Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 12:07



Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Carbon Cleaning 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Carbon Cleaning
Voor het eerst gezien bij Wheeler Dealers met een auto van ongeveer de leeftijd van onze 996 en 986-en: decarboniseren van de motor. https://www.youtube.com/watch?v=wiViPKIoG68 In NL nog geen echte trend volgens mij. Klinkt wel plausibel, maar het is nauwelijks controleerbaar natuurlijk, of je zou een rollenbanktest voor en na moeten doen. Heeft iemand er ervaring mee? PS eerst zoekfunctie gebruikt, niets gevonden... :salut:


11 feb 2017 13:06
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
993 cabrio, ex 993 coupe
Huizen
Bericht Re: Carbon Cleaning
Tja, weet het niet. Als het zo simpel was allemaal.... Sounds to good to be true als je het mij vraagt


12 feb 2017 11:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Carbon Cleaning
Vroeger ten tijde vd 2-takt periode kan ik me voorstellen maar met een 4-takt... :?:

Dagje autobahn misschien een beter alternatief....... :scratch:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


12 feb 2017 11:26
Profiel
PorscheForum Rookie
996 3,6 C2 2002
Groningen
Bericht Re: Carbon Cleaning
Hoi Binko,

ik ben ook al een poosje opzoek naar dat product wat Edd China gebruikt bij die Jaguar.
Doordat hij die uitlaat gassen test lijkt het iid te werken.
Heb nog geen bedrijf in NL gevonden tot dusver.


09 maart 2018 12:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Carbon Cleaning
Ik heb dit wel eens gedaan met gedemineraliseerd water.

Vacuümslangetje afkoppelen, iemand het toerental rond de 2000 houden en rustig de motor wat water laten aanzuigen.
Het water verdampt vervolgens en de stoom heeft een reinigende werking.

Ik heb in het verleden eens een turbomotor met waterinjectie gehad, hierbij viel mij op dat de inlaat altijd erg schoon was/bleef t.o.v. dezelfde motor zonder waterinjectie. Ook nooit last van een vervuilde gasklep (inspuiting was vóór de gasklep)

Eindresultaat is lastig te controleren, maar ik had er een goed gevoel bij.
En voor de prijs van wat water hoef je het niet te laten :wink:

Overigens zijn er ook andere methodes om de zuigers schoon te maken:
Draai de bougies er af en giet wat ATF/ marvel mystery oil in de cilinders. Vervolgens een nachtje laten weken en de motor even ronddraaien met de startmotor. naderhand de olie vervangen. Nadeel is dat alle troep in één keer in de uitlaat terecht komt en de katalysator kan verstoppen/vervuilen.
Werkt alleen wat lastig met een boxer motor :mrgreen:


09 maart 2018 12:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Nou, ik heb een afspraak staan voor volgende week. Ik laat het weten.


09 maart 2018 14:34
Profiel Facebook  Twitter 
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Carbon Cleaning
Waar heb je een afspraak ingeboekt? Ik zou de 931 ook een keertje hiermee willen behandelen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


09 maart 2018 15:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Bij http://carboncleanmaster.nl/ Hij komt gewoon aan huis en is nog geen uurtje bezig. :salut:


09 maart 2018 16:40
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
986 S
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Binko schreef:
Nou, ik heb een afspraak staan voor volgende week. Ik laat het weten.

Ik ben ook benieuwd :) Kun je een voor/na-vergelijking maken denk je, op basis van motorgeluid (filmpje?) en/of cijfers over brandstofverbruik?
_________________________________________
Lid van de South West Car Club (SWCC)


12 maart 2018 19:26
Profiel
PorscheForum Rakker
996 4s Bmw x3 Citroen c3cabrio
Autun Frankrijk
Bericht Re: Carbon Cleaning
Kijk maar Eenschoten op carbon-cleaning.com. Méthode wordt in Frankrijk veel gebruikt. Want zoals bekend een auto onderhouden is er hier niet bij.


12 maart 2018 20:18
Profiel
Bericht Re: Carbon Cleaning
Dit wordt met name gebruikt voor direct ingespoten motoren.
Nadeel van directe inspuiting bij bv de BMW Prince motoren (ook wel bekend onder de naam THP motoren) is dat de kleppen 'verkleven', lees sterk vervuilen.
Indirect ingespoten motoren, zover ik weet het volledige Porsche pallet, hebben hier geen last van aangezien de kleppen worden schoongespoeld door de brandstof (injectie spuit over de kleppen).

....en om maar weet de discussie op te laaien......tank je RON98 van bv BP of Shell houd je de motor schoon en is CArbon Cleaning, Sea Soap or whatever niet nodig....


