Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:06



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
4 daagse Alpen rit - foto's en verslag 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster 987 S, BMW Z4 Sdrive20i, Ford Mustang Mach-e
Bericht 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Zo, terug thuis van 4-daagse Alpen rit. Tijd om het avontuur voor jullie uit te schrijven. Het plan was om met drie personen (en drie cabrio’s) in 5 dagen 23 alpen passen te gaan rijden maar vanwege privé omstandigheden zijn het enkel een kennis van mij en ik zelf geworden. En vanwege het weer is de rit beperkt gebleven tot 4 dagen. Kennis reed in BMW 420d cabrio en ik in de Boxster. Weerverwachting en pas openingen de dagen voor vertrek scherp in de gaten gehouden en een last minute besluit genomen om te vertrekken. Boxster goed voorbereid, nieuw setje banden en remblokken gegeven voordat we vertrokken.

Dag 1 – Klausenpasshohe – Sustenpas – Grimselpas – Furkapas – Gotthartpas

Overnacht ten zuidoosten van Zürich omdat we de Klausenpas vanuit het oosten wilden beginnen. Nadat we door het wat saaie begin van de weg richting de pas doorgekomen waren begon het feest. Ik heb al veel passen gereden maar deze is nu één van mijn favorieten, een goed begin van de tocht. Hierna een stukje (kostte uiteindelijk bijna drie kwartier) om moeten tijden omdat de Sustenpas nog gesloten was, uiteindelijk hebben we de Sustenpas vanuit het westen kunnen bereiden tot aan hotel Steingletscher en daar dus noodgedwongen om moeten keren. Voordeel hiervan was wel dat de weg heerlijk rustig was en je lekker kon doorrijden. Vervolgens de Grimselpas opgezocht en genoten van de sneeuw. Prachtig zoveel sneeuw en het stuwmeer lag er nog deels bevroren bij. Indrukwekkend. Na deze pas was het oorspronkelijke plan om de Nuefenenpas te rijden maar deze was nog gesloten. Gelukkig hadden we op zwitserse informatie sites al gezien dat deze dag de Furka om 16:00 open zou gaan en dat bleek te kloppen. Dus via de Furka weer terug richting het oosten, want we willen terug naar de A2 snelweg om af te kunnen zakken naar het zuiden. Furka ook nog veel sneeuw en net zoals de Grimsel veel smeltwater op de weg. Onze zorgvuldig gepoetste auto’s aan begin van de tocht waren na de eerste dag al direct behoorlijk smerig. Uiteindelijk via de Gotthart terug naar de A2. Na al het moois van de eerder deze dag gereden passen viel deze een beetje tegen. Vanwege de tijd en we het rijden wel even zat waren een hotel direct aan zuidzijde tunnel opgezocht.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dag 2 – San Bernardino – Julierpas – Albulapass

De receptie van het overnachting hotel kon ons goed vertellen waar we onze auto’s konden wassen, dus na een ontbijt en wasbeurt gingen we met schone auto’s op pad. Eerst stukje A2 afzakken omdat San Bernardino op het programma stond. Mooie pas, weinig verkeer, heerlijk gelunched in Hotel Bodenhaus in Splügen (aanrader). Op het programma stond de Splügen pas maar die was vanwege een landverschuiving gesloten. Dus doorrijden en bij Thusis rechtsaf om uiteindelijk de Julierpas op te gaan zoeken. Op zich is het interessante deel van deze pas een vrij kort stuk maar de haarspeldbochten zijn lekker ruim en kunnen snel genomen worden, ook wel eens lekker. Even getwijfeld of we de Maloja op en neer zouden tijden maar we moesten nog een stukje doorrijden (hotel reservering in Davos) dus niet gedaan. Richting Davos via de Albula pas. Op zich niet bijzonder en door een tweetal weg opbrekingen ook nog eens bijzonder vervelend rijden. Los van de regen die de wegen weer nat maakte en daardoor de auto’s weer vies werden. Dat hebben we de rest van de dagen maar zo gelaten. 5-sterren hotel (Grandhotel Belvédère) in Davos gepakt (blijkbaar erg goedkoop in de zomer), op zich mooi maar heb wel eens beter gezien.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Laatst bijgewerkt door sandernl op 21 jun 2019 16:38, in totaal 6 keer bewerkt.



21 jun 2019 16:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster 987 S, BMW Z4 Sdrive20i, Ford Mustang Mach-e
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Dag 3 – Fluelapass - Ofenpas (klein stukje) – Stelvio (zuid zijde) – Umbrail

