Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Olivier's 996.1 C2 - Felix

07 okt 2024 14:54

Lekker hoor, er gewoon mee doen waarvoor hij bedoeld is. :thumleft:

18 maart 2025 17:51

Binnenkort weer enkele kleine projectjes aan de wagen.

- Toplagers van voorste schokdempers vervangen, want de originele kraken soms.
- Nieuwe stabilisatorstangen vooraan wegens reeds gescheurde rubbers door montagefout van mezelf.

Wagen rijdt voor de rest nog wel goed. Afgelopen weekend mee naar Noord-Frankrijk geweest op de routes departementales. Heerlijk (even 600km op 2 dagen tijd op de teller bijezetten en de kaap van 232.000km passeren). 8)

Wel nog op de wintervelgjes (carrera 10 spoke wielen 17" die standaard op de 996.2 C4 kwamen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

18 maart 2025 20:19

Mooie plaatjes! Mooi toeren daar!

25 apr 2025 22:01

Beetje slecht nieuws, er verdwijnt sinds een tijdje stiekem olie (ik heb nog niet moeten bijvullen), maar ik weet dat mijn auto normaal tussen oliewissels quasi niks van olieverbruik heeft, zelfs niet afgelopen najaar toen we er mee redelijk wat alpenpassen aan enthousiast tempo mee hebben gereden.

Wel merk ik
- Geen olie in koelwater
- Geen olie op de garagevloer
- Cilinders zijn vorig jaar gescoped toen de bougies en bobines vervangen zijn geweest en dat zag er allemaal goed uit.
- Er is wel merkelijk wat witte rook bij starten, iets wat hij voorheen niet echt deed.

=> Wat dan nog overblijft is eventueel een kapotte of stervende AOS, deze was door de vorige eigenaar wel vervangen geweest, maar mogelijks is het een exemplaar uit een slechte batch ...
Moeilijk te verifiëren maar als je de luchtbox verwijderd en de gasklep wat openduwt (op een cable throttle auto heel makkelijk) zag ik in het inlaatspruitstuk toch heel veel vet hangen, ook het gasklephuis zelf was zeer vettig ...

Ik denk dat ik binnenkort de ultimate AOS ga aanschaffen en installeren en de wagen voorlopig tot na vervanging even in de garage laten. AOS falen leidt op z'n minst tot olieverbruik maar op z'n ergst tot hydrolock. Reden is vooral dat een goede kennis met een Cayman S al aan z'n 3e AOS zit in slechts 3-4 jaar tijd, dat vermenigvuldigd met de prijs van een originele AOS rechtvaardigd al snel de 800 euro vaan een ultimate AOS.

Gelukkig recent nog eens in Noord-Frankrijk mee wezen toeren en een porscheritje hier in eigen land dus snel even afsluiten met een fijn plaatje.
Hopelijk snel tijd voor de reparatie (en ook die toplagers en stabilisatorstangen vooraan) tussen onze verbouwingen door en een 2 weekse NC500 trip (met de Skoda Superb en daktent) om de hoek.
Afbeelding

Afbeelding

28 apr 2025 11:45

Gelukkig ben je er op tijd achter als het de AOS is.

28 apr 2025 15:23

Heb op een informatieblad van een AOS al eens gelezen dat het advies is vervangen om de 60.000 km.

28 apr 2025 17:53

Nine-6-four schreef:Heb op een informatieblad van een AOS al eens gelezen dat het advies is vervangen om de 60.000 km.

Ik denk dat deze er 20-25.000km in zit geloof ik. Vandaar dat ik voor de Ultimate AOS ga gaan, meestal is het toch dat domme membraan dat scheurt, dan is het toegankelijk en gewoon simpelweg een goedkoop membraantje vervangen.

Zal wel een ingrijpende klus worden, dus eventueel kijken welke "while you're in there's" er nog zijn, denk eventueel aan de oliekoele + diens dichtingen.

29 apr 2025 7:17

Ha Olivier,

"Ultimate AOS" ? Heb ik iets gemist ?
Kan je daar iets meer over vertellen ? (fabrikant ? OEM ?)

Alvast bedankt,
Dick

29 apr 2025 9:46

https://lnengineering.com/products/part ... e-aos.html

Rennlist loopt er weg mee, is mijn indruk.

