Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 aug 2026 10:59

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Circuit dagje met een stukje training / instructie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Circuit dagje met een stukje training / instructie
Een van de doelen van mij voor mijn 986 is om er hier en daar mee op het circuit te gaan banjeren. Zelf heb ik nog nooit op het circuit gereden, dus als eerste instap lijkt het mij nuttig een dagje te doen met een stukje theorie (met wat mij betreft hoofddeel wat de omgangsvormen zijn op track days, ik rijd niet graag andermans auto aan barrels) en wat rondjes met een instructeur voor tips en tricks.

Heeft iemand tips wat en waar een goede instap kan zijn?

14 aug 2026 21:55
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Circuit dagje met een stukje training / instructie
Ik vind de Porsche circuitdagen erg geslaagd. Ze staan in de Porsche24 app.

Bijkomend voordeel is dat Turien de auto gewoon verzekerd. Dus als er iets gebeurt geeft dat minder kosten.

14 aug 2026 22:39
Profiel
PorscheForum Rakker
2015 Cayman 981 S Saffierblauw
Net onder Rotterdam
Ik heb inmiddels 3 cursussen gedaan bij GP-Elite met de Cayman. Ik schreef erover op het BMW forum, mijn oude stek...

Zie hier

15 aug 2026 10:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Net onder Rotterdam
GP-Elite Rijvaardigheidstraining (level 0; van 7 ofzo) 18 SEP 2025; 10:00 - 17:00 550 EUR
Zo dan, eindelijk een lichte sportwagen en dan... Op de openbare weg oefenen met hoe hard je door de bocht kan???
Slecht idee, dus gezocht naar wat er zoal te vinden is aan trainingen op een afgelsoten circuit. Op het P forum kwam ik GP-Elite tegen (ook in de zoektocht naar een geschikte P garage). GP Elite heeft een uitgebreid kaartenhuis aan trainingen, circuit, rallye, driften etc. Ook hebben ze een eigen vloot en zelfs raceteam.

De rijvaardigheidstraining bestond uit 4 onderdelen op de paddock en een half uur rondjes onder strikte begeleiding op het circuit. Onder het geluid van een tiental GTS3 RSen en M2s deden we de oefeningen op de paddock plak asfalt tussen het circuit. Eerts wat uitleg en de nadruk op veiligheid en wat theorie over grip, gas geven sturen etc.
Onderdelen:
- noodstop rechtuit (ABS ervaren)
- noodstop en uitwijken (vol in de ABS en lane change)
- eland uitwijk/lane chage op snelheid
- rondjes op een natte baan
- slalom (met tijdwaarneming en prijsuitrijking)
De ca 15 autos werden opgedeeld in groepjes van 5 (een supercars met corvette, ferrari, mclaren, RS6; een met krachtige SUFs uh oh SUVs en een met BMWs, Ps en een snelle SEAT (winnaar van de slalom). Elk met een eigen instructeur. Format: Instructuer rijdt met een auto de oefening voor (meestal met de mijne, en ik ernaast). Daarna doet een ieder zijn 1e rondje. De instructuer staat erbij en kijkt ernaar en geeft aanwijzingen. En elke roinde zon 5 a 10 km/hr harder totdat je de grens van grip en je auto of je kunnen bereikt heb.
Ik vond het erg nuttig en leerde dat de grip van mijn P meestal boven mijn kunnen/durf lag.
Rondje op natte baan was erg leuk. Een extra instructeur stapte bij mij in en gaf wat aanwijzingen om tot een mooie drift te komen. Lastig nog.
Circuitrijden
Met je groepje in de pauze van het serieuze spul (Licentie training/examen; level 7?) mochten we de baan op. In de voorste auto zat de instructeur en na 2 of 3 rondjes, steeds iets harder, wisselen zodat iedereen een x voorop rijdt.
Leuk maar een beetje tam.
Na afloop bier en bitterballen en een prijsuitreiking vor de 3 snelsten opde slalom.
Al met al veel geleerd wat de P aankan (veel!) en wat ik zelf aankan (nog veel te leren...) maar het smaakte naar meer. Vooral naar meer en snellere rondjes op Zandvoort. Echt genoten van de schitterende kombocht en alle andere bochten met de brullende ongeblazen zespitter in mijn oor.

