Auteur |
Bericht |
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Steeds weer smullen bij het lezen en het kijken naar de foto's. Geweldig dat je de uitgebreid de tijd en moeite neemt om ons 'mee te nemen' bij dit project. Hulde!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
17 sep 2019 6:27 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Prachtig
|
17 sep 2019 23:44 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Thanks! Kleine setback vandaag, omdat het reservoir dat voor 'overflow' van olie gebruikt wordt niet past. Zoals op de linker foto is te zien, is de versteviging voor de rechter 'shocktower' aangepast om ruimte te maken. De delen die ik had besteld (ST-Classic.com in NZ) zijn echter zonder deze uitsparing dus past het allemaal niet mooi. Nu zouden we de 'washerbottle' kunnen verwarmen en modificeren om het te laten passen, maar dat is ook weer zoiets. we zullen dit bracket dus toch moeten aanpassen zoals het origineel het had. Het is weer wat extra werk ($$), maar ja, als je toch eenmaal bezig bent om het 100% goed te doen....
|
18 sep 2019 2:51 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
De stoelen zijn eindelijk onderweg! De RSR had zogenaamde RSR kuipjes, (zoals Olaf ze ook heeft in z'n oranje RS rep) waarbij de passagier stoel niet verstelbaar was en de rijder uitvoering wel. Vanaf 1974 reden de Porsche fabrieks race teams voornamelijk met 'Lollipops' (stoelen zo genaamd vanwege de vorm met de hoofdsteun geintegreerd). Je ziet zo ook vaak in 934s, dus veel gebruikt in de jaren zeventig. Wat de meeste mensen echter niet weten is dat deze Lollipops in 1973 al getest werden door het fabrieksteam. Zo zijn er duidelijk foto's van de Martini RSRs tijdens de Targa, waarbij zichtbaar is dat de rijder-stoel een Lollipop is en de passagierstoel een 'RSR'-model. dus voor mij werd het 1 x RSR en 1 x Lollipop. De keuze in Australie is uiteraard nul, dus ik moest ze in de VS of Europa bestellen. De meeste referenties gaan dan vervolgens uit naar BF Torino ('Deser' tegenwoordig geloof ik), 'Vintage Seats' of 'GTS Classics' in de VS. Ik ben uiteindelijk bij Stefan van GTS classic beland, aangezien zij beide stoelen leveren in het juiste materiaal (Nylon/Perlon - brandwerend). Begin mei al besteld en komende week hopelijk in huis. Ik heb, anders dan bij de originele auto gekozen voor een RSR met aparte hoofsteun en verstelbare leuning, aangezien ik wel graag wil dat m'n vrouw ook 'comfortabel' en veilig mee kan. Zal volgende week een paar foto's plaatsen van de stoelen met de mooie 'Repa' 4-punts gordels die ik een tijdje terug al had gescoord.
|
26 sep 2019 8:09 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 sep 2019 11:01 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Geloof het of niet, Ik hou een redelijk precies budget bij en daar zit ik momenteel qua metaalwerk 30% overheen. Maar, ik heb de basis auto aangeschaft toen de prijzen minimaal waren (AUD$33K/20K euro, nu zou me dat ongeveer 2.5 tot 3 keer zoveel gekost hebben) en er nu ongeveer voor AUD$30K aan verbouwd. Het helpt dat ik duidelijke afspraken met m'n metaalwerker heb (niet meer dan x per maand) en dat ie me een hoop zelf laat doen.
De president van onze 901 club hier heeft net zijn viper groene 1972 2.5 ST compleet, en we denken dat 'm dat AUD$200K gekost heeft (Euro 123,6K). Uiteindelijk denk ik dat ik zo'n beetje op hetzelfde ga uitkomen, maar dan is het - op de wielen na - wel precies zo gedaan als het origineel. En aangezien ik niet van plan ben 'm te verkopen maakt dat het uiteindelijk 'maar een replica' is voor mij niet uit.
