Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 sep 2026 13:39

Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
PASM Storing Cayman 987.1 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht PASM Storing Cayman 987.1
Nieuw op dit forum, maar reeds een jaar of 3 in het bezit van een Cayman uit 2007.
Ik rijdt er (te) weinig mee, dus onlangs had ik een lege accu. Opgeladen (want accu was nog maar een dik jaar oud), en alles weer in orde.

Paar weken later, plots tijdens het rijden, "PASM storing", en gelijk naar de hardste stand.
Auto stilgelegd, storing weg na herstart, maar vanaf dat je ook maar een halve meter rijdt, komt de storing terug.
Opmerkelijk: als je hem zélf in sportstand zet vóór je gaat rijden, dan komt er géén storing.

Ik heb een icarsoft OBD lezer, en die zegt "RV schokdemper".
- weerstand gemeten, LV ook maar gemeten => beiden strak 2.8ohm, ook na bewegen van de draadjes daar waar ze de poot ingaan.
- Als 2de test, draden omgewisseld, dus LV schokdemper op RV bekabeling en omgekeerd => storing blijft op RV zitten
=> dus niet de schokdemper zou ik denken
- accelaratie sensor RV en LA gewisseld, geen verschil
- toen dacht ik: lege accu gehad, laat ik de stuurhoeksensor eens opnieuw inleren => geen oplossing
- dus... Misschien de regelmodule zelf eens wisselen ? onderdeelnr 987.618.105.09
=> dit blijkt een onderdeel te zijn van ca 1.200€, dus dat koop ik niet om zo maar te gokken.
Gebruikt nog niet gevonden helaas.

Wat kan ik nog testen/meten/proberen alvorens ik de gok waag ?
Of heeft er iemand hier zo'n module in de aanbieding ?
Of, doe ik hem binnen bij Porsche, en zou Piwis meer duidelijkheid geven (vind ik zonde, want de zoektocht, is de halve hobby)

11 sep 2026 9:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1 bericht ]