Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
31 jan 2022 15:40
jan996 schreef:Klopt maar ik moet ook nog steeds zelf sturen

Tja, als je zo redeneert 'kan je ook wel zelf gasgeven en remmen...'
31 jan 2022 15:54
2.2VTEC schreef:Inderdaad, wat horn zegt - collega heeft ACC op zijn handgeschakelde Volvo S90 en heeft veel spijt geen automaat genomen te hebben & ik had het zelf op een Mazda 3 vervangwagen.
Als je dan toch zelf wil of moet schakelen zie ik de toegevoegde waarde er echt niet van in, dan voldoet een gewone CC ook prima.
Dat ben ik absoluut niet met je eens, op de snelweg waar je in colonne rijdt is een gewone CC bijzonder onhandig terwijl een ACC hier zeker wel een toegevoegde waarde heeft.
Als er een klein snelheid verschil is wordt er echt niet constant geschakeld, althans niet in mijn auto maar de ACC zorgt er wel voor dat ik voldoende afstand houd en niet constant hoef te remmen wat met een CC wel moet.
31 jan 2022 16:14
jan996 schreef:GinnFizz schreef:2.2VTEC schreef:Een aspect wat nog niet vermeld is, ACC in combinatie met een handbak is vrij nutteloos, ik snap niet dat constructeurs dit aanbieden of ooit aangeboden hebben.
Absoluut, terecht opmerking.
Dit begrijp ik niet, rij al 4 jaar met ACC in een auto met hand geschakelde bak, werkt prima.
Daar twijfel ik niet aan. Het is echter wel zo dat de voor mij grootste troef, het vertragen, tot stilstand komen en terug vertrekken in files alleen kan met een ACC in combinatie met een automaat.
31 jan 2022 16:18
Ik rij nooit in de file
31 jan 2022 17:27
Kijk eens aan, weer wat wijzer geworden.
31 jan 2022 20:18
jan996 schreef:Klopt maar ik moet ook nog steeds zelf sturen

Bij de Panamera zit bij de ACC ook een systeem dat de P tussen de lijnen houdt; ik gebruik het niet, want het is wel zo prettig dat in een file de motorrijders wat ruimte hebben bij het passeren. Komt nog bij dat je elke zoveel seconden even het stuur moet bewegen (gaat dan bewust zwaar) om het systeem te laten merken dat je niet in slaap gevallen bent. Doe je dat niet dan volgt er na een x-tijd een waarschuwing en zal de auto zelf tot stilstand komen (en 112 bellen).
01 feb 2022 17:36
jan996 schreef:Ik rij nooit in de file

