Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024 0:28



Antwoord op onderwerp  [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
IMS probleem? Nooit van gehoord..... 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
@Olaf : Ik heb eerlijk gezegd zo mijn twijfels bij dit hele IMS gebeuren en vraag me af of dit niet gewoon weggegooid geld is. Er staan meer verhalen online van gefaalde LN retrofits dan van 997S Tip's... tevens, tienduizenden geinstalleerde LN retrofits lijkt me ook serieus overdreven.

Mijn huidig plan: koppeling en IMS-bearing gezamenlijk preventief vervangen. Kan ik dan bijvoorbeeld de post-2006 bearing in een 2005 MY plaatsen?

@Ewout : Ik laat alle wijzigingen in Bahrein uitvoeren. Moet (lees wil) echter wel alle onderdelen zelf inkopen in NL.

Overigens, als er iemand daadwerkelijk cijfers heeft m.b.t. failure rate op een 997S Tip can 2005 hoor ik het graag!
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


16 feb 2017 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Retrofits zijn nog altijd kogellagers. Die draaien in sommige gevallen ook nog steeds stuk. LN geeft ook aan dat de retrofits elke 90.000km vervangen moeten worden.

Het feit dat sommige retrofits stuk gaan wil zeggen dat er nog meer factoren een rol spelen. Denk dat in deze gevallen om het even welk lager stuk zal gaan omdat de krachten op het lager toch te groot blijken te zijn door te groot afwijkende toleranties in de tussenas constructie.

Er zijn ook al gevallen bekend waar een LN ims solution glijlager faalt. Deze lagers worden in de US enkel onder garantie gemonteerd als dit door een door hen gecertificeerde werkplaats wordt gedaan. Voorafgaand wordt het blok nauwkeurig opgemeten. Een blok dat al een beschadigd of versleten lager heeft komt NIET in aanmerking voor installatie en ook geen garantie dus. Zo een gecertificeerde werkplaats zal zo een glijlager dus niet installeren.

Geeft al een indicatie dat LN weet dat hun lagers ook stuk knn gaan. En dat de oorzaak hiervoor niet te zwakke lagers zijn. Maar gewoon in deze specifieke gevallen een fabricagefout in het blok.


16 feb 2017 17:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Kheldar schreef:

Geeft al een indicatie dat LN weet dat hun lagers ook stuk knn gaan. En dat de oorzaak hiervoor niet te zwakke lagers zijn. Maar gewoon in deze specifieke gevallen een fabricagefout in het blok.


Dit lees ik overigens wel vaker... een fout in het blok dat een overdruk creëert op het lager.

Overigens had ik je vorige post gemist. "Magnetische carterplug en de gewone spin-on oil adapter" : wat is een spin-on oil adapter?
_________________________________________
2005 997S Tiptronic - Bahrain


16 feb 2017 17:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Is een adapter die je op de plek van het filter plaatst. Hierdoor passen alle standaard opdraaibare oliefilters. Het grote verschil met OEM is dat de bypass zoals origineel wordt weggenomen. Er kan dus geen ongefilterde olie meer in het blok komen.

http://lnengineering.com/products/other ... n-911.html

Misschien geen zekerheid in de zin van een ander lager. Maar biedt wel extra bescherming dat er geen metaaldeeltjes het blok in kunnen. Verder voordeel is dat de goeie filters wat goedkoper zijn dan de porsche filters. Dus op termijn verdien je het terug, ik vind het daarom een no-brainer.

De filters zijn alleen wat moeilijker open te maken voor inspectie. Daarvoor heeft LN als oplossing de uitwasbare metaal mesh filter. Lijkt me overkill.

Ik heb de spin on oil filter adapter nu bijna een jaar (gekocht via design911). Ik wissel elke 7000-8000km olie (2 keer per jaar)


16 feb 2017 21:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 cabrio
Veldhoven
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Interessante topic. Over een poosje krijg ik mijn 996 :D Ik heb alle horror verhalen gelezen, maar ook het RS Magazine van vorige maand. Daarin staat dat Resto alle 3 de mods uitvoert voor 1.650,-. Ik overweeg serieus om dit te doen, puur voor de gemoedsrust. Heeft iemand deze mods al eens laten uitvoeren bij Resto? Het schijnt dat bij volgend jaar ook een soort 'garantie' hierop wilt gaan geven. Maar als ik alle verhalen naast elkaar leg denk ik persoonlijk dat het koelingsprobleem i.c.m. slecht onderhoud de echte plof-oorzaker is.


