Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: compressie en slijtage

20 jul 2005 19:22

Valentijn schreef:Dan heb ik nog langs tijd om mijn beeld en verwachtingspatroon aan te passen want hij heeft nog lang geen 200.000 km gereden.

Mijn ervaring bij 155.000km, met als aanleiding een verbrande klep :arrow:

Na het openen van het blok, wanneer altijd pas de werkelijke staat ervan zichtbaar wordt, bleek uit de uitlaatpoort van een andere cilinder een stuk keramiek weg te zijn :shock: . Daarnaast bij twee cilinders gebroken klepveren en de rest zichtbaar "versleten" :shock: .

20 jul 2005 19:42

Niks moet. Als je een motor hebt die loopt als een zonnetje en waar geen olie uit lekt, moet je er in mijn ogen zeker niet aan gaan lopen pielen. Een blok moet pas open als daar signalen voor zijn of als er plotseling (zoals bij Eric en PaSCal) een reden voor is.

Je gaat toch niet zomaar een blok openrukken omdat het 190000 km heeft gelopen? Preventieve revisie? Is het mij te duur voor. En als hij open MOET wordt het toch duur, dus dan maar liever op dat moment...

My 2 pennies... :wink:

20 jul 2005 20:10

Joost Houben schreef:Niks moet? :roll: Ik denk dat de meeste mensen met een 911 waarvan de motor nog goed loopt en een hoge km stand heeft hier niet zoveel mee kunnen.
Ook wordt in dit verhaal geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende 911 blokken kunnen we die wat betreft slijtage allemaal over 1 kam scheren?


Met "niks moet" bedoel ik : Wie ben ik om te zeggen dat iemand zijn motor moet laten reviseren? Dat maakt uiteindelijk degene uit die het ook gaat betalen, toch? :lol:

Als je het technisch bekijkt is ELKE 911 motor rond de 180.000 km echt aan een preventieve revisie toe. :cry:
Dat kan ik opmaken aan de diverse metingen die ik bij een revisie doe aan pistonpenbussen, drijfstangoog maatvoering, klepsteeldiameters ect.
Altijd zijn er één of meerdere gemeten dingen die buiten de fabriekstolerantie's vallen.
Daarnaast kom je bij ELKE motor wel iets tegen dat de preventieve revisie nog meer rechtvaardigd. Zoals bij EriC4C bijvoorbeeld één defecte cilinderkop en twee gebroken klepveren.
En bij Olaf zijn motor een bijna uitgelopen drijfstanglager terwijl de motor alleen uit elkaar moest vanwege uitgedroogde cilindervoet o-ringen.

Maar als een motor mooi loopt en er wordt niet mee geraced zou ik eerlijk gezegd ook niet te snel een motor uit elkaar halen :mrgreen:

Groeten, Erwin

Nee, vooral niet teveel racen

20 jul 2005 20:24

8) zie titel.... ik race niet echt nee, maar toch...

Ik zal sparen voor de revisie, ga dan zeker naar Fa. R. te. S. maar ga hem dan ook verbazen over de kilometerstand, dat is nu al gegarandeerd :D :D

Goed en op tijd onderhoud, ook preventieve zaken laten uitvoeren, motortje klinkt gezond ( Geen Commentaar nodig, ik heb de threads gelezen 8) )

Zit nu op 255.000 km zonder motorrevisie, ik hoop richting de 300.000 te komen, om tegen die tijd ook genoeg in de buidel te hebben :wink:

21 jul 2005 6:06

alle twee zonder revisie echt nog in top conditie zijn maar wellicht is het toeval?


Nee nee ... :cheesy:

21 jul 2005 8:57

Renntech schreef:Maar die enkeling die zonder revisie meer dan 250.000km rijdt moet niet als maatstaf genomen worden voor de levensduur van een 911 motor.

Tegenwoordig zijn de moderne automotoren zo sterk verbeterd dat ze makkelijk 300.000 km of meer draaien.
Onze 911 motor draait dat niet, in ieder geval niet makkelijk.
Maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Niet pessimistisch, maar realistisch bekeken. 8)

Re: compressie en slijtage

21 jul 2005 9:10

EriC4C schreef:
Valentijn schreef:..... trouwens ik zou het ook niet tegen praten als ik in de reparatie van Porsche's mijn geld kon verdienen. :albino:

Valentijn ..... :res: ..... maar als je wat langer hier "rond loopt" zul je ervaren dat de opmerkingen & adviezen van Renntech niet commercieel gericht zijn :!:
Als Porsche-specialist heb je natuurlijk altijd die schijn, net als auto verkopers ;), hoe eerlijk ze het ook bedoelen.


