Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 22:34



Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Waterstof of elektrisch? 

Waterstof of elektrisch
Waterstof 83%  83%  [ 33 ]
Elektrisch 18%  18%  [ 7 ]
Totaal aantal stemmen : 40

Waterstof of elektrisch? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Waterstof of elektrisch?
Dat diesel en op termijn benzine eruit gaan als brandstof lijkt me inmiddels duidelijk.
Maar wat wordt de vervanger? Waterstof of elektrisch rijden?
Ik zie de voordelen van waterstof (snel tanken), maar er zitten volgens mij meer nadelen aan.
Vooral de complexiteit en het feit dat er geen infrastructuur is.

Ik denk dat we op termijn allemaal zelf, of in ieder geval lokaal, elektriciteit op gaan wekken, door zonnepanelen en windenergie.
De opgewekte stroom tank je dan meteen in je auto, waarvan de batterij ook als buffer kan fungeren en eventueel ook je huis kan verlichten als het donker is.
(wel zorgen dat er genoeg overblijft om naar je werk te rijden om m daar aan de lader te hangen 8) )

Daarnaast heeft elektrisch rijden vooral door Tesla een duidelijke voorsprong in de markt.

Wat denken jullie?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 feb 2017 16:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ik denk dat het een mooie oplossing zou zijn als er zonnepanelen bestonden met een veel hogere electriciteitsopbrengst dan nu.
Als je een auto zou kunnen bouwen, die net als in de Solar Challenge zo'n 100 km/h zou kunnen halen met 5 personen en bagage aangedreven door zonnepanelen, dan zou dit een mooie oplossing zijn en je voorkomt lange wachtrijen bij het opladen.


20 feb 2017 16:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/ ... het-rijden

http://www.happynews.nl/2012/07/20/elek ... et-wegdek/
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


20 feb 2017 16:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ik denk dat je het boek "the hydrogen economy " van Jeremy Rifkin maar eens moet lezen.
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


20 feb 2017 16:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Geef ff de samenvatting, dat scheelt een hoop tijd! :idea:


20 feb 2017 16:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ja graag, pffff, t moet tussen de meetings door he :mrgreen:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 feb 2017 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ik zit Trondheim. Veel elektrische auto's en weinig zonnepanelen op daken. Kortom: zijn afhankelijk van infrastruktuur. Ik geef de voorkeur aan waterstof.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


20 feb 2017 17:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ik hou het voorlopig bij fijnstof.


20 feb 2017 17:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Op Waterstofrijden is ook elektrisch. Alleen heb je dan zelf de generator bij je.
_________________________________________
Mvg,

René


20 feb 2017 17:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Citaat:
Wat denken jullie?


Ik geloof eerder dat het hele autorijden verdwijnt, dan dat er massaal electrisch gereden gaat worden.

De elektriciteit opgewekt door windmolens in NL is momenteel nihil. Als alle windmolenparken op land en op zee gereed zijn is de totale opbrengst nog geen 0,2% van neerlands huidige behoefte aan elektriciteit :!:

Waterstof heeft z'n nadelen.

Op biogas rijden is wellicht wel een goed te realiseren oplossing :idea:


20 feb 2017 17:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 ex 996
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
geen van beide,denk eerder aan H2O als ik dit zo lees :scratch:
http://www.ninefornews.nl/video-deze-wo ... ter-water/


20 feb 2017 18:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911sc targa '82
Drenthe
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
0,2% idd. Bizar toch :). Doe mij maar een mooie kernfusie reactor, hoop dat ze dat in de toekomst onder de knie krijgen.

Olaf schreef:
Citaat:
Wat denken jullie?


Ik geloof eerder dat het hele autorijden verdwijnt, dan dat er massaal electrisch gereden gaat worden.

De elektriciteit opgewekt door windmolens in NL is momenteel nihil. Als alle windmolenparken op land en op zee gereed zijn is de totale opbrengst nog geen 0,2% van neerlands huidige behoefte aan elektriciteit :!:

Waterstof heeft z'n nadelen.

Op biogas rijden is wellicht wel een goed te realiseren oplossing :idea:


20 feb 2017 19:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Olaf schreef:
De elektriciteit opgewekt door windmolens in NL is momenteel nihil. Als alle windmolenparken op land en op zee gereed zijn is de totale opbrengst nog geen 0,2% van neerlands huidige behoefte aan elektriciteit :!:


Je zit er een factor 25 naast:
https://www.windenergie.nl/windenergie- ... en-cijfers

Over 3 jaar wordt 60% van de elektriciteit voor huishoudens opgewekt door windenergie :popcorn:

MY00 schreef:
Op Waterstofrijden is ook elektrisch. Alleen heb je dan zelf de generator bij je.

Waarom zou je dat willen als stroom gewoon uit het stopcontact komt :scratch:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 feb 2017 20:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Het is en blijft lastige materie en er zijn tot op heden nog geen ideale oplossingen.

porschenot schreef:
geen van beide,denk eerder aan H2O als ik dit zo lees :scratch:
http://www.ninefornews.nl/video-deze-wo ... ter-water/


Bij die betreffende motor wek je zelf waterstof op en voor het produceren van waterstof heb je stroom nodig.
Indirect is het dus een elektrische wagen, waar je stroom mee moet "tanken" om te kunnen blijven rijden.

