Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

18 maart 2006 15:35

Ik heb ook sinds kort een Porsche, meerbepaald een 996 C2. Ook mij viel op dat de remmen niet echt beten...de eerste tijd was ik zelfs ernstig op mijn hoede om overal op tijd geremd te krijgen. Mijn BMW 525 TDS met 171PK bijt een stuk feller...dealer zij dat de Porsche zeker voldoende beet ( maar een BMW een stuk meer..gaf hij toe) en zeker voldoende uithouding heeft ( meer dan die van BMW). Alles went natuurlijk...maar ik moet zeggen als ik in de BMW stap en moet stoppen ik nu overal een meter of 5 te vroeg stop :) is nogal jippie...

20 maart 2006 21:56

Mogelijk zijn de remblokken "verglaast". Nieuwe monteren of laagje vanaf schuren. Paar stoppies vanaf 250+ doen het vast goed ;-)

Verder voor de zekerheid even remvloeistof verversen met een litertje ATE Super Blue Racing of Gold.

Porsche staat bekend om z'n remmen. Je moet idd wel in vergelijking wat harder trappen maar remmen doet ie echt wel.


Mark.

20 maart 2006 22:03

Dat gevoel had ik ook met mijn 3.2 Carrera destijds. (reed eerst Omega 2.6 Dual ram en nu ook 525TDS met 173pk. Beiden remden stukken beter).Ik was toen flink teleurgesteld over de Porsche remmen temeer daar Porsche er toch zo'n bekende reclame om maakt.
Met het vervangen van de voorste klauwen van 2 naar 4 pistons was het stukken beter.
Met mijn 968CS is het heel anders en als ik MOET hard remmen zijn het net ankers.
Nu klopt de reclamecampagne wel :wink:
Het verwonderd me dat je dat hebt met een 996 :? Dat is toch een veel recentere wagen.

21 maart 2006 0:54

911-lover schreef:Dat gevoel had ik ook met mijn 3.2 Carrera destijds......Met het vervangen van de voorste klauwen van 2 naar 4 pistons was het stukken beter


wat verzameling een onzin weer... :roll:

21 maart 2006 9:54

Jeroen914 schreef:wat verzameling een onzin weer... :roll:




Yep,



Mannen.........................moeten de remmen dan echt bijten ala een Yaris of Colt.


Ga is een dagje op een circuit boenderen met bijtende remmen.......succes.

21 maart 2006 11:07

gantor schreef:Ik heb ook sinds kort een Porsche, meerbepaald een 996 C2. Ook mij viel op dat de remmen niet echt beten...de eerste tijd was ik zelfs ernstig op mijn hoede om overal op tijd geremd te krijgen ..... Alles went natuurlijk...maar ik moet zeggen als ik in de BMW stap en moet stoppen ik nu overal een meter of 5 te vroeg stop :) is nogal jippie...

Dus als remmen gevoelsmatig beter bijten, dan is de remweg (per definitie) korter :?: :roll:

(On)zin m.b.t. remmen/remweg. ;)

21 maart 2006 12:04

En de remleidingen?

Ik heb een MX5 gehad waar het een behoorlijk verschil maakte in remgevoel met standaard remleidingen of stalen exemplaren.

Hoe zijn de 911 ervaringen met stalen remleidingen?

21 maart 2006 13:29

John4S schreef:
Jeroen914 schreef:wat verzameling een onzin weer... :roll:




Yep,

Ga is een dagje op een circuit boenderen met bijtende remmen.......succes.


Heb ik gedaan destijds bij Vroemdag (Rondjes rijden op Zolder voor gehandicapte kinderen)
Ik ben voor twee jaar en met de Porsche en met de Omega op het circuit geweest. Gevolg : Porsche na drie ronden compleet door de remmen heen (originele) en met handrem moeten binnenkomen . Na afkoeling van een half uurtje kon ik weer rijden. In die tussentijd heb ik constant met de Omega op het circuit gereden zonder één probleem met de remmen. OK , een Porsche komt rapper op snelheid , maar een 2.6 Omega Stationwagon gaat ook niet echt langzaam en moet ook behoorlijk meer gewicht afremmen dan een Elver.
En toen de twee pistons vervangen werden met de vierpistons remde de Elf effectief beter EN was het probleem van heetlopende remmen enorm verbeterd.
Ook op het circuit uitgetest.

21 maart 2006 14:52

911-lover schreef:En toen de twee pistons vervangen werden met de vierpistons remde de Elf effectief beter

nogmaals: ONZIN!

