Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 17:49



Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
AirBus schreef:
@ - Cazzo Super Veloce, weet jij of alle waterkanalen in de kop zelf met elkaar in verbinding staan? (ik moet dit nog uitzoeken)



Denk ik wel, maar ik heb te weinig specifieke kennis van deze koppen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


04 okt 2018 11:12
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Ja had ik even moeten zeggen , maar het antwoord is ja. Bedankt voor je reactie.
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


04 okt 2018 11:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Gistermiddag de koppen opgehaald, en ze zijn in prima staat! Ook de warmtewisselaar is prima.
Ze hebben de koppen miniscuul gevlakt, in beide zat een kleine holling richting het kettinghuis, maar dat was echt minimaal.
Ook zijn de kleppen afgeperst, en die zijn nog prima.

Ze zien er weer als nieuw uit :cheers: Ik zal nog fotos plaatsen van de kopporno :lol:

Dus heel blij dat de koppen goed zijn, maar wat is het dan?? Toch de koppakking?
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


05 okt 2018 8:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
De enige mogelijkheid die ik zag is dat je AOS kapot was en via die weg koelwater/olie gemixt is geworden. Maar aangezien jouw auto geen water-verwarmde/gekoelde AOS heeft gaat deze vlieger niet op. Ik weet het dus ook niet meer.


05 okt 2018 9:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Dus dan toch 1 van de koppakkingen?


Afbeelding

Afbeelding

Heads up , lekker schoon en ok. :thumleft:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


05 okt 2018 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 986
Westerlo,Belgie
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
eigelijk te mooi om te monteren :lol:

Nu weet je in ieder geval achteraf dat de motor wel zeer gezond is!
_________________________________________
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself.


05 okt 2018 11:51
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Weten jullie of de kopbouten van een 2.5, 2.7, 3.2, 3.4 hetzelfde zijn? M10 230mm x 24 stuks ?
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


08 okt 2018 14:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Ik zal mijzelf even antwoorden.. (na flink speuren) ja dat is hetzelfde. De koppaking zelf niet.
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


10 okt 2018 14:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Zo vrijdag komen de kopbouten binnen, en dan volgende week de koppakingen.

Het is goed oppassen waar je wat besteld, de prijzen varieren mega!
Rosepassion en design911 berekenen bijv voor de speciale o ring onder de warmtewisselaar tussen de 6-8 euro per stuk! Met de maat op internet vind ik hem voor 0.19 cent!
Net als de multiriem geleide wieltjes.. Lager los was 2 euro. ipv een nieuw wieltje van 2x 50 euro en 1x 70 euro
Nu voor 18 euro nieuwe lagers erin geperst.

Over 2 weekjes hoop ik tijd te hebben het blok weer op te bouwen.
:thumleft:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


17 okt 2018 11:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Ik zie de afkorting AOS vaker voorbij komen maar wat is dat :?:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


17 okt 2018 16:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
air oil separator ?


17 okt 2018 16:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
AOS staat voor Air Oil Separator. In het motorblok zelf is er een lichte overdruk door blow-by. Om emissienormen te halen worden deze gassen in het karter gerecirculeert naar de inlaat van de motor waar ze in de cilinders verbrandt worden. Deze karterdampen zijn verder rijk aan olie, meest in de vorm van een mist. In de AOS wordt deze oliemist zo goed mogelijk gescheiden dmv een cyclonale werveling van de gassen. De oliemist vormt druppeltjes die door de inertie minder snel gaan wervelen en naar beneden vallen. De AOS heeft een retouraansluiting op de onderzijde van het karter zodanig Dat de afgevangen olie weer terug loopt naar het karter. De AOS is eigenlijk een catch tank die aangesloten is op het karter en dus nooit leeg gemaakt moet worden.

In de M96/97 motoren zit de recirculatie van de karterventilatie vlak na de gasklep gemonteerd. Dat betekent dat in de situatie dat de gasklep zich sluit het karter via de AOS onder een groot vacuum komt te staan. Dit is niet goed want te groot vacuum verstoort deels de scheidende werking van de cyclonale werveling in de AOS waardoor er letterlijk oliemist en zelfs druppels de inlaat in gezogen worden. De inlaat is ook kouder dus bevordert tevens de condensatie van de oliemist. Deze olie in de inlaat kan gevaar opleveren voor een hydraulische slag in de cilinders.

Om dit te voorkomen is de AOS voorzien van een flexibel membraan dat wanneer het vacuum te groot wordt de AOS zo goed mogelijk afsluit. Dit membraan flext dus tijdens het rijden heel de tijd heen en weer en is dus onderhevig aan slijtage. Op een gegeven moment scheurt het of sluit het minder goed af. Er komt dus onder bepaalde omstandigheden olierijke karterdampen in de inlaat.

Een slecht werkende AOS kan daarom soms makkelijk herkend worden aan een sterk vacuum wanneer je de oliedop er af draait met stationair draaiende motor. Een ander mogelijk symptoom is als er tijdens het rijden (in hoge toerentallen) er bij plots van het gas af rookwolken uit de uitlaat komen. Letterlijk opgezogen oliemist die in de cilinders verbrand wordt. Soms zijn er geen voorafgaande waarschuwingen en gaat de AOS opeens in één klap er aan. Met meestal serieuze motorschade als gevolg.


17 okt 2018 16:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Bedankt voor de uitleg :) en ik begrijp dat er ook olieafscheiders zijn met koelwateraansuiting maar dat de afscheider van TS die niet heeft.
Zit er misschien ergens een oliekoeler op het koelwater?
Anders is de eerste verdachte toch een koppakking.
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


17 okt 2018 18:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
De AOS heeft een aansluiting om koelwater doorheen te laten stromen. Dit om te zorgen dat de AOS goed warm blijft. Bij de Boxster en Cayman is deze blijkbaar niet aangesloten omdat hij daar op een plek zit die warm genoeg wordt/blijft dit in tegenstelling tot 996/997 daar zou het met wat koudere buitentemperaturen te koel kunnen worden.