Circuittraing 1 (Level 2). 9 oktober 13:00-19:00 600 EUR

Wat meer deelnemers maar in principe eenzelfde setup. In totaal 4 groepen en uiteindelijk wat meer instructuers bij het circuitrijden.
- oefeningen in de paddock, maar nu wat moeilijker dan in de vorige training
- slalom (geen prijzen, met wat aanwijzingen verbeterde ik zon 4 seconden van ca 32s naar 27s)
- bocht+drift (insturen en dan ff vol gas met en zonder ESP); erg lastig
- ovaaltje met 1 droge en 1 natte bocht en grip/verlies van grip verkennen, ds steeds harder en scherper
- ABS-end een bocht door
Circuitrijden (daar kwam ik voor!)
- ook weer circuitrijden in treintjes, maar een stuk harder en uiteindelijk in treintjes van 3.
- half uur vrij rijden (helm verplicht) en dat was echt gaaf, Ik kreeg een instructeur mee en dan zo hard en goed mogelijk over het circuit met in het achterhoofd de ervaring van alle paddock oefeningen.Af en toe vloog er een 911 van de Porsche Experience nog harder voorbij of een deelnemende supercar.
Banden: mm tsja, behoorlijk veel rubber opgepikt en eigenlijk had ik wat druk moeten aflaten. Ik ga iig een setje trackday wielen kopen (inmiddels gedaan met Potenza EVOs).
Tussendoor een diner, dat was ok-ish. De bier en bitterballen van de 1e training waren beter.

Verzekering
Ik kreeg een aanbod voor een verzekerd bedrag van 25 K met 500 EUR eigen risico en 450 EUR premie). Niet gedaan.
Geen spijt van. Er is veel aandacht voor veiligheid en op geen moment is er iets raars gebeurd. Alleen tijdens Circuittraining 1 reed een dame een huur BMW-1 een beetje in de berm, maar geen schade (bij een paddock oefening).

Huurauto
Is mogelijk van GP-Elite. varierend van BMW 1 tmt Porsches. Prijzen weet ik niet.

Al met al vond ik het bijzonder nuttig om de grenzen van grip (hoe voelt dat nu en wat zijn de signalen dat je de grens aan het naderen bent) en van je eigen kunnen op een gestructureerde en veilige manier te leren. De instructeurs gaven veel en goede tips (zie slalomverbetering door veel verder voorruit te kijken, handpositie etc.) Heb je al wat ervaring met je bolide dan zou ik Rijvaardigheidstraining overslaan en eerder met Circuittraining 1 beginnen. En ik ga ook zeker een drifttraining doen, maar die is via GP-E ook aan de prijs. Er zijn daar meer aanbieders.

Laatst bijgewerkt door MJW op 15 aug 2026 10:16, in totaal 1 keer bewerkt.

15 aug 2026 10:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Net onder Rotterdam
Op zaterdag 27 Juni heb ik ook nog de drifttraining 1 van GP-Elite gedaan op RDW Lelystad. het ging bijna niet door vanwege code rood en dan werken de RDW stempelaars niet (GP-Elite wel, maar die kunnen ook weinig met een gesloten circuit).

Ik dacht dat ik daar ook al ergens wat over geschreven had. ca 20 autos: 18 BMWs (perfecte drift-autos) en 2 Caymans (kwa handling en onderstel niet zo geschikt om te driften ondanks een setje Nankang driftbandjes achter). Wel erg nuttig om te ervaren. Ik ga eerst het onderstel verder aanpassen om de onderstuur eruit te halen en dan mss nog een x naar Papenburg ofzo.

Meppen (DFF/DFT)
Zie DFT. Inmiddels al een ochtendje Meppen zelf gedaan met 1 uur instructie aan het begin. Een imho laagdrempelig circuit waar de snelheid laag ligt (ik ging niet harder dan ca 140kmh op het rechte stuk) maar veel stuurmanskunst vereist is. Het was ook nog eens erg rustig en ik reed meestal alleen. Ook een aanrader om na of evt tussen je cursusen het geleerde in de praktijk te brengen. En imho niet een grote aanslag op je auto kwa slijtage van eea. Wel zie ik dat ik toch echt wat meer camber (een mss wat meer caster voor en dan ook de toe setting V en A perfect zetten) wil hebben (en dus ook het onderstuur wil opheffen) voor een betere wegligging (de onderstuur zit in de gewone (-/S/GTS) boxsters/caymans voor de veiligheid van minder ervaren zondagsrijders en als ik het goed heb al veel minder in de GT4s en hoger).

15 aug 2026 10:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]