19 maart 2007 10:24
Jort schreef:
Al was je bericht gericht aan de bron, dat verandert niets aan de demagogie in je opmerking.
Maar:
De context, manier van presentatie (mijn quote gebruikt, geen addressering aan iemand anders gericht, de rest van je bericht ook aan mij gericht, suggestieve vraag, het gebruik van "kom op" (zoals later weer gebruikt)) en inhoud laten geen twijfel over jouw bericht bestaan.
Misschien dat je de rest van de lezers wel kunt overtuigen, bij mij zit je op een dood spoor![]()
Die invulling van het woord complot is voor jouw rekening.
Als je het hebt over wetenschap, heb je het ook over bronnen. In dit geval onnoemelijk veel bronnen en onnoemelijk veel wetenschappers met elk het eigen vakgebied en eigen meet- en werkmethoden.
Als je vervolgens beweert dat deze grote groep wetenschappers uit verschillende landen en van verschillende vakgebieden eensluidend iets verkondigt vanwege een geheime agenda, impliceert dat eigenlijk dat ze een boodschap verkondigen waar ze zelf hoogstwaarschijnlijk niet eens in geloven.
We hebben het immers niet over achterlijken, maar personen met doorgaans een meer dan fatsoenlijk denkvermogen.
Vervolgens moet er naar de geveinsde boodschap worden toegerekend. Oftewel, eindeloos redeneren naar iets waar je eigenlijk niet in gelooft, met behulp van controleerbare technieken en bronnen. En dan toch allemaal zo goed als mogelijk onderbouwd via de eigen vakgebieden op vrijwel dezelfde eindbestemming uitkomen. Best knap.
Daarmee zeg je eigenlijk dat de gehele wetenschap één grote farce is.
De politiek, justitie, politie en de wetenschap hanteren geheime agenda's tenzij uitdrukkelijk het tegendeel is bewezen. Dat gevoel krijg ik als ik je berichten lees.
Het suggereert bijna alsof één groot monster al deze organen als marjonetten in de tang heeft. Het grote graaiende opperhoofd, de Koos Spee van deze wereld, de personificatie van de duivel!.
Hè jakkes, ik zou er bijna gelovig van worden en achter in de rij der creationisten gaan staan. Hoe anders kan ik met deze kennis de toekomst positief tegemoet treden?
Dat gevoel krijg ik juist bij diegenen die bij voorbaat GW, de menselijke invloed en/of mogelijke gevolgen verwerpen en vervolgens op zoek gaan naar bewijsmateriaal om deze gedachtengang te kunnen ondersteunen.
De door jou genoemde tunnelvisie is juist één van de grootste verwijten tegen de creationisten. Die grijpen ook alle mogelijke middelen aan om de evolutieleer te kunnen "debunken" en verzamelen slechts datgene wat wel in het eigen straatje past.
Dat verwijt indien valide, geldt m.i. dan minstens zo goed voor diegenen die de genoemde consensus (GW et al) bestrijden.
Maar op het moment dat je deze argumenten aanvoert is elke discussie bij voorbaat zinloos. Je zaagt de stoelpoten onder de wetenschap vandaan en veegt daarmee een groot deel van de argumenten van beide partijen bij voorbaat van tafel.
Bij hele complexe systemen kun je doorgaans niet verder dan een consensus komen.
Zonder concensus kom je in de wetenschap niet ver.
De oorsprong van de theorie voor Global Warming ligt ver voor onze en mevrouw Thatcher haar geboorte (19de eeuw). Wie een onderzoek aangezwengeld heeft, vind ik minder interessant dan de uitkomst van dat en alle gerelateerde onafhankelijke onderzoeken.
19 maart 2007 13:32
Devils son schreef:
Blabla...
De keuze van het woord zal toch wel een reden hebben.
Reden waarom ik hierboven al ben begonnen met bronvermelding. Vergis je niet, zowel vóór- als tegenstanders hebben vele bronnen.
Nee, dat klopt niet. De mens is geneigd te geloven wat hem/haar het beste uitkomt en contra-indicaties terzijde te schuiven onder het mom "meetfout".
Maar wel: "mensen".
In feite zeg je dat de wil van de wetenschapper de uitkomst bepaalt.Kijk, dat is dus wat jij er van maakt. Natuurlijk geloven die wetenschappers wel in hun onderzoeken. Maar nogmaals: gewenste conclusie...
Waarom zouden de wetenschappers die tot andere conclusies komen dan wel onbetrouwbaar moeten zijn?En dan blijft over: onzekerheid.
Daarmee zeg je eigenlijk dat de gehele wetenschap één grote farce is.Nee, dat maak JIJ ervan.