EN was het probleem van heetlopende remmen enorm verbeterd.

Da's het enige voordeel van grotere remmen

21 maart 2006 15:49

Echt waar hoor.

Ben ik dan de enige met Jeroen..................man een (goede) Porsche kan je uren aan de tand voelen op het circuit, Porsches staan bekend om de beste remmen.


En ik moet er niet aan denken dat als je volgas op de Tarzanbocht (superbocht op het Zandvoortcircuit) afstuifd je bij het aanraken van je rempedaal, de boel begint te bijten.


Nee een Porsche kan je heerlijk gedoseerd laten remmen, zonder dat Mitsubishi effect, de stumpers vinden een direct blokkerende auto het beste remmen, jaja.


Moet wel toegeven dat niet iedere Porsche het zelfde remt, de wat oudere types vertragen wat trager.



Beetje raceauto (dacht ik) heeft zelfs geen rembekrachtiger, want dat is eigenlijk allelen maar een hulpje, gaat ie echt niet beter door remmen hoor.

21 maart 2006 16:29

Met bijten bedoel ik ook geen blokkerende remmen.
Dat wil ik ook niet meemaken.
Blokkerende remmen zijn in mijn opzicht levensgevaarlijk daar de wagen dan niet meer stuurt zoals je wilt. Ik wil niet over mijn voorwielen wegschuiven. Nu zijn al mijn wagens wel van ABS voorzien, maar ik laat desondanks NOOIT mijn remmen blokkeren.
Maar een wagen moet wel flink vertragen (zonder blokkeren) , daar draait het om.
Jij wilt in de Tarzanbocht geen blokkerende remmen hebben. Ik ook niet maar net zo min te softe remmen of helemaal geen :roll: :wink:

21 maart 2006 17:10

John4S schreef:Ben ik dan de enige met Jeroen..................man een (goede) Porsche kan je uren aan de tand voelen op het circuit, Porsches staan bekend om de beste remmen.


Ik heb ook nog nooit het gevoel gehad, dat de remmen van mijn P tekort komen. En heb voorlopig nog geen wagen gehad, die beter remde. Mijn Sl55AMG, had enorme remmen, ABS BAS en gans die mikmak, maar kan in de verste verte niet tippen aan de remmen van de GT3 :D :D
Ben natuurlijk geen race piloot, daar zit het hem misschien :lol:

21 maart 2006 17:32

Ik denk ook dat de remmen van een (toch zeer jonge wagen) GT3RS ietsje anders zijn (ander caliber wagen en meer dan 20 jaar jongere technologie) dan van een 3.2 van 1984 :wink:

21 maart 2006 18:13

Ik zeg alleen dat na 2 dagen met het rijden van dergelijke Porsche ( de mijne zelf heb ik nog niet) ik zeker geen remproblemen had, alleen dat ik als ik terug in mijn vertrouwde wagen stapte, mijn manier van remmen anders was geworden ( afstand inschatten wanneer te remmen, druk op pedaal e.d.) Gevolg was dat ik de eerste tijd te snel dreigde stil te staan en nog even gas moest bijgeven voordat ik werkelijk stilstond waar ik dat wilde...( en bij het begin met het rijden met de Porsche was dat omgekeerd)
Nu ben ik een leek in dit alles...ik dacht alleen dat een Porsche indrukwekkender was bij het remmen...het was enkel een vaststelling van mij op het moment van proefrijden...
Ik heb een 996 gekocht voor dagelijks gebruik ( de meest geschikte Porsche daarvoor dacht ik toch), dus remmen op een circuit zal mij een worst wezen...wat hij doet in het dagelijkse verkeer interesseert mij...en dan mag die van mij toch al best stevig vertragen als ik het rempedaal voor 1/3de tot de helft induw.
In mijn kleine betoog voorheen heb ik zelf gezegd dat het qua uithouding anders zat...

21 maart 2006 18:25

zoals je zelf al aangeeft, gewoon leren fatsoenlijk het rempedaal in te trappen ;)

21 maart 2006 18:27

Jeroen914 schreef:zoals je zelf al aangeeft, gewoon leren fatsoenlijk het rempedaal in te trappen ;)


Grappig...

22 maart 2006 4:08

gantor schreef:Grappig...

Hoezo?

22 maart 2006 11:36

markk schreef:Mogelijk zijn de remblokken "verglaast". Nieuwe monteren of laagje vanaf schuren. Paar stoppies vanaf 250+ doen het vast goed ;-)


Dit kreeg ik ook te horen bij Motron...ik reed te netjes ; gevolg is idd een soort van verglazing op de schijven, waardoor het "scherpe" van de remmen afgaat en de werking iets minder kan worden.

