit een logische verklaring zijn, maar zuigerveren zitten los in de groeven en draaien zelfs t.o.v. zuiger en cilinder...
_________________________________________
Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront


20 jan 2017 15:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
924
Den Bosch
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Ik moet eroverheen gelezen hebben (lees: geskipt?)
Dank voor de herhaling, is mij nu helemaal duidelijk.
In dit geval zou ik zelf ook overwegen de hone erdoor te trekken en nieuwe veren te monteren
_________________________________________
My other ride is a Volvo


20 jan 2017 17:35
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Gebroken kopbout 3.2; en nu???
Blok mee en door een Porsche motorrevisie specialist je laten adviseren......

Is je budget beperkt dan tapeinden van de zwakke kanten vervangen en verder niet teveel nadenken. Heb je nauwelijks olieverbruik dan kun vlgs het boekje nog doorgaan tot 1 liter op 800-1000km gaan....wat ik overigens veel vindt.
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


20 jan 2017 21:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.