De motor (MFI injectie, high butterfly, twin plug Magnetti, zuigers & cilinders, motor-modificaties, enz), samen met de paintjob (incl Martini logo) gaan de grote kostenpost zijn. Gelukkig kan ik zodra ie in de lak staat, de tijd nemen; sparen en weer iet kopen en opbouwen. Ik wil graag in 2021 klaar zijn, maar het is niet het eind van de wereld als we dat niet halen.
|
26 sep 2019 11:45 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Gaaf man! Ben erg benieuwd naar het eindproduct
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 sep 2019 15:56 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Heel fraai project....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
26 sep 2019 17:13 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Einde van de wereld wil ik niet zeggen, maar je ziet anders wel een verrekt eind van Nederland vandaan Mooi om de updates te zien, blijft een mooi draadje om te volgen, dank daarvoor!
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
26 sep 2019 17:31 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Echt een geweldig mooi project!
|
27 sep 2019 0:22 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Mooi man, echt een ge-wel-dig project!
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
27 sep 2019 18:56 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ze zijn er: Moet nog even met Stefan @ GTS-Classics overleggen, want er zijn een aantal dingetjes die me niet bevallen. Snap bv niet dat je zulke dure spullen zo slecht inpakt; er is wat schade (op 't plastic aan de achterkant) maar het had nog veel erger kunnen zijn. M.i. belachelijk als je US$865 voor shipping betaald. Wat kost een rol bubble-wrap nou? Verder zijn er geen gaten in de Perlon stof gemaakt waar de hoofsteun voor de RSR stoel in moet. Ik kan me voorstellen dat ie dacht dat ik misschien zonder wilde rijden en dan die gaten niet wilde hebben, maar kom op; vraag het dan gewoon. Anyway, ze zien er, vooral met de REPA 4-punt harnasjes, erg cool uit. Olaf wees me er fijntjes op (thanks mate! ) dat de Lollipop een 5-punt zou hebben, maar mijn excuus is dat de lollipop experimenteel was en ergens in april or Mei 1973 voor het eerst werd gebruikt. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze toen ook meteen al een 5-punts hadden...
|
02 okt 2019 0:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ik vraag me af of dat gat voor de 5de strap dan wel in de experimentele stoel zat Slordig dat het niet goed verpakt is geweest - en inderdaad ook jammer van de hoofdsteun-gaten (ik neem aan dat je de hoofdsteunen ook daar besteld hebt). Zonder hoofdsteun vind ik zelf de looks mooier, maar de hoofdsteun is wel prettig - zeker omdat het een erg lage rugleuning is ...
|
02 okt 2019 9:25 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Hoofdsteunen heb ik inderdaad ook daar besteld. En net als bij de jouwe (en als het origineel) zijn die in 'leatherette'; ik vond hoofdsteunen echt nodig als safety feature. GTS stuurt me de onderdelen op die ik nodig heb om het zelf te doen (of te laten doen) met instructies, maar het blijft slordig. Eens kijken wat de experts op earlyS zeggen over de 5-punt in 1973. het maakt me in principe niet echt veel uit. De echte R6 heeft namelijk ook een aantal features die incorrect zijn ten opzichte van hoe de auto was toen Gijs er in racete. (crossmember voor is fout, brandblusser locatie, 300kph snelheidsmeter ipv 250, rollbar & harness bevestiging, CDI schakelaars in kleur, stuurhub, rubberen voorklep bevestiging zitten op de foute plek, centrale oliekoeler grille in de foute kleur, strut voor is te sjiek, etc)
|
03 okt 2019 0:30 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Een paar kleine vorderingen. Ik was afgelopen zaterdag in de workshop om verder te gaan met schuren. Ik had ook wat spullen meegenomen om te kunnen meten. De 'washer bottle' rechtsachter past, nadat we de vorm met een heatgun wat hebben aangepast, maar det ziet er niet uit en ik ben bang dat 't zo uiteindelijk gaat lekken. Ik had inmiddels een 2e bottle besteld en besloten dat het bracket rechtachter toch gewoon aangepast moet wordne om het goed te doen. Verder zijn de gaten die nodig waren om de 'trailing arm brackets' aan de bovenkant te lassen weer gevuld, is een footrest toegevoegd (na bestuderen van verschillende oude foto's), zijn de beugels voor de remleidingen verplaatst en zijn de F-serie brackets gemaakt. En hoera.... de stoel past! Mooiste detail vind ik zelf de versteviging over de plek waar de 'spring plate' zit. Ook iets wat we op oude foto's zagen, en ondanks dat ik de huidige, wat onafgewerkte vorm prima vind, gaat mijn metaalwerker het beter afwerken; uiteindelijk twijfelt men aan zijn kwaliteiten als men het ziet, in plaats van zich te realiseren dat ik zo'n idioot ben die het niet perfekt wil omdat de fabriek dat ook zo zou doen. Nog wat andere kleinigheidjes (bv de linker bovenhoek van het handschoenenvakje is bij een 1974+ auto anders, dus dat moet nog even gefixed) maar behalve dat ik nog een dag of 3 moet schuren is de auto nu echt bijna klaar voor verf. Ik hoop dat ie voor de kerst nog weg kan.
