Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 18:58



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
996 4S PK's verhogen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht 996 4S PK's verhogen
Ik ben op onderzoek om m'n 996 4S uit 2002 te upgraden.
Heeft een 3.6 L met volgens mij 325pk standaard en er zit al een sportuitlaat op met kleppensysteem waarvan ik de kleppen altijd heb openstaan :D (behalve bij de APK....)

Ben benieuwd wie al PK's heeft gevonden op welke manier.

Tot nog toe heb ik volgens mij de volgende opties gevonden: (in willekeurige volgorde):
-1- ECU mapping
-2- KN luchfilter in bestaande airbox
-3- Nieuw (aluminium) inlaatspruitstuk: betere T-airflow dan standaard, ('fly by wire' systeem omdat het een MK2 is)
-4- Volledige vervanging airbox door sportinlaat en siliconen aanzuigslang

Volgens mij is de basisgedachte voor de luchtinlaat: betere airflow en zo koele lucht als mogelijk
Dus eigenlijk moet ik er ook een vrieskistje inbouwen :lol:

Zoals je ziet zijn het opties die makkelijk vanachter de 996 kunnen worden uitgevoerd. Ik ben niet op zoek naar diepgaande upgrades.
Gewoon ca. 30-40 PK winnen met makkelijk sleutelwerk en ca. Euro 1.000 aan kosten.
Een X51 upgrade is gewoonweg te duur voor wat het oplevert, (ca. Euro 6.000,- voor ca. 30 pk)

De ECU mapping is -naar wat ik heb gelezen- vanuit Porsche simpelweg op de huidige standaard ingezet zodat de snellere Porsches nog zouden worden verkocht... blijkbaar heeft de 996 veel meer in de kast maar is het expres onder niveau van bijv. een GT3 gehouden...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Sportieve groet!
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


26 aug 2018 9:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Op een atmosferische motor is gewoon weinig te behalen. Ook hier. Of het wordt heel erg kostbaar. Ik zou er niet aan beginnen. Niet voor de vermogenswinst iig.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


26 aug 2018 9:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
De makkelijkste upgrades zijn

200cell cross over katalysator. Ooit gaan de original katalysators stuk en kan je wat nieuws uitzoeken,

997 3.8S uitlaatspruitstukken
Of de X51 versie (verkrijgbaar bij Suncoastparts
De zogenaamde spaghetti-uitlaatspruitstukken die ontworpen zijn op nog betere uitlaatflow zijn allemaal duur (Cargraphic, Fabspeed, ... 2000euro)
TopGear in Bridport (UK) biedt wel degelijke kwaliteit aan voor een redelijke prijs. Je zou dan de spruitstukken kunnen voorzien van ene keramische coating zodat ze zo weinig mogelijk warmte afgeven. Daarmee blijven warme uitlaatgassen zo lang mogelijk warm en krimpen ze niet. Wat de druk verlaagt en de flow vertraagt. Alle beetjes helpen.

Luchtfilter upgrades zijn hoogst discutabel:
Is hier ook al een draadje over geweest viewtopic.php?f=3&t=50313&hilit=luchtfilter+resonator
Anders op rennlist eens grasduinen; staat hier nog een recent draadje. Experts hebben uit ervaring al aangegeven dat de meeste third-part oplossingen minder ademen dan OEM.
Eventueel een 997.1 luchtfilterhuis is zonder al te veel aanpassingen 1 op 1 compatibel en geeft beste resultaat. Als enige third party oplossing wordt de EVOMs intake aangewezen. Is dan ook geen geolied filter maar gewoon wasbaar en herbruikbaar.
Een andere goede maar ook dure optie is ook weer de x51 versie luchtfilterhuis met twee luchtinlaten.

IPD plenum kan (evt. de competition versie icm met GT3 (82mm) gasklephuis)
Als je daar interesse in hebt mag je die van mij eventueel overnemen. PB maar.
Heb het er tijdelijk afgehaald, nog geen tijd gehad om terug te zetten. Rijdt wel lekker, wat gretiger in de toeren, en wat strakker aan het gas.
En met competition plenum by-pass je de Helmholtz resonator en maakt de inlaat wel een lekkerder geluid.