Kreeg ook het advies om maar eens een paar keer van hoge snelheid de zaak maar eens wat harder in te trappen...

Denk je juist dat je netjes rijd, is 't nog niet goed... 8) :wink:

22 maart 2006 12:58

Inderdaad, ik had dit topic gestart en nadat ik de Cayman eens had kunnen testen viel het mij toch op dat deze (splinternieuwe) wagen veel directer reageerde op het indrukken van het rempedaal.

Vorige week was mijn 4S op onderhoud en ik haalde dit aan. Bleek dat ik eigenlijk iets te weinig met de wagen reed waardoor er geleidelijk een film op de schijven komt. De mechanicien deed een proefritje en stoempte een paar keer flink op de remmen en het moet gezegd, het gaat stukker beter. Dus inderdaad, geregeld eens flink op de rem gaan staan helpt om de remmen beter te doen aanspreken.

Want, laat dat duidelijk zijn, remmen doen ze sowieso heel goed, alleen heb je soms de INDRUK dat je er wel hard moet voor werken.

In vergelijking met mijn BMW kan je algemeen stellen dat je "beter" remt met de BMW bij lage of normale snelheden, maar dat de Porscheremmen duidelijk VEEL beter zijn bij afremmen vanaf hoge snelheid of bij herhaald krachtig remmen (ooit met een beladen BMW een Italiaanse bochtige snelweg afgedaald en op het einde de indruk dat de remmen begonnen te faden, geen prettig gevoel).

22 maart 2006 17:16

Carrera4s schreef:Want, laat dat duidelijk zijn, remmen doen ze sowieso heel goed, alleen heb je soms de INDRUK dat je er wel hard moet voor werken.

't duurt even, maar het dringt een keer door :mrgreen:

22 maart 2006 21:29

Volgens mij worden inderdaad 2 dingen hier regelmatig door elkaar gehaald, de kwaliteit van de Porsche remmen (snel afremmen) en de kracht die je moet zetten op het pedaal om dat te bewerkstelligen. Beiden staan naar mijn mening geheel los van elkaar. Bij een Porsche moet je nou eenmaal wat "harder werken" om goed te remmen, maar daardoor krijg je wel meer gevoel met je remmen en weet je ook dat je er op kan vertrouwen. Want netto remmen ze enorm goed. Ik rem regelmatig hard en verbaas me vaak over hoe hard je nog kan remmen dan.

Ik ook heb het wel eens dat als ik weer in een Golf rijd ik bij de eerste kruising op mijn stuur zit :roll: Rem(pedaal!)weg is enorm kort en ook heeeel licht dus het is veel lastiger om er goed gevoel mee te hebben. Maar snel stilstaan zonder veel "trapkracht" kan je wel en dat is vast waar ie voor ontworpen is :roll:

26 maart 2006 21:53

Ooit een beamer 330i gehad maar tot 2 keer toe na een fikse stop vanaf 200+ m'n schijven verbrand. Elke keer als je dan weer eens flink moest remmen vanaf hoge snelheid dan kwam er zo'n donker geluid af van de reminstallatie en voelde je al snel wat fading.

Nu bij mijn P heb ik een trillend stuur bij het remmen( ik denk kromme schijven) maar remmen doetie :!: :!:

Kan het kwaad om lang door te rijden met kromme schijven :?: :?:

grt
w

26 maart 2006 22:19

Precies zoals Gerko en anderen al schreven: verschil tussen wat de remmen voor je kunnen doen qua vertraging en de druk die je daarvoor moet uitoefenen :!:

Vwb die proefrit met een Cayman: had die misschien van die gele klauwen, die grijpen inderdaad heel snel en makkelijk aan, heb ik gemerkt in Lapland. De doseerbaarheid bij krachtig remmen heb ik niet zo kunnen testen op sneeuw en ijs 8)

26 maart 2006 22:22

Walter964 schreef:Nu bij mijn P heb ik een trillend stuur bij het remmen( ik denk kromme schijven)


Zou eerst de voorwielen eens laten controleren op onbalans. Al een kleine onbalans voel je tijdens het remmen in je stuur. Slecht is het verder niet, de zuigers vangen de eventuele slingering wel op, terwijl het remeffect prima blijft.

27 maart 2006 13:36

Zou eerst de voorwielen eens laten controleren op onbalans


Heb ik dan niet een trillend stuur bij het rijden?

grt
w
Plaats een reactie