Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

10 dec 2022 22:42

Rod schreef:Maargoed inmiddels is het zakelijk bij ons al niet meer mogelijk om benzine auto’s te leasen…


Bij ons wel nog, al is het dan beperkt tot een BMW 320e of 225xe maar fiscaal wordt het zo sterk ontmoedigd als berijder dat je bijna gek moet zijn.

Allerbasis kale i4, top ID4 of XC40 Extended Range, het wordt er niet leuker op. Oh ja of een ID3 + een dure speedpedelec is ook nog een optie :mrgreen:

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

10 dec 2022 23:00

Cazzo Super Veloce schreef:@Brulaap, nog vraagje over je openingspost; 1,5 uur laden tov 1 stop om te tanken en toch 3.5 uur langer onderweg?


Die laadtijden heb ik ook niet verzonnen :D ; komen van de ANWB-site en ik zag dat er een paar keer van de tolweg afgegaan moet worden om te laden.
Mijn gemiddelde snelheid ligt ook hoger dan de 110kmh die de site opgeeft. En mijn stop duurt maar een minuut of 10 (gang is alles :mrgreen: )

Wat mij ook nog opviel aan de genoemde site is dat er tussen 2 laadstops 1 keer minder dan 100km is. Dan kan je toch beter langer laden en dus langer doorrijden of zie ik dat verkeerd?

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

10 dec 2022 23:42

De laatste 20% laden gaat een stuk langzamer. Soms kun je dus beter maar een klein beetje bijladen.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 0:20

Vandaag met de ID3 55 kW van TOTMBO vanuit Den Bosch naar Hilversum en vv. gereden. Vertrokken met een 80% gevulde accu en ca. 105-110 km/ uur gekruist. Bij thuiskomst nog ca. 50 km range over. Totale afstand was 146 km, dus range onder de 200 km bij een temperatuur rond het vriespunt.

Zakelijk rijd ik zo’n 50k per jaar, voornamelijk snelwegen en vaak in het buitenland. Daarom voor mij een heerlijke diesel. Ritjes in NL gaan prima met een EV.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 11:17

55KW is ook wel heel weinig.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 11:29

BMW iX M60 inmiddels een batterijcapaciteit van 105KW, daarmee zo'n 500-600km bereik met sportwagenprestaties.
Maar wel zo lelijk als de nacht :pale:

Maar goed te zien dat de specs lig de goede kant op gaan.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 11:34

Ten koste van een steeds hoger wagengewicht evenwel; als ze er nu eens gewoon een 200kW onderhangen dan raakt ie zowaar 1.000 km ver!

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 11:53

Ik heb ook nog steeds mixed feelings. Sinds oktober heb ik zakelijk een BMW I4. Was zakelijk zoveel voordeliger dat een andere keuze niet rationeel was. Anders had ik het niet gedaan.

In de eerste maand de nodige laadstress. Geen laadpaal thuis en ook niet in de buurt. Op kantoor hebben ze te weinig stroom en een dag bijladen is niet meer 30%. Gaan we nog wel vaker meemaken de komende jaren. Nu heb ik sinds een paar weken een eigen laadpaal thuis en is mijn laadstress over voor NL ritjes. De opgeven 590km range haal je natuurlijk niet. Meer dan 400 km zit er niet in. Valt mij mee niet mee, maar voor NL ritten genoeg. Wel vind ik de I4 heerlijk rijden ondanks dat deze door het gewicht wat log aanvoelt in het bochtenwerk. Daar hebben we dan ook een Porsche voor!

Een buitenlandse rit heb ik er nog niet mee gemaakt, maar mijn ervaring van het afgelopen voorjaar was niet geweldig. Met een BMW IX3 met collega's op wintersport resulteerde in 6 keer opladen heen (kleine beetjes laden) en 5 keer terug. Nog nooit zoveel koffie gedronken onderweg. Ben blij dat ik volgende week met de BMW 335D op wintersport ga. Nog een keer lekker ouderwets blazen voordat deze de verkoop in gaat.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 12:24

Ik heb onlangs mijn Taycan 4S toch weer ingeruild op een hybride. Ondanks extended range accu, was de reikwijdte toch vaak een issue. Ik had me goed ingelezen en geinformeerd, en dacht, dat moet lukken. Helaas viel het mij in de praktijk toch tegen, niet de Taycan want echt subliem, maar het gebruiksgemak in combinatie met reikwijdte. In de zomer was dat ongeveer 420 a 450 km, met normaal rijden en iets harder dan toegestane snelheid, in winter ongeveer 370 a 380 km. Als je echter eens wat harder rijdt, dan is die accu ook zo leeg. Regelmatig met wat snelweg ritten (auto bahn, maar ook NL) volle accu naar 5% na rit van 220/230 km. Dan kun je wel in 20 min voor 80% de accu opladen bij een snellader, maar dan is je reikwijdte natuurlijk ook weer 20% korter. Los daarvan, best al vaak 30 min moeten wachten omdat er iemand anders stond te laden, waardoor ik vaker dan me lief was, zomaar 50 min (inclusief mijn eigen laden) moest wachten. Conclusie, nog niet geschikt, voor mij althans. Rijdt je mn kortere afstanden en kun je thuis/werk opladen (bij mij niet het geval) dan is het het overwegen waard. Ik rijd nog even benzine/electrisch....

