Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

22 jul 2006 12:33

Een hele andere invalshoek over motoren met meer kilometers.

Je zult mogelijk gaan merken dat je tijdens gezamenlijke ritten steeds meer achteraan komt te rijden :idea: :?: :roll:

Oorzaak: het toenemende verbruik van olie, via de verbrandingsruimte dus, tracteert achterliggers bij elke bocht - gas los en vervolgens weer gas er op - op een vieze lucht die snel de neus (weer :lol: ) uitkomt 8)

Zoals gezegd: een aparte kijk op deze zaak.
Verder succes met de (moeilijke) keus.

22 jul 2006 12:43

Paul van Engelen schreef:Een hele andere invalshoek over motoren met meer kilometers.

Je zult mogelijk gaan merken dat je tijdens gezamenlijke ritten steeds meer achteraan komt te rijden :idea: :?: :roll:

Oorzaak: het toenemende verbruik van olie, via de verbrandingsruimte dus, tracteert achterliggers bij elke bocht - gas los en vervolgens weer gas er op - op een vieze lucht die snel de neus (weer :lol: ) uitkomt 8)

Zoals gezegd: een aparte kijk op deze zaak.
Verder succes met de (moeilijke) keus.

Het gekke is dat er géén rookwolken uit de uitlaat komen. Enkel bij het starten. Ook mensen die achter mij gereden hebben constateerden géén rook. Wel zit er na verloop van tijd wat aanslag op de bumper boven de uitlaat.
Laatst bijgewerkt door WdePundert op 22 jul 2006 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.

22 jul 2006 12:48

Rookwolken is een volgende zichtbare fase :oops:

Lang daarvoor treedt het onzichtbare alleen te ruiken effect op.

Bij het starten heb ik met mijn 993, nu net over de 80.000, ook soms een stevige wolk. Dat is boxermotor effect.

Maar die "uitslag" is toch wel een tastbare aanwijzing dat e.e.a. niet fris is. Er ook van uitgaande dat je de auto regelmatig wast, en dit dus niet van duizenden kilometers is.

Kan best zijn dat alleen de koppen, dus kleppen e.d., alleen aan een goede beurt toe zijn :idea:
Laatst bijgewerkt door Paul II op 22 jul 2006 12:51, in totaal 1 keer bewerkt.

22 jul 2006 12:51

Paul van Engelen schreef:Rookwolken is een volgende zichtbare fase :oops:

Lang daarvoor treedt het onzichtbare alleen te ruiken effect op.

Toch lees je hier regelmatig over Porsches die tot wel 1 op 1000 verstoken. Zouden die dan allemaal achteraan rijden? Met 1 op 1200 kom ik dan misschien in de middenmoot terecht. :wink:

22 jul 2006 12:56

Mijn vorige bijdrage heb ik nog aangevuld...

WdePundert schreef:Toch lees je hier regelmatig over Porsches die tot wel 1 op 1000 verstoken.

Olieverlies is natuurlijk verbruik(verbranden) + lekkage.
Is het blok, de olieleidingen en de koeler helemaal droog?

22 jul 2006 12:57

Voor zover ik het kan beoordelen géén lekkage. De P. staat op een vloer met geglazuurde tegels en er ligt nooit een druppel op de grond.

Re: Carrera 3,2: Revisie 911 3.2?

22 jul 2006 18:53

WdePundert schreef:Op mijn 3.2 staat nu bijna 180 k kilometers. Het olieverbruik is ongeveer 1:1200 (valt nog wel binnen de Porschenormen).


Dat dgl. olieverbruik "binnen de normen valt" kan ik moeilijk begrijpen, Porsche houdt al sinds jaar-en-dag de reputatie hoog van een daily driver te zijn (i.t.t. Italiaanse exoten), maar dit valt hier moeilijk mee te rijmen ...

Tegenover de luchtgekoelde 3.2 zijn we nu ca. 20 jaar verder, welk zijn nu de zgn. Porschenormen qua olieverbruik eigenlijk?

23 jul 2006 8:28

Elven schreef:Natuurlijk Wim, (eindelijk ken ik je voornaam)

zal ik jullie op de hoogte houden.
Feit is dat als ik de revisie van de drietwee start, ik zal gaan voor optimalisering....eeuh m.a.w. niet ga bezuinigen op dat wat nodig is...ergo: ik krijg er een nieuwe drietwee voor terug met de specs die daarbij horen!
'T mag dus wat kosten...maar het gaat ook nog even duren, twee tot drie jaar alsvorens over te gaan tot een preventieve revisie.

Groet, Henny.

Ik zal het met belangstelling volgen, Henny. :wink:

Re: Carrera 3,2: Revisie 911 3.2?

