Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

06 jul 2007 9:50

Devils son schreef:
Devils son schreef:Nog iets speelt mee. Op 15" heb je aanmerkelijk hogere wanghoogte dan op 17". Dan speelt vervorming een grotere rol.


Daar heb je gelijk in. Dat zou wel eens de kloe kunnen zijn mbt de verhogen/verlagen discussie!!

Nu ik eraan denk heb ik ook eens met 16" straatbanden geexperimenteerd. Omdat het toen heel koud en vochtig was heb ik de druk verlaagd om de banden wat warmer te krijgen en van rollen had ik toen weinig last.

De michelin Cup banden rijdt ik bij normaal weer trouwens met 1,8 tot 1,9 koud rondom!

07 jul 2007 20:28

Vandaag op Zandvoort rondgereden...

Banden op 2 bar koud gezet en eigenlijk verder niet meer naar gekeken, ging erg goed en de banden hebben geen enkele keer in brand gestaan. Ik had beduidend beter gevoel erbij dan de vorige keren dat ik op circuit heb gereden.

De banden zien er ook rondom mooi afgesleten uit, er zijn alleen wat stukjes rubber erop vastgereden die voor een erg hobbelige rit huiswaarts hebben gezorgd.

Voor mij is de moraal van het verhaal dat ik met te hoge druk reed tijdens mijn vorige circuituitjes, en nu dus een betere setup heb gevonden.

08 jul 2007 19:32

Vandaag ben ik tijdens de Porsche Zandvoort Days (ik heb in de Fun klasse gereden, totaal waren er, incl de classics, niet meer dan 15 auto's in deze klasse, kortom een circuit voor ons zelf...) in de paddock langs Prins-Techniek uit Wassenaar gelopen. Bij deze firma kon je goedkoop nieuwe banden (waaronder Michelin Pilot Sport Cup) laten monteren tijdens de PDZ. Ik heb gevraagd of je bandenspanning tijdens het rijden op het circuit moet verhogen of juist verlagen. Het antwoord was klip en klaar: de bandenspanning koud zodanig verlagen dat ze warm precies de voorgeschreven bandenspanning hebben. Voor mijn 997S betekent dat 1.9 voor koud en 2.2 koud achter, zodat ze warm 2.3 en 2.7 zijn.
Kortom, de Porsche rijders die hun bandenspanning juist verhogen als ze op het circuit rijden hebben het echt niet bij het rechte eind. :lol:

10 jul 2007 21:24

Strada,

je zit mijn inziens op de goede weg om een antwoord te vinden,
De happen uit je banden hebben inderdaad ook met je rijstijl op het circuit te maken,hoe je instuurt en diverse bochten aansnijdt.../aanremt
als je de auto veel laat "wringen " om een bocht in te komen ipv tijdig met de juiste snelheid insturen (stel als je je rempunt mist)dan krijg je volgens mij sneller het effect wat je meegemaakt hebt.Probeer je voor te stellen dat je de pk's van je auto meer op een fluwelen manier tot hun recht laat komen dan met de loden voet omdat je toch weer tijd goed probeert te maken(is wel leuk natuurlijk bruut tekeer gaan 8)

een ander punt is idd de bandenspanning,we hebben het tenslotte over straatbanden die wel eens op het circuit gebruikt worden.
ik heb beide geprobeerd op circuitdagen,voor mij persoonlijk,let op voor mij persoonlijk is het rijden met een iets hogere spanning wat mij het beste bevalt,naar mijn gevoel glijdt/rolt de auto minder over de zijwangen van de band.Ik moet er wel bij vermelden dat ik met aangepast camber rijd,niet zo extreem als een race auto maar een compromis tussen openbare weg en circuit.
de hogere bandenspanning ,vooral achter geeft me het gevoel de auto meer met het gaspedaal te besturen....
s'ochtends begin ik met ongeveer 0,3 bar hogere spanning en houd die gedurende de dag in de gaten,uitieindelijk probeer ik met mijn straatbanden rond de 0,2 bar hogere spanning rond te rijden.

tenslotte bandenmerken:tsja de yokohama's vond ik op warme dagen super,en . in de regen moest ik zeer voorzichtig zijn
de SO'2 en SO'3 ben ik zeer over te spreken.droog top en nat in ieder geval beter dan de yokohama's
Let wel ik heb het puur over mijn persoonlijke ervaringen met straatbanden op circuitdagen...ik heb ook wel eens een setje marshall's in een middagje opgerookt omdat ik wilde ontdekken of het wat uitmaakte om een goede kwaliteit banden te gebruiken,dat was dolle pret!! :P :P

qua slijtage: als ik 4 tot 6 circuitdagen rijd met in totaal 2 uur op de baan per dag dan zijn me banden wel redelijk op...