09 maart 2017 15:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Heb de koel- en AOS modificatie bij Resto laten uitvoeren. Best tevreden. Heb een tijd terug eens bij redelijk warm weer gedurende een lange rit incl file de olie- en watertemperatuur eens gemonitord met durametric. Dat zag er allemaal goed uit. Helaas geen referentiepunt van voor de modificaties.

Ook is het IMS lager in een later stadium toen men er makkelijk bij kon gechecked. Daar zat toch wat speling op. Is toen vervangen door een standaard lager (van SKF geloof ik) dus geen LN variant.
Lager is sowieso iets wat je makkelijk kan laten checken als je de koppeling een keer gaat vervangen.

Geen idee welk lager er voor die 1650Eur in komt. Staat dat ook in het artikel waar je naar refereert? Anders Resto maar eens bellen.

Nog wat feedback. Heb de indruk dat na de AOS modificatie er iets meer condenswater zich verzameld in de olievulpijp. Er wordt bij de modificati nl. een slang op de olievuldop gemonteerd die evt. overdruk afvoert naar het luchtfilterhuis, extra ontluchting zeg maar. Denk dat bij stilstand door deze 'open' verbinding ook weer makkelijker condens het carter in kan. Deze dop hoeft bij rustiger rijden normaal niet gemonteerd te worden (advies Resto). Als ik een tijd weer een normale 'gesloten' oliedop gebruik is de condens weer weg. Ga ik nog eens voorleggen aan Resto bij het volgend onderhoud.


09 maart 2017 16:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
http://www.vierenzestig.nl/26051/voorko ... toren-996/
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 maart 2017 16:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Dat vat het eigenlijk mooi samen ... thx for sharing.
Elke 30.000-40.000 km laten vervangen is een mogelijke aanpak. Komt er op neer het lager gewoon als een onderdeel met onderhoudsinterval zien. Zo ga ik het denk ik ook doen.


09 maart 2017 16:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Ik weet niet of in die 1.650 EUR ook de complete vervanging van het IMS lager zelf is inbegrepen.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 maart 2017 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Zoals het er staat geschreven lijkt het me van wel "Alle modificaties kosten volgens Van de Putte bij elkaar als pakket 1650 euro inclusief BTW"

Afgaande op de prijs denk ik ook. Geloof dat de koelmodificatie ook iets van een 800 euro kost. Het IMS controleren is zoals in het artikel ongeveer 800 ( een nieuw lager is ergens iets van 80-100Euro). De AOS mod is niet zoveel extra werk. Wat slangen van de AOS aftappen en omleiden, Dus als pakketprijs lijkt het me wel dat het all inclusive is. Sorry Michel als ik er naast zit ;)


09 maart 2017 17:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 cabrio
Veldhoven
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Deze blog is 1 op 1 het artikel wat ik heb gelezen ik het RS magazine :)
De P die ik heb gekocht heeft wel een volledige onderhoudshistorie (anders had ik die niet gekocht) 40.000 km geleden is er een nieuwe motor in gekomen. In het artikel schrijft men dat een vervanging/check van het IMS lager na 30.000 - 40.000 aan te bevelen is. Daarom wil ik toch gaan voor het Resto-pakket. Ik heb gezien in de historie dat vorig jaar een nieuwe waterpomp is gemonteerd omdat de temperatuur wat opliep. Misschien jammer om deze nu alweer te vervangen, maar ik lees hier veel positieve verhalen over Resto, en ik zie het maar als preventief onderhoud. om de 3 mods uit te laten voeren. Bij mijn Alfa moet ook om de 3 jaar of 60.000 km de riem worden vervangen, en dat kost ook geld, toch?


09 maart 2017 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 C2 cabrio
Veldhoven
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Ik heb net de reacties op de blog gelezen... tja, waar ligt de waarheid? Ik denk ergens in het midden.
Met goed onderhoud en de olie goed op temperatuur te rijden voorkom je sowieso al een hoop ellende. Tja, Nederland 'verzekerland'. Is het doorvoeren van deze mods ook niet een soort van 'verzekering'? Ik bedoel daar meer het gevoel mee van 'ik heb er moeite voor gedaan (en er voor betaald) om ellende voor te blijven'.


09 maart 2017 18:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Het IMS probleem is gewoon ook complexer dan gewoon maar lager vervangen en dan zekerheid hebben.
Helaas is de constructie van de tussenas en de asymmetrische belasting op de as uitgeoefend door de tandwieloverbrenging zoals gebleken mechanisch gewoon een fragiele constructie gebleken. 100% zekerheid is er helaas niet. Er zijn zoveel factoren die meespelen in de reden waarom het lager faalt. Het is niet terug te brengen tot één of een paar zeer specifieke oorzaken.

