Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

10 jan 2007 1:47

Jurgen schreef:...mss niet op een GTI-forum

En zeker niet op een GSI forum. :lol:
Jeroen C3.0 schreef:Golfje eerst twee tellen voorsprong geven, jij rustig optrekken.... dan pas gas erop en er vol langs! Heb je ze nog te pakken voor ze honderd rijden! :lol:

Denk spontaan al aan enkele Golfjes waar dat behoorlijk lastig kan zijn (Golf IV en V R32, & Golf II GTI 16V G60 kans dat je die tegenkomt is echt wel klein met 71 geproduceerde exemplaren) :wink:

Voor de motor lijkt het me niet schadelijk, koppeling en aandrijving krijgen dan idd wat te verwerken, maar om nu te zeggen dat je ze daarmee aan gort rijdt, lijkt me ook een beetje hoog van de toren blazen.
Laatst bijgewerkt door desmett op 10 jan 2007 2:06, in totaal 1 keer bewerkt.

10 jan 2007 1:59

Jeroen C3.0 schreef:Eens, dus de oplossing... Golfje eerst twee tellen voorsprong geven, jij rustig optrekken.... dan pas gas erop en er vol langs! Heb je ze nog te pakken voor ze honderd rijden! :lol:


Hoe opgefokter degene is die naast me staat, des te lamgzamer trek ik zelf op....heb ik meer lol in dan m voor te blijven (wat toch wel lukt, behalve bij zo'n gechipte golf turbo diesel.....die afgang wil ik niet meemaken.....)

10 jan 2007 3:39

Neen totaal niet!
Je hebt het toch over de motor?


Niet letterlijk de motor, want deze is van aluminium/gietijzer en dat krijg je niet snel een scheur in. :D

Vanuit stilstand moet ineens (en het liefst zo snel mogelijk) ca. 1500 kg in bewegen worden gezet, dat houdt in dat de motor zwaar moet werken.
Zie het maar zo: een auto vanuit stilstand duwen is zwaarder, dan als de auto de gang er wat in heeft zitten. Bij een zeer zwaar belaste motor kan de olie tussen de lagers weggedrukt worden, mede doordat bij zware belasting de olie heet en dus dunner wordt. Tussen de vlakken waar zich minder olie bevindt onstaat er meer wrijving dan normaal en dus ook iets meer slijtage dan normaal.

De rijstijl die je op dat moment hanteert (snel schakelen, hoge toeren, lage toeren) is een grotere belasting (naar mijn inziens) voor o.a. koppelingsplaten, drijfstang, krukas...

maar om nu te zeggen dat je ze daarmee aan gort rijdt


Geloof niet dat ik dat gezegd heb. Maar de meeste rijders trappen ineens het gaspendaal in en laten supersnel de koppeling opkomen, hierdoor krijgen die wel een tik (opdonder) te verwerken. Juist omdat ze vanaf 0 tpm beginnen. Terwijl het weer beter is om vanaf (ik dacht) ca. 1500 tpm weg te sprinten. Ook is je auto dan sneller weg.

Naar mijn inziens verkort het de levensduur van de desbetreffende onderdelen wel. Zo gauw je de motor aan doet vindt er al slijtage aan de onderdelen plaats, alleen is dit zo minimaal dat je er jaren in kunt rijden.
Zoals ik al eerder schreef, ook ik maak mij wel eens schuldig aan een stoplicht sprintje.

Misschien klopt de visie niet, maar zo is mij het verteld.

Petra

10 jan 2007 6:17

Kan je volgen, maar de vermogenopbouw van een motor is steeds hetzelfde onafhankelijk de gebruikte versnelling. Het koppel dat aan de wielen vrijkomt is echter wel afhankelijk van de versnelling. Dit koppel aan de wielen is in hoofdzaak verantwoordelijk voor de acceleratie en is omgekeerd evenredig met het toerental van de wielen. Dus bvb in 1e zal het toerental van de wielen lager zijn dan datgene van de motor. Als gevolg is het koppel van de motor met dezelfde factor verhoogd aan de wielen. De daaropvolgende versnellingen wordt die factor steeds kleiner. Op zich is dit niet 100% juist, aangezien tussen versnellingsbak en de wielen er ook nog het differentieel zit waar ook zo'n factor speelt. Heb ik er even tussen uit gelaten, zodat het wat minder complex is om aan te tonen dat het belastingbeeld van de motor steeds hetzelfde is. Die factor is ook wel bekend als de overbrengingsverhouding van de versnelling of indien het die van het differentieel betreft de eindoverbrenging.