als ik naar de "pro's" kijk op de baan die met straatlegale semislicks rondrijden dan zie ik wel dat ze hun spanning naar beneden aanpassen na een sessie ,maar dit zijn dan wel gasten die een stuk extremer/harder tekeer aan het gaan zijn op de baan...en daardoor mischien hogere temperaturen bereiken in de band...


gewoon lekker uitproberen wat voor jou persoonlijk het fijnste compromis geeft qua wegligging,remmen,insturen,levensduur en ga zo maar door!!

gman

11 jul 2007 20:21

@Gman :salut:
Daar heb ik wat aan!

Laat overigens morgen Bridgestones monteren bij Renntech (alleen voor).
Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Was ik nog vergeten: ik rij met de RS afstelling, reageert nog wat directer in het stuur, maar blijkbaar moet ik inderdaad netter rijden, althans: rustiger insturen.
Heb ik weer iets om naar toe te werken!

11 jul 2007 21:29

Strada,je hebt gewoon het trackvirus te pakken :lol: ....lekker he!

gman

15 jul 2007 13:24

Mij hoor je niet klagen :D

Vrijdag de Bridgestones laten monteren bij Renntech en de ABS is nu ook gefikst.
Gaan we eens uittesten op de Ring volgende week. De banden dan...

Erwin heeft me ook nog een rondje meegenomen in een 914/6. Gaaf!!

20 jul 2007 12:18

Devils son schreef:
Strada schreef:de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken


Ik dacht dat Continental dat standaard al deed... :shock:


Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?

20 jul 2007 12:23

Anton schreef:
Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Dan geen Conti natuurlijk...

Ikzelf heb dus goede ervaringen met Bridgestone Potenza's.

20 jul 2007 12:23

Ik heb dat elders nogal gemeld.
Ik vind die extreme slijtage op z'n minst bizar.
Ook wij rijden zeer regelmatig met straatbanden over het circuit en kunnen een heel seizoen met één setje rijden.
En dat zijn vele uurtjes en rondjes zowel over Zandvoort alsook Francorchamps of Zolder

23 jul 2007 18:54

Anton schreef:
Devils son schreef:
Strada schreef:de SC2 hoeven we hiervoor niet zwart te maken


Ik dacht dat Continental dat standaard al deed... :shock:


Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Op 13 mei 2007 heb ik met mijn 997 S met Michelin Pilot Sport eronder deelgenomen aan de Porsche Drivers Cup op Hockenheim.
Geen probleem met de banden, geen overmatige slijtage, wel waren ze wat opgeruwd.
Hetzelfde verhaal na deelname aan de Porsche Days Zandvoort van een paar weken geleden.
Gisteren, zondag 22 juli 2007, heb ik deelgenomen aan de Porsche Drivers Cup op Spa-Francorchamps. Zoals gebruikelijk voor het rijden de bandenspanning wat vermindert. Er lag veel los rubber op het circuit. Tijdens het rijden merkte ik al dat er wat meer trillingen in de banden kwamen en zeker bij het nemen van de bochten op het circuit vond ik ze wat instabieler worden. In de rit naar huis merkte ik dat de banden bonkten en trilden.
Vandaag moest mijn 997 S naar het Porsche Centrum Rotterdam voor een kleine reparatie aan het koppelingspedaal en ik heb de banden op de brug gelijk even kunnen bekijken (wat krijg je trouwen een vriendelijke en uitstekende service in Rotterdam!).
De banden hadden nogal wat rubber opgepikt tijdens het rijden op het circuit van Spa-Francorchamps, de dwarsgroeven van de banden zijn nu gevuld met 'opgepikt' rubber en op het loopvlak zit ook veel aangeplakt rubber. Dat laatste zal ik er wel weer vanaf rijden, de opgevulde dwarsgroeven is een ander verhaal. Lastig en gevaarlijk bij regen!.
De banden zijn niet overmatig afgesleten, wel zie je duidelijk dat het rubber wat 'opgerold' is bij de grote langsgroeven.
Kortom, het worden 4 nieuwe banden! :(
Voor volgend jaar toch maar een apart setje aanschaffen met Pilot Sport Cup eronder ! :lol:

27 jul 2007 10:14

Om ook maar weer eens een zinvolle bijdrage te leveren heb ik wat research gedaan. :shock:

Kortgeleden bij de DSC races geweest in Oschersleben (ergens in the middle of nowhere in voormalig O-Duitsland). Daar eens gevraagd naar bandenspanning, let wel dit zijn allemaal volwaardige circuitauto's van een volledig omgebouwde Mini Cooper tot een ex DTM Audi en alles wat daar tussenzit zoals gt3's, Ferrari's etc. etc.

