Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

01 maart 2007 13:55

Porsche heeft in eerste instantie tipronic op de markt gebracht om de amerikaanse markt te bedienen om dat die luie fatso's (nog maar een keer ongenuanceerd) dat zo leuk vinden.
Vervolgens hebben de rijke 50+ die in EU Porsches kopen, omdat het ze zo lekker jong laat lijken, dit ook gedaan want dat schakelen is toch wel erg vermoeiend. En vandaar dat Porsche dus deze auto's met tip leverd.
Sterker nog - de meeste nieuwe Porsches worden met Tip geleverd voor bovenstaande reden.

Maar in een sportwagen moet geschakeld worden omdat je zelf wil bepalen wanneer je wilt schakelen en of je moet heel-toeen en de trachtie via de koppeling regelen.
Nou begrijp ik ook wel dat de gemiddelde porsche rijder dit niet kan - mij incluis
Een tiptronic of automaat is leuk en wordt zefs vewacht in een Mercedes S klasse of een Audi A8 etc. maar niet in een echte sportwagen zoals Porsche of Ferrari.

Maar ja de autowereld wordt gerun'd door marketing mensen ... en die volgen het geld en dus rijke 50+ en amerikanen die het overgrote deel van nieuwe Porsches kopen.

Wat zou Steve McQueen doen? 8)

01 maart 2007 14:07

ToonRientjens schreef:Wat zou Steve McQueen doen? 8)

Niet zo veel meer denk...
Misschien Der Walter eens vragen? :wink:
Laatst bijgewerkt door marknineoneone op 01 maart 2007 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.

01 maart 2007 14:08

dat inkoppertje had ik verwacht :D

tukkers onder elkaar he (ben import hagenees)

01 maart 2007 14:16

Toch niet "Dikke Toon uut Glanebrug!?" :lol:

01 maart 2007 14:19

nee die zeker niet! - kom uut +hamlapp'n

Edit EriC4C: vervolg over hamlappen hier :twisted: :wink:

01 maart 2007 22:08

ToonRientjens schreef:Maar in een sportwagen moet geschakeld worden

Dat hoeft helemaal niet (als je een tiptronic koopt) :wink: :D

02 maart 2007 1:04

ToonRientjens schreef:Maar in een sportwagen moet geschakeld worden

Hoe een persoonlijke mening als wijsheid gepresenteerd kan worden :wink:
Wie betaalt, bepaalt. Als je een tip wilt, moet je die lekker rijden. Waarom had die Schumacher eigenlijk flippers in die Ferrari? Omdat hij een 50+ fatso is hoogstwaarschijnlijk. :roll: :twisted:

02 maart 2007 1:15

Schumacher had die flippers omdat ze compleet geflipt zijn in de F1.
Met alles wat elektronisch geregeld word heb je in de F1 steeds minder talent nodig om zo'n bolide rond te rijden en redelijk mee te komen.
Champcar is handgeschakeld en geen traction control, te veel gas geven in of uit de bocht wordt niet door een computer gecorrigeerd.
Heb de laatste maand in verschillende merken een proefrit gemaakt ivm aanschaf nieuwe leasewagen voor de zaak.
Ongelooflijk hoe ze de automaat promoten.
Ik kan er persoonlijk nog niet vrolijk van worden. Het is wat mij betreft gemakkelijk in druk stadsverkeer of in de file, maar voor de rest... dank je beleeft.
Een verkoper heeft me zelfs wijsgemaakt dat het bijna onmogelijk was om de pk's goed tot hun recht te laten komen en daarom bijna alle auto's van dat model met automaat werden uitgevoerd.
Volgens hem zat het probleem met versnelling 1 en 2.... :scratch:
Heb toen maar uitgelegd dat ik wat twijfelde aan deze motivatie en verteld wat mijn andere auto was, met wat pkaatjes meer dus
Tja, toen was deze topverkoper eventjes stil. :D
Laatst bijgewerkt door Gert op 02 maart 2007 1:25, in totaal 1 keer bewerkt.

02 maart 2007 1:18

Ik heb een reportage gezien dat het in de F1 zo kan dat er tijdens races überhaupt geen chauffeur meer aanwezig moet zijn in de wagen. Alles kan vanuit de pitbox bereden en bediend worden.
Misschien vandaar die flippers. Vanuit de pits kunnen ze niet in de wagen schakelen en ambrieren . Daarvoor de automatische electronische transmissie :twisted: :wink:

02 maart 2007 1:24

Da's een oude discussie. In '93 konden de auto's bijna nog meer dan nu (qua electronisch, telemetrisch en pneumatisch geregelde snufjes). In '94 alles overboord, behalve de flippers. Weinig verschuiving in de top.

Ontopic:

Ik zou de handgeschakelde kiezen. Zo zonde van al die paardjes.. :wink:

02 maart 2007 11:52

Toch lijkt een tiptronic mij niet zo slecht.

Ik bedoel: in het westen mag je blij zijn wanneer je eens 400m voluit kan gaan, en voor de rest is het filerijden en stadswerk.

'Hard rijden' kan in heel Nederland bijna nergens meer of je moet geen angst hebben om geflitst of aangehouden te worden. :roll:

Voor die ene keer hard knallen of naar Duitsland gaan (hoe lang nog zonder snelheidslimiet?) kan een tiptronic toch snel genoeg zijn?

