Sinds ik de Z4 gekocht heb, had ik steeds last (24.000km) van een lastig (of moet ik zeggen listig) stuurgevoel. De auto was zeer gevoelig aan spoorvorming en bumpsteer. Zo erg zelfs dat het plezier er soms wel af was en dat ik pijn in m'n polsen kreeg.
Deze week had ik 'm naar de dealer gebracht voor een onderhoud...vandaag gaan ophalen. 'k Had hen er ook van gesproken dat ik het stuurgevoel in de Z4 niet correct vind ondanks de auto al meerdere malen te hebben laten uitlijnen en met de bandendrukken te hebben gespeeld. Alles helpt wel een beetje, maar de core van het probleem was nog altijd niet opgelost.
'k Kreeg telefoon deze week waarbij ook zij meldden dat de Alpina inderdaad niet zeer aangenaam reed en soms zelfs gevaarlijk reageerde. 'k Was blij dat we op dezelfde golflengte zaten. Ze hebben 'm hiervoor bij een specialist gebracht die zelf zeer veel ervaring heeft met verlaagde BMW's en krachtige auto's. Persoon heeft er ook mee gereden en beaamde het slechte stuurgedrag. Woensdag kreeg ik opnieuw telefoon dat 'm iets "anders" uitgelijnd is nu en dat de auto zeer goed rijdt...niet meer te vergelijken met ervoor.
Ik dus heel benieuwd om ermee te rijden vandaag en ik moet zeggen...'t is niet gelogen. De auto heeft nog steeds een zenuwachtig stuurgevoel maar het listige is er compleet af! De auto is een plezier om te sturen, ook de grip is een pak beter!!! De winterbanden hebben het wel moeilijk om de pk's op de weg te zetten maar het is echt lol aan het stuur. Ook het volgen van sporen en bumpsteer is verdwenen....super!
Enkele vraagjes toch wanneer ik het uitlijningsrapport overlees:
Toespoor stond hij vroeger negatief en nu lichtjes positief (is dit dan toe of uitspoor)?
Ook de naloop is verminderd...naloop is castor toch dacht ik? 'k wist niet dat je dit kon regelen? Is toch de hoek die de fuseepen heeft? Ik dacht dat dit een statisch gegeven was...
Iemand een idee wat "stuwhoek" is? die is van 0°13' naar 0° gegaan achteraan???
Anyway...'t resultaat is prachtig!!! Heel beniewd hoe hij op de 19" wielen zal rijden met deze settings
Blijkbaar is dit weer een bevestiging van het feit dat de Z4 zeer gevoelig is aan settings en uitlijning...Subtiele veranderingen met een groot verschil in resultaat.
Heel veel mensen schoven het steeds op de verlaging en de spacers die ik achteraf op de Alpina heb laten plaatsen, maar blijkbaar heeft dit er weinig mee te maken...ben heel blij dat het probleem eindelijk van de baan is...ik kan weer een glimlach trekken achter het stuur en da's toch heel belangrijk voor ons, niet?