Bij mij is twee weken geleden de AOS vervangen (door OEM). Dat kostte o.m. 3u arbeidsloon. Dat geeft je een beetje en idee hoeveel werk het is, als een pro het doet. Was misschien wel iets meer werk dan normaal, omdat ook de Autoresto AOS modificatie is teruggedraaid.

29 apr 2025 10:11

@Spastblast: jij hebt dus wel de Autoresto AOS modificatie ongedaan gemaakt, maar de rest van hun modificaties laten zitten (derde koeler, andere thermostaat, etc.), of heb je meer van Autoresto ongedaan gemaakt?

30 apr 2025 10:14

Alleen de AOS modificatie is ongedaan gemaakt. Normaal loopt de slang van de AOS naar het gasklephuis, waar de dampen van de AOS onder een vrij hoog vacuüm de inlaat in worden gezogen en verbrand. Door die slang van AOS naar het luchtfilterhuis te verleggen, voorkomt Autoresto dat er ooit een hoog vacuüm op die slang kan ontstaan, waarbij bij een gefaald AOS motorolie wordt opgezogen en in de inlaat wordt gedumpt, met mogelijk hydrolock tot gevolg. Het nadeel van de modificatie is m.i. echter dat hierdoor die vettige AOS dampen door je luchtfilter en langs je MAF sensor moeten richting de inlaat. Luchtfilter en MAF sensor kunnen dus vettig worden, bevestigde de monteur mij. M.n. de werking van de MAF sensor (gevoelig dingetje) kan daar last van krijgen, was ons beider beeld. Bovendien merk je een falend AOS bij de 'normale' aansluiting bij het gasklephuis al tijdig op doordat de auto dan witte rook gaat uitstoten. Je kunt de AOS dus alsnog tijdig vervangen als hij begint te etteren, mits je niet je ogen sluit voor witte rooksignalen.

In mijn geval had de aangepaste slang van AOS naar luchtfilterhuis (Autoresto AOS mod) een scheurtje, waardoor die vettigheid ontnapte en je wat rook zag van bovenop de hete motor. Ik dacht slangetje vervangen en klaar is Kees, maar omdat ook het luchtfilter best wel smerig was geworden in korte tijd, wees het erop dat ook de AOS begon te falen. Toen bij het vervangen van de AOS ook de aansluiting weer terug laten leggen naar gasklephuis. Heb ook die Ultimate AOS overwogen, met als voordeel dat je daar een falend diafragma heel makkelijk kan vervangen. Is wel een kostbaar ding, maar als je twee keer je OEM AOS vervangt, dan is de business case waarschijnlijk al gemaakt. Had nu echter geen zin/tijd op de levering daarvan te wachten en wilde snel weer op pad kunnen.

De andere Autoresto modificaties zijn intact:
- Lage temperatuur thermostaat
- GT3 waterpomp (wil ik wel vervangen door een identiek nieuw exemplaar, maar was niet tijdig leverbaar)
- Verwijderd IMS lager seal (bij groot type IMS lager)

Heb geen derde radiator en dat is ook m.i. ook niet aan te raden.

Sorry voor de topic vervuiling, maar voor een 996 kan dit gelukkig ook relevant zijn :D

30 apr 2025 14:30

Daarom durfde ik het hier ook te vragen: het gaat nu over de AOS in het topic, dus kon nog net volgens mij. :wink: Dank voor je uitgebreide antwoord Spastblast!

30 apr 2025 21:07

De ultimate AOS heb ik bij Custom Concepts besteld, is eigenlijk die van LN Engineering (zal ongeveer een 10-tal dagen duren eer die in NL aankomt). Vooral voor als het diafragma in 't vervolg faalt dit me pakken minder kost in zowel tijd en geld. Ik ga allicht ook de oliekoeler ineens vervangen, inlaat uitkuisen, misschien de dichtingen daarvan ook vervangen.

Autoresto heb ik ook overwogen maar daar was minder over te vinden. Iemand in Noorwegen (SSP heet het bedrijf) zou ook een alternatief hebben

Jullie lezen het verslag hier wel van de ombouw. Ik zal zeker een hele dag nodig hebben, of een heel weekend, maakt niet uit, zolang het maar succesvol is.
Plaats een reactie