Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024 16:24



Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Comfort/Club Sport/RS
Aangezien de 996 GT3 vaak verkeerdelijk wordt geadverteerd (door autohandelaars) als "Club Sport" terwijl het eigenlijk maar een "Comfort" is, wil ik hier even de verschillen verduidelijken. Zelf heb ik ooit es naar Mannheim gereden (1000km heen en terug) om daar te constateren dat het om geen echte Club Sport ging :lol: ...tja

Om te beginnen zijn er 2 types 996 GT3...de MkI, gebouwd in 1999, 2000 en nog een 500-tal in 2001 (totaal 1868 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (ongeveer 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan 500 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)..."de boekskes" claimen 200, maar da's larie...in die 500 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld (men spreekt van een 130 "Rechtslenker").

Het best kan je de 2 types uit mekaar houden door naar de achtervleugel te zien:

MkI heeft de typische "Boomerang" vleugel

Afbeelding Afbeelding

terwijl de MkII een rechte vleugel in 2 delen heeft:

Afbeelding Afbeelding

Aan de voorzijde zijn de verschillen het duidelijkst met de "facelift" lichten en een andere voorbumper...deze voelt zich ietsje beter thuis op drempels, iets waar menig MkI bezitters last mee hebben.
Ook de velgen verschillen ietwat, maar het verschil is niet zo groot. Er woedt overigens al een aantal jaar een geanimeerde discussie tussen aanhangers van de MkI enerzijds en MKII fanaten anderzijds over welke de "beste" van de 2 zou zijn...zoiets is natuurlijk zeer subjectief, maar de MkI geniet toch het meeste bijval.

De MKI produceert volgens Porsche 360pk tegenover 381 bij de MKII. Deze laatste weegt dan weer 30kg meer...hiervoor in de plaats krijgt hij wel grotere (en betere) remmen alsook een stevigere versnellingsbak...2 items die op de MKI wel es durven falen. Vele MKI's zijn dan ook uitgerust met de remmen en remkoeling van de II. Trouwens de auto's die nog in 2001 gebouwd zijn, beschikken over koeling op de versnellingsbak en verstevigde synchromeshen.
Effe vermelden dat de eerste max. 7800 rpm trekt en de MkII 8200rpm...voor vele MKII aanhangers spreekt deze 8000 toeren grens natuurlijk tot de verbeelding...
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 07 dec 2007 12:40, in totaal 3 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
GT3 Comfort (Touring)

GT3 comfort is makkelijk te herkennen...de zetels zijn sportzetels, maar geen racekuipjes, overtrokken met leder.

Afbeelding


...Maar al te vaak is een touring ook uitgerust met lederen Recaro kuipen (optie) en voorzien van een rolkooi achteraan.

Afbeelding Afbeelding

Deze lederen Recaro's zijn net dezelfde als die in de Club Sport, maar daar zijn ze in Nomex bekleed...zeer verwarrend en als je niet goed op de hoogte bent, kan het je volkomen misleiden. De Club Sport zal altijd meer waarde hebben dan een Touring, komt erop aan de juiste te nemen :wink:


GT3 Club Sport

De Club Sport is eigenlijk een gratis optie die Porsche aanbiedt op de GT3...gratis, ware het niet dat je de kuipzetels wel moest betalen :lol: tja...

Deze zijn in tegenstelling tot de Touring dan wel overtrokken in brandvrije stof (Nomex). Verder wordt ook een 6 punts race gordel voor de bestuurder meegeleverd en is er een gelakte rolkooi achter de stoelen gevezen (het voorste gedeelte van de kooi krijg je erbij maar wordt niet gemonteerd). De verankeringspunten op de vloer vooraan voor de kooi zijn trouwens ook een goed herkenningspunt van de Club Sport.
Een massa-onderbreker (voor batterij) en brandblusser apparaat worden eveneens meegeleverd (niet gemonteerd! => vandaar dat het verschil met bovenstaande Touring soms zo onduidelijk is)

Specifiek op de MKI Club Sport, is het vliegwiel een single-mass terwijl de Touring een dual-mass uitvoering krijgt...ook zijdelingse airbags ontbreken in een MKI CS! => hieraan kan je het zeker merken!

Bij de MKII heeft men bij Porsche minder verschil gemaakt...de binnenuitrusting is gelijkaardig aan die van de MKI Club Sport, maar zijdelingse airbags en dual-mass vliegwiel werden behouden...vooral dat laatste is jammer en vele MKII CS'en zijn dan ook omgebouwd naar single-mass vleigwiel, meerbepaald het item uit de GT3RS!