Waar ik het over heb is cherry-picking. Wat uitkomt, wordt gebruikt. Wat niet uitkomt, wordt overgeslagen. Nog afgezien van het feit dat veel wetenschappers weldegelijk zich laten omkopen om een discussie een bepaalde kant op te sturen (zijn genoeg voorbeelden van bekend) en het gezegde nog altijd luidt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Je slaat op hol...
Het zou je sieren om de discussie inhoudelijk aan te gaan in plaats van e.e.a. belachelijk te maken. Maar kennelijk gaat het inhoudelijke deel je lastig af en is dit een escape.
Het is toch opmerkelijk dat jij inderdaad de voorstanders van de theorie te vuur en te zwaard wenst te verdedigen, maar bij de tegenstanders het mechanisme
Het is al bijna goed tegen kwaad. Wat deze discussie (en dan heb ik het over de discussie in zijn algemeenheid, voordat je weer denkt dat ik het specifiek over jouw argumentatie heb) kenmerkt. Sterker nog: meerderen menen Global Warming sceptici op één lijn met holocaust-ontkenners te zetten.
Als jij dan ook kan accepteren dat het in beide kampen gebeurt, dan komen we er wel.
En dan graag terug naar het inhoudelijke, want er zijn genoeg zinnige vragen die open staan en die ook gesteld moeten worden.
Nee, het argument dat er "consensus" is en dus eigenlijk vragen overbodig is (zo lees ik althans het argument dat er consensus is), is het effectief kapot maken van de discussie.
Wie durft te beweren dat Global Warming "bewezen" is, die heeft zich niet ingelezen. Tegenover aanwijzingen pro staan ook aanwijzingen contra. En daar moet je ook wat mee. DAT is wetenschap.
Maar dat maakt de discussie niet overbodig. Integendeel.
Punt is dat Thatcher zich niet zorgen maakte om het milieu, maar dat deze theorie, die zij vanuit haar achtergrond kende, haar bijzonder goed uitkwam.
19 maart 2007 13:39
maurice schreef:Daarmee wil ik niet zeggen dat daarmee de oorzaak van de global warming volledig bij de mensheid ligt want er zijn ook behoorlijk wat veranderingen in zonneactiviteit gemeten en veranderingen in het aardmagnetisch veld de laatste jaren.
Latitudinal variations of cloud and aerosol optical thickness trends based on MODIS satellite dataGeophysical Research Letters 34 (5), 05810 (2007)
doi/10.1029/2006gl028796
http://dx.doi.org/10.1029/2006gl028796
"Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) global monthly data from the Terra satellite (MOD08_M3, Collection 4, from March 2000 to May 2006) indicated, with the exception of the tropics, declining trends in aerosol optical thickness (AOD) over much of the globe, in contrast to slightly increasing trends in cloud optical thickness (COT) at many latitudes. In the tropics, increasing AOD trends coincide with increasing COT trends. In the latitudinal distribution of COT, in the Northern Hemisphere, a transition from increasing to declining tendencies was observed between 40°N and 60°N. There is a pronounced hemispheric asymmetry in latitudinal variations of the averaged total AOD, in contrast to those of the averaged total COT. "
Can solar variability explain global warming since 1970?
Journal of Geophysical Research 108 (a5), 1200 (2003)
http://dx.doi.org/10.1029/2002ja009753
..."This comparison shows without requiring any recourse to modeling that since roughly 1970 the solar influence on climate (through the channels considered here) cannot have been dominant. In particular, the Sun cannot have contributed more than 30% to the steep temperature increase that has taken place since then, irrespective of which of the three considered channels is the dominant one determining Sun-climate interactions: tropospheric heating caused by changes in total solar irradiance, stratospheric chemistry influenced by changes in the solar UV spectrum, or cloud coverage affected by the cosmic ray flux. ""
Atmospheric electric fields at the Kennedy Space Center, 1997â??2005: No evidence for effects of global warming or modulation by galactic cosmic rays Geophysical Research Letters 33 (10), 10814 (2006)
http://dx.doi.org/10.1029/2006gl025880
Solar activity, cosmic rays, and Earth's temperature: A millennium-scale comparisonI G Usoskin et al.
Journal of Geophysical Research 110 (a10), 10102 (2005)
http://dx.doi.org/10.1029/2004ja010946
..."Comparison of the Sun-related data sets with various reconstructions of terrestrial Northern Hemisphere mean surface temperatures reveals consistently positive correlation coefficients for the sunspot numbers and consistently negative correlation coefficients for the cosmic rays. "...