23 jul 2006 8:30

2.2VTEC schreef:welk zijn nu de zgn. Porschenormen qua olieverbruik eigenlijk?

Ik heb hier altijd gelezen dat 1:1000 nog binnen de normen valt, maar waar dat gegeven op gebaseerd is :?:

23 jul 2006 11:01

Dan valt de rook en stank nog mee :wink:

24 jul 2006 1:15

Ik zit op 1 op 1.600 met mn 3.2 (10W40 olie).

0W40 is echt te dun voor een 3.2; waar rij je nu mee ?
Iets dikkere olie scheelde bij mij merkbaar in verbruik.

24 jul 2006 11:10

Ik gebruik ook 10w40 (half-syntheet).

25 jul 2006 15:48

In het onderhoudsboekje staat als maximum olieverbruik 1:1500 :idea:

25 jul 2006 16:25

Double G schreef:In het onderhoudsboekje staat als maximum olieverbruik 1:1500 :idea:

Dat ben ik nog niet tegengekomen. Vanavond eens opzoeken.

26 jul 2006 7:56

Zelf ook nog even gekeken, en op pagina 78 staat "olieverbruik tot 1,5:1000" :shock: Dus ik had niet alle cijfers in de goede volgorde gezet :wink: :lol:

26 jul 2006 10:30

Dat is dus een héél andere waarde. :D

27 jul 2006 0:13

Wayne Demsey van PelicanParts(.com) heeft enkele goeie boeken geschreven. Hij heeft ook een goede lijst van items die je langs kunt lopen om een indruk te krijgen of je aan de beurt bent of niet.

Porsche stelt olieverbruik tot 1.5liter op 1.000 km maar dat wordt door experts al wel als excessief gezien.
Ik lees vaak dat een olieverbruik van 1 op 1.800 normaal is voor een goed ingereden 3.2 motor; als het onder de 1 op 1.000 komt is dat te veel.
Dan moet je wel ingrijpen.
Oliedruk is ook een belanrijke indicator op slijtage van de lagers.

Ik sta nu op 215.000 en heb besloten nog lekker door te rijden; verbruik met 10W40 olie zit nu op 1:1600.

27 jul 2006 10:30

Thx, Lindemans. Met 178000 km en een verbruik van 1 op 1200 ben ik misschien ook nog niet aan de beurt. Ik blijf het echter nog wel even in overweging nemen. Eind augustus gaat de P. weg voor een grote beurt. De mening van de specialist zal ik hierover ook nog wel peilen.

27 jul 2006 11:41

Wijk ik dan zo af van de norm qua olieverbruik? Ik zit op minder dan een liter voor 10.000 kilometer?

De enige keer dat ik echt olie heb verbuikt was toen ik mijn auto de nieuwste MOBIL Super nogwat olie heb gegeven.

(en toen ik nog een (nieuwe!) Alfa had met een boxermotor. Die lust wat olie! Die denkt dat het benzine is ofzo)

Op de de technische avond van car care werd uitgelegd hoe dat zat. Als je auto een bepaalde motor olie gebruikt, je daarna niet ineens dunnere meer geavanceerde motorolie moet gaan gebruiken. Wat ik ervan begrepen heb is dat die dikke olie de motor ietsje meer zal laten slijten dan de allernieuwste dunne olie. Echter als je daarna dunne olie gaat gebruiken kruipt deze olie door de kleine slijtage plekjes heen waar de die dikke olie niet door heen kan.

Nu heb ik ook geen flesje olie in de auto liggen want bij de Esso kan je Mobil Super 10W40 niet meer krijgen. Weet iemand waar die kan kopen?

27 jul 2006 11:46

Appie schreef:Nu heb ik ook geen flesje olie in de auto liggen want bij de Esso kan je Mobil Super 10W40 niet meer krijgen. Weet iemand waar die kan kopen?

Voor zover mij bekend bij Esso op de Molenlaan in Rotterdam en bij Renntech. Erwin stuurt die op op verzoek.

27 jul 2006 13:11

Afbeelding
zeuvenvijftig

27 jul 2006 16:04

wolf schreef:Afbeelding
zeuvenvijftig

Volgens mij niet in elke vestiging. In Alblasserdam i.i.g. niet.

27 jul 2006 16:08

In de stad wel :wink:

27 jul 2006 16:17

wolf schreef:In de stad wel :wink:

Dan ga ik maar eens informeren in de oudste stad van Holland. :wink:

27 jul 2006 17:30

wolf schreef:Afbeelding
zeuvenvijftig


thanx ik heb nu weer een flesje olie in de auto liggen
Plaats een reactie