Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 14:01



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Steenslagfolie 993 vernieuwen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Steenslagfolie 993 vernieuwen
Ik ergerde me al langere tijd aan de steenslagfolie die ter bescherming op de achterschermen is aangebracht. Af fabriek, dus inmiddels 25 jaar geleden. Het zag er niet meer uit. Helemaal gebroken. Maar ja, krijg het er maar eens af.
Via Rennlist diverse goeie ideeën opgedaan, waaronder die van de handstomer. Maar ik werd vooral gewaarschuwd dat het een pokkewerk zou zijn.
Klopt!
Eerst bij de Blokkert de goedkoopste stomer gehaald. Bij de AC-Tion was ie nog goedkoper maar helaas niet op voorraad. En ik wilde gewoon gelijk beginnen.
Dan aan de gang. Stoom erop en dan heel voorzichtig proberen met een plastic spatel de folie los te krijgen. Dat lukt. Het komt er in 100.000 stukjes vanaf. Maar de lijm blijft zitten. Van alles geprobeerd wat ik op voorraad had. Thinner, wasbenzine, spiritus, lampenolie (ja echt waar, het zou helpen) en stickerverwijderaar. Uiteindelijk met (veel) wasbenzine en spiritus het beste resultaat geboekt. Toen eindelijk alle lijmresten eraf waren, eerst de schermen met shampoo gewassen. Daarna de plekken gecleand met Commandant 4. Er is een hele lichte afscheiding zichtbaar, die, naar ik vermoed, straks net op de rand van de nieuwe folie zal wegvallen. Uiteindelijk ruim een dag prutsen, maar het is nu klaar. Volgende week naar Tint Your Car in Apeldoorn. Daar laat ik nieuwe transparante folie aanbrengen. Ze snijden het aan de hand van een bestaand patroon computergestuurd ter plekke uit. Ik heb die transparante folie op diverse foto's en filmpjes gezien en vind dat wel mooi. Je kunt de folie overigens ook kant en klaar bestellen bij Rose Passion en vermoedelijk ook bij Porsche.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard plaats ik nog foto's van het uiteindelijke resultaat.


06 okt 2020 15:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Regio Utrecht
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Die originele folie ziet er wel raar uit... Zeker weten dat dit het origineel was? Moet doorzichtig zijn, maar dit ziet (zag) er niet uit. Wel netjes dat je het eraf hebt kunnen krijgen!
_________________________________________
993 S


06 okt 2020 18:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
De folie die erop zat was niet zwart, al leek het er wel op. Hetgeen ik eraf heb gekregen was iets van grijzig, maar wel transparant. Ik vermoed, dat de folie ernstig vervuild is geraakt en er daardoor zwart uitzag. De auto komt oorspronkelijk uit Californië. Wellicht dat de hoge temperaturen en de zon daar de oorzaken zijn van het breken van de folie. Toen ik de auto ruim 9 jaar geleden kocht begon het zich al te openbaren en was het leer van de stoelen ook aardig verdroogd.
In het geboortebewijs staat niets over de folie, dus kennelijk geen extra en gelet op de vele foto's van 993's waar het wel op zit, denk ik dat het origineel is geweest.

Afbeelding


06 okt 2020 18:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
5 x lucht gekoeld (1953- 1959-1960-1968-1995) 2 x waterkoker (1950-2021)
Lowlands
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Ik heb de folie besteld bij parts wise. Met instructie van Erwin ( zoek functie forum) eenvoudig aam te brengen. Zelfs voor een kluns als ik.
_________________________________________
“Luft kann man unterwegs nicht verlieren “


06 okt 2020 20:21
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924, 968 cab
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Hier knapt je auto heel erg van op :thumleft:
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


06 okt 2020 20:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Dat is in ieder geval zeker de bedoeling Johann.


06 okt 2020 21:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Die rand van waar de folie zat kun je waarschijnlijk nog wegkrijgen door polijsten. Let op met Commandant 4. Voor je het weet ga je door de blanke lak heen. De korrel van Commandant breekt niet af. Dat heb je voor dit soort klussen wel nodig. Denk dat je het met een goede polijstbeurt naadloos weggewerkt krijgt.


07 okt 2020 8:14
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Bedankt voor de tip!