Clouds and Be: Perusing connections between cosmic rays and climate
Clouds and sup7supBe Perusing connections between cosmic rays and climateJournal of Geophysical Research 111 (d2), 02208 (2006)
http://dx.doi.org/10.1029/2005jd005903
..."The results indicate a coherent negative correlation between total cloud cover and 7Be on intraseasonal, seasonal, and decadal scales. Although the reasons behind this correlation are unclear, a full-scale implication of this feature is in the possible use of 7Be and 10Be records for proxy paleo-reconstruction of total cloud cover. This is a strongly needed, but generally difficult to quantify parameter in climate models."
19 maart 2007 15:07
Jort schreef:Gezien het eerder geschrevene is het zinloos met jou verder te discussiëren over dit onderwerp.
19 maart 2007 16:13
Devils son schreef: Dan houdt het op. Je besteedt wel erg veel tijd aan het bekritiseren van mij en erg weinig aan de inhoudelijke kant. Dat vind ik oprecht jammer.
Dat jij de website van Michael Mann (de man van de hockeystick) e.a. als DE bron presenteert is m.i. onterecht.
Voor de goede orde: McIntyre rekent zichzelf niet tot de sceptici, maar stelt slechts vragen (en passant de persoon die de hockeystick van Mann beargumenteerd doormidden brak, gepubliceerd in Geophysical Research Letters). De site poogt derhalve neutraal te zijn itt realclimate.org.
McIntyre has stated [1] that he started Climate Audit so that he could defend himself against attacks being made at RealClimate, a blog run by a group of climate scientists.
More recently, the National Academy of Sciences considered the matter. On June 22, 2006, the academy released a pre-publication version of its report Report-Surface Temperature Reconstructions for the Last 2,000 Years, supporting Mann's more general assertion regarding the last decades of the Twentieth Century, but showing less confidence in his assertions regarding individual decades or years, due to the greater uncertainty at that level of precision.
According to Von Storch, Zorita and Gonzalez-Rouco, reviewing the NAS report on ClimateAudit, "With respect to methods, the committee is showing reservations concerning the methodology of Mann et al. The committee notes explicitly on pages 91 and 111 that the method has no validation (CE) skill significantly different from zero. In the past, however, it has always been claimed that the method has a significant nonzero validation skill. Methods without a validation skill are usually considered useless."[1] It was noted by their critics, however, that no such statement, explicit or implicit, is present on the two pages cited[2] and[3]; the closest the report comes being a statement that "Some recent results reported in Table 1S of Wahl and Ammann (in press) indicate that their reconstruction, which uses the same procedure and full set of proxies used by Mann et al. (1999), gives CE values ranging from 0.103 to -0.215, depending on how far back in time the reconstruction is carried."[4]
However, CE is not the only measure of skill; Mann et al. (1998) used the more traditional "RE" score, which, unlike CE, accounts for the fact that time series change their mean value over time. The statistically significant reconstruction skill in the Mann et al. reconstruction is independently supported in the peer-reviewed literature by Huybers (2005) and Wahl and Ammann (2006).
A report on July 19, 2006, by Edward Wegman, chair of the National Academy of Sciences' Committee on Applied and Theoretical Statistics, for the Committee on Energy and Commerce of the U.S. Congress largely repeated the criticisms of M&M;[5] Mann has said that the report "uncritically parrots claims by two Canadians (an economist and an mineral-exploration consultant) that have already been refuted by several papers in the peer-reviewed literature inexplicably neglected by Barton's 'panel'. These claims were specifically dismissed by the National Academy in their report just weeks ago."[6]
19 maart 2007 18:08
Jort schreef:
Ik heb je meerdere bronnen gegeven, waar je niet op in bent gegaan.
Ik heb een paar keer de site genoemd als zijnde een goede bron voor informatie, met name omdat er goed gebruik wordt gemaakt van originele wetenschappelijke bronnen (waarnaar ik ook heb verwezen).
Wellicht een poging ja. Maar gezien bovenstaande en iemand als McKitrick (zoekwoord "Exxon" en uitgesproken anti Kyoto) in de gelederen is dat op z'n minst zeer discutabel.
Dat is hoe het er nu ongeveer voorstaat.
19 maart 2007 18:57
Devils son schreef:
Op cut-and-paste zonder toelichting ga ik zelden tot nooit in. Ik moet dan gokken wat het punt is wat de ander probeert te maken...
Een site die eenzijdige berichtgeving hanteert en censureert is m.i. nimmer een goede bron.
Wellicht een poging ja. Maar gezien bovenstaande en iemand als McKitrick (zoekwoord "Exxon" en uitgesproken anti Kyoto) in de gelederen is dat op z'n minst zeer discutabel.