Het enige waar we hier over praten is de risico's inperken. En als het lager in jouw motor na controle sneller lijkt te slijten is het misschien verstandig om dit met enige regelmaat te laten controleren. Dat betekent voor sommigen onder ons elke 10jr en anderen misschien elke 2jr afhankelijk van het aantal gereden km per jaar.

In deze hele IMS historie is er geen enkele eenduidige waarheid. En voor elke stelling zullen er eigenaren zijn die kunnen aantonen dat in hun geval dit zeker niet het geval was.


09 maart 2017 19:09
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Kheldar schreef:
Zoals het er staat geschreven lijkt het me van wel "Alle modificaties kosten volgens Van de Putte bij elkaar als pakket 1650 euro inclusief BTW"

Afgaande op de prijs denk ik ook. Geloof dat de koelmodificatie ook iets van een 800 euro kost. Het IMS controleren is zoals in het artikel ongeveer 800 ( een nieuw lager is ergens iets van 80-100Euro). De AOS mod is niet zoveel extra werk. Wat slangen van de AOS aftappen en omleiden, Dus als pakketprijs lijkt het me wel dat het all inclusive is. Sorry Michel als ik er naast zit ;)


Oké, als dat zo is dan is het helemaal een no brainer lijkt me.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


09 maart 2017 20:01
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4s Bmw x3 Citroen c3cabrio
Autun Frankrijk
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Ik heb vorig jaar de complète modificative bij Michel laten uit voeren, voor inderdaad de bovengenoemde prijs. Voor de modificative sloe gen de ventilatoren eigenlijk altijd te laat aan met als gevolg dat bij warm weer in de Alpen hier de midden tunnel behoorlijk warm werd. Nu dus niet meer. Geeft toch een goed gevoel. Ik heb van Michel zelfs een réserve V snaar mee gekregen. Die heeft nu immers een andere maat door de montage van een gemodificeerde water pomp.
Ik heb inmiddels ook de oliefilter modificatie van LN gemonteerd. Weet iemand welk type filter daarop hoort. Het door LN geleverde exemplaar is hier niet leverbaar.


09 maart 2017 21:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Hier is een lijst van compatibele filters
http://www.oilfilter-crossreference.com ... /NAPA/1042

Napa Gold 1042
Mobil 1 M1107
K&N Gold HP-1007
Wix 51042 (Napa Gold 1042 is een rebranded Wix)
Mann ML1013
Mahle maakt ook goede filters.

Ik gebruik zelf de K&N, die had ik besteld samen met de adapter, gekocht via design 911. De K&N is een alternatief voor de Napa die vaak gebruikt wordt. Twijfel zelf nog of ik de uitspoelbare LN variant zou aanschaffen.

Houd wel regelmatig wisselinterval aan. Dus zeker elke 10.000km. Zodat de flow van de filter zeker gegarandeerd is.

Als je ergens een goedkopere leverancier zou tegenkomen hoor ik het graag ;)


10 maart 2017 0:13
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4s Bmw x3 Citroen c3cabrio
Autun Frankrijk
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Dank ik ga kijken welke hier in Frankrijk te krijgen is.


10 maart 2017 12:11
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 c2
Den Haag
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
MarkS schreef:
http://www.vierenzestig.nl/26051/voorkomen-is-beter-plofmotoren-996/


Helder verhaal.

Blijft een stukje blamage voor een merk als Porsche wat mij betreft. Zeker 't koeling verhaal.

Ik snap de reacties wel die aangeven dat 't meerendeel van de 996-en helemaal nooit ploft.
Ik zou echter persoonlijk altijd de 1650,- uitgeven, dan zit 't in je hoofd toch wat lekkerder denk ik. :salut:
_________________________________________
'I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered...' [George Best]
'Everything is impossible, until someone does it' [Travis Pastrana]


10 maart 2017 14:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C4 ex 964C2 ex US 951
Hengelo
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
"Auto’s met een hoge kilometerstand lijken minder vaak last te hebben van een versleten tussenaslager."

Advies dus, zo snel mogelijk zoveel mogelijk kilometers maken dus, en m rijden zoals je een 911 hoort te rijden schijnt ook te helpen 8)
_________________________________________
Ride Hard, you can rest when you die


10 maart 2017 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Paul1968 schreef:
Ik heb net de reacties op de blog gelezen... tja, waar ligt de waarheid? Ik denk ergens in het midden.


Heb de reacties nu pas gelezen. De reactie van dhr Wolbert vind ik ook erg pretentieus. Lekker makkelijk. Wat hij daar doet is nu net even hard voor eigen winkel spreken. Even aangeven hoe goed hij het wel doet en nog nooit een gevoelige IMS Lager gezien ... Tja.