|
14 okt 2019 4:21 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Man man man, wat moet jij straks met je tijd als dat ding klaar is. Rijden?!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 okt 2019 8:58 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Hoi Harald, Katrijn heeft al aangegeven dat ze deze wel mooi vindt....
|
15 okt 2019 2:21 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ik heb daar een achterspoiler voor
|
15 okt 2019 7:09 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Het begin is er ...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
15 okt 2019 7:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ik bedenk me net dat ik ook nog een G-serie 911 heb staan Dat schiet al op, voor Katrijn Zonder dakgoten, zie ik. Dat doet mij toch denken aan RUF
|
15 okt 2019 8:49 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
@Olaf, plaatje is van een 1:18 schaalmodel; ik weet niet of die 934/935 auto’s geen dakgoten hadden. Btw: Katrijn is blij met de voortgang die we maken
|
15 okt 2019 12:52 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Ik heb recentelijk nog eens naar verschillende oude foto's van RSRs gekeken en nog iets interessants ontdekt. Iedereen die een RS of RSR clone maakt, zet er een toerenteller in die tot 10,000 toeren gaat. En deze toerentellers, waarvan de "1" op 7 uur staat en de 10 op half vijf (ongeveer) zaten inderdaad ook op RS en RSRs, alleen niet op de twee fabrieks martini auto's. Het was me bij de restauratie foto's van de echte "R6" targa Florio winnende auto al opgevallen dat er een metalen ring om de toerenteller zat, maar ik had geen idee waarom. Oude foto's van R7 (de Porsche museum auto - 911.360.0020) lieten zien dat deze 'm ook had. Wat beter kijkend zag ik dat deze toerenteller heel anders was dan de 'standaard' 10K uitvoering; hij is kleiner (zelfde formaat als de snelheidsmeter) en de getallen staan anders. Bij deze staat de "1" op vijf uur en de "10" op half twee (waarschijnlijk zodat 't maximale toerental van 8,000 zo'n beetje recht boven zit) Blijkt dat Porsche voor de 2 fabrieks auto's mechanische toerentellers uit hun raceauto's (908, 917) heeft gebruikt. Er staat er een te koop (Elevenparts) voor 9,700 euro (koopje!) en op het early911sregistry forum werd er me eentje aangeboden uit een latere 935 (die hetzelfde was), maar voor een vergelijkbaar bedrag. Ik ga dus zelf maar eens een beetje knutselen, want zo'n smallere diameter (100mm) toerenteller met een aangepaste plaat moet toch best zelf te maken zijn... Intussen gaat het schuren gewoon door; saai en vermoeiend werk, maar zodra ie in de primer gaat laat ik wel weer van me horen.
|
12 nov 2019 5:01 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Oh, en het handschoenenvakje is nu als per F-serie, en de bottle zit nu netjes op z'n plek.
|
12 nov 2019 5:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Da’s weer een interessant stukje, van jou, over die teller Ik ga je knutsel-project (teller!) volgen Verder vorder je gestaag zie ik. De grote stappen ga je pas weer nemen als je klaar bent met schuren ....
|
12 nov 2019 6:56 |
|
|
Ruud81
996 MKII C2 coupeLimburg
|
Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
pfff, das wel heel veel geld. Ben benieuwd hoe de toerenteller eruit ziet als je m klaar hebt
|
12 nov 2019 8:25 |
|
|