12 maart 2018 20:28
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Carbon Cleaning
Vrees dat carbon build up ook wel een dingetje is bij Porsche DFI.
Maar of het issue kleiner, groter dan bij andere merken en hoe groot precies zal nog moeten blijken.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


12 maart 2018 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo
Bericht Re: Carbon Cleaning
Binko schreef:
Bij http://carboncleanmaster.nl/ Hij komt gewoon aan huis en is nog geen uurtje bezig. :salut:

Ik heb de FB pagina bekeken waar ze veel voorbeelden hebben van auto's die de behandeling heeft gehad. Zie echter dat ze vaak meerdere behandelingen achter elkaar doen. Bij een C63 zelfs 4 dubbele behandelingen (!!).

Ben benieuwd wat de werkelijke kosten voor de reiniging dan zijn en of voor meerdere uren stationair lopen wel lekker is voor de motor.

EDIT: Kosten zijn duidelijk, dit staat ook op de FB pagina.
Citaat:
Indien jouw/uw auto een direct ingespoten motor heeft, is de reiniging niet in 1 keer verholpen, maar dient er een dubbele reiniging of mogelijk zelfs 3x gereinigd te worden bij zwaar vervuilde motoren.

De prijs die wij hanteren hangt af van de kilometer tellerstand.
Tot 150.000 km. 1 sessie van 1x 50 minuten kost €85,-.
Tot 250.000 km. 2 sessies van 2x 50 minuten, tegen een gereduceerd tarief van €120,- totaal.
Alles erboven komt neer op 3, mogelijk 4 sessies, ook sterk afhankelijk van de zwaarte van de motorinhoud in liters (CC).
Dit komt dan neer op €60,- meerprijs per sessie.


13 maart 2018 13:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Vanochtend heeft Carbon Cleaning mijn Boxster gedaan. Het is een interessant, voor mij als niet-chemicus/techneut een tikje mystiek proces. Maar Ron Huijboom, de ontwikkelaar van het proces achter Carbon Cleaning, vertelt graag hoe het werkt en voor welke auto's het vooral voordelen biedt:
* auto's met directe inspuiting (precies wat Kappi2907 en MarkS al opmerkten)
* andere auto's met hogere km-standen (200+)
* diesels en auto's op gas
Mijn Boxster is dus 'buitencategorie', want hij heeft nog geen 113k gelopen en ik rij met een warme motor nooit truttig (vermogen houdt natuurlijk ook niet over...) dus wordt hij regelmatig goed heet en 'schoongeblazen'. Bovendien tank ik altijd BP Ultimate 98, zoals Kappi2907 ook al aangaf. Maar goed, hij is wel 20 jaar oud en (voor zo bekend) nooit gereviseerd. Ron is een uur bezig geweest met een 'dubbele behandeling' (dus twee units die tegelijkertijd waterstof leveren), daarvoor is nodig dat je stroom kunt leveren van twee verschillende groepen. Scheelt dus een hoop tijd. Het klopt dat bij sommige auto's meerdere behandelingen worden geadviseerd en uiteraard (?) duurt de behandeling langer naarmate de cilinderinhoud groter is. De testimonials die op Facebook en de site staan zijn overigens echt.
Mijn eigen ervaring is dat hij van onderuit nu iets lekkerder oppakt, verbruikscijfers heb ik nooit bijgehouden dus ik vrees dat ik daar niets over kan vertellen.
Conclusie: zeker voor Porsches met hogere km-standen en juist de generaties vanaf de 997.2 met directe inspuiting wat mij betreft absoluut te overwegen. Voor het geld hoef je het niet te laten.
https://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=72851
https://www.porscheforum.nl/album/album_page.php?pic_id=72850


13 maart 2018 15:18
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Carbon Cleaning
Als ik die website lees inclusief alle taalfouten...
Wekt bij mij geen vertrouwen.
Bovendien is het resultaat niet controleerbaar.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


13 maart 2018 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Carbon Cleaning
MarkS schreef:
...carbon build up......


Dit kwam ook voor bij Ferrari-motoren die te traag gereden worden, vlgns enkele heren zou een Italian-tune-up (full-speed een stuk snelweg...) hier een oplossing kunnen bieden...alleen wel een kleine kans dat het blok het begeeft :mrgreen:
Volgens mij heeft elke motor die 'slap' gereden wordt, of op een te lage bedrijfstemperatuur wordt gereden (de zogenoemde Koos-Spee-methode), een grotere kans op carbon built-up. (alle andere factoren daar gelaten; goede afstelling, bougies op tijd vv, luchtfilter, enz)
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


13 maart 2018 16:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 986, Porsche Boxster 986, EX Mercedes SLK 200 (R170), Ex Alfa Romeo Spider 2.0 TS (916) Ex 944 Type 2 Ex 944 Type 1
Bericht Re: Carbon Cleaning
Ik vindt het wel een logisch verhaal.

Als ik kijk naar mijn oude 944 (maar ook mijn alfa 916) als ik veel korte stukken reedt of file had gereden was die ondanks dat als die goed heet was nauwelijks vooruit te branden. Als ik langere stukken de motor had schoongereden (en dan bedoel ik stukjes van 200 / 500 km) en ik reed dan met een heet blok weg zat er zeker onderin naar mijn gevoel veel meer vermogen.