Met een waterstof motor, tank je waterstof en produceert zelf stroom om te kunnen rijden.
De waterstof word elders middels stroom geproduceerd.

Het lastige met op stroom rijden is het "tanken" en de opslag.
De opslag die momenteel voorhanden is in de meeste elektrische wagens, geeft maar een beperkte actieradius.
Die actieradius is voor veel zakelijke rijders niet afdoende om de vele kilometers die zij rijden te kunnen dekken.
Verder gaat het "tanken" dan niet snel genoeg.

Met waterstof zou in principe zelfs een beperkte actieradius niet zo'n probleem hoeven te zijn, omdat er betrekkelijk snel kan bijgetankt worden.

Verder heb je met elektriciteit het probleem dat zelfvoorzienend eigenlijk een wassen neus is.
Zonnepanelen leveren in ons klimaat niet genoeg energie in de winter en herfst om volledig zelfvoorzienend te kunnen draaien en iedereen daarnaast een windmolen is ook geen doen.
In gebieden met veel hoogbouw is het al helemaal geen doen.

Iedereen op elektriciteit rijden is naar mijn mening kansloos, daar zitten veel te veel haken en ogen aan.
Er zal naar een andere oplossing gezocht moeten worden, waarbij zoiets als waterstof wellicht een stap in de goede richting kan zijn.
Bio brandstoffen wordt lastiger, omdat we de landbouwgrond hard nodig hebben om de (over)bevolking te kunnen blijven voeden.

Cazzo Super Veloce schreef:
Daarnaast heeft elektrisch rijden vooral door Tesla een duidelijke voorsprong in de markt.


Toch vraag ik me af of het ook een daadwerkelijke voorsprong is.
Op technologisch gebied ongetwijfeld, maar ik betwijfel of dit ook zo is op het gebied van aantallen en milieu bewust zijn.
Veel mensen rijden elektrisch omdat het gesponsord wordt door de overheid, waardoor je hier regelmatig een Tesla of andere elektrische wagens tegen komt.
Een kennis van mij is verleden jaar naar Amerika geweest en wat hem daar vooral opviel, was dat hij er geen enkele Tesla is tegen gekomen.


20 feb 2017 20:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Cazzo Super Veloce schreef:
Over 3 jaar wordt 60% van de elektriciteit voor huishoudens opgewekt door windenergie :popcorn:


Dan moeten die gezinnen niet allemaal elektrisch gaan rijden in die tijd, want dan blijft de helft daarvan nog maar over en het dekt tegen die tijd slechts 10% van de gehele energiebehoefte.
Een elektrische wagen verbruikt uitgaand van 15.000 km per jaar, bijna net zoveel stroom als een gemiddeld huishouden.

Citaat:
Stel dat je op jaarbasis 15.000 km rijdt, dan verbruikt deze elektrische auto per jaar 3.000 kWh. Ter vergelijking; volgens cijfers van het Nibud verbruikt een gemiddeld gezin op jaarbasis 3.300 kWh per jaar.


http://zerauto.nl/hoeveel-energie-verbr ... sche-auto/

Je gaat dan verder nog het probleem krijgen van verouderde windparken die slechts de helft aan stroom leveren in vergelijking met de huidige turbines.
Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, allemaal elektrisch rijden betekent dat een hoop cijfers voor de toekomst al niet meer kloppen.
Elektrische apparatuur verouderd snel met de constante nieuwe technologieën, echt heel duurzaam ben je dan niet met elektrische oplossingen die na een aantal jaar al achterhaald en verouderd zijn.

Ik wil daar niet mee zeggen dat we bij de pakken moeten neerzitten, maar het geeft wel stof tot nadenken.


20 feb 2017 20:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Wat zijn die haken en ogen dan?
Als je elektriciteit nodig hebt om H2 te maken, kun je er net zo goed op gaan rijden, veel efficienter.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 feb 2017 20:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Het winnen van electriciteit lijkt het tot op heden te gaan winnen. Daarbij komt nog dat er door nieuwe technologieën steeds meer electriciteit gewonnen kan worden door 'hetzelfde aantal' windmolens. Daarbij wordt de opslagcapaciteit steeds groter en verbruiken auto's en apparaten steeds minder. Ik denk dat het wel goed komt en dat we idd straks onze eigen energie opwekken. Alleen zal de overheid dan weer iets anders moeten verzinnen om geld uit onze zak te kloppen :wink:
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


20 feb 2017 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ik rij zelf een uur per dag puur woon - werk verkeer, daarnaast zakelijk veel dagen 5 á 6 uur per dag.
Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen met een elektrische wagen?
In een wagen op waterstof zou dat naar mijn idee nog wel kunnen, op accu's niet.