07 okt 2020 9:35
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Wat betreft dat polijsten. Ik vind dat een griezelige bezigheid, maar dat komt omdat ik er geen verstand van heb. Bang dat ik de lak verder beschadig. Dat met die commandant heb ik dan zelf nog een beetje in de hand. Zou best wel eens wat instructie daarvoor willen hebben (niet van joeptjoep maar irl) van iemand die dat ook bij zijn eigen auto doet. Dus geen commercieel gedoe. Dus als er iemand uit de buurt van de koekstad kan laten zien hoe (eenvoudig) het in zijn werk gaat, dan hou ik me aanbevolen.


11 okt 2020 13:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Als het je lukt om met polijsten (en een dual-action machine) door je lak heen te gaan dan doe je iets vreselijk fout; afhankelijk van het type polijstmiddel haal je er maar een paar micron per keer af. Kijk voor meer info maar eens op het forum van carclean.nl (geen aandelen; maar wel een goede leverancier) of bel ze voor info.
Succes
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


11 okt 2020 17:57
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Dank voor je info


11 okt 2020 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Goede vragen. Maar hierin adviseer ik je nu juist een omslag in denken maken. Met Commandant heb je het juist NIET in de hand. Dit omdat de korrel niet afbreekt en maar weg blijft halen. Het ene moment denk je: dat gaat lekker, en het volgende moment zit je toch echt door de blanke lak heen met een doffe plek in de lak als resultaat. Zoals de reactie hierboven zegt: met een dual action machine met de juiste materialen en pads geen risico. Die polijstmiddelen (Monello bijvoorbeeld) breken juist wel in korrel af. met een DAP (bijv. Dap 500) met starterskit van inderdaad Carclean geen risico. Doe jezelf een plezier en gooi die Commandant weg (of gebruik die alleen aan de binnenkant van je velgen of zo als je die er na de winter afhaalt).

bjft schreef:
Wat betreft dat polijsten. Ik vind dat een griezelige bezigheid, maar dat komt omdat ik er geen verstand van heb. Bang dat ik de lak verder beschadig. Dat met die commandant heb ik dan zelf nog een beetje in de hand. Zou best wel eens wat instructie daarvoor willen hebben (niet van joeptjoep maar irl) van iemand die dat ook bij zijn eigen auto doet. Dus geen commercieel gedoe. Dus als er iemand uit de buurt van de koekstad kan laten zien hoe (eenvoudig) het in zijn werk gaat, dan hou ik me aanbevolen.


11 okt 2020 18:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Of laat dit gewoon over aan de pro’s en ga naar een goede detailer.. die hebben wel de juiste spullen, en ik kan je uit eigen ervaring aangeven dat het resultaat wat ze daar kunnen behalen, dat lukt je nooit zelf. Ligt er natuurlijk aan waar je perfectie grens ligt, maar op mijn P doe ik het niet meer zelf. En ik doe het poetsen graag, met DAP machine en de poetsmiddelen van Monello. Maar als amateur krijg je het nou eenmaal nooit beter dan 50/60%. Zal vast niet iedereen met mij eens zijn, maar ook niet iedereen kent het werk van een goede detailer..:)


11 okt 2020 19:53
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Vanmorgen de folie laten aanbrengen. Ziet er weer prima uit.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ben weer een tevreden mens.
En ik ga nadenken over zo'n polijst setje. Lijkt me wel de moeite waard voor het doel wat ik voor ogen heb.


13 okt 2020 11:10
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Is dit opgebracht op een vieze lak? Of zie ik dat verkeerd?


13 okt 2020 11:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Nee dat zie je verkeerd Mark. De lak was helemaal bloedje schoon. Helaas was het door het natte wegdek al weer vuil toen ik thuis kwam en ik de foto heb gemaakt.


13 okt 2020 12:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
En volgens mij ook de weerspiegeling van een deur of zo. Dacht eerst ook dat er allemaal strepen onder zaten.
_________________________________________
Het is zoals het is - en niet anders...


13 okt 2020 12:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Het zijn inderdaad de reflecties/schaduwen die voor verwarring zorgen.


13 okt 2020 12:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Ziet er weer mooi uit :thumleft: en nogmaals, met een DA-poetsmachine kan er weinig mis gaan bij het polijsten.
_________________________________________
Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).


13 okt 2020 21:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
924 2.0 '84, 997.2 cabrio
Bericht Re: Steenslagfolie 993 vernieuwen
Als ik al de helft van alle waskrassen eruit kan polijsten ben ik al een tevreden mensch!


13 okt 2020 21:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Autoke, Basic, Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.