Wordt dan allemaal duurder en het werkt ook niet altijd zie https://youtu.be/VjcbqvA2b1c

Verwacht dus niet al te veel. Nominaal is de winst marginaal. Wat er wel gebeurt dat je in een bepaald toerenbereik de power/koppelcurve optimaliseert. JE kan ook de koppelcurve wat verschuiven naar de hogere toeren. Als je al deze aanpassingen doet zou je sowieso ook een gepersonaliseerde tune moeten uitvoeren met een paar runs op de rollenbank om iteratief te optimaliseren. Denk dat er max 20pk inzit. Maar zou ook evengoed minder dan ervoor kunnen zijn in het toerengebied dat jij lekker vind.

Ik heb altijd al eens een dyno willen doen. Maar heb geen baseline als vergelijking. Als de spullen er weer opzitten ga ik het wel eens laten doen uit curiositeit.

Een van de interessantste oplossingen voor meer power is intern aan de motor op de koppen wat te wijzigen. Een van de ideeen is daar andere nokkenassen te gebruiken. Daar zijn een hoop pks nog te halen. Maar dat moet je een keer bij de hier welbekende 996 expert navragen.


26 aug 2018 9:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Over de cold air functies wordt veel blabla verkocht. Vanaf dat je spoiler omhoog komt en er rijwind is is elke intake min of meer een cold air intake. Dus daarvoor moet je het niet doen. Kan je beter op het spoiler knopje drukken. Bij mij wijkt de inlaattemperatuur met standaard luchtfilter met spoiler open nog maar 3-5graden af van de buitenlucht. Spoiler dicht is 20-30graden verschil afhankelijk van de rijconditiws. Veel lager kan je niet dus niet.

De doorslaggevende factor is niet het temperatuurverschil maar om met de minste weerstand zoveel mogelijk lucht voorbij filter tot aan de gasklep te krijgen.


26 aug 2018 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996 4S mk2 (2002)
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Hoi Kheldar,

Zoals altijd een mooi en uitgebreid onderbouwd verhaal je, top hoor!

Bij mij is overigens de spoiler altijd open :D door de after market spoiler, zie de foto... 8)

Ik stuur je een PB voor het plenum
_________________________________________
The more I learn, the less I know...


27 aug 2018 11:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Inruilen op een turbo.
En dan lekker aan de slag op tuning-gebied :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


27 aug 2018 11:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Ja ... dat van die turbo is de beste optie lijkt mij ook. Bovenstaand is gewoon gerommel in de marge.


27 aug 2018 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Gewoon de auto op de rollenbank zetten. Waarschijnlijk heeft de auto dan al meer vermogen dan de 325 pk's, dit hebben de meeste Porsches toch.
Probleem voor weinig opgelost.
_________________________________________
Mvg,

René


27 aug 2018 12:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Wat zijn de ervaringen met moderne 911’s mbt chip tuning. En niet topvermogen want die ding ‘lopen’ allemaal rond de 300 maar voor een betere motorloop bijv. in het middengebied, verbeterde a/f ratio etc....
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 aug 2018 12:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
De meeste moderne 911s hebben inmiddels een turbo motor. Dus reken maar uit wat dat doet voor de “tuningsmogelijkheden”

;-)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


27 aug 2018 13:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Als ik zo links en rechts lees dan is het voor turbo motoren vrij gemakkelijk; andere chip erin en je hebt veel meer vermogen bij .
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


27 aug 2018 15:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
toevallig weet ik nog een blauwe 996 turbo te koop, getuned en al :wink:


27 aug 2018 18:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 4S cabrio, ex-964 C2 cabrio, ex-911 SC targa. Golf GTE, VW Polo Highline
Huizen
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Geloof me, met de originele motor ben je al heeelmgoed voorzien. Als je meer wilt, moet je idd naar de turbo, tuning op het atmosferische blok levert weinig op en kost veel. Overigens, ik heb veel ervaring met beide de turbo en (mijn) atm blok: je kunt jezelf de vraag stellen of het zo heul veul uitmaakt.... natuurlijk, een turbo is mooier altijd, maar zo veel meer vergif kan ik er niet in terugvinden. Wellicht onder circuit condities, maar zo in NL of op de Autobahn..ik weet t niet


27 aug 2018 21:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Nokenassen van de 3.4 en de gt3 schijnen erg op elkaar te lijken. Heb gehoord dat dat op een 3.6 blok wel eens voor wat meer pk-tjes zou kunnen zorgen. Blijft natuurlijk een kostbare situatie om dat zo te vervangen. Enkel leuk om te doen bij een (deel)revisie.