Natuurlijk zal het goed bedoeld zijn met alle respect! voor Renntech ik ken ze niet eens .
Maar ze zullen er net als in de auto verkoop ook wel geld mee verdienen dus het blijft comercieel maar dat moet zeker kunnen vind ik :D

Re: compressie en slijtage

21 jul 2005 17:57

Valentijn schreef:Natuurlijk zal het goed bedoeld zijn met alle respect! voor Renntech ik ken ze niet eens .
Maar ze zullen er net als in de auto verkoop ook wel geld mee verdienen dus het blijft comercieel maar dat moet zeker kunnen vind ik :D


:@: Valentijn (en alle andere geintereseerden) :arrow: Erwin (de Firma Renntech) is niet commercieel verbonden aan dit forum ... neem van mij aan dat hij naast z'n winkeltje, z'n gezin en de driftsport heel weinig tijd heeft om op dit forum actief te zijn .... de tijd die hij daar dus insteekt is puur hobbie-matig :idea:

Ik heb zelden zo'n vak-idioot gezien die commercie op een van de laatste plaatsen heeft staan :wink:

Olaf 8)

Re: compressie en slijtage

21 jul 2005 18:42

Zo ernstig bedoel ik het allemaal niet hoor en trouwens wat zou er mis zijn met commercie daar bestaat een groot deel van de wereld van .

Grt

Re: compressie en slijtage

21 jul 2005 18:49

Valentijn schreef:Natuurlijk zal het goed bedoeld zijn met alle respect! voor Renntech ik ken ze niet eens .
Maar ze zullen er net als in de auto verkoop ook wel geld mee verdienen dus het blijft comercieel maar dat moet zeker kunnen vind ik :D


Het commerciële aspect van Erwin's (Renntech) posts zit hem in het ten toon spreiden van zijn kennis van, en liefde voor het merk Porsche. Natuurlijk is hij zich er van bewust dat er een kans bestaat dat lezertjes naar Steenwijk komen voor onderhoud of reparatie. 8) Als je eens in de buurt bent moet je zeker even bij hem langs gaan.

Re: compressie en slijtage

21 jul 2005 18:53

Dat zal ik zeker eens doen altijd leuk om eens kennis te maken met een echte specialist!
Gezien mn ouders in Meppel wonen zal ik het eerdaags eens combineren.

Grt,
:compress:

02 aug 2005 23:45

lindemans schreef:Renntech:
Hiermee zeg je dan dat je een prima lopend blok bij 250.000 km toch maar eens open moet gaan trekken, al was het maar preventief !?

Zijn er forummers die inmiddels dik over de 300.000 km zitten en het blok nog nooit open hebben gehad ?!


ik heb een sc uit 81 en die heeft inmiddels 393.000! km gedraait.hij verbruikt bijna geen olie en de motor is gereviseerd bij een km stand van ongeveer 300.000.maar ik weet niet of dit de eerste keer is geweest dat hij uit elkaar is geweest :roll: overigens hij loopt als een zonnetje.op naar de 5 ton :ba:

03 aug 2005 6:25

ik heb een sc uit 81 en die heeft inmiddels 393.000


Heb een vermoeden dat je momenteel ... "de forumrecordhouder" bent :!:

Mooi hoor :!:

03 aug 2005 8:44

dirkie schreef:Heb een vermoeden dat je momenteel ... "de forumrecordhouder" bent :!:



.... weet jij hoe vaak 'die andere' tellers zijn teruggedraaid :?: :wink:

Recordhouder qua tellerstand IDD, maar dat is nog maar slechts 93.000 Km na de revisie :wink:

03 aug 2005 14:50

Olaf schreef:
dirkie schreef:Heb een vermoeden dat je momenteel ... "de forumrecordhouder" bent :!:



.... weet jij hoe vaak 'die andere' tellers zijn teruggedraaid :?: :wink:

Recordhouder qua tellerstand IDD, maar dat is nog maar slechts 93.000 Km na de revisie :wink:


daar heb je ook gelijk in :!:


i rest my case :wink:

03 aug 2005 16:46

ik vind dat echt heel veel voor een porsche

wist niet dat dat kon :shock: bijnna 400K

03 aug 2005 17:36

Olaf schreef:
dirkie schreef:Heb een vermoeden dat je momenteel ... "de forumrecordhouder" bent :!:



.... weet jij hoe vaak 'die andere' tellers zijn teruggedraaid :?: :wink:

Recordhouder qua tellerstand IDD, maar dat is nog maar slechts 93.000 Km na de revisie :wink:


ja dank je :) ik heb een eerlijke porsche met een eerlijke km stand :lol: ik kan me voorstellen dat er zat rondrijden met ongeveer de zelfde stand,maar die opeens op 150.000 staan ofzo.ik moet toegeven toen ik de auto kocht moest ik wel even slikken,maar hij liep nog zo mooi en de historie zat erbij,en ik gebruik de auto alleen hobbymatig,als ik er in het jaar 10.000 km bij rijdt dan is dat erg veel.ik heb er nu zelf ongeveer 6000 km mee gereden en hij heeft pas een liter olie opgestookt! dit lijkt me goed voor een motor met deze km stand(het is ook hoe je er mee om gaat :res: ik heb bij de aanschaf wel de olie ververst en een nieuw filter gemonteerd,maar dat doe ik bij elke oldtimer die ik koop dan ben je er zeker van dat de goede olie erin zit.verder heb ik wel m,n twijfels over de koppeling maar ik denk dat ik van de winter de motor eruit haal om de koppeling te vervangen.

