Beetje slecht nieuws, er verdwijnt sinds een tijdje stiekem olie (ik heb nog niet moeten bijvullen), maar ik weet dat mijn auto normaal tussen oliewissels quasi niks van olieverbruik heeft, zelfs niet afgelopen najaar toen we er mee redelijk wat alpenpassen aan enthousiast tempo mee hebben gereden.
Wel merk ik
- Geen olie in koelwater
- Geen olie op de garagevloer
- Cilinders zijn vorig jaar gescoped toen de bougies en bobines vervangen zijn geweest en dat zag er allemaal goed uit.
- Er is wel merkelijk wat witte rook bij starten, iets wat hij voorheen niet echt deed.
=> Wat dan nog overblijft is eventueel een kapotte of stervende AOS, deze was door de vorige eigenaar wel vervangen geweest, maar mogelijks is het een exemplaar uit een slechte batch ...
Moeilijk te verifiëren maar als je de luchtbox verwijderd en de gasklep wat openduwt (op een cable throttle auto heel makkelijk) zag ik in het inlaatspruitstuk toch heel veel vet hangen, ook het gasklephuis zelf was zeer vettig ...
Ik denk dat ik binnenkort de ultimate AOS ga aanschaffen en installeren en de wagen voorlopig tot na vervanging even in de garage laten. AOS falen leidt op z'n minst tot olieverbruik maar op z'n ergst tot hydrolock. Reden is vooral dat een goede kennis met een Cayman S al aan z'n 3e AOS zit in slechts 3-4 jaar tijd, dat vermenigvuldigd met de prijs van een originele AOS rechtvaardigd al snel de 800 euro vaan een ultimate AOS.
Gelukkig recent nog eens in Noord-Frankrijk mee wezen toeren en een porscheritje hier in eigen land dus snel even afsluiten met een fijn plaatje.
Hopelijk snel tijd voor de reparatie (en ook die toplagers en stabilisatorstangen vooraan) tussen onze verbouwingen door en een 2 weekse NC500 trip (met de Skoda Superb en daktent) om de hoek.