Petra schreef:Zie het maar zo: een auto vanuit stilstand duwen is zwaarder, dan als de auto de gang er wat in heeft zitten.


Klopt, maar het ontbreekt ons aan een middel om de kracht (koppel) te vergroten. Stel: we gebruiken een katrol om de wagen te trekken: de katrol is dan een soort van versnelling, waardoor de kracht van de motor (wij dus) vergroot wordt. Als we een kleinere katrol gebruiken, zal de auto minder snel vooruitgaan, maar het zal ons minder moeite kosten. Op een bepaald moment gaan we niet snel genoeg meer kunnen draaien aan de katrol, dus moeten we een grotere katrol gebruiken. Aangezien de wagen al aan het rollen is, zal die grotere katrol ons toestaan om met dezelfde kracht de wagen verder te laten versnellen.

Petra schreef:Bij een zeer zwaar belaste motor kan de olie tussen de lagers weggedrukt worden, mede doordat bij zware belasting de olie heet en dus dunner wordt. Tussen de vlakken waar zich minder olie bevindt onstaat er meer wrijving dan normaal en dus ook iets meer slijtage dan normaal.


Dat heeft enkele oorzaken als de olie te heet wordt ofwel wordt de motor erg veel het rood in gejaagd op korte termijn of zit men met een koelingsprobleem. Bij een mooi op bedrijfstemperatuur draaiende motor mag dit geen extra slijtage opleveren.

Petra schreef:De rijstijl die je op dat moment hanteert (snel schakelen, hoge toeren, lage toeren) is een grotere belasting (naar mijn inziens) voor o.a. koppelingsplaten, drijfstang, krukas...


Koppeling en aandrijving zullen idd een hogere belasting moeten verwerken. Drijfstang en krukas lijkt me eerder niet.

Petra schreef:Maar de meeste rijders trappen ineens het gaspendaal in en laten supersnel de koppeling opkomen, hierdoor krijgen die wel een tik (opdonder) te verwerken. Juist omdat ze vanaf 0 tpm beginnen. Terwijl het weer beter is om vanaf (ik dacht) ca. 1500 tpm weg te sprinten. Ook is je auto dan sneller weg.


Ze beginnen niet bij 0 tpm, maar op stationair toerental. Als je dan de koppeling laat opkomen en direct daarna op het gas gaat, gaat de koppelingsplaat het mintste belast worden. Omdat bij stationair toerental de motor het laagste koppel aflevert en daar komt nog bij dat het toerentalverschil tussen koppeling en motor het kleinste is. Het vanaf 1500 rpm wegsprinten zal idd sneller zijn, maar zal ook sneller de levensduur van de koppeling inkorten. De koppeling wordt geconfronteerd met een hoger koppel en een groter toerentalverschil.

Petra schreef:Naar mijn inziens verkort het de levensduur van de desbetreffende onderdelen wel. Zo gauw je de motor aan doet vindt er al slijtage aan de onderdelen plaats, alleen is dit zo minimaal dat je er jaren in kunt rijden.


Bij koude motor is de slijtage het meeste, dus vandaar steeds mooi warm rijden en als ie warm is, mag je gerust zonder nare angsten planken mits hem niet constant in de rode zone te jagen natuurlijk. :clown:

10 jan 2007 9:08

Nicolò schreef:Er zijn er volgens mij niet zo veel die hun Porsche als eerste auto gebruiken en jaarlijks veel kilometers maken.


Hier misschien niet, maar het merendeel van de verkochte Porsches, en dan vooral de 991 en de Cayenne, worden gewoon als dagelijkse wagen gebruikt. Pas als ze oudre worden en in het tweedahandscircuit terecht komen, gaan ze steeds minder gebruikt worden

10 jan 2007 9:14

aero schreef:prima discussie dit :D hoog anti broodje-aap gehalte.

Ook ik rij zeker 15-20 km of 15-20 minuten met mijn TT voordat ik echt vol door de versnellingen heen ga. Voel me daarna ook altijd weer min of meer schuldig als ik meedere malen tegen de 6000 rpm aan heb gezeten. Na het lezen van dit draadje begrijp ik dat het allemaal wel meevalt.