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 13:19

Als ik dit zo allemaal lees ben ik zo blij dat ik mijn werk lekker thuis kan doen. Altijd goede catering en 0 kilometer op de overbelaste snelwegen in NL.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 14:33

Brulaap schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:@Brulaap, nog vraagje over je openingspost; 1,5 uur laden tov 1 stop om te tanken en toch 3.5 uur langer onderweg?


Die laadtijden heb ik ook niet verzonnen :D ; komen van de ANWB-site en ik zag dat er een paar keer van de tolweg afgegaan moet worden om te laden.
Mijn gemiddelde snelheid ligt ook hoger dan de 110kmh die de site opgeeft. En mijn stop duurt maar een minuut of 10 (gang is alles :mrgreen: )

Wat mij ook nog opviel aan de genoemde site is dat er tussen 2 laadstops 1 keer minder dan 100km is. Dan kan je toch beter langer laden en dus langer doorrijden of zie ik dat verkeerd?

Probeer eens de route in te plannen op abetterrouteplanner? Dat is zowat dé referentie voor routes te plannen met een EV.
Je kan er ook heel wat zaken op instellen, zoals de snelheid die je gaat rijden, het weer, ...

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 15:25

EV, waarom trapt iedereen er in?

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 15:31

Ik heb een heel ander probleem: een jaar geleden een Audi Q4 E-tron besteld, maar is er nog steeds niet. Dealer heeft geen idee, kan zomaar nog een jaar duren. Wij gaan hem voornamelijk gebruiken voor ritjes naar de (schoon)ouders binnen Nederland, max 300 km totaal, en hebben een carport waar een laadpaal komt, dus denk niet dat we snel range anxiety gaan krijgen.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 15:44

Momenteel 2 tesla m3 standaard range. Vooral financieel gedreven aangekocht. Ook goed ingelezen en voordelen en nadelen afgewogen.

Als je veel kilometers maakt snap ik de nadelen. Rijbereik is gewoon minder dan een ICE. Wij hebben woon werkverkeer beide minder dan 100km. Hiervor vinden zowel Mrs pacoloco en ikzelf EV fijner dan ICE. Ik had verwacht dat ik het gehannes met zo’n snoer vervelender zou vinden dan tanken. Maar dat blijkt voor ons niet zo te zijn. We kunnen aan huis laden wat wel een must was voor ons.
Langere ritten zijn voor ons goed te doen. Grootste nadeel is ook meteen een voordeel. Geen 200+ meer op de autobahn. Nadeel van een langere reistijd blijft!
Staan wat ons betreft ook wel wat voordelen tegenover. Beste aandrijflijn die ik tot nu toe heb gereden. Wat je ook van de stoplichtsprintjes vind, instant koppel rijdt gewoon super fijn. En voor je dagelijkse vervoer ervaren wij dit fijner dan een hoop drama met brullende/huilende motor, turbo’s die op moeten spoelen….. dan even niks…. en dan komt de gang erin. Leuk voor op een circuit of een porscheuitje maar voor dagelijks vervoer liever een EV.

Toch sluiten we als volgende auto zeker geen ICE of hybride uit. Maar onze mening is dat het qua voors en tegens allemaal dicht bij elkaar zit. Dit geldt voor ons gebruik. 2 x 20k kms per jaar.
En ja, zou liever een 911 turbo als daily rijden maar dat is appels met peren vergelijken.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 15:52

912 schreef:EV, waarom trapt iedereen er in?

Wat bedoel je daar nou mee?

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 16:47

dobbelsteen schreef:Probeer eens de route in te plannen op abetterrouteplanner? Dat is zowat dé referentie voor routes te plannen met een EV.
Je kan er ook heel wat zaken op instellen, zoals de snelheid die je gaat rijden, het weer, ...


Dank voor de tip; bij 100% bij vertrek, en 20% bij aankomst is het 4x laden (1u16min) en iets meer dan 10uur onderweg (snelheid 125%) :thumleft: . Tis ook nog goedkoper dan met een ICE (maar ik let niet op de brandstofkosten). Opzich nog acceptabel, ware het niet dat in het gebied waar wij komen er bijna geen laadpalen zijn (en met 230VAC schiet het niet op).

