Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Strooizout / rijden in de winter

03 feb 2017 20:11

Plus 1...... :idea:

Re: Strooizout / rijden in de winter

03 feb 2017 20:12

Volgens mij kunnen jullie de Porsche morgen weer eens van stal halen , blijft redelijk droog en de pekel is wel beetje weggeregent. :drive:

Re: Strooizout / rijden in de winter

03 feb 2017 21:20

Olaf schreef:
skeijmel schreef:ik heb mijn auto gewoon een half uur laten draaien op de zoutvrije oprit :P


... da's eerder slecht dan goed ... voor een benzinemotor, die met dat half uurtje volgens mij ook niet echt op temperatuur komt ...


En bv ook een lage olie druk
Stationair warm laten draaien is niet goed, uiteindelijk word wel warm

Re: Strooizout / rijden in de winter

03 feb 2017 22:07

renetrzes schreef:Volgens mij kunnen jullie de Porsche morgen weer eens van stal halen , blijft redelijk droog en de pekel is wel beetje weggeregent. :drive:


Dacht ik gisteren dus ook, start hij niet, lege accu.

Re: Strooizout / rijden in de winter

04 feb 2017 22:49

Vandaag de Boxster uit de garage gehaald, ruim 7weken stilgestaan maar gelijk starten :drive:
Na 5 minuten volle bak regen, maar toch lekker mijn ritje afgemaakt

Re: Strooizout / rijden in de winter

05 feb 2017 0:59

Na 1.5 maand stilstand neem ik mij voor om morgen de 964 weer het asfalt
te laten ruiken. Even het weer in de gaten houden ...
Rijden is beter als lang stil staan. In hoeverre pekel funest is voor je auto
(ongeacht het merk), ik weet het niet. Goed in ieder geval niet.

Echter, mijn Astra'tje uit 1999 rijdt al bijna 18 jaar door weer en wind, heeft
nog nooit ergens binnen gestaan en is er nog steeds. Stil going strong.
Er zijn genoeg landen met veel strengere winters dan hier. Daar blijft men
niet thuis. Doe ik dus ook niet. Mijn Porsche kost serieus geld op jaar-basis.
Dat wordt gecompenseerd door rijplezier en beleving. Niet door stilstand.

:drive:

Re: Strooizout / rijden in de winter

05 feb 2017 11:33

En zo is het :drive:

Re: Strooizout / rijden in de winter

05 feb 2017 12:29

70268

Rijd gewoon door, kom net terug :mrgreen:

Re: Strooizout / rijden in de winter

08 feb 2017 14:33

ha dat had ik vanmorgen ook maar dan met een boxster :mrgreen:

Re: Strooizout / rijden in de winter

08 feb 2017 15:53

Vandaag weer prima met de 964 gereden die was toch al wit van de pekel van weken terug

Re: Strooizout / rijden in de winter

08 feb 2017 16:13

Heb ooit eens met de 996 in de pekel gereden,
chrome begon groene spikkels te krijgen (logo en koplampsproeiers)

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 12:55

Vanmorgen weer overal zout op de weg. Ik wil minsten 2 stevige regenbuien voordat ze weer naar buiten mag.
:rendeer:

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 13:10

Ja en het liefst een beetje snel als het kan...

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 14:12

Tot volgende week woensdag nachtvorst. Vanaf maandag de 20e pas weer iets dat op regen lijkt.

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 14:26

Balen... :roll:

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 20:18

Eind van de maand de eerste weer uit de schorsing in de verzekering en gaan!
We kunnen aftellen.

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 20:45

Dit weekend zon, droog...'t Gas er op en gaan. Wat rubber op de weg achterlaten als tegenprestatie voor de motorrijtuigenbelasting.

Re: Strooizout / rijden in de winter

09 feb 2017 22:39

Balen, vant week-end was het zout weggeregend maar geen tijd om te rijden.
Nu wel tijd maar ligt er weer van die meuk.
Naja, tis net als met sex, hoe langer je het niet gehad hebt, hoe lekkerder de eerste keer weer is :drive:

Re: Strooizout / rijden in de winter

10 feb 2017 13:29

Dat dacht Patricia Paay ook....

Re: Strooizout / rijden in de winter

10 feb 2017 15:38

Bah, hou asjeblieft op over die bejaarde met haar incontinente echtgenoot. Krijg dat filmpje niet van mijn netvlies... brrrrr...

Re: Strooizout / rijden in de winter

10 feb 2017 15:50

Niet zo zeiken

Re: Strooizout / rijden in de winter

10 feb 2017 16:00

horn schreef:Bah, hou asjeblieft op over die bejaarde met haar incontinente echtgenoot. Krijg dat filmpje niet van mijn netvlies... brrrrr...


Toch klikken hè.. :shock: :mrgreen:

Re: Strooizout / rijden in de winter

10 feb 2017 16:02

Vandaag op Autoblog

Alle NADELEN van strooizout op een rij
Auteur: autoblogger, gepost 10-02-2017 om 10:05

Er wordt afgelopen weken flink gestrooid. Maar het is net zoals fietsen met een helm; heel veel gedoe om iets dat niet echt nodig is.