Om te beginnen verzwijgt hij niet de andere kant van het verhaal.
Er is uiteraard nog wel meer over de hockeystick te zeggen.
19 maart 2007 19:50
Jort schreef:daarom ben ik van mening dat je je beter kunt concentreren op de oorzaken, waar meer over bekend is.
19 maart 2007 19:58
19 maart 2007 22:41
Jort schreef:
Ik vind de vergelijking met een lopend krediet niet onaardig. Omdat je niet volledig kunt aflossen, is het nog geen reden om überhaupt niet af te lossen, met als gevolg rente op rente. Dan konden de gevolgen waar je eerst aan wilde werken wel eens onvoorspelbaarder worden dan ze al zijn.
19 maart 2007 22:55
Devils son schreef: Zal ik daar een vergelijking op zetten? Stel je hebt een B.V. die failliet dreigt te gaan. Wat doe je... al je geld in de bodemloze put mikken, of het geld dat je hebt in een nieuwe B.V. en daarmee iets nieuws ondernemen?
We kunnen nu heel veel geld stoppen in het tegengaan van het stijgen van de zeespiegel (die overigens al stijgt zonder Global Warming), waarbij het de vraag is of dat gaat lukken, of dat geld in hogere dijken investeren, zodat de hogere waterstand kan worden opgevangen.
19 maart 2007 22:56
Devils son schreef:maurice schreef:Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat er op Antarctica hele stukken zijn waar vroeger nog ijs lag (ca 6 meter dik, zomer en winter) en zo'n 10 jaar later niks meer.
Je hebt het dan over de gletsjers aldaar. Gletsjers bewegen en zijn niet statisch. Sommigen bewegen met wel 10 meter per dag.
Daarnaast heb je op Antarctica natuurlijk nog actieve vulkanen.
Maar als je Antarctica als geheel bekijkt, dan neemt de ijsmassa toe. De ijskorst wordt gemiddeld 1.8 cm per jaar dikker (bron: European Agency’s radar satellieten ERS-1 en ERS-2).
19 maart 2007 23:00
maurice schreef:
(Wat zo'n hybride auto allemaal niet teweeg kan brengen)
19 maart 2007 23:01
19 maart 2007 23:19
Jort schreef:Dikke vette wereldwijde lobby voor kernenergie, dat vind ik al een aardig begin. Ja, er worden overal centrales gebouwd, maar dat kan meer, groter, beter. Kost sowieso decennia voordat die extra capaciteit er is, dus beter eerder...
19 maart 2007 23:25
maurice schreef:
Waar het wel om gaat is dat het totale ijsoppervlak dat onze aarkloot kent kleiner wordt.
Daarnaast is het natuurlijk frapant dat op gebieden op Antarctica waar altjd ijs heeft gelegen voor het eerst sinds mensenheugenis kale rots het daglicht ziet.
Eén van de grootste gevaren die het veranderend klimaat op onze polen tot gevolg kan hebben is het tot stilstand brengen van de koud en warmwaterstroom door de Atlantische oceaan.
(Wat zo'n hybride auto allemaal niet teweeg kan brengen)
20 maart 2007 11:03
20 maart 2007 15:38
Jort schreef:O.a. hoe hier de alternatieve theorie van McKitrick en zijn onderbouwing ernstig onderuit worden gehaald. Uitleg en correspondentie met McKitrick aanwezig.
20 maart 2007 16:00
ArminG schreef:
Beter is te kijken op
www.climateaudit.org
als je zijn verhaal wil weten. (Ook is het beter zijn 2005 publicaties te gebruiken, want zijn 2003 publicatie is inderdaad in 2004 flink aangepakt, maar zijn 2005 combacks - 3 stuks - blijft tot vandaag de dag staan ...)
Hij heeft namelijk geen 'alternatieve' theorie en bij herhaling doet expliciet géén uitspraken over de CO2 vs T relatie. Is immers zijn vakgebied niet. Wél ageert hij op volle overtuiging tegen een groot aantal zaken betreft de Hockeystick en verwante onderzoeken.
Die hele discussie is achterhaald. De hockeystick zélf is 100% dood. IPCC in zijn AR4 SPM gebruikt hem ook niet meer (behalve deels in een spageti-graph). Hij is stilletjes afgevoerd. De stick was fout in de zin dat datasets dubbel gebruikt werd, dubieuze sets gebriukt werd en de methode dubieus (en wellicht onjuist) was. Ook aldus de NAS in 2005.
20 maart 2007 16:03
maurice schreef:Devils son schreef:maurice schreef:Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat er op Antarctica hele stukken zijn waar vroeger nog ijs lag (ca 6 meter dik, zomer en winter) en zo'n 10 jaar later niks meer.
