Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

01 dec 2005 21:09

Kan ik i.p.v. motoronderdeel, in de kofferruimte een chassisonderdeel gebruiken?
Dan zijn de kabels wel lang genoeg!

01 dec 2005 21:14

Johnnyboyporsche schreef:Kan ik i.p.v. motoronderdeel, in de kofferruimte een chassisonderdeel gebruiken?
Dan zijn de kabels wel lang genoeg!


IMO kan je de zwarte kabel die aan de - van de voedende accu zit gewoon aan de - van de 'vragende' accu zetten ... ook zijn er genoeg massa punten in de kofferruimte van een 964 te vinden :idea:

02 dec 2005 9:39

Johnnyboyporsche schreef:Hoe te fixen?

Eerst rood op lege auto(o.k.)
Dan rood op donor auto(o.k.)
Dan zwart op donor auto(o.k.)
Dan zwart op lege auto/motor onderdeel(kabel is toch veel te kort?)
Mis ik iets?


Bovenstaande als voorbeeld.

Kan iemand mij uitleggen waarom je rood niet eerst op de donor auto zou mogen vastmaken en dan pas op de lege auto.

Het maakt volgens mij geen donder uit waar het contact wordt gelegd...
Het is een 1-malig moment, de materie weet echt niet of het contact links of rechts wordt gelegd.

02 dec 2005 9:50

912 schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom je rood (+)niet eerst op de donor auto zou mogen vastmaken en dan pas op de lege auto.


... om te vermijden dat het andere uiteinde van de 'start-kabel' massa (-)maakt met de donor-auto :idea:

Dit is hetzelfde bij het loshalen van de accuklemmen ... eerst de massa (-) loshalen ... dan de + ... en ook bij terug monteren :arrow: eerst de + en dan de massa (-) :wink:

02 dec 2005 10:49

Olaf schreef:... om te vermijden dat het andere uiteinde van de 'start-kabel' massa (-)maakt met de donor-auto :idea:


Het is dus geen technische reden maar een wijze om idioten voor fouten te behoeden... met andere woorden: als je weet wat je doet maakt het niets uit...

02 dec 2005 11:07

912 schreef:... als je weet wat je doet maakt het niets uit...



OF :arrow: niet gehinderd door enige kennis :evil:

Risico zit in een klein hoekje .... Persoonlijk hou ik altijd de 'juiste procedure' aan :arrow: je wilt niet weten wat voor schade je op kan lopen als het wel fout gaat :idea:

08 dec 2005 12:23

Als je een accu los koppelt haal je toch ook eerst de - los! Eerst de + is veel te riskant, omdat de hele carrosserie massa is! Maar 912, het is jou auto, dus doe wat je niet laten kan!

09 dec 2005 9:16

Double G schreef:Als je een accu los koppelt haal je toch ook eerst de - los! Eerst de + is veel te riskant, omdat de hele carrosserie massa is! Maar 912, het is jou auto, dus doe wat je niet laten kan!


Dat maakt toch niets uit. Uiteindelijk moet de + toch los en zit je met hetzelfde gevaar. De + is altijd opletten geblazen, waar de - ook is.... (en anders om)
Laatst bijgewerkt door 912 op 09 dec 2005 10:03, in totaal 2 keer bewerkt.

09 dec 2005 9:49

Ik geef het op :cry: Om kortsluiting te maken moet je de + en de - van dezelfde accu met elkaar verbinden!! Als je + van accu A met - van accu B verbindt gebeurt er niets!!! Kun je makkelijk zelf proberen met een los lampje en 2 batterijen. Zolang je de batterijen niet serie schakelt zal het lampje niet gaan branden.

09 dec 2005 10:05

Double G schreef:Ik geef het op :cry: Om kortsluiting te maken moet je de + en de - van dezelfde accu met elkaar verbinden!!


Precies, dus het blijft oppassen met beide polen, ook al haal je de ene eerder los dan de andere...

11 dec 2005 13:20

Zoals ik al eerder zei:
Double G schreef:Ik geef het op :cry:

Als je de - van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de + en de carosserie??

13 dec 2005 15:50

Ik had 'm van 't weekend willen jumpstarten, maar ik kwam gewoon niet fatsoenlijk bij de "+" met startkabels; vandaar dus maar nieuwe accu's want het werd toch inmiddels wel tijd. (startte al tijden slecht).

Vanochtend dus de procedure uitgevoerd zoals die overal beschreven en aangeraden wordt, voor het vervangen van de accu.... en dat ging gewoon goed.

Aangezien mijn 911 uit 1973 twee accu's heeft (wat erg handig is als de spanning niet van het alarm af mag!) heb ik van de ene accu eerst de "-" los gekoppeld en opzij gebogen; deze moest ook wel als eerste los, want anders krijg je de accu niet uit z'n hok want de aard-strip van accu naar chassis is vrij kort. Daarna de "+" losgemaakt en in doekje met tape erom opzij gelegd zodat ie geen contact met metalen delen kon maken.