De ‘gladheidbestrijders’ van Rijkswaterstaat zijn deze winter weer volop aan het werk. Met 61,5 miljoen kilo(!) zout is er al 50% meer gestrooid dan vorige winter. Hoppa, alles voor een beetje extra veiligheid. Er zitten echter ook veel nadelen aan dat zout. Bij die negatieve gevolgen van strooizout zijn we geneigd om in eerste instantie aan onze auto te denken, het is immers slecht voor de carrosserie. Het milieu heeft echter ook te lijden onder al die tonnen pekel die over de weg worden uitgestrooid.

Hoe werkt het?
Eerst even kort iets over de werking van het betreffende zout, met dank aan het almachtige Wikipedia. Strooizout maakt dat het vriespunt van water daalt. Zodra het zout zich mengt met water krijg je pekel, een goedje dat bij een lagere temperatuur bevriest dan water. Zodoende wordt ervoor gezorgd dat de wegen minder glad zijn. In principe wordt voor strooizout gebruik gemaakt van natriumchloride. Bij serieus koude omstandigheden is het dit calciumchloride dat een nog lager vriespunt heeft.

De nadelen voor je auto
Pekel is niet goed voor de koets van je auto, zoveel is duidelijk. Het spul treedt namelijk op als een soort katalysator waardoor metalen sneller kunnen gaan roesten. Het zout kan zich bovendien door de laklaag van je auto heen vreten. De oplossing? Niet rijden of meteen na de rit afspoelen met koud(!) water. Warm water kan de situatie namelijk verergeren. Rij je een oudere auto? Let dan helemaal op. Vroeger werd het metaal van de auto’s nog niet goed bewerkt en vooral bij auto’s uit de mediterrane landen werd geen rekening gehouden met de weersomstandigheden van Noord-Europa.

De nadelen voor de natuur
Er zal altijd een deel van het strooizout opspatten door passerend verkeer, hoe nauwkeurig het goedje ook op de weg wordt gestrooid. Bomen en planten die in aanraking komen met dit spul hebben er behoorlijk onder te lijden. “Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren”, zegt Frank Moens van de Bomenstichting. Bijkomende omstandigheden (droge zomers bijvoorbeeld) maken dat een boom door toedoen van strooizout kan komen te overlijden. Heel zielig voor die bomen natuurlijk, maar het schijnt dat wij mensen die bomen nodig hebben.

Ook bomen die ‘s winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de zoutnevel. Als het zout op de knoppen komt, leidt dat tot vochtonttrekking, waardoor de bladeren kunnen verdorren voordat ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand. Meer daarover lees je op groen7.nl.

De nadelen voor ons water
Stervende bomen/planten zijn nog maar een deel van de gevolgen, want het zout komt ook in grond- en oppervlaktewater terecht. Voor ons op het eerste gezicht niet zo’n probleem, voor het milieu des te meer. We hebben er voor de verandering eens een wetenschappelijk rapport bij gepakt om aan de hand daarvan de gevolgen van het gebruik van strooizout uiteen te zetten. Het rapport is getiteld “Gladheidbestrijding en waterkwaliteit, een verkenning naar de gevolgen van het gebruik van strooizout voor grond- en oppervlaktewater in Twente“. Dit rapport werd in 2004 geschreven door werknemers van de Universiteit Wageningen (PDF).

Zout wordt na het strooien verspreid door smeltwater, passerend verkeer, de wind en tal van andere factoren. Uiteindelijk komt het goedje deels terecht bij de waterzuiveringsinstallaties. Een deel wordt echter opgenomen in het grondwater en volgens genoemd onderzoek kan het daar tot anderhalf jaar blijven zitten. Aangezien er elk jaar flink gestrooid wordt, neemt dat alleen maar toe.

Moet er echt op elke cm gestrooid worden?
Er zijn alternatieve oplossingen, zoals verwarmde wegen. Men verwacht dat de exploitatiekosten van zulke wegen lager zullen uitvallen dan bij strooien. Ondertussen hebben de strooiwagens van Rijkswaterstaat deze winter al ruim 500.000 km gestrooid, dat is 13 keer de wereld rond! Laat dat even bezinken… is het niet handiger, zuiniger en duurzamer om gewoon zelf een beetje op te letten als je zo nodig de weg op moet?

Re: Strooizout / rijden in de winter

11 feb 2017 10:29

Mee eens Marks :thumleft:

In de echte winter landen strooien ze niet!!!!

Maar op dit moment valt hier een flink pak sneeuw!!!!! bah


gr

Re: Strooizout / rijden in de winter

11 feb 2017 15:50

Ik begreep wel dat al enkele jaren er zand wordt toegevoegd aan het zout en dat was ook te zien op de wegen maar volgens mij doen ze dit al een jaar of 2 niet meer, zie het iig niet meer
Plaats een reactie