Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

16 maart 2006 17:15

Roi schreef:Weet je wat mij altijd opvalt bij het peilen van de olie -uiteraard bij warme motor- dat als je even de dop van de olievulopening losdraait, ook het dashboard oliepeil metertje hierop reageert. Dwz. even de de oliedop los en weer dicht , vervolgens even wachten (30 sec) en dan komt het dashboard oliepeilmetertje zo weer een grote taartpunt hoger te staan.

Heeft iemand anders ook deze ervaring?

Roi

Nog niet gemerkt, maar ik zal het in het weekend eens uitproberen. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor het bijvullen.

16 maart 2006 19:13

:shock: Ha Bert even goeie vrienden was niet bewust mijn bedoeling om je bericht te "vervuilen" dacht dat het wel kon. :shock:

(He Roi bizar over die oliedop, ga van het weekend gelijk even testen)

16 maart 2006 19:17

Jeroen914 schreef:de olie kan ook uit je uitlaat komen (geen goed teken overigens)
aerodynamische wervelingen acher de auto (vooral met de achterspoiler omhoog) zorgen dat het terug tegen de auto wordt geblazen


Ja maar dat zou betekenen dat de auto zou moeten roken, bij de start, en tijdens het rijden, echter dat doet hij niet

16 maart 2006 19:19

ruud964 schreef::shock: Ha Bert even goeie vrienden was niet bewust mijn bedoeling om je bericht te "vervuilen" dacht dat het wel kon. :shock:


geeft niet Ruud, had ff een slecht moment, niks aan de hand verder

16 maart 2006 19:20

He Roi, ja die ervaring heb ik inderdaad ook, kan het echter niet verklaren.

16 maart 2006 19:25

Bert heb je al wel de bodemplaat verwijderd??

16 maart 2006 19:31

ruud964 schreef:Bert heb je al wel de bodemplaat verwijderd??


Nee, bodemplaat gaat er zaterdagmorgen even onderuit, dan spuit ik hem helemaal schoon en kan ik even goed de onderkant en zijkant van het blok en de leiding bekijken.

17 maart 2006 0:21

ok dan kan het misschien ook nog wel de olie retour buisje zijn wat mischien lekt.


robert

17 maart 2006 1:25

bert964c4 schreef:He Roi, ja die ervaring heb ik inderdaad ook, kan het echter niet verklaren.


Nou ik doe een gooi.

Er heerst normaal bij een draaiende motor een onderdruk in het oliecircuit t.b.v. de carterventilatie. Als je de dop van de vulopening opent verstoor je hier het één en ander. Vraag me af of dit niet de betere manier is om correct te peilen. Het olie-niveau lijkt zich zo beter te nivelleren.

Ik merk dat je die onderdruk ook beinvloed als je de oliepeilstok verwijdert en even later weer terug plaatst. De toerentalregeling van de motor corrigeert dan even. Dit laatste uiteraard wel weer bij een dichte olievulopening. Althans dat is bij mijn 964 duidelijk merkbaar.

Corrigeer of vul aan als ik het verkeerd heb.

mvgr. Roi

17 maart 2006 15:48

bert964c4 schreef:Ja maar dat zou betekenen dat de auto zou moeten roken, bij de start, en tijdens het rijden, echter dat doet hij niet

Zelfs bij de start niet? :shock:

17 maart 2006 17:59

Nee, niks nada noppes, hij rookt totaal niet :scratch:

17 maart 2006 18:06

Ik dacht dat elke boxer motor even rookt bij de start vanwege de olie die in de cilinders blijft staan en verbrandt.

17 maart 2006 18:10

De mijne in ieder geval niet, alleen een mooie witte pluim

17 maart 2006 18:15

Bij mij echt even blauw. :cry:

17 maart 2006 19:46

bert964c4 schreef:De mijne in ieder geval niet, alleen een mooie witte pluim


Idem

17 maart 2006 19:51

ruud964 schreef:
bert964c4 schreef:De mijne in ieder geval niet, alleen een mooie witte pluim

Idem

wel een behoorlijke witte pluim viel me vanavond op

17 maart 2006 20:31

WdePundert schreef:Bij mij echt even blauw. :cry:


Kan verder ook geen kwaad, als ie maar niet blijft roken als je gaat rijden, en wat ik altijd doe na een rit is de auto een poosje stationair laten draaien, net zoals bij een turbo

17 maart 2006 20:55

bert964c4 schreef: en wat ik altijd doe na een rit is de auto een poosje stationair laten draaien, net zoals bij een turbo


Ja en als het even kan een tijdje achter de auto staan (liefst in de garage) kan je zo lekker genieten van het unieke geluid van een luchtgekoelde boxer :cyclopsani: :cheesy: (met cuprohr)

17 maart 2006 21:01

ruud964 schreef:Ja en als het even kan een tijdje achter de auto staan (liefst in de garage) kan je zo lekker genieten van het unieke geluid van een luchtgekoelde boxer :cyclopsani: :cheesy: (met cuprohr)


AHHH dus daar heb jij ook al last van :mrgreen: :ba:

17 maart 2006 21:14

Nou voornamelijk mijn vrouw, of ik nog een keer naar binnen kom :? :roll:

17 maart 2006 23:48

:mrgreen: tja, dat ken ik :mrgreen:

17 maart 2006 23:50

ik kan het mis hebben maar na een rit de motor nog een poosje laten draaien is volgens mij alleen maar slechter.
De temp loopt dan juistop in plaats dat de motor temp zakt.

anton964

17 maart 2006 23:56

Anton,

Het gaat hier om de olie, de druk in de motor wordt minder, koelt ff beter af, we hebben het hier over hooguit 30 tot 45 seconden dat de motor ff stationair draait, daar loopt de temperatuur echt niet heftig van op ,

de olie zakt keurig in het blok, met het gevolg dat ik geen blauwe rook heb als ik de auto start.

Maar ja das mijn visie op het gebeuren!

18 maart 2006 9:57

anton964 schreef:ik kan het mis hebben maar na een rit de motor nog een poosje laten draaien is volgens mij alleen maar slechter.
De temp loopt dan juistop in plaats dat de motor temp zakt.

anton964


Ha Anthon,

Of het slecht is kan ik niet beoordelen, lijkt me niet, hebben we ook oliekoelers voor :idea: :roll: Ik geniet er in ieder geval van. Hoe zal het dan gaan bij 30 graden in een file :shock:

Trouwens als je olie wil peilen zal eerst de temp. meter horizontaal moeten staan. Geloof mij dan heb je (als de koelers goed werken) wel meer als een minuut voor nodig. Paar weken een keer voorgelegd aan de Porsche dealer. En die melden dat ze bij lage temperaturen (olie peilen) buiten zelfs tijdelijk het rooster afdekken :shock: om de temp. te laten oplopen.

Dus al met al lijkt het mij geen enkel probleem (het is een beresterk blok).

Had ie maar geen porsche met een super (uitlaat) geluid moeten worden.

18 maart 2006 11:58

bert964c4 schreef:Kan verder ook geen kwaad, als ie maar niet blijft roken als je gaat rijden, en wat ik altijd doe na een rit is de auto een poosje stationair laten draaien, net zoals bij een turbo

Dat doe ik ook altijd, tevens heb ik dan de gelegenheid om het oliepeil te controleren (op de vlakke garagevloer). Toch altijd even rook bij de koude start.
Plaats een reactie