Bedankt Erwin :drive:


Ik heb me nog nooit schuldig gevoeld als ik de P tegen de rode zone heb getrapt :roll: dit gebeurt namelijk dagelijks. De wagens zijn ervoor gemaakt. Over slecht of laattijdig onderhoud, zou ik me meer zorgen maken.

De 997 geeft na 5 minuten een watertemperatuur aan van 80°c en na 10 minuten een olietemperatuur van 95°c, vanaf dan gaat gewoon het gas erop.

Doe ik trouwens met al mijn wagens, ook met de 356 :wink:

10 jan 2007 9:23

Petra schreef:Niet letterlijk de motor, want deze is van aluminium/gietijzer en dat krijg je niet snel een scheur in. :D


De motor is een verzamelnaam voor honderden op de juiste manier gemonteerde onderdelen.
Het lijkt alsof jij hier het carter bedoeld en aanneemt dat dit dan de motor is. :lol:
Overigens weet jij veel meer van Porsche's dan de meesten denken. Er zijn er maar weinig die weten dat een 996 motor gietijzer in het carter heeft zitten. :roll:



Petra schreef:
Misschien klopt de visie niet, maar zo is mij het verteld.



Advies: Geloof niet alles wat anderen vertellen.





Ik hoop niet dat dit topic veranderd in een topic waar alle zinnen ge-quote gaan worden met als feiten uitgesproken technisch totaal niet gefundeerde uitspraken die ergens gehoord zijn ofzo :lol:

10 jan 2007 11:54

Petra schreef:
Vanuit stilstand moet ineens (en het liefst zo snel mogelijk) ca. 1500 kg in bewegen worden gezet, dat houdt in dat de motor zwaar moet werken.
Zie het maar zo: een auto vanuit stilstand duwen is zwaarder, dan als de auto de gang er wat in heeft zitten.


Onvergelijkbaar. Bij het wegduwen heb je geen versnellingsbak er tussen zitten... Denk aan een fiets. Als je vanuit stilstand wegrijdt in de eerste versnelling heb je ook geen centje pijn.

Bij een zeer zwaar belaste motor kan de olie tussen de lagers weggedrukt worden,


Castrol TWS 10W60 erin mikken... probleem opgelost (kan meer dan twee keer zoveel druk aan als Castrol RS 10W60).

Naar mijn inziens verkort het de levensduur van de desbetreffende onderdelen wel. Zo gauw je de motor aan doet vindt er al slijtage aan de onderdelen plaats, alleen is dit zo minimaal dat je er jaren in kunt rijden.
Zoals ik al eerder schreef, ook ik maak mij wel eens schuldig aan een stoplicht sprintje.


Een stoplichtsprintje is, indien je de eerste meters de koppeling een beetje ontziet, niet zo heel slecht voor de auto. Mits de motor goed warm is...

15 jan 2007 18:47

Renntech schreef:Heel kort dan.


Járen geleden reed ik een oude SC, nooit heb ik die auto ontzien. Altijd maximaal hard gereden en vele wedstrijden ZAC gereden. De hele Gerlach reed ik in de toerenbegrenzer. Ik had in mijn SC de toerenbegrenzer van een 911 S ( 7300 omw/min.) Schakelen durfde ik toen niet, de snelheid lag te hoog om van het gas te gaan. ( reed altijd op het randje van grip)
En dat twintig ronden lang, 3 wedstrijden per dag. Daarna gewoon normale banden er onder gezet en weer over de weg naar huis gereden.
Voor de verkoop heb ik de motor gereviseerd, gewoon omdat ik het niet kan maken een afgetrapte motor te verkopen. Dus indertijd niet losgehaald omdat de motor kapot gelopen was, wel kon ik mooi zien wat een jaar racen voor een invloed had op de motor. Gewoon niks meer of minder slijtage te zien dan bij gewoon straatgebruik.

]


Reed zeker wel lekker die rode 911 SC die niet van jezelf was en je toen een volwaardige sponsor had!! :roll:
En naar mijn weten is de motor voor de verkoop nooit los geweest!! :?:
Kortom : broodje aap verhaal!!!

Wat betreft je uitspraak; Geloof niet wat anderen vertellen, helemaal mee eens!