Je hebt het dan over de gletsjers aldaar. Gletsjers bewegen en zijn niet statisch. Sommigen bewegen met wel 10 meter per dag.
Daarnaast heb je op Antarctica natuurlijk nog actieve vulkanen.
Maar als je Antarctica als geheel bekijkt, dan neemt de ijsmassa toe. De ijskorst wordt gemiddeld 1.8 cm per jaar dikker (bron: European Agency’s radar satellieten ERS-1 en ERS-2).
Wat ERS-1 & 2 meten daar zal ik niet aan twijfelen (ik heb aan beide projecten met de hoogte ijking mee mogen helpen)
Waar het wel om gaat is dat het totale ijsoppervlak dat onze aarkloot kent kleiner wordt.
Natuurlijk komt er door extremen die in het klimaat op treden op andere plekken best ijs bij.
Daarnaast is het natuurlijk frapant dat op gebieden op Antarctica waar altjd ijs heeft gelegen voor het eerst sinds mensenheugenis kale rots het daglicht ziet. En dat tot vele kilometers landinwaards.
Dat Antarctica vulkanen kent is mij bekend. Maar grappig genoeg is dat nu juist één van de gebieden waar zich meer ijs vormt dan ooit.
Eén van de grootste gevaren die het veranderend klimaat op onze polen tot gevolg kan hebben is het tot stilstand brengen van de koud en warmwaterstroom door de Atlantische oceaan.
20 maart 2007 16:18
Jort schreef:ArminG schreef:
Beter is te kijken op
www.climateaudit.org
als je zijn verhaal wil weten. (Ook is het beter zijn 2005 publicaties te gebruiken, want zijn 2003 publicatie is inderdaad in 2004 flink aangepakt, maar zijn 2005 combacks - 3 stuks - blijft tot vandaag de dag staan ...)
Absoluut niet. Zie ook eerder in dit topic hier en hier.
Hij heeft namelijk geen 'alternatieve' theorie en bij herhaling doet expliciet géén uitspraken over de CO2 vs T relatie. Is immers zijn vakgebied niet. Wél ageert hij op volle overtuiging tegen een groot aantal zaken betreft de Hockeystick en verwante onderzoeken.
Zie hierboven en eerder in dit topic.
Die hele discussie is achterhaald. De hockeystick zélf is 100% dood. IPCC in zijn AR4 SPM gebruikt hem ook niet meer (behalve deels in een spageti-graph). Hij is stilletjes afgevoerd. De stick was fout in de zin dat datasets dubbel gebruikt werd, dubieuze sets gebriukt werd en de methode dubieus (en wellicht onjuist) was. Ook aldus de NAS in 2005.
Niks dood. Lees hierboven en let op de data.
Oude koeien...
20 maart 2007 16:45
ArminG schreef:
Daarin staat exact wat ik nu net beschreef?![]()
Wikipedia is geen wetenschappelijk tijdschrijft, maar een meerderheids-consensus website.
Nogmaals: De discussie ging vooral tussen 'The Hockey Team en M&M betreft de methode. Daar kun je een mening over hebben (al zou ik flauwe zaken als verwijzingen naar olie weglaten, dat maakt jeverhaal niet geloofwaardiger), maar zoals ik aangaf is dan van secundair belang.
Hem in de 'ontkenner' groep gooien is lekker makkelijk, maar incorrrect.
20 maart 2007 17:00
Jort schreef:ArminG schreef:
Daarin staat exact wat ik nu net beschreef?![]()
Nee, jij verwierp de Hockeystick naar de prullenmand. Echter, de reviewers schrijven toch echt dat het uiteindelijk resultaat en conlcusies van Mann niet worden beïnvloed.
Wikipedia is geen wetenschappelijk tijdschrijft, maar een meerderheids-consensus website.
Wikipedia geeft bronnen en daar draait het in deze discussie om.
Nogmaals: De discussie ging vooral tussen 'The Hockey Team en M&M betreft de methode. Daar kun je een mening over hebben (al zou ik flauwe zaken als verwijzingen naar olie weglaten, dat maakt jeverhaal niet geloofwaardiger), maar zoals ik aangaf is dan van secundair belang.
Dat er steken zijn laten vallen in de publicatie van Mann is duidelijk, maar de uitkomst is ondanks dat solid bevonden. De methoden van de criticasters M&M zijn echter vele malen wankeler bevonden. Ik heb je de bronnen gegeven en dan doel ik niet op Wiki.
20 maart 2007 21:52
20 maart 2007 22:38