Goed, dag 3. Dag begon goed, gordijnen openen en strak blauwe lucht. Alhoewel dat in de bergen snel kan veranderen. Plan was volgend hotel in Merano (als uitvalsbasis voor tocht naar de Dolomieten) maar we konden tijdens ontbijt geen hotel vinden binnen vereisten en budget in Merano en direct omgeving. Uiteindelijk één geboekt in Latzfons, een gehucht in de bergen boven Bolzano…maar fantastisch uitzicht vanuit hotelkamer en lekker goedkoop. Enfin, vanaf nu passen rijden die ik nog nooit gereden had en het begon uitermate goed met de Fluelapas. Fantastische combinatie van bergen, uitzichten en naarmate we hoger kwamen ook weer veel sneeuw. De Schottensee aan de top lag er nog geheel bevroren bij en leverde met de sneeuw op de berghellingen een geweldig plaatje op. Via stukje Ofenpas en omweg via Livigno een SS30 op weg naar de Stelvio zuidzijde. Tijdens route planning al gekozen voor zuidzijde en op de dag zelf was noordzijde afgesloten. Dus planning was `toevalligerwijs de juiste keuze. Noordzijde leek me tijdens planning te druk en voor de 3e auto die uiteindelijk niet is meegegaan (Ferrari 360 spider) af en toe te smal om tegenliggers makkelijk te kunnen passeren. Op de Stelvio werd direct duidelijk dat dit een populaire pas is, veel meer fiets, motor en auto verkeer dan op alle eerder gereden passen. Respect voor de wielrenners (soms behoorlijk op leeftijd) en paar fraaie bolides zien rondrijden. Ook nu weer een mooie pas en uitgebreid de tijd genomen voor foto serie. Doorgereden naar de top, hier weer erg veel sneeuw wat voor de gehele belevenis absoluut een toegevoegde waarde had. Daar omgekeerd om via de Umbrail weer af te zakken naar het dal. Umbrail leuk en af en toe hele diepe afgronden zonder enige vorm van vangrail. Als mijn vrouw had meegereden had ze deze pas niet leuk gevonden. Om Merano toch even mee te maken daar avond eten genomen en daarna op zoek naar ons berghotel. Uiteindelijk toch prima plek, nieuw gebouw, moderne kamers en uitzicht op de Dolomieten in de verte. Ons doel voor de dag erna.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dag 4 – Dolomieten

Vroeg wakker omdat regen wordt verwacht. De dag begon goed maar uiteindelijk hebben we inderdaad toch een hoop regen over ons heen gehad. Had tijdens de eerste bui de GoPro nog in bereik van de ruitenwissers zitten, had dus snel een parkeerplekje nodig maar dat liet even op zich wachten. Uiteindelijk terug bij hotel waren ze verwonderd dat het er geregend had wat zij hadden er geen spat van meegekregen. Veruit de twee mooiste routes vond ik de Passo Gardena en Sella pas. Misschien ook wel omdat we hier nog zonnig weer hadden. Maar de combi van groene heuvels en rauwe bergpieken was erg fraai. Ook hier weer erg veel verkeer en het was pas juni, zal in hoogseizoen heel erg druk zijn, misschien wel ondoenlijk om lekker door te kunnen rijden. Vanwege de dreigende wolken minder tijd genomen voor foto’s.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dag 5

Plan was via Jaufenpas naar Oostenrijk en daar wat passen rijden maar weersverwachting was dermate slecht dat we deze dag gebruikt hebben om naar huis te rijden. Deze passen komen volgend jaar wel aan de beurt.

Ik had voor het eerste een GoPro (Hero 7 black) meegenomen, heb de nodige uren aan ruw video materiaal. Heb af en toe de GoPro ook op de BWM geplaatst zodat ik video’s van mijn rijdende Boxster heb. Moet nu eens uitzoeken hoe ik hier een 5-minuten highlights filmpje van kan maken. Zal ook die posten zodra gereed. Als iemand nog een tip heeft voor gebruiksvriendelijk edit programma houd ik me aanbevolen. Kleuren ruw materiaal is goed, moet enkel knip- en plakwerk uitvoeren en wellicht muziekje toevoegen want windgeruis is niet echt fijn om 5 minuten aan te horen.


21 jun 2019 16:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Mooi verslag en mooie foto’s :thumleft:
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


21 jun 2019 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Leuk dat je je ervaring deelt :thumleft:


21 jun 2019 18:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex 964 nu R107
010
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
:thumleft: Na het lezen dit gelijk aan mijn bucketlist toegevoegd. :drive:


21 jun 2019 20:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Leuk verslag Sander!

Had graag met jullie meegegaan

kijk uit naar je videoverslag.

Groet, Sander


21 jun 2019 21:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
sandernl schreef:
heb. Moet nu eens uitzoeken hoe ik hier een 5-minuten highlights filmpje van kan maken. Zal ook die posten zodra gereed. Als iemand nog een tip heeft voor gebruiksvriendelijk edit programma houd ik me aanbevolen.


Mooi verslag. Mooie trip! Bedankt voor de moeite van het delen!

Ik heb zelf geen GoPro maar een Sony action cam en een Dashcam.

Ik kort de delen in met de Sony software en plak ze aan elkaar met standaard gratis Windows Moviemaker. Muziek er onder plakken en teksten gaat daar ook nog makkelijk mee. Multicam beelden etc. lukt er niet mee.


22 jun 2019 20:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex Boxster 987 S, BMW Z4 Sdrive20i, Ford Mustang Mach-e
Bericht Re: 4 daagse Alpen rit - foto's en verslag
Ik heb een video editing app gevonden die kennelijk met windows 10 meekomt. Basis functionaliteit maar meer dan voldoende om ruw materiaal te editen en samen te voegen. Gebruiksvriendelijk na 10 minuten oefenen. Lastigste is nog om het ruw materiaal dusdanig in te korten dat het interessant blijft voor iedereen om te bekijken.

Nu nog even uitzoeken welke muziek ik mag gebruiken wanneer ik film op youtube publiceer.


22 jun 2019 22:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: outletvalve, Sparkplug, Stiruam


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.