16 jan 2007 1:25

Van den Berg schreef:Reed zeker wel lekker die rode 911 SC die niet van jezelf was en je toen een volwaardige sponsor had!! :roll:


Zozo, als dit net zo cynisch bedoeld is als dat het klinkt, ben ik wel benieuwd daar de achtergronden van deze sneer. :shock:

Van den Berg schreef:En naar mijn weten is de motor voor de verkoop nooit los geweest!! :?:
Kortom : broodje aap verhaal!!!


Dan is het alleen maar van belang hoe zeker jouw 'naar mijn weten' is. Voor mij wordt 'naar mijn weten' gebruikt bij een aanname over iets waarvan door de verteller geen zekerheid over te geven is. In dat licht is de conclusie een boude uitspraak. vind ik.

16 jan 2007 9:16

Wolf, voor dit draadje geen slotje, want het wordt net gezellig :lol:

16 jan 2007 9:52

Wolf heeft een nieuwe missie.... :lol:

Afbeelding

16 jan 2007 11:54

Ik dacht dat hij nu in dienst stond van


Afbeelding

en

Afbeelding

:twisted:

16 jan 2007 15:59

Van den Berg schreef:Geloof niet wat anderen vertellen ...



Bij deze ..... :idea:

16 jan 2007 19:27

993 4s schreef

Dan is het alleen maar van belang hoe zeker jouw 'naar mijn weten' is. Voor mij wordt 'naar mijn weten' gebruikt bij een aanname over iets waarvan door de verteller geen zekerheid over te geven is. In dat licht is de conclusie een boude uitspraak. vind ik.



" Naar mijn weten" :D kan de toemalige eigenaar van de auto het beste weten.
In dat licht is de conlusie geen "boude" uitspraak

16 jan 2007 19:38

oh oh oh, zodra het over de forumtechniker gaat zijn er gelijk een paar op hun pik getrapt.
Er staat waarschijnlijk de doodstraf op als je iemand een beetje tegengas geeft die een kontverhaal ophangt. :roll:

Hij schittert zelf door afwezigheid :idea:

nasjonal dickthee is nied mijn faforied 993 4 S, praat maar gewoon hollands dan snappen er meer wat je nou wil zeggen!! :lol:

16 jan 2007 21:44

Van den Berg schreef:oh oh oh, zodra het over de forumtechniker gaat zijn er gelijk een paar op hun pik getrapt.

ik ken de beste man niet, maar ik vond je manier van posten niet heel vriendelijk klinken, vandaar mijn reactie.

Van den Berg schreef:nasjonal dickthee is nied mijn faforied 993 4 S, praat maar gewoon hollands dan snappen er meer wat je nou wil zeggen!! :lol:

mijn excuses dat ik in een reactie op jouw post het te moeilijk gemaakt heb. vertaling voor je:
wat is in godsnaam de reden dat je op zo'n hufterige manier in bedekte termen iets duidelijk probeert te maken. Heeft Renntech met jouw autootje lopen scheuren? Klote voor je. Weet je zeker dat die motor daarna nooit uit elkaar is geweest? Zeg dat dan gewoon. In plaats van bedekte termen als 'bij mijn weten' te gebruiken. Is hij nou een leugenaar of niet? Dat is het enig dat ik wilde weten.

Sorry. Het is niet in gelukt in woorden met alleen 1 lettergreep.

boeie

16 jan 2007 21:57

Reed zeker wel lekker die rode 911 SC die niet van jezelf was en je toen een volwaardige sponsor had!!


Lekker boeiend of deze nu wel of niet van hem was of gesponserd is, het gaat erom dat het motorblok opengemaakt is en de bevindingen die daar werden aangetroffen vertaald worden naar dit forum.

In jouw uitspraak:

En naar mijn weten is de motor voor de verkoop nooit los geweest!!


Doordat je aanhaalt naar mijn weten geef je dus aan, er niet zeker van te zijn. Dus is het ook geen broodje aap. Tenzij jij met feiten komt en aantoont dat het niet zo is.

oh oh oh, zodra het over de forumtechniker gaat zijn er gelijk een paar op hun pik getrapt.
Er staat waarschijnlijk de doodstraf op als je iemand een beetje tegengas geeft die een kontverhaal ophangt.


De forumtechniker komt met zijn eigen bevindingen ik heb jou alleen maar horen blaten, en geen feiten zien geven. Indien jij vind dat een warme motor wel sneller kapot gaat bij volgas dan rustig rijden en je je mening kan aantonen met feiten kan je dit uiten. En kan er over gediscuseerd worden daar is dit een forum voor.