En als ik naar mijn huidige Boxster kijk. Vindt ik juist het vermogen onderin heel matig pas boven de 3000 toeren merk je pas de kracht van het blok.
Als ik deze vergelijk met mijn SLK dan is die vele malen sneller onderin de toeren.

Ik denk dat ik een afspraak ga maken voor de Boxster.
_________________________________________
Als je alles onder controle hebt rijdt je net niet hard genoeg.
Rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen.


13 maart 2018 16:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: Carbon Cleaning
Ach, gewoon een rit op hoge snelheid maken, 160 km/h oid op de autobahn brandt je hem ook schoon.

Hier een mooie voorbeeld na een rit van mij....van nog geen 30km op de A31 in DL en daarna 15km op de B54 naar huis. Mooi ‘grijs’ en droog...gezonde motor lijkt mij.

Of hij sloom of snel is weet ik niet, boeit me verder ook niet....ding loopt gewoon goed genoeg voor mij... :thumleft:
72126
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


13 maart 2018 16:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Carbon Cleaning
jos944 schreef:
Ik vindt het wel een logisch verhaal.

Als ik kijk naar mijn oude 944 (maar ook mijn alfa 916) als ik veel korte stukken reedt of file had gereden was die ondanks dat als die goed heet was nauwelijks vooruit te branden. Als ik langere stukken de motor had schoongereden (en dan bedoel ik stukjes van 200 / 500 km) en ik reed dan met een heet blok weg zat er zeker onderin naar mijn gevoel veel meer vermogen.

En als ik naar mijn huidige Boxster kijk. Vindt ik juist het vermogen onderin heel matig pas boven de 3000 toeren merk je pas de kracht van het blok.
Als ik deze vergelijk met mijn SLK dan is die vele malen sneller onderin de toeren.

Ik denk dat ik een afspraak ga maken voor de Boxster.

Zijn twee compleet verschillende motoren, dus niet te vergelijken.
Is de SLK een turbo/kompressor?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


13 maart 2018 17:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Carbon Cleaning


7285172850


13 maart 2018 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 986, Porsche Boxster 986, EX Mercedes SLK 200 (R170), Ex Alfa Romeo Spider 2.0 TS (916) Ex 944 Type 2 Ex 944 Type 1
Bericht Re: Carbon Cleaning
Cazzo Super Veloce schreef:
jos944 schreef:
Ik vindt het wel een logisch verhaal.

Als ik kijk naar mijn oude 944 (maar ook mijn alfa 916) als ik veel korte stukken reedt of file had gereden was die ondanks dat als die goed heet was nauwelijks vooruit te branden. Als ik langere stukken de motor had schoongereden (en dan bedoel ik stukjes van 200 / 500 km) en ik reed dan met een heet blok weg zat er zeker onderin naar mijn gevoel veel meer vermogen.

En als ik naar mijn huidige Boxster kijk. Vindt ik juist het vermogen onderin heel matig pas boven de 3000 toeren merk je pas de kracht van het blok.
Als ik deze vergelijk met mijn SLK dan is die vele malen sneller onderin de toeren.

Ik denk dat ik een afspraak ga maken voor de Boxster.

Zijn twee compleet verschillende motoren, dus niet te vergelijken.
Is de SLK een turbo/kompressor?


De SLK is een kompressor. Maar de alfa spider twinspark is geen turbo/compressor
_________________________________________
Als je alles onder controle hebt rijdt je net niet hard genoeg.
Rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen.


13 maart 2018 17:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Boxster S 986, Porsche Boxster 986, EX Mercedes SLK 200 (R170), Ex Alfa Romeo Spider 2.0 TS (916) Ex 944 Type 2 Ex 944 Type 1
Bericht Re: Carbon Cleaning



En heb je verschil gemerkt?
_________________________________________
Als je alles onder controle hebt rijdt je net niet hard genoeg.
Rij nooit harder dan je bescherm engel kan vliegen.


13 maart 2018 17:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5
Berkel en Rodenrijs
Bericht Re: Carbon Cleaning
Ja, hoewel marginaal. Ik denk dus dat mijn auto al redelijk schoon was.
Citaat:
Mijn eigen ervaring is dat hij van onderuit nu iets lekkerder oppakt, verbruikscijfers heb ik nooit bijgehouden dus ik vrees dat ik daar niets over kan vertellen.


13 maart 2018 18:12
Profiel Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Carbon Cleaning
Ik denk dat je het sowieso niet merkt, tenzij je motor wel heel erg vervuild is.
En dan nog zou ik dit niet laten doen; te weinig onderbouwing.
Eerst maar een een half uurtje 200 rijden in D, kijken of dat wat oplevert :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


13 maart 2018 18:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht Re: Carbon Cleaning
Plus 1 en kijk ff naar die uitlaat van dial888, ziet er gezond uit.... :idea:


13 maart 2018 18:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.