Het hoeft zelfs geen file te zijn. Gewoon een weggetje waar je met meer mensen achter elkaar rijdt en de snelheden af en toe wat wisselen.
Pak nu een weggetje waar je aan 80 rijdt en je voorganger moet om een of andere reden even vertragen naar 60, dan schakelt de automaat voor jou omlaag.
Om nooit in zo'n situatie terecht te komen moet je al heel weinig kilometers doen of vooral 's nachts rijden.
01 feb 2022 17:53
Was natuurlijk een grapje van die file
Ik begrijp dat een ACC met een automaat wat praktischer is maar zou het toch niet meer willen missen in mijn hand geschakelde bolide
01 feb 2022 20:38
Ik heb ACC op de Taycan en kan er niet aan wennen, wat een klereding. Remmen op onverwachte momenten en idd als je van rechts naar links wil op de snelweg om iemand in te halen moet je ongeveer een kilometer (ok, lichtelijk overdreven) van te voren al opschuiven anders gaat ‘ie in de ankers. Als je een “rechtsrijder” bent (zoals ik), niet te doen gewoon. Geen wonder dat al die ACC rakkers links blijven hangen.
Op bochtige 80 km wegen ook niet te doen - denk ie dat je tegen tegenliggers aanknalt, of - op 50 km wegen, tegen fietsers.
Ik zou het niet (meer) doen, CC veel fijner.
Trouwens raar dat het niet gecombineerd aangeboden wordt. Heb het boekje er 10 keer op nageslagen maar het is alleen ACC….
01 feb 2022 20:44
Standaard heeft de 992 een CC.
De combi wordt niet aangeboden daar de bestuurder mogelijk verward raakt in welke stand de (A)CC staat.
Stel dat hij denkt dat het ACC is en het is CC, dan kunnen er dingen mis gaan.
E.e.a. volgens de dealer.
Enfin, ik heb vandaag de definitieve bestelling doorgegeven zonder ACC (dus inclusief standaard CC).
Ik ben een inhaler en wil niet het risico lopen zoals ook voorgaande poster benoemt.
En dan met name het veel te voortijdig anticiperen op een rechtsrijder terwijl jij wil inhalen en van rechts naar links gaat.
Dank voor alle respons!!!
01 feb 2022 21:49
Volvo wisselt gewoon vanop het stuur tussen speed limiter (nooit gebruikt), CC (idem) en ACC (dagelijks in de file).
Ja, je moet het systeem leren kennen en nee het werkt zeker niet perfect in alle verkeers omstandigheden, een klaverblad of een180 graden krappe bocht kan je er niet mee nemen. Het was een dure optie en ik heb mijn geliefd panoramisch dak ervoor moeten laten vallen, maar eerlijk gezegd geen seconde spijt van. Ik moet dagelijks 2x door de Antwerpse Oosterweel werken / Kennedy tunnel rijden, in de file doet de auto dat zelf (stuurt ook zelf) en moet ik de boel gewoon wat in de gaten houden. Geeft zoveel rust… de file wordt niet korter maar je komt zoveel meer ontspannen ter bestemming.
01 feb 2022 21:59
Heel vreemd dat ACC bij Porsche niet zo zou werken als bij de meeste andere merken. Op m’n BMW kon je ook heel simpel de A (adaptief) uitzetten en de normale CC gebruiken en vice versa. Ik heb geen ACC op m’n huidige GTS. Maar kan me bijna niet voorstellen dat het bij moderne Porches ook niet zo zou werken.
01 feb 2022 23:31
horn schreef:Overigens moet ik bij de BMW wel steeds weer de minimale afstand handmatig instellen (draaiwieltje aan hendel aan het stuur) omdat hij elke keer als je de ACC activeert hij standaard de langste afstand instelt. En dan is idd zoals hierboven beschreven veel te lang.
Wat veel mensen niet weten bij bmw (incluis mezelf voor lange tijd) is dat acc omschakelen naar cc je doet door de afstandregeling (als ie kleinste stand staat dacht ik) knop lang in te houden. Ik mag toch hopen dat als je bij Porsche voor acc kiest je dus ook cc hebt.
Nb: bij Vw e golf kan je laatst ingestelde afstand als standaard laten onthouden. Moet je wel ff in menu instellingen instellen.
02 feb 2022 1:22
P32again schreef:Wat veel mensen niet weten bij bmw (incluis mezelf voor lange tijd) is dat acc omschakelen naar cc je doet door de afstandregeling (als ie kleinste stand staat dacht ik) knop lang in te houden. Ik mag toch hopen dat als je bij Porsche voor acc kiest je dus ook cc hebt.
Precies mijn punt.
02 feb 2022 8:56
Ik ga eens even bij de garage vragen of ze dat aan de computer ook bij mijn BMW standaard op de kortste afstand kunnen instellen.
02 feb 2022 9:20
…. En als iemand uitvindt of je bij Porsche idd ook beide CC en ACC hebt, dan houd ik me aanbevolen

(maar ik denk dat het niet kan)
02 feb 2022 10:05
Enguess schreef:Ik heb ACC op de Taycan en kan er niet aan wennen, wat een klereding. Remmen op onverwachte momenten en idd als je van rechts naar links wil op de snelweg om iemand in te halen moet je ongeveer een kilometer (ok, lichtelijk overdreven) van te voren al opschuiven anders gaat ‘ie in de ankers. Als je een “rechtsrijder” bent (zoals ik), niet te doen gewoon. Geen wonder dat al die ACC rakkers links blijven hangen.
Ik ben meer een linksrijder. Daarom stel ik de ACC meestal 15 km boven de max toegestane snelheid in. Dan rijd je in de praktijk meestal niet veel te hard, want iemand voor je en als er ruimte is haal je vlot de medeweggebruikers op de rechterbaan in zonder iedere keer naar rechts te moeten gaan. Als er iemand op doemt in mijn spiegel die sneller wil ga ik uiteraard opzij.
Remmen op onverwachte momenten is idd bloedirritant.
02 feb 2022 16:11
Cazzo met ACC op zijn auto!
Kom jij ff uit de kast.....
02 feb 2022 16:23
Ja dat is standaard op een Tesla, anders had ik het zeker niet besteld.
02 feb 2022 16:52
Ja maar je gebruikt het stiekem wel, haha.
Ik gebruik de cruise control nooit.
02 feb 2022 17:01
Ik ook niet want onhandig. ACC daarentegen...
02 feb 2022 17:12
In jouw geval ook wel verstandig denk ik. Stuurt en remt ie ook voor je?
02 feb 2022 17:35
Nannies …
02 feb 2022 17:58
Ik zal bij mijn BMW trouwens eens kijken of ik CC of ACC heb.
Er zitten een hoop knopjes op het stuur.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.