Voorals nog alleen maar blah blah en informatie die niet relevant is en geen feiten. Ik zie ook net 1 sec te laat krijg je ervan alles tempo doeloe

16 jan 2007 22:01

Van den Berg schreef:oh oh oh, zodra het over de forumtechniker gaat zijn er gelijk een paar op hun pik getrapt.

Als ik dit topic nog eens overlees, krijg ik om een of andere reden het gevoel dat jouw eerste verhaaltje alleen maar tot doel had om bovenstaande opmerking te kunnen maken. Klopt dat? Ik zie zo snel geen mensen die op hun pik getrapt zouden zijn.
Van den Berg schreef:Er staat waarschijnlijk de doodstraf op als je iemand een beetje tegengas geeft die een kontverhaal ophangt. :roll:

Dat zou slecht zijn voor een forum. Zou het niet druk zijn hier.

16 jan 2007 22:14

@Van den Berg, je gelooft toch niet echt dat jij als enige op dit forum weet dat er tussen jullie in het verleden het 'een en ander' is voorgevallen :?: :shock:

'Beetje dom' zou Maxima zeggen :P :lol: :wink:

16 jan 2007 22:28

Paul van Engelen schreef:@Van den Berg, je gelooft toch niet echt dat jij als enige op dit forum weet dat er tussen jullie in het verleden het 'een en ander' is voorgevallen :?: :shock:


aha. vandaar mijn gevoel. klopt dus. makkelijk wel.

16 jan 2007 22:42

Precies de reacties die ik verwacht had :lol: :ba: ha eindelijk een beetje leven in de brouwerij.

Maar goed voor de gene die het echt weten wil;
De auto was inderdaad van mij, onze gewaardeerde " Techniker" heeft de auto indertijd in bruikleen gehad.
De auto is verkocht door mij met een andere motor en de genoemde motor is nooit open gehaald door de "Techniker".
Sterker nog; de motor ligt hier nog geheel ongedemonteerd op de plank. :?:

Dus vandaar, dat dit duidelijk mag zijn, deze zogenaamde bevindingen mij nogal vreemd overkwamen.
Geen dingen gaan verzinnen en die dan gaan posten op dit forum, staat wel erg interessant.
Kortom; dit is waar ik op reageerde en niet op allerlei reacties van andere medeforummers die het beter weten.

Ik hoopte op een reactie van de " Techniker" in eigen persoon, maar deze bleef tot op heden uit. :cyclopsani:

16 jan 2007 22:45

Van den Berg schreef:De auto was inderdaad van mij, onze gewaardeerde " Techniker" heeft de auto indertijd in bruikleen gehad.
De auto is verkocht door mij met een andere motor en de genoemde motor is nooit open gehaald door de "Techniker".
Sterker nog; de motor ligt hier nog geheel ongedemonteerd op de plank. :?:


Kijk, daar kan ik wat mee. Dat is duidelijke taal. Dat maakt twee verhalen die niet hetzelfde zeggen. Dan is er iets te verduidelijken. Dank hiervoor.

16 jan 2007 23:18

Blij dat er nog geen slotje op zat! :shock: :wink:

16 jan 2007 23:52

Nicolò schreef:Blij dat er nog geen slotje op zat! :shock: :wink:



Mwah, verhalen waar "oud zeer" meespeelt zijn nooit prettig.

Los van het feit waar de waarheid ligt blijft er altijd een nare smaak achter, waar bovendien niemand beter van wordt.


Juist omdat Erwin hier een veel-geziene én terecht gewaardeerde man is, laat ik de posten van vd Berg/Addie staan ; vegen zou al zijn geloofwaardigheid tenietdoen...wat tevens níet betekent dat ik tégen vd Berg ben of hem van leugens beticht, want ik wil hier geen partij in zijn en ben, net als de meesten hier, niet op de hoogte van de exacte feiten.


Hoop wel dat verdere onenigheid niet verder openbaar uitgesproken wordt , lós van het gelijk, want dit siert niemand.

Het forum is er niet om persoonlijke dingen op straat te gooien dus ik hoop dat dit gerespecteerd wordt, óók door de forummers.

J


----------------------------------------------------------------------------------


Aub verder met zinnige woorden inzake motor-revisie...
Plaats een reactie