(Mijn overwegingen toen ik gisteravond weer in 9km A1 file voor Muiden stond en een lamme linkervoet had van de koppeling.)

02 maart 2007 11:58

tuurlijk is er rationeel wat voor te zeggen, zeker hier in NL; echter bij een P speelt emotie de grotere rol voor mij en dat betekent lekker roeren tijdens het rijden

02 maart 2007 16:33

Helemaal mee eens, Marco. Het blijft emotie en géén ratio.

02 maart 2007 23:08

daarom zitten we hier ook niet op het www.priusforum.nl :wink:

02 maart 2007 23:34

Ik ben tevreden met mijn tip voor dagelijks gebruik , automaat en ook zelf kunnen schakelen , is top.
Ik ben het echter wel eens met de mensen die zeggen" met een sportauto moet je schakelen".Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb b.v. vandaag door het centrum van Brussel gereden , en bijna constant met mijn linker voet op het koppelingspedaal gezeten. Dan is het toch fijn om in mijn tip te stappen om naar huis te gaan.

02 maart 2007 23:38

Nog eens: automaat en automatisch schakelen :shock:

Een klassieke automaat heeft een bak die 'glijdend' schakelt door rembanden die los en vast worden gezet - en dit gaat nooit van 'klak' - en idem koppelt door een VLOEISTOF-koppeling :idea:
De Porsche automaat heeft dit principe.

Je kunt ook een 'gewone' PLATEN-koppeling met idem bak zelf laten schakelen door de commando's te automatiseren. Dit gebeurt dus net zo dynamisch, of SNELLER, als een handgeschakelde bak.
Voorbeeld SMG van BMW en DSG (hoewel daar nog wat grappen bijkomen, de basis techniek is vergelijkbaar) en zelfs in een smart voor2 zit zo'n systeem en het schakelt IMHO dynamischer dan een Tip.
Verwedt mijn pet er onder dat Ferrari, zoals hier genoemd werd, de laatste optie kent en niet de eerste. Of er nu flippers zijn of niet, doet er niet toe.
Het gaat om de 'onderliggende' (letterlijk) techniek :idea: 8)

02 maart 2007 23:49

Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb b.v. vandaag door het centrum van Brussel gereden , en bijna constant met mijn linker voet op het koppelingspedaal gezeten. Dan is het toch fijn om in mijn tip te stappen om naar huis te gaan.

Vrachtwagens moeten automaten in.. i-shift en zo.. :D . Porsches...tja.. kwestie van smaak, ik heb liever gewoon een schakelbak omdat ik er niet dagelijks in rij.

02 maart 2007 23:51

@Paul van Engelen Is dat de reden dat mijn automaat bij gas los wel afremt en een ander merk niet :?: :?:

03 maart 2007 10:24

Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post verwijderd.

:roll: Is DAT de reden... :?:

03 maart 2007 16:11

Edit EriC4C: volledige quote direct bovenstaande post incl. opmerking :shock: verwijderd.

Je bent wel behoorlijk erg actief Eric :?

EriC4C: Niet alleen ik en zonder actie geen reactie :idea:. Herhaling is de kracht van de boodschap. Het maakt duidelijk hoe vaak het voorkomt, iets waar blijkbaar aan werd getwijfeld.

Gelukkig Maar

04 maart 2007 11:48

@mark-911

THX Ik dacht al, als jij ook nog tegen Hamlappen bent... :wink:

Maarre, heren, tegenwoordig wordt er een supersportwagen geproduceerd, Tiptronic, die absoluut wel 0,2 sec. sneller is dan de handbak.....

Merk...?

Porsche :wink:

04 maart 2007 12:46

Oude elfje voor het weekend lekkere ouderwetse 915 bak, da's schakelen en werken. Door de week aansluiten in de files met een Multitronic Diesel.

In het weekend, zoals gisteren, lekker autorijden met het elfje, door de week verplaatsen van A naar B met de lease diesel.

04 maart 2007 13:01

Retep968 schreef:Toch lijkt een tiptronic mij niet zo slecht.

Ik bedoel: in het westen mag je blij zijn wanneer je eens 400m voluit kan gaan, en voor de rest is het filerijden en stadswerk.

'Hard rijden' kan in heel Nederland bijna nergens meer of je moet geen angst hebben om geflitst of aangehouden te worden. :roll:

Voor die ene keer hard knallen of naar Duitsland gaan (hoe lang nog zonder snelheidslimiet?) kan een tiptronic toch snel genoeg zijn?

(Mijn overwegingen toen ik gisteravond weer in 9km A1 file voor Muiden stond en een lamme linkervoet had van de koppeling.)

volledig mee eens....maar toch lekker een 6 bakje..;)

04 maart 2007 23:29

tip is voor kappers :P

hup :!: weer die knuppel in dat hok :wink:

grt
w

05 maart 2007 16:20

Heb ooit zelf een 964 C2 gehad van 92, handgeschakeld; deze bakken zijn superstevig en heb nooit problemen gehad. Had de auto gekocht met een defekt dubbelmassa-vliegwiel; laten vervangen samen met een nieuwe koppeling en de auto heeft steeds super gelopen.
De tiptronic is superbetrouwbaar en gaat normaal ook nooit defekt; alleen heeft deze eerste versie enkel maar 4 versnellingen.
Verbruikt iets meer en is iets trager van 0-100kmh.
Persoonlijk verkies ik in de 964 liever een handgeschakelde versie.
Plaats een reactie