Volgende P toch maar weer hybrid; elektrisch voor een korte ritten en bij een langere rit de eerste 40km elektrisch en de rest met de motor (genieten zolang het nog kan). Wat hoger in de MRB, maar geen BPM en geen laadstress (en kan laden met 230VAC :thumleft: )

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

11 dec 2022 17:54

Hier op het forum zitten natuurlijk genoeg mensen die een lekkere ICE of Hybride kunnen kiezen krachtige motor met combi luxe zou dan ook lekker dat voorlopig blijven rijden. Heb nu 3 jaar een Tesla Model S ( door Covid minder gereden) staat nu 80k km op. Vooral dankzij de long range uitvoering, goede lader thuis en het laad netwerk van Tesla helemaal prima als je get een beetje relaxed insteekt en af en toe ja dan sta je te laden terwijl je weet dat zich een file vormt daar waar je straks langs wil..rij je vaak afstanden van plus 800 km per dag sla de ev dan nog even over. Audi’s prachtig maar die range..

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 1:41

Precies, puur praktisch kan er nog steeds nix aan Tesla en de SC tippen.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 8:04

Vind jij. En heel veel anderen niet.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 8:34

Afbeelding

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 8:50

Gisteren van Nijmegen naar Den Bosch bij een Fastnet station 3 mensen buiten in de kou (op een bankje) naast een Tesla aan de laadpaal. Sta je dan met je elektrische auto bij 1,5 graad celcius :-) Maar wel goed voor het milieu, of toch alleen voor de portemonnee voor de meesten ?

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 9:06

horn schreef:Vind jij. En heel veel anderen niet.

nee hoor, dat is een feit.
als Brulaap dezelfde route hier invoert;
https://www.tesla.com/nl_NL/trips
durf ik wel te wedden dat hij sneller op bestemming is dan in zn openingspost.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 9:10

Enguess schreef:Zoals ik hier wel eens heb geschreven was het een zeer bewuste keuze, ingegeven door mijn persoonlijke behoefte een bijdrage te leveren aan een beter milieu.
Op de Duitse snelweg trap ik als vanouds flink door, dan is de range 200-250km.


Ik schrik wel van het energie verbruik van zo'n Taycan, dat is echt enorm. Met een grote 100kWh accu 200-250 km rijden. (je verbruikt dan misschien 75% van je accu capaciteit, maar toch. Ik denk als je dat uitrekent naar uitstoot, zeker met laden in Duitsland, wat momenteel de slechtste energie mix heeft in Europa, dat je BMW 550 zuiniger en schoner zou zijn. :scratch:

Los nog van de kosten, als je pech hebt en 90ct/kW betaald, is dat ook niet interessant meer. In Duitsland gaat de verkoop van EV's dit jaar halveren is de verwachting.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 9:55

Zou me niets verbazen als dat hier ook gebeurt. Als ik voor mijn Etron gewoon moet bijtellen dan komt er een benzine of benzine-hybride voor in de plaats.

Re: Voorlopig nog geen EV voor mij

12 dec 2022 12:43

Cazzo Super Veloce schreef:
horn schreef:Vind jij. En heel veel anderen niet.

nee hoor, dat is een feit.
als Brulaap dezelfde route hier invoert;
https://www.tesla.com/nl_NL/trips
durf ik wel te wedden dat hij sneller op bestemming is dan in zn openingspost.

Wat bedoel je dan met 'puur praktisch'?
Ik vind nl mijn 535 touring diesel veel praktischer. Rij meer dan 1000 km op een tank, heb vervolgens in een paar minuten de boel volgetankt en kan weer verder. Weet bij benadering hoe ver ik met een tank kan (min of meer onafhankelijk van het weer). Kan uren achter elkaar 180 km/u cruisen 's nachts naar wintersport of Zuid-Frankrijk (als ik maar op tijd gas terugneem bij snelheidscontroles).

Ik begrijp best dat het voordelen heeft dat je 's nachts SW updates krijgt terwijl je ligt te tukken. De mijne krijgt dat 2x per jaar bij een beurt als ik in een vergelijkbare leenauto rij. Vind ik al een jaar of 30 een prima oplossing. Ik vind het top dat allemaal mensen helemaal blij zijn met hun elektrische auto. Ikzelf ben vooralsnog helemaal tevreden met mijn youngtimer.

Dus imho wie betaalt bepaalt. Voor mij geldt zeker niet dat 'puur praktisch er niets aan een Tesla kan tippen'. Maar ik vind het wel heel fijn dat jij zo blij bent met je Tesla. :thumleft:
Plaats een reactie