Er is inderdaad ook nog een oliekoeler maar die lekte niet.

Lekkende koppakking lijkt me nu ook meest voor de hand liggende oorzaak. Al was het er niet echt aan te zien. Ik hoop het toch in ieder geval. Dan zou het probleem nu opgelost moeten zijn.


17 okt 2018 19:39
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Klopt, mijn AOS heeft geen koelwater aansluiting.

Echter zit de AOS straks wel met een bypass :salut:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


18 okt 2018 8:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 986
Westerlo,Belgie
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Als ik dat allemaal zo hoor over die AOS pfieuw...

Ik controleer hem telkens als ik hem koud start of er geen rook achterna komt maar hij kan het duidelijk gewoon zo ineens begeven :scratch:
_________________________________________
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself.


18 okt 2018 10:54
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Dat is ook overdreven. Maar het blijft een aandachtspunt.

Sowieso laat elke goed werkende AOS altijd een beetje oliedampen door. De inlaat wordt dus altijd wel vettig. Komt nog bij dat waar de AOS aangesloten zit op de inlaat de karterdampen die er uitkomen niet altijd mooi de bocht maken het inlaattraject in maar tegen de 'koudere' inlaatwand aan stromen. De oliemist die toch voorbij de AOS komt kan daar dan condenseren en olie kan er zich ophopen. Bij uitzetten van de motor warmt de gehele inlaat op door stralingswarmte en wordt de daar verzamelde gecondenseerde olie opgewarmd en kan dan ahw verder de inlaat in vloeien, tot tegen de inlaatkleppen, als deze open staan zelfs tot in de cilinder.

Bij stevig doorrijden met bochten en veel schakelen bij hoge toerentallen kan er meer oliemist dan anders voorbij de AOS raken. Het membraan gaat dan steeds open en dicht onder wat hogere vacuum belastingen (hogere toeren). Daarom ook dat de men aangeeft na een stevigere rit vaker eens een rokende koude start te hebben. Verder kunnen deze felle wisselinde vacuum belasting een reeds aanwezige slijtage van het mebraan versneld verergeren met eventueel plots falen tot gevolg. Hoeft niet direct zo te zijn dat blok stuk gaat. Maar de kans op vloeibare olie in de cilinders is er wel.

Ik heb wel ergens gelezen om preventief te vervangen elke 40-50k km. Als je nergens in de onderhoudshistorie een hier iets over kan vinden is het het overwegen waard om op termijn er toch naar te laten kijken. Andere optie is (laten) modificeren/omleiden zodanig dat de AOS niet meer rechtstreeks in de uitlaat uitkomt. Dat laatste is een permanente oplossing voor het probleem met het membraan en excessief vacuum. Als er geen te hoog vaccuum meer is blijft de AOS permenant 'open'

Het hoeft nu ook weer niet zo te zijn dat elke rookwolk bij koude start door een minder goed werkende AOS komt. Kan zijn dat tijdens stilstand en een bepaalde stand van de zuigers er soms wat olie voorbij de zuigerringen kan vloeien. Inherent aan boxer-motor design met de plat liggende cilinders.


18 okt 2018 13:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Zo de kopbouten zijn binnen. De schroefkoppen zijn wat groter, en de torx maat is 55 ipv 50. Dus ik denk dat ze er wat van geleerd hebben.
De rest komt hopelijk binnen aan het einde van de week.

Het is alleen wel een zoektocht naar de o-ringen onder de oliekoeler, gezien dit de versie is zonder plaat er tussen.

Vanavond even verder stoeien met de gebroken uitlaat bouten. Ik heb er al 4 uit van de 7.. de laatste 3 laten zich niet boren. :scratch:
Ik zag trouwens in de originele uitlaat bochten beste dikke lassen zitten, ik denk dat ik die iets ga afbramen voor een betere flow.

Het idee om er een turbo op te bouwen met max 0.4 bar kriebelt ook nog steeds heel erg.. mja ik denk niet dat het verstandig is.
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


22 okt 2018 16:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Waarom willen die niet boren?
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


22 okt 2018 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Te hard, heb al div merken boortjes geprobeerd, lage toeren, hoog..etc Boorolie in de kolomboor, blijft lastig.
Heb er nog 2 over, daar loopt de boor schuin op weg. Ik ga van de week een boormal maken. evt kan ik er een helicol inzetten of een m10 tapeind.
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


24 okt 2018 12:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
VW Spijlbus 1964 BMW E93 335i
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Ze zijn eruit! Lang leve de luchtdremel. Gelijk Rvs tapeinden besteld.
Helaas nog geen kop onderdelen, het pakket is nog geen eens op het depot... :scratch:
_________________________________________
6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)


26 okt 2018 12:10
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Let op: RVS is lang niet zo sterk als ijzeren tapeindes. Bovendien worden ze (bij) warmte langer dan ijzeren tapeindes, wat kan leiden tot lostrillende moertjes en een cilinderkop die minder stevig vastgedrukt zit.


28 okt 2018 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
Correctie: ijzer --> staal. Ik kan mijn berichten niet meer bewerken.


28 okt 2018 15:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
RVS is ook staal :roll:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


28 okt 2018 23:59
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera 4S (ex: Boxster S 986.2)
Twente
Bericht Re: Boxster 986 2.5 -> koelwater olie mix visa versa
RVS is een soort staal ja, maar geen sterke soort.


29 okt 2018 0:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.