Nieuwe accu erin, eerst "+" vastgezet, de "-" daarna en terugzetten in de daarvoor bestemde plaats. Daarna hetzelfde ritueel voor de andere accu herhaald. Als de zuigers van de voorklep het wel hadden gedaan en die klep niet continue op m'n rug had hoeven rusten, dan was het een fluitje van een cent geweest.... :wink:

Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan, dus toen ie weer startte was ik wel errug trots natuurlijk! :king:

13 dec 2005 15:59

Knap gedaan. We zijn allemaal erg trots op je. :wink:

13 dec 2005 16:01

WdePundert schreef:Knap gedaan. We zijn allemaal erg trots op je. :wink:


Ja, erg he? Ik ben notabene afgestudeerd in electronica.... :oops:

13 dec 2005 16:06

patrick911 schreef:
Ja, erg he? Ik ben notabene afgestudeerd in electronica.... :oops:

Troost je, ik kom ook niet veel verder dan het verwisselen van de ruitenwisserbladen.

13 dec 2005 17:13

911-lover schreef:Neen
Eerst donor wagen ook stil leggen
Eerst rood op lege wagen (+ batterij)
dan rood op donor wagen (+ batterij)
dan zwart op donor wagen (- batterij)
dan zwart op lege wagen (op onderdeel motor :!: nooit op -batterij vanwege explosiegevaar :shock: )
Dan donor wagen starten
Dan lege wagen starten
Dan van lege wagen de achterraamverwarming aanzetten. zo zet men het circuit onder spanning. Anders kan de electronica stuk gaan :!:
Dan in omgekeerde volgorde de kabels weghalen zwart lege/zwart volle/rood volle/rood lege

De volgorde heb ik steeds gedaan zoals jij geschreven had al legde ik de zwarte wel vast zoals beschreven op een motorblok onderdeel, ik legde de donorwagen NOOIT stil en van die achterraamverwarming wist ik helemal niet.


Had een keer hetzelfde gehoord, maar dan dat je je ventilator op de hoogste stand moest zetten (lege auto), dit ivm eventuele piekspanningen die schade kan veroorzaken

13 dec 2005 17:23

Nog beter is de achterruitverwarming (als je die hebt).

13 dec 2005 21:08

valt nog niet mee met die startkabels
tot nu toe altijd plus op plus en min op min gedaan en starten maar
niet zo handig blijkt nu :oops:

13 dec 2005 21:22

patrick911 schreef:Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan ...


Nog trotser ben je als je zometeen zelf die gasveren van de koffer- (en motor) deksel hebt vervangen :idea: :wink:

14 dec 2005 9:46

Olaf schreef:
patrick911 schreef:Voor mij de eerste keer dat ik behalve rijden en wassen iets met m'n auto zelf heb gedaan ...


Nog trotser ben je als je zometeen zelf die gasveren van de koffer- (en motor) deksel hebt vervangen :idea: :wink:


Ik was inderdaad al flink aan het 'googlen' op dit onderwerp. :o

Aan de andere kant; nu ie weer rijdt, kan ik 'm ook weer bij de expert afleveren, toch? Weet ik in ieder geval zeker dat die klep volgende keer niet op m'n harses valt. :wink:

14 dec 2005 10:28

patrick911 schreef:Weet ik in ieder geval zeker dat die klep volgende keer niet op m'n harses valt. :wink:


Daarvoor hoef je niet naar een specialist .... ik neem tenminste aan dat je zelf wel een bezemsteel af kunt zagen :idea: :wink:

14 dec 2005 16:01

Double G schreef:Zoals ik al eerder zei:
Double G schreef:Ik geef het op :cry:

Als je de - van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de + en de carosserie??


Als je de + van de accu hebt losgemaakt bestaat er toch geen gevaar meer tussen de - en de carosserie??


Nogmaals: het is natuurkunde: het maakt niet uit welke pool al dan niet gevaarlijk is, zolang er maar geen kortsluiting ontstaat...

14 dec 2005 17:36

Tussen de - en de carrosserie bestaat nooit gevaar, maar als de - nog vast zit en je haalt eerst de + los heb je kans dat je met je steeksteutel kortsluiting maakt tussen de + en de carrosserie.

14 dec 2005 18:03

Double G schreef:Tussen de - en de carrosserie bestaat nooit gevaar, maar als de - nog vast zit en je haalt eerst de + los heb je kans dat je met je steeksteutel kortsluiting maakt tussen de + en de carrosserie.

Geeft wel mooie effecten, leuk voor oud en nieuw! :lol:
Alleen jammer dat er van die happen uit de steeksleutel branden... :oops:
Plaats een reactie