Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Toerental fluctueert Panamera 4S (2011)

17 mei 2025 9:21

Goede dag allen,
Ik heb een Porsche Panamera 4S uit 2011, heeft nu 80.000km gelopen en eergister begon het toerental wanneer ik in de 6e versnelling reed te fluctueren. Vanaf 54km tot 72km rij je in de 6e versnelling en auto geeft ook echt gas en reduceert weer, met voet en met cruisecontrol, maakt niets uit, ook op automaat of handschakelen.
Porsche denkt de HD brandstofpomp maar dan zou ik het in alle versnellingen moeten hebben, ik verdenk de pdk koppeling maar ook dan bij elke versnelling. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb ook een slechte abs sensor, soms storing op PSM, ff opnieuw starten en weg.
Alle ideeen zijn welkom, alvast bedankt
Richard

Re: Toerental fluctueert Panamera 4S (2011)

17 mei 2025 13:34

Eerst maar eens uitlezen en de codes bekijken lijkt me

17 mei 2025 19:39

Ja, gaat gebeuren, maar vandaag geen issues... heb geen idee. Gaat over 3 weken naar Porsche en dan hoor ik het.

17 mei 2025 21:02

Zou gewoon ook de accu kunnen zijn.
Te lage spanning geeft de gekste storingen

19 mei 2025 10:03

Treedt het probleem op in de 6e versnelling zo rond de 1700 en 2000 toeren. Een kennis van mij had het ook. De dealer gaf ook aan dat het de brandstofpomp was. Geen verbetering na vervangen brandstofpomp en ook geen foutcodes. Uiteindelijk bleek het zo iets simpels als vervuilde injectoren. Probeer eens injectorreiniger. Baat het niet, dan schaadt het niet.

21 mei 2025 11:19

Zal ik doen! Dank voor de info. Is idd bij lagere toeren, nu ook in 4e en 5e versnelling.

06 jul 2025 9:01

Ik heb injector reiniger toegevoegd en probleem voor heel groot deel verholpen. En geef iets meer gas zodat ik tot hogere toeren doortrek, nu eigenlijk geen problemen meer. Dank voor de oplossing

07 jul 2025 8:29

Goed om te horen!

07 jul 2025 8:35

Targa 1977 schreef:Probeer eens injectorreiniger. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Injectorreinigers kunnen vuil losmaken dat moeilijk te bereiken is, en dit kan leiden tot verstoppingen of schade aan andere onderdelen van het brandstofsysteem :popcorn:

24 sep 2025 11:56

Het is alweer een tijdje geleden dat dit topic werd aangemaakt. TS zei dat hij terug zou komen met het antwoord van de Porsche dealer. Ik ben benieuwd.
Ik heb namelijk vrijwel hetzelfde euvel met mijn 997.2. Het begon op de terugreis van het voorjaar vanuit Zuid-Frankrijk. Opeens merkte ik, rijdend op de cruise-control dat het toerental begon te wisselen bij een lichte stijging in de weg (IJsselbrug A1). Tussen de pakweg 1800 en 2400 toeren fluctueert het toerental. Je hoort het, ziet het op de toerenteller en je voelt het ook. Boven de 2400 toeren nergens meer last van. Maakt ook bij mij niet uit in welke versnelling, automaat of manueel, met of zonder cruise-control. Alleen bij vlot accelereren en dan gelijk door het bewuste toerengebied heen trekken merk je niks. Zo gauw je van een constante snelheid in dat toerengebied iets versnelt, dan treedt dat fluctueren op. Tijdens een proefrit met de Piwis aangesloten, was uiteraard het wisselende toerental ook zichtbaar, maar kwamen er geen foutmeldingen. Er waren ook geen historische foutmeldingen. Wie slaat hier op aan?

24 sep 2025 18:05

Als je het kan laten optreden:
met live scandata aan de slag...bijv kijken waar er misfires cilinder(s) of bank ontstaan, vandaar uit weer verder kijken wat binnen je test mogelijkheden zit.

maar wat TS heeft, hoef jij niet te hebben. Zijn immers totaal andere auto's.

25 sep 2025 12:12

Olaf schreef:Injectorreinigers kunnen vuil losmaken dat moeilijk te bereiken is, en dit kan leiden tot verstoppingen of schade aan andere onderdelen van het brandstofsysteem :popcorn:

Een oprechte van vraag van een N00B... Als er vuil in je injectoren zit, dan is dat toch miniscuul? Een reiniger weekt het vervolgens los of lost het op, en maakt het waarschijnlijk nóg kleiner. Hoe groot is dan de kans op schade, aangezien het vervolgens verbrand word en via je uitlaat de auto verlaat?
Maar tegelijkertijd denk ik dan ook: als het daar aan ligt, kun je ze er beter uithalen en sonisch reinigen, of vervangen. Want verstopte injectoren zegt ook iets over de leeftijd van ervan.

25 sep 2025 12:28

Ik geloof ook niet in injectorreinigers, katalysator reinigers....etc werken als je al een probleem hebt.... preventief zeg ik nog alla...

De monteur uit een flesje moet nog wat verder door ontwikkeld worden.... :roll:

ben het verder ook eens met polydeukes. Die gedachte is ook waar ...

het reinigen ervan hangt weer af van merk/type/prijs etc om dat uit te voeren. Direct ingespoten injectoren is nl. ook weer verhaal apart in sommige merken.

25 sep 2025 13:11

Polydeukes schreef:Een oprechte van vraag van een N00B... Als er vuil in je injectoren zit, dan is dat toch miniscuul?

Even afstappen van het idee dat injector-reiniger alleen maar het vuil in de injectoren oplost :idea: ;)
Plaats een reactie