De Nomex-Recaro's (brandvrij):
Afbeelding

De uitgebreide rolkooi tot vooraan (op aanvraag tot de A-stijl)
Afbeelding

De brandblusser (massa onderbreker voor pook is aftermarket item, pre-uitrusting voor meegeleverde onderbreker is voorzien in koffer)
Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 22:17, in totaal 2 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
GT3 RS

'k Denk niet dat deze veel specifieke uitleg nodig heeft...hij was enkel verkrijgbaar in 't wit in combinatie met rode of blauwe velgen en stickers (verwijzing naar eerste RS van 1973, 30 jaar voordien).

Kofferdeksel is uit carbon, de achterruit is plexi, en er is fameus beknibbeld op de aanwezigheid van het handschoenkastje (=> hieraan kan je makkelijk een echte van namaak onderscheiden!)...de rechtsgestuurde Rs'en hebben dit dan weer wel.

...gewichtsbesparing: 20kg tov de GT3 MKII waarop hij gebaseerd is...weegt trouwens 10kg meer dan de MKI :roll:

De motor is nog steeds de 381pk sterke MKII krachtbron, ware het niet dat ze voor de RS toch ietwat meer power kregen al heeft Porsche dat nooit bekend gemaakt...400pk is een realistischer getal. In de RS geeft de motor ook een betere respons omwille van het single-mass vliegwiel.

De uitrusting is te vergelijken met het Club Sport pakket...dus brandvrije Nomex Recaro's, rolkooi, 6 punts gordel bestuurder, brandblusser en massa onderbreker. Airco kon je desgewenst laten monteren, het betekende wel een gewichtstoename van 20kg!

Op gebied van ophanging verschilt de RS ook op een paar punten van zijn gewone broer...de ophangingselementen worden gedeeld met de GT3 R racewagen...zo kunnen stabi's, wielvlucht, sporing, caster en hoogte specifiek ingesteld worden.

Volgens insiders is deze 996 RS nog steeds ongeveer 1-3 seconden sneller op de Ring als de recentere 997 RS...hij is wel een pak moeilijker te rijden dan de nieuwe, dat zonder twijfel!

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
_________________________________________
Respekt für die Eltern


Laatst bijgewerkt door MichM3 op 03 dec 2007 22:15, in totaal 1 keer bewerkt.



03 dec 2007 1:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Wanneer komt je boek uit, mich :idea: :wink:

Goed verhaal. :thumleft:


03 dec 2007 9:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
toppie verhaal hoor :res:



robert
_________________________________________
remmen is angst


03 dec 2007 9:33
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht Re: Porsche 996 GT3 - MKI/MkII & Touring/Club Sport/RS
Leuke weetjes, Mich.

Hoe kom je aan deze getallen :?:
MichM3 schreef:
()de MkI, gebouwd in 1999 (1350 exemplaren) en de MkII, gebouwd tussen 2003 en 2005 (kleine 2000 van geproduceerd).
Gebaseerd op de MkII is er ook een RS versie uitgekomen waarvan ongeveer 600 exemplaren geleverd zijn(2003-2004)..."de boekskes" claimen 200, maar da's larie...in die 600 zitten zelfs de rechtsgestuurde nog niet meegeteld.()
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


03 dec 2007 9:36
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Het meeste vanop Pistonheads forum...

Nu als je opmerkingen/correcties hebt...geef gerust door dan pas ik het aan, no prob.

Ik wil ni de intentie hebben om alles te weten, ik geef hier enkel een aanzet, een basis en met medewerking van een paar echte kenners komen we er wel uit :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 11:14
Profiel
PorscheForum Rakker
1971 911 S
Antwerpen
Bericht 
Super Mich :thumleft:
_________________________________________
"Water dient om eieren te koken!"


03 dec 2007 13:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
MichM3 schreef:
Nu als je opmerkingen/correcties hebt...geef gerust door dan pas ik het aan, no prob.

Daar ging het niet om hoor, was gewoon benieuwd. Er worden zoveel (verschillende) aantallen geroepen over het algemeen. Ik zou ook niet weten wat juist is. :wink:
_________________________________________
Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.


03 dec 2007 13:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
Ik weet dat je destijds érg veel aan het kijken bent geweest naar een mooie GT3CS...je wordt er iig nooit dommer van nietwaar Mitch? :wink:

Neem het dan ook zonder meer van je aan. Mooi geschreven.