27 aug 2018 23:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
lagunamak schreef:
maar zo veel meer vergif kan ik er niet in terugvinden. Wellicht onder circuit condities, maar zo in NL of op de Autobahn..ik weet t niet

Nou, scheelt toch al gauw een pekaatje of 100 denk ik? Ga je echt wel merken :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


28 aug 2018 0:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Of je auto strippen. Minder gewicht geeft niet meer PK's, maar wel een snellere auto.
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


28 aug 2018 6:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
In die categorie:
Afbeelding
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


28 aug 2018 7:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
De verkoop van turbo's gaat op dit moment moeizaam en prijzen zijn inmiddels al weer op het niveau van 2013. De meeste staan vaak lang te koop.
Maar de 4s modellen worden nog vrij vlot verkocht (afhankelijk van de staat, km-stand etc). Mijn advies is om te investeren in een turbo. Veel anders dan het vermogen van een 4s. En mocht je dan al snel gewend zijn aan het aantal pk's kun je alsnog upgraden.


28 aug 2018 9:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
En waarom gaan de 4s-jes dan nog wel omhoog? Is dat vanwege de hogere onderhoudskosten van een turbo, revisiekosten van schakelbak etc? Of iets anders?


28 aug 2018 10:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Inzake prijzen Turbo's ... Je koopt een (bijna) nieuwe 991 S met 400pktjes, en een "up to date" interieur voor hetzelfde geld (of iets minder) met minder km's op de klok...


28 aug 2018 11:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
mark996 schreef:
En waarom gaan de 4s-jes dan nog wel omhoog?


Die zie ik niet omhoog gaan. De prijzen schommelen tussen de 30-35K. Hetzelfde als de afgelopen jaren.
Uitzonderingen heb je altijd (maar vaak staan die ook langer te koop => lees: nog steeds)


28 aug 2018 11:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Ja redelijk stabiel denk ik qua prijs. De 996 turbo lijkt me ook? Geeft ook altijd een vertekend beeld want zowel bij de 996 turbo als de ongeblazen versies vaak veel (achterstallig) onderhoud dat er toch op (korte) termijn aankomt en wat soms niet altijd met een AKK naar boven komt.


28 aug 2018 11:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
ik zie de langer te koop staande 996 4S-jes of Turbo's inderdaad inmiddels voor 997 prijzen staan. Dat lijkt me toch redelijk onverkoopbaar. Keuze 996 of 997 voor hetzelfde geld (en dan allebei een S of Turbo uitvoering) lijkt me toch redelijk snel gemaakt (niks ten nadele van een de 996, heb er zelf 2 gehad, maar een 997 is toch weer nieuwer met mooier interieur).

Maar goed, de 996-jes die voor die bedragen te koop staan zijn waarschijnlijk weer de 'ik heb een P dus goud in handen' verkopers.. :wink:


28 aug 2018 12:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 MK2 Targa
Etten-Leur
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Het zal idd zoiets zijn Mark... er zijn wel "dwazen" die de 996 boven de 997 prefereren, maar die mag je zelfs hier op het forum al met een vergrootglas gaan zoeken. :mrgreen:

Even serieus:
er zijn zat mensen die juist de 996 boven de 997 zien (bijv. de @$$) en persoonlijk vind ik de voorbumper met de mislukte plaatsing vd mistlampen echt NIET mooi bij de 997... Maar de markt met "mooie auto's met teveel vermogen" raakt redelijk vol en dan moeten bepaalde mensen toch hun verlies nemen ben ik bang...

Misschien ook een beetje ikhoopdathetnetzogekwordalsmetde964en993turbo-prijsbeleid?

Bij partikulieren vind je nog weleens een fatsoenlijk geprijsde met lagere km standen, maar dan zijn ze meestal ook wat gekieteld of anderszins iig niet meer origineel.

Maar blijft trekken, zo'n 996 Turbo :D


28 aug 2018 15:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Carrera
Bericht Re: 996 4S PK's verhogen
Gewoon ca. 30-40 PK winnen met makkelijk sleutelwerk en ca. Euro 1.000 aan kosten.
Een X51 upgrade is gewoonweg te duur voor wat het oplevert, (ca. Euro 6.000,- voor ca. 30 pk)

Zoveel geld voor die extra pk’s....vind ik weggegooid geld.

Eerste de beste de beste AMG of sportmotor ga je echt niet bijhouden met zo’n trage hok..... :mrgreen:

Investeer liever in de onderstel waardoor hij strakker stuurt..... :drive:
_________________________________________
early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise


28 aug 2018 16:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.