Om even de in de VS gevoerde class action suit tegen Porsche North America aan te halen. Die is door Porsche uiteindelijk gesettled. Uit cijfermateriaal waarmee Porsche tijdens deze procedure is moeten komen is gebleken dat voor het single-row IMS lager de failure-rate maar liefst 8-10% is. Extrapoleer dat eens voor de geproduceerde aantallen, en stel veiligheidshalve dat 5% stuk gaat. Dat zijn er een heleboel! En dat enkel nog maar voor een kapot IMS. Dat dhr Wolbert nog nooit een gevoelige IMS Lager gehoord of gezien heeft vind ik daarom toch wel heel sterk en een lekker makkelijke uitspraak.

Natuurlijk is een goede intake selectie een goed begin om eventuele probleem-auto te vermijden. Maar om nu te stellen dat het hem nog nooit overkomen is? Lijkt me ook sterk dat hij precies weet wat er daarna met al zijn verkochte 996jes verder gebeurt. Hij is ook maar een simpel tussenstation, niet meer niet minder. En met auto's waar gemiddeld rond de 5000km per jaar wordt gereden doet het probleem zich misschien ook gewoon pas een paar jaar later voor, wanneer dhr Wolbert al lang uit het zicht is. Misschien verkoopt hij ook relatief gezien gewoon heel weinig 996 en 986jes. Maar dan heeft hij er weinig ervaring en roept hij wel erg hard.

Inderdaad zoals je zegt, de waarheid ligt ergens in het midden! En het klopt dat er heel veel auto's zonder problemen rondrijden. Ze hebben nu ook een leeftijd bereikt dat misschien de gevoelige IMS Lager er ondertussen wel grotendeels uit zijn en het daardoor minder voorkomt.

Verder is 1650Euro prima te doen. Je krijgt er een nieuwe waterpomp en thermostaat voor, Je koelcircuit wordt nagekeken en nieuwe vloeistof er in, pomp en thermostaat zijn toch ook een een keer aan vervanging toe. En als de koppeling er toch een keer af moet is het helemaal prima te doen. De werkuren om de bak te demonteren moeten dan toch gemaakt worden. Ga maar ns na wat het bij de dealer kost ...


12 maart 2017 11:54
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
986; Honda Civic; T4 California; Octavia Scout; Jimny.
Den Haag
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
voor de liefhebber: ik heb nog een ongebruikte IMS bearing en een LN IMS puller/counterstay

Citaat:
LN Engineering Intermediate Shaft Bearing (IMS) Puller/Counterstay, for extraction of single or dual-row bearing intermediate shaft bearings safely. Includes: bearing installation tool, 5 chain and 3 chain engine cam locks, TDC lock pin, and broken stud easy-out
Part #: LN-106-08-13

Pelican M96 Intermediate Shaft Bearing (IMS)
Part #: PEL-IMS-1


kan ik er iemand blij mee maken?


31 maart 2017 21:47
Profiel
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Heeft iemand de statistieken?
Lees al jaren het IMS verhaal, maar nog nooit objectieven overzicht met aantallen plof - niet plof gelezen.


01 apr 2017 6:52
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 914-6 Nu Boxster 986.
Tolbert. Groningen.
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Voor wat betreft de levensduur van lagers is er de laatste tijd wel wat veranderd. Zo zijn de lagers van SKF verbeterd, waardoor de levensduur 2x zo lang is. Dat is een overweging waard om daar ook eens aan te denken. Verder hebben ze voor de automotive industrie lagers waar een wireless sensor in de buitenring van het lager wordt geplaatst. Deze sensor wordt geladen door de omwentelingen van het lager, vervolgens kun je de toestand van het lager blijven volgen via een app. Wat een en ander kost weet ik niet, maar is in dit specifieke probleem wel interessant.

http://www.skfconcentra.net/benelux/nl/ ... oss_rank=2


http://www.skfconcentra.net/benelux/nl/ ... oss_rank=1


01 apr 2017 8:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Kappi2907 schreef:
Heeft iemand de statistieken?


voor Porsche North America is het in een settlement case vastgelegd op 8% en 1%. Aangezien ze moeten afgaan op door Porsche afgestaan bewijsmateriaal denk ik dat dit cijfer een conservatieve (maar aantoonbare) inschatting is. Dus dat het in realiteit nog wel eens hoger zou knn zijn.

According to information published about the Eisen IMS Class Action Lawsuit, the single row IMS bearing used in 2000 through 2005 model years is reported to have an 8% failure rate, versus less than 1% with the dual row IMS bearing.


01 apr 2017 9:05
Profiel
Bericht Re: IMS probleem? Nooit van gehoord.....
Lekker doorrijden met deze statisstieken!


01 apr 2017 9:22
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.