03 aug 2005 17:37

robbie965 schreef:ik vind dat echt heel veel voor een porsche

wist niet dat dat kon :shock: bijnna 400K

:shock: ..... Van een Ferrari zeggen dat deze "altijd" in de garage staan, terwijl met een Porsche wordt gereden + van een Porsche zeggen dat deze betrouwbaar is en heel lang op de weg blijft ..... maar een hoge kilometerstand met een Porsche is verwonderlijk. :roll: :bang:

08 apr 2007 14:26

EriC4C schreef:
robbie965 schreef:ik vind dat echt heel veel voor een porsche

wist niet dat dat kon :shock: bijnna 400K

:shock: ..... Van een Ferrari zeggen dat deze "altijd" in de garage staan, terwijl met een Porsche wordt gereden + van een Porsche zeggen dat deze betrouwbaar is en heel lang op de weg blijft ..... maar een hoge kilometerstand met een Porsche is verwonderlijk. :roll: :bang:


Een Ferrari met veel kilometers is bijna niet te vinden; kilometerstanden rond de 30K of 40K zijn heel normaal voor de oudjes...wat wil je ook met de dure onderhoudskosten.... :x

Nee, dan maar een Porsche, daar is tenminste mee te rijden...

08 apr 2007 14:29

horn schreef:Niks moet. Als je een motor hebt die loopt als een zonnetje en waar geen olie uit lekt, moet je er in mijn ogen zeker niet aan gaan lopen pielen. Een blok moet pas open als daar signalen voor zijn of als er plotseling (zoals bij Eric en PaSCal) een reden voor is.

Je gaat toch niet zomaar een blok openrukken omdat het 190000 km heeft gelopen? Preventieve revisie? Is het mij te duur voor. En als hij open MOET wordt het toch duur, dus dan maar liever op dat moment...

My 2 pennies... :wink:


Is ook mijn idee; als hij nog goed loopt en geen bijgeluiden maakt en het olieverbruik is nog oke dan laat ik hem gewoon doorrijden, of het nou een porsche is of een ander merk...
Pas als ik merk dat er iets aan de hand is (zoals het geval met mijn 911, zie posting: "nieuw hier") dan gaat ie uit elkaar en ja, dan kom je idd dingen tegen die echt nodig vervangen moeten worden maar daar moet je ook rekening mee houden als je een blok uit elkaar gaat halen.....

08 apr 2007 17:13

te lang door rijden kan ook uiteindelijk tot een hogere rekening leiden.


robert

08 apr 2007 17:51

elfer964 schreef:als hij nog goed loopt en geen bijgeluiden maakt en het olieverbruik is nog oke

@ rob - jij gaat hem dus sowiezo op 190K maar laten reviseren? :roll:
ach, wie betaalt bepaalt.

tuurlijk moet je niet doorrijden als je iedere keer bij het tanken er 2 liter olie
bij moet kwakken, als hij reutelt en rookt en walmt. maar als hij bij 190K lekker loopt, zoals elfer beschrijft, ga je toch niet je spaarpot stukslaan en je motor opengooien? :shock:

horn - ollandse kneiter

08 apr 2007 19:36

"Kilometerstand is echter zelden (alleen) de aanleiding om tot revisie over te gaan. In het geval dat een motor met hogere kilometerstand goed presteert en het olieverbruik ligt op maximaal 1 liter op de 750 tot 1000 km. kan er nog goed mee worden gereden. Revisie kan in dat geval worden uitgesteld tot er ook andere klachten bij komen, zoals tikken van de motor, olie lekkage, te lage oliedruk, onregelmatig lopen door verschillende compressie van de onderlinge cilinders , etc."

:wink:

09 apr 2007 17:51

Ik heb hier het werkplaatshandboek van de 993 eens opengeslagen, en daar vinden ze 1.5l per 1.000 (ja, u leest goed) km tolereerbaar.

Duzzeuh, 'k ga mij voorlopig niet teveel zorgen maken als u 't me vergeeft.

Peter R.

09 apr 2007 18:50

In het instructieboekje van de 3.2 wordt hetzelfde verbruik genoemd.
Plaats een reactie