Afbeelding
Afbeelding

De meesten starten 1 bar of meer onder de gewenste spanning, de BMW hierboven wordt koud op 1,5 bar gezet. In de race (na de opwarmronde) loopt de temperatuur op tot zo'n 80 graden en is de spanning zo'n 2,5 bar. Dit verklaart ook de bandenwarmers die je vaak ziet. Een band warm krijgen in 1 ronde, zeker bij hoge temperaturen (het was daar ruim 35 graden) is geen probleem. Echter als je op zo'n lage spanning start heb je grote kans het karkas kapot te rijden.

27 jul 2007 10:51

Ik heb zelf tot nu toe met behoorlijke hoge banden spanning rond gereden (3 bar) en was tot nu toe niet echt te spreken over de hoeveelheid grip. Vooral veel onderstuur is me opgevallen, volgende keer ga ik het met 2.2 bar proberen.

30 jul 2007 21:28

Anton schreef:Een half uurtje Zandvoort rijden tijdens de VCM rit heeft mijn vrijwel nieuwe Conti's (SC2) in ieder geval gemold! De bandenspanning tevoren was nominaal dwz. volgens het boekje (zullen ze wel over nagedacht hebben bij Porsche mag ik aannemen). Ik heb niet geslipt en ideale lijn gevolgd met bochten inrijden/uitrijden.

Nadien trillen van achter, en met balanceren niet meer stil te krijgen tgv overhittingsplekken op het loopvlak= ongelijkmatige afslijting. Betekent dus opnieuw $$$$$$ voor nieuwe banden voordat we op vakantie kunnen met de Boxster.

Misschien vinden een aantal hier dat dit hoort bij het risico van een 1/2 uurtje (!) circuit maar voor mij is de lol eraf. Ook niet goed te begrijpen is dat Conti's (of geldt dit voor alle merken?) hier zo gevoelig voor zijn. In ieder geval had ik dit niet met mijn 914 en Pirelli P6000.

Dus wat te doen: geen Zandvoort meer of geen Conti meer?


Hoi Anton,

Ik heb zelf ook met de VCM meegereden dit jaar en heb flink wat ervaring op Zandvoort maar het is IMHO onmogelijk om je banden tijdens de VCM kapot te hebben gereden. De momenten dat je wél ff op het gas kon waren gewoon te kort om wat voor schade dan ook aan je banden op te lopen. Wat wel kan is dat je door onervarenheid teveel naast de ideale lijn hebt gereden en veel rubber hebt op gepikt. Dat losse rubber is net kauwgom en vormt zich zo naar je band dat het lijkt of het van je eigen profiel afkomt maar in werkelijkheid ligt het er gewoon op. Enige remedie is zoals al vaker hier gezegd, verfstripper in combinatie met plamuurmes en steken maar. Al dat rubber op je banden geven overigens een flink onbalans/hoogteslag gevoel.

15 aug 2007 17:40

Inmiddels ben ik met nieuwe achterbanden op pad naar Italie geweest en de trillerij was gelukkig weg. De dealer heeft er overigens gewoon weer Conti opgezet... Allemaal keurig geregeld nog net een paar dagen voor dat we met vakantie gingen.

Tja, wat is de ideale lijn? Ik heb hem dus niet gevolgd tijdens de VCM rit zullen we achteraf dan maar zeggen...

Inderdaad had ik wat rubber stukjes opgepakt, maar die waren er met een paar dagen weer vanaf gereden. En dat was dus niet het probleem.

Het zou met de rubber compound te maken hebben die "hard" is en daarom slijtvast. De levensduur van de banden zou dit ten goede moeten komen. Maar het omgekeerde was het geval, de banden waren nog geen jaar oud en hadden nog veel profiel. Verder snap ik het niet zo goed van sportbanden want die zouden juist tegen een wat forsere rijstijl moeten kunnen.

Ik ga zien hoe de nieuwe Conti's zich houden, de vorige vertoonden ook "cuppen" naast de genoemde schade. Ik overweeg sterk om de volgende keer Pirelli of Bridgestone te nemen, al gaan die dan misschien niet zo lang mee.
Plaats een reactie