Zelf zie ik veel mensen elektrisch rijden, die qua tijdsduur en route beter af zouden zijn met een fiets of het openbaar vervoer, als ze daadwerkelijk zo begaan zijn met het milieu.


20 feb 2017 21:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Tijd Frans.... Tijd. Komt vanzelf en dan kun je ook met een elektrische auto 5 à 6 uur per dag onderweg zijn. Ook zonnepanelen worden 'krachtiger' en zoals Fisker al deed heb je straks wellicht nog extra zonnepanelen op dak, deuren, motorkap van je auto en dan is het geen probleem meer
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


20 feb 2017 21:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Een P100 heeft een NEDC bereik van meer dan 600 KM.
In de praktijk zal dat 450KM zijn, zonder tussentijds laden.
Hoe vaak rijd je dat op 1 dag?
En wat zal het bereik over 5 jaar zijn, 1000KM?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


20 feb 2017 21:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Ewout schreef:
Geef ff de samenvatting, dat scheelt een hoop tijd! :idea:


het wordt beide: waterstof icm brandstofcel en elektrische aandrijving.
deze cel kan dan ook je woning van stroom voorzien.(meer dan een week lang)

we moeten omdenken....dus niet wat we hier op het forum doen :mrgreen:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


20 feb 2017 21:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Dit is mijn gedachte ook. Op het moment dat je thuis komt sluit je je auto (Watersotf) aan op je huis en je auto voorziet deze dan van elektrischiteit.
Indien de auto er niet is maak je gebruik van het bestaande netwerk of wat er opgeslagen is in een accupack.

Moet wel zeggen nu Trump aan de macht is zal deze ontwikkeling wat langzamer gaan. Obama was echt een voorstander van deze techniek.
_________________________________________
Mvg,

René


20 feb 2017 22:41
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Citaat:
Je zit er een factor 25 naast:
https://www.windenergie.nl/windenergie- ... en-cijfers

Over 3 jaar wordt 60% van de elektriciteit voor huishoudens opgewekt door windenergie :popcorn:


Je moet niet alles geloven wat er in de media geschreven wordt .....

De subsidie op wind energie projecten is bizar hoog én dat wil men graag zo houden.

Als ze de door jou genoemde cijfers behalen, voldoet Nederland écht ruim op tijd aan het percentage alternatieve energie waar ze over 'n jaar of 10 volgens de heren in Brussel aan moeten voldoen.

Die norm is 27% van het gebruik ... en dat gaan ze bij lange na niet redden, ook niet met zonneweides naast de windmolen parken.

Maar wellicht komen ze tegen die tijd een beetje in de buurt als ze het biogas (beter) op poten hebben gezet :idea:


20 feb 2017 22:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Lijkt me leuk rijden hoor zo'n Tesla, maar het is niet voor mij weggelegd.
Ik heb meestal veel spullen bij me en heb daarom ook veel laadruimte nodig.
De opvolger van mijn huidige wagen, moet om die reden ook een trekhaak hebben.
En ik zal tenminste 5 tot 6 uur moeten kunnen rijden met een volle belading, zulke dagen komen zeer regelmatig voor.

Ik was ook nog niet helemaal klaar met de "haken en ogen", de koffie stond echter klaar, dus ik moest het even kort houden.

Elektrisch rijden heeft buiten het actieradius probleem, tevens het probleem dat indien teveel mensen erop gaan rijden, heel Nederland op de schop moet om de infrastructuur aan te passen.
Verder woont slechts een klein deel van Nederland vrijstaand, waarbij er een vaste plek kan toegewezen worden om te "stekkeren".
In gebieden met hoogbouw en/of weinig parkeerplekken wordt het al snel problematisch als er teveel mensen elektrisch gaan rijden.
En hoe gaat dat straks in zijn werk met de berg afgedankte accu's.

En wat betreft groene stroom in het algemeen; een honderd procent dekking zal nooit gaan.
Stel dat je op honderd procent zit en je hebt een windstille bewolkte dag of nacht, waarbij de groene stroomvoorziening tot een absoluut minimum daalt.
Dan zou ineens heel Nederland zonder stroom zitten en opslag middels accu's biedt daarin geen oplossing.
Je zult dus een beter alternatief of extra opwekker moeten hebben, om het elektriciteitsnetwerk in alle omstandigheden overeind te houden.
Dat gaat gewoonweg niet met alleen wind en zonne-energie.

En wat betreft dat zelfvoorzienend, staat in de navolgende topic al het e.e.a. aan interessante materie en een onderbouwing waarom dit 's winters geen standhoudt.
viewtopic.php?f=1&t=46135&start=75


20 feb 2017 22:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Waterstof of elektrisch?
Olaf schreef:
Citaat:
Je zit er een factor 25 naast:
https://www.windenergie.nl/windenergie- ... en-cijfers

Over 3 jaar wordt 60% van de elektriciteit voor huishoudens opgewekt door windenergie :popcorn:


Je moet niet alles geloven wat er in de media geschreven wordt .....



Is een website van het Ministerie van Economische Zaken...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


21 feb 2017 0:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.