03 dec 2007 15:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Jurgen, dat kijken heb ik nog steeds niet opgegeven hoor...ben er nog steeds wild van :wink:
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 16:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 2.2E targa
Goirle, NB
Bericht 
Kun jij Maurice niet meehelpen met het opzetten van de porscheforum databank? :wink:

Leuk verhaal! :thumleft:


03 dec 2007 17:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
doet hij toch op deze manier :wink:

echt leuk om te lezen al deze bijdrages :!:
_________________________________________
Got coffee?


03 dec 2007 17:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
MichM3 schreef:
Nu als je opmerkingen/correcties hebt...geef gerust door dan pas ik het aan, no prob.


MichM3 schreef:
...deze lederen Nomex Recaro's...


Nomex is een moeilijk ontvlambare stof
Leer is een dooie koe
Die kuipjes zijn zowel in nomex als in leer leverbaar, maar niet allebei tegelijk ;)
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


03 dec 2007 18:01
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2
Bericht 
Mooie serie verhalen Mich, zal je vast veel tijd gekost hebben om op een rijtje te zetten. Petje af.
Kunnen we nog meer van jouw hand verwachten of komt er straks meteen een klein boekje uit, Kersttip :wink:


03 dec 2007 18:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
968cs
amersfoort
Bericht 
leuk om te lezen mich ik wist nog maar weinig van de gt3 en heb toch zo weer een hoop bijgeleerd die mk1 vind ik persoonlijk toch met mooist
vooral die vleugel vind ik prachtig


03 dec 2007 22:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 Turbo 1985 951, 911 GT3 MK1 2000
almere
Bericht 
Bedankt Mich voor deze mooie bijdrage (en natuurlijk ook de andere over de GT2 en 964RS).
Was mezelf al een tijd aan het orienteren voor een GT3MK1CS en een al een paar bekeken, maar heeft me inderdaad veel internet tijd gekost om tot de informatie te komen die nu in je bijdrage staat.
Nog een opmerking je stelt dat de CS altijd met nomax is uitgeleverd, van porsche leusden heb ik begrepen dat bij de CS wel de kuipstoelen horen maar dat de klant de keuze had uit leer of nomax bekleding.


03 dec 2007 22:20
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
P-911 schreef:
Mooie serie verhalen Mich, zal je vast veel tijd gekost hebben om op een rijtje te zetten. Petje af.
Kunnen we nog meer van jouw hand verwachten of komt er straks meteen een klein boekje uit, Kersttip :wink:


Het is stukje bij beetje gekomen...dat van de 964RS wou ik al lang schrijven, dat van de GT3 heeft ni veel tijd gekost...uiteindelijk vroeg iemand om es iets te maken over de GT2 ook, vandaar.

Nee, het is niet de bedoeling om hier over elk model zo'n uiteenzetting te gaan doen, al kriebelt een verhaal over 993RS sterk (voor de volledigheid) en misschien waag ik me nog es aan de 2.7RS.
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 22:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Paar aanpassingen aangebracht aan het verhaal...waarvoor dank aan 993S :wink:

...als iemand een foto moest hebben van de pre-uitrusting voor massaschakelaar in koffer bij de Club Sport/RS, gelieve dat dan effe doore te sturen/posten...ik vind namelijk niks op 't net hiervan.
_________________________________________
Respekt für die Eltern


03 dec 2007 22:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
ben groot voorstander van een 'naslagwerk voor het nageslacht' categorie. passen deze stukjes perfect in... :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


03 dec 2007 22:23
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Ik ben er nu een half jaar mee onderweg en ben er nog steeds gek op die GT3 MKII van me, maar dan wel de comfort versie.. :lol:

Zitten wel als optie nog op PCB en de kuipstoeltjes, laatste is denk ik de meest verkocht optie op een GT3....zonder zie je ze zelden....



Afbeelding
Mijn lekkere karretje



Afbeelding
De niet originele stoeltjes.....




Afbeelding
Remt als een speer.......vooral na intensief trappen nog lekker......maar euh geruisloos.......niet dus, ach je mot wat te zeuren hebben met een GT3 :lol:


04 dec 2007 16:53
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Wist niet dat een speer remmen had :scratch: :lol:
_________________________________________
Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.


04 dec 2007 17:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche
Bericht 
ppp 356 schreef:
Wist niet dat een speer remmen had :scratch: :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
_________________________________________
997 GT3 rules !!!!


04 dec 2007 18:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Ik wil ook niet weten hoe dat dan remt.. :cheesy:


04 dec 2007 20:34
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Mooi overzicht Mich :!:
_________________________________________
Porsche 964C2 